۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۴
کد خبر: ۶۵۹۷۱۷
حجت الاسلام سیدسلیمانی تبیین کرد؛

نقش رسانه‌ها در تحقق گام دوم انقلاب

نقش رسانه‌ها در تحقق گام دوم انقلاب
کارشناس مسائل فرهنگی ضمن تبیین نقش رسانه‌ها در تحقق گام دوم انقلاب، گفت: متأسفانه حرکات رسانه ملی ما با مبانی نظام اسلامی تفاوت دارد.

اشاره: اکنون رسانه به جزء لاینفک زندگی مردم تبدیل شده است؛ به گونه‌ای که کارهای عادی و روزمره توسط فضای سایبر و اینترنت رفع و رجوع می‌گردد. رسانه و به خصوص فضای مجازی حیطۀ حضور همۀ سنین گشته و از این رو، چاقوی دولبه‌ای را دست ما می‌دهد که باید با هوشمندی و سواد رسانه‌ای از این تیغ دولبه به نفع خود بهره ببریم.

برای مشخص شدن جایگاه رسانه در گام دوم انقلاب، خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا با حجت‌الاسلام سیدمجتبی سیدسلیمانی، کارشناس مسائل فرهنگی به گفت‌وگو پرداخته است که بخش دوم آن تقدیم مخاطبان می شود:

رسا ـ در شرایط فعلی که بیانیۀ گام دوم صادر شده، چه اقدامات رسانه‌ای باید انجام دهیم تا به هدفی که مدنظرمان است برسیم؟

یک موقع بحث رسانه ملی است؛ یک موقع هم بحث رسانه‌های نوین حال حاضر است. متأسفانه حرکات رسانه ملی ما با آنچه میل نظام اسلامی و مبانی نظام اسلامی است، بسیار متفاوت بوده؛ زیرا غالب اوقات به گونه‌ای که نظام سلطه در دنیا حاکمیت خود را شکل داده است، عمل کرده‌ایم و کسانی که قرار است در رسانه حرکتی کنند، تحت تاثیر آن‌ها قرار گرفته اند. فیلم‌ها و سریال‌هایی که امروز داخل کشور ساخته می‌شود، خیلی نزدیک و شبیه به سریال‌ها و فیلم‌هایی است که در غرب ساخته می‌شود؛ در حالی که ما مبانی عظیمی را از خداوند، قرآن و کلام انبیا و ائمه در اختیار داریم که می‌تواند شکل و شمایل فعلی رسانۀ را تحت تاثیر قرار دهد.

ما می‌توانستیم کار‌هایی را انجام دهیم که متأسفانه نکردیم. چطور وقتی فیلم یوسف پیامبر(ع) در آن شرایط و با امکانات کم ساخته شد، کشور‌های اسلامی به آن روی آوردند و حاضر شدند آن را ببینند؟ پس ما در رسانۀ ملی کوتاهی کرده‌ایم. اما در رسانه‌ای که مردم در دست دارند، مثلا فضای اینترنت که امروز بر رسانه ملی غلبه یافته و حضرت آقا نیز تاکید می‌کنند که شما بتوانید این را دربر بگیرید تا معامله عوض شود. ما موظفیم مردم و افکار و زمانه را بسنجیم. شاید ما یک پیامی را در رسانه خودمان یا در فضایی که دست‌مان است ایجاد کنیم که حق هم هست، اما چون مخاطب شناسی نداریم، این پیام می‌تواند برعلیه ما استفاده شود.

زمانی ما می‌توانیم در رسانه موفق باشیم و اهداف گام دوم را پیش ببریم که جامعه و به خصوص جامعۀ انقلابی ما، سواد رسانه داشته باشند و به رسانه مشرف باشد. یکی از واجبات در این عصر، سواد رسانه است که متاسفانه خیلی از افراد متدین، انقلابی و باسواد ما آن را به صورت تخصصی تعلیم نگرفته و حتی باور به یادگیری آن هم ندارند.

یکی از کار‌هایی که ما باید در عرصۀ رسانه انجام دهیم، آموزش سواد رسانه است. اگر این اتفاق بیفتد، قدرت ما و رشد تبلیغاتی رسانه ما چند برابر می‌شود. کسی شاید به این دقت نکرده است؛ زیرا ما محتوای اصیل داریم، ولی به علت نشناختن رسانه، قالبی برای انتقال مفاهیم نداریم. خیلی‌ها فکر می‌کنند در عرصه رسانه آتش به اختیار عمل کردن یعنی به هر شکلی که خواستند سایت بزنند و هر طور خواستند متن یا عکسی را منتشر کنند؛ در حالی که اینطور نیست. قطعا در رسانه انسان باید متمرکز و با هدف عمل کند. برای مثال زمان چالش‌ها و مثلا طوفان‌های مجازی باید مشخص باشد تا جامعه نیز با ما همراه شود؛ این ظرفیتی است که بچه‌های انقلابی به علت نشناختن رسانه از آن بی‌اطلاع هستند.

رسا ـ در راستای افزایش حضور افراد در فضای مجازی، بحث معنویت آن‌ها و دوری‌شان از خدا چه تأثیری در روند کار می‌گذارد؟

ما امامی را به عنوان بنیان‌گذار انقلاب اسلامی می‌شناسیم که زندگی ایشان را کمتر بررسی کرده‌ایم. آنچه حضرت امام دارند، به خاطر تحصیلات‌شان نیست؛ بلکه به خاطر باورهای ایشان است. این همه انسان در دنیا قل هو الله احد گفته‌اند؛ ولی امام در طول روز این را اجرا کرد. باور او این بود که خدا یکی است و از این خدا هر کاری بر می‌آید. اینکه یک کسی باورش این باشد که خدا هست و به خدا توکل کند، با یک کسی که در زندگی‌اش می‌گوید خدا فقط هست، خیلی تفاوت دارد. این نگاهی که حالا خدایی هم هست و ببینیم خدا چه می‌کند، با این کسی که واقعا به خدا دل بسته است، تفاوت اساسی دارد.

ما در زندگی‌مان زمانی که خدا نقشی ندارد، سقوط کامل در مسیر را خواهیم داشت. ثابت قدمی حضرت امام و باور‌های انقلاب اسلامی این است. حضرت آقا و حضرت امام آنچنان به این خدا باور دارند که وقتی کلام موسی را می‌گوید؛ إن معی ربی، خدا با من است؛ باور دارد که خدا با من است. خوب این شخص اگر خودش را اینچنین درست کرده باشد، هیچ موقع ضعف ندارد.

جوان انقلابی می‌گوید من مأمور به وظیفه هستم، زیرا خدا این را از من خواسته است. حال اگر به نتیجه رسید، فبهاالمراد و اگر هم نرسید دست من نیست. درِ خیبر از جا کنده شده و خیبر در دست من است حال اگر کربلا اتفاق افتاد، شهادت از آن من است. من می‌خواهم به شما بگویم اگر باور و معرفت در اینجا شکل بگیرد و بتوانیم معنویت را در زندگی‌مان نهادینه کنیم و اتصال‌مان را به ائمه اطهار بیشتر کنیم، موفقیم.

این نقطۀ اتصال نیاز به یک واسطه‌هایی دارد که می‌تواند علما و عرفای‌مان باشند؛ مخصوصا آن علما و عرفایی که در مسیر انقلاب اسلامی حرکت کردند. زندگی، رفتار و پند‌های ایشان بسیار می‌تواند مؤثر باشد. زیرا ما افرادی را هم داشته‌ایم که تسبیح را در دست گرفتند و انسان‌های خوبی هم بودند، ولی در جامعه اثر آن‌چنانی نگذاشتند و بیشترین اثرشان دعا بوده است. ولی بعضی‌ها در تربیت شاگرد خیلی خوب عمل کردند. ما افرادی مثل آیت الله بهجت را داشتیم که شاگرد‌های خیلی مؤثری از آن‌ها به یادگار مانده است.

یکی از شاگرد‌های آقا میرزاجواد ملکی تبریزی، حضرت امام است. این‌ها شخصیت‌های انقلابی هستند، اما انقلابی بودن‌شان سبب دوری آن‌ها از عرفان نشده است و عرفان‌شان نیز سبب نشده تا انقلابی نباشند. این‌ها توأمان باهم بوده است. شاید شما این‌ها را به عنوان یک زاهد می‌شناختید، اما خروجی مکتب‌شان افرادی بسیار متقی، موثر و انقلابی بوده است. ان‌شاءالله با شناخت زندگی‌نامه عرفا و عمل به آن در این عرصه‌ها موفق شویم./882/ت300/ف

ارسال نظرات