۱۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۸
کد خبر: ۶۷۱۹۴۶
رییس حوزه علمیه اصفهان تشریح کرد؛

معنای «مالک یوم الدین» در سوره حمد

معنای «مالک یوم الدین» در سوره حمد
اصفهان - حضرت آیت الله مظاهری با بیان اینکه خداوند در روز قیامت همه چیز را در اختیار دارد، گفت: «مالک یوم الدین» یعنی بدانیم در دنیا و آخرت همه چیز متعلق به خداوند است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری رییس حوزه علمیه اصفهان، در درس اخلاق مجازی امروز خود، با بیان اینکه «مالک یوم الدین» یعنی خدایی که مالک روز قیامت است، گفت: یعنی در آخرت همه چیز دست خداوند است و حتی شفاعتی هم که وجود دارد آن هم به اذن خداوند است.

حضرت آیت الله مظاهری در ادامه افزود: خداوند در قرآن می‌فرماید شما چه می‌دانید «مالک یوم الدین» چیست؟ یعنی بسیار با عظمت و مشکل است، در آن روز همه چیز دست خداوند است و این یعنی مالک روز قیامت بودن، لذا بعضی این مالک رو ملک هم گفته‌اند نه اینکه منظور ملائکه باشند.

وی با بیان اینکه در قرائت قرآن اختلاف وجود ندارد، اظهار کرد: قرائت قرآن کریم همان است که از سوی خداوند نازل شده و پیامبر اکرم(ص) هم به کاتبان وحی آموزش داده است، اینکه ملک بجای مالک آورده شود یعنی اختیار چیزی را داشتن و مانند همان مالک بودن است.

رییس حوزه علمیه اصفهان خاطرنشان کرد: در این دنیا مالک همه چیز خداوند است، ماهم مالک چیزهایی هستیم اما این من من کردنها در مقابل خداوند زیاد است و باید بدانیم مالک اصلی همه چیز خداوند است و همه کارها در روز قیامت در اختیار خدا قرار دارد.

حضرت آیت الله مظاهری با اشاره به اینکه خداوند اختیار تمام همه چیز را دارد، تصریح کرد: هیچکس در مقابل خداوند توان عرض اندام ندارد و خداوند غلبه دارد بر عالم وجود، لذا مالک یوم الدین به معنای صاحب اختیار بودن به تمام معنا در روز قیامت است و هیچ چیز در آن روز عرض اندام نمی‌کند، اگر شرک و منیت هم باشد در این دنیا است.

وی ادامه داد: اینکه مالک یوم الدین بودن خداوند مرتب به زبان های مختلف تکرار می‌شود برای اینکه ما یقین کنیم و قبول کنیم و بدانیم در این دنیا و در آخرت همه چیز در دست خداوند است و همه چیز در روز آخرت ظهور و بروز پیدا می‌کند.

رییس حوزه علمیه اصفهان با بیان اینکه «یوم الدین» معانی مختلفی دارد، اظهار کرد: نخستین معنا این است که قیامت روز جزا است، معنای دیگر این است که منظور از دین همان دین اسلام است که در روز قیامت ظاهر خواهد شد، یعنی اعتقادات ما و اخلاقیات و کارهایی که کرده‌ایم بروز و ظهور می کند که به آن تجسم عمل می‌گویند.

حضرت آیت الله مظاهری آشکار شدن همه حقایق و اعمال انسان را دیگر معنای مالک یوم الدین عنوان کرد و گفت: به قول قرآن کریم در روز قیامت همه چیز ظاهر می‌شود و بروز پیدا می کند، اگر در دنیا ما خود را ساخته باشیم آنجا آدم وارد محشر می‌شویم و اگر در دنیا خود را نساخته باشیم در روز قیامت اعتقادات و اخلاقیات و اعمال ما مانند حیوانات بروز و ظهور خواهد کرد.

وی با بیان اینکه پروردگار عالم صاحب اختیار دین در روز قیامت است، افزود: در روز قیامت انسان‌های خوب یک سر و گردن بالاتر از همه با نورانیتی خاص وارد محشر خواهند شد و انسان‌های بد و بدکردار دست بسته با شرمندگی خاصی وارد صف محشر خواهند شد./1304/پ210/ب1

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
شهیدی
Iran (Islamic Republic of)
۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۴
خیلی خوب بود
0
4
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۴
احسنت
0
2