۳۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۶
کد خبر: ۶۷۸۵۸۶

تخریب قبور ائمه از سوی وهابیت در راستای تقابل با تفکر شیعی رخ می‌دهد

تخریب قبور ائمه از سوی وهابیت در راستای تقابل با تفکر شیعی رخ می‌دهد
مدیر آستان متبرک علی بن مهزیار اهوازی گفت: تخریب قبور ائمه از سوی وهابیت در راستای تقابل فکری با تفکر شیعی اتفاق می‌افتاد.
اندیشه تسلط بر اماکن مقدس شیعیان در عراق و غارت آن‌ها، تصوری بود که وهابی‌ها از همان ابتدا در سر داشتند. اما این اندیشه چگونه و بر چه اساسی در بین وهابی‌ها ایجاد شده بود؟ پاسخ این پرسش شاید همان نامه‌ای باشد که از عراق برای سفارت روسیه در ترکیه فرستاده شد که در آن نوشته شده بود: در بین وهابی‌ها شهرت داشت که در کربلا ثروت غیرقابل توصیفی وجود دارد که چه‌بسا مانند آن در خزینه‌ها و گنجینه‌های شاه ایران هم نباشد. چون در طی قرن‌های گذشته هدیه‌های ارزشمندی مانند طلا و نقره و سنگ‌های گران‌قیمت و هدیه‌های کم‌نظیر به حرم (امام) حسین علیه‌السلام آورده شده است. در عین حال همه می‌دانستند که نادرشاه بخش زیادی از غنیمت‌های جنگی‌اش از هند را به ضریح امام حسین علیه‌السلام و امام علی علیه‌السلام هدیه کرده است. او حتی ثروت شخصی خودش را هم به آنان بخشیده است. این ثروت‌های بسیار وهابی‌ها را به طمع انداخت تا برای به دست آوردن آن تحریک شوند.

همان طور که اشاره شد وهابی‌ها برای ورود به نجف اشرف مشکلات زیادی داشتند و هر بار با مقاومت مسلمانان مواجه می‌شدند. اما آن‌ها با لشکر دوازده هزار نفری در سال ۱۲۱۶ هجری قمری توانستند به‌راحتی وارد کربلا شوند. به این دلیل که در روز حمله وهابی‌ها، مردم شهر کربلا به مناسبت عید غدیر برای زیارت حضرت امیرالمؤمنین علیه‌السلام به نجف رفته بودند و در کربلا تعداد کمی از مردم که عموماً افراد پیر و ناتوان یا کودکان بودند، باقی ماندند. به همین علت وهابی‌ها به‌آسانی وارد کربلا شدند و هر کسی را که دیدند کشتند. در آن روز حدود هشت هزار نفر از مردم کربلا کشته شدند و دارایی‌هایشان که قابل نبود، به غارت رفت. در تاریخ هم نوشته شده که در آن روز دویست شتر با زحمت غنیمت‌های غارت‌شده را از کربلا خارج کرد. البته در مواردی هم نوشته شده که کربلا در آن زمان حاکمی داشت که در دفاع از شهر کوتاهی کرده بود.

وهابی‌ها در این حمله، صندوق چوبی مرقد حبیب بن مظاهر را شکستند و سوزاندند و با آن در ایوان طرف قبله حرم، قهوه درست کردند. آن‌ها قصد داشتند صندوق مرقد شریف امام حسین علیه‌السلام را هم بشکنند، اما چون بر روی آن شبکه‌های آهنی بود موفق به شکستن آن نشدند. البته آن‌ها زمرد و یاقوت و جواهرات دیگر بر روی مرقد شریف را دزدیدند.
 
چگونگی تشکیل و فعالیت فرقه وهابیت 

جبار سعیداوی، مدیر آستان متبرک علی بن مهزیار اهوازی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، در خصوص شکل گیری فرقه وهابیت بیان داشت: محمدبن عبدالوهاب، مؤسس فرقه وهابیت در سال ۱۱۱۵ ه‍. ق در روستای عُیَینه از توابع نجد در خانواده مذهبی و اهل سنت متولد گردید؛ پدرش عبدالوهاب از قضات و علمای اهل سنت حنابله بود. محمد بن عبدالوهاب پیش از ۸ سالگی در مکتب پدرش مطالعه کتب مذهبی را آغاز می‌کند تا زمانی که با کتابی به نام  منهاج السنة النبویة کتابی نوشته ابن تیمیه مواجه می‌شو؛ این کتاب با مبانی اعتقادی ضدیت با اهل بیت نوشته شده است.

مدیر آستان متبرک علی بن مهزیار اهوازی با اشاره به مبانی اعتقادی ابن تیمیه عنوان داشت: ابن تیمیه روحیه ضدیت با امیرالمؤمنین (ع) را داشت و همواره تلاش می‌کرد تا همه ویژگی‌های امامت امیرالمؤمنین (ع) را مورد نقد قرار دهد.

سعیداوی در رابطه با کتاب منهاج السنة النبویة ابن تیمیه گفت: زمانی که خدابنده نقلی با اندیشه‌های علامه حلی شیعه شد از او خواست تا اثبات حقانیت ائمه اطهار را در یک کتاب تبیین کند؛ پس از انتشار و رسیده یک نسخه به دست ابن تیمیه کتاب منهاج السنة النبویة در نقد به کتاب منهاج الکرامة فی معرفة الامامة علامه حلی نوشت؛ در واقع نقد‌های ابن تیمیه غیر علمی، مبتنی براحساسات و دشمنی با اهل بیت صورت گرفت.

وی افزود: محمد بن عبدالوهاب که از نوجوانی تحت تأثیر عقاید ابن تیمیه قرار گرفت و از نظر اعتقادی جریانی را پیگیری و تبعیت که با اعتقادات فکری پدرش سازگاری نبود؛ لذا زمانی که عبدالوهاب متوجه انحرافات فکری در محمد بن عبدالوهاب شد او را ترد کرد.

مدیر آستان متبرک علی بن مهزیار اهوازی ادامه داد: او از درعیه وارد مدرسه اهل سنت مدینه شد؛ زمانی که طلاب حوزه علمیه مدینه متوجه انحرافات فکری محمد بن عبدالوهاب شدند او را ترد کردند؛ محمد بن عبدالوهاب پس از مدینه به سوی بصره عزیمت کرد و در ادامه از آنجا نیز رانده شد.

سعیداوی در تشریح چگونگی آشنایی محمد بن عبدالوهاب با شیخ احمد تصریح کرد: محمد بن عبدالوهاب پس از بصره به سوی ترکیه رهسپار شد و در دوران تحصیل خود با شخصی به نام شیخ احمد آشنا می‌شود؛ در واقع شیخ احمد یکی از شخصیت‌های برجسته اهل سنت بود و اعتقاد راسخی نسبت به صحابه و اهل بیت پیامبر (ص) داشت؛ محمد بن عبدالوهاب در اثرگذاری روی این شخصیت برجسته ناکام ماند و پس از آن از مسیر تکیه وارد ایران می‌شود و در شهر‌های همدان، اصفهان و قم به تحصیل می‌پردازد؛ اما در زمان حضورش در قم خبر فوت پدرش را دریافت می‌کند بنابراین از آن جا عازم حجاز می‌شود.

وی اظهار داشت: در این میان برادرش سلیمان بن عبدالوهاب کتاب الصواعق الإلهیة فی الرد علی الوهابیة (نجدی) را در راستای رد تفکرات محمد بن عبدالوهاب می‌نویسد.

مدیر آستان متبرک علی بن مهزیار اهوازی با اشاره به نحوه ورود انگلیسی‌ها و به دست گرفتن جریان وهابیت ابراز داشت: محمد بن عبدالوهاب در زمان بازگشت خود مورد شکار انگلیسی‌ها قرار می‌گیرد؛ آن‌ها می‌بینند که با وجود او می‌توانند افکار خود را در میان مسلمانان تقویت، پیگیری و انتشار دهند که در نهایت هدایت این جریان به وسیله انگلیسی‌ها ادامه می‌یابد.

سعیداوی افزود: سپس محمد بن عبدالوهاب به محمد بن صعود معرفی می‌شود و طی آن یک حکومت سیاسی در حجاز با حمایت فکری و اعتقادی محمد بن سلمان شکل گرفت و به شهر‌های اطراف حمله کردند.

وی در رابطه با حمله وهابییون به مدینه به قصد تخریب قبعه خضرا گفت: وهابییون پس از نزدیک شدن به شهر مدینه قصد تخریب مرقد شریف نبوی و قبعه خضرا را داشتند که با اعتراض جمعی مسلمانان جهان رو به رو شده و از این کار دست کشیدند؛ سپس از مدینه به سوی کربلا حرکت کردند، اما عمر عبوالوهاب کفاف این سفر را نداد، ولی فرقه وهابیت و سازمان سعودی وارد کربلا شد.

مدیر آستان متبرک علی بن مهزیار در رابطه با حمله وهابییون به کربلا و شهادت ۸ هزار نفر تصریح کرد:  زمانی که لشکر کینه توز و جرار وهابیت به کربلا رسید همه مردان توانمند برای انجام مناسکی به سمت نجف رفته بودند و در کربلا تنها زنان، کودکان و سالمندان حضور داشتند که پس از حمله حدود ۸ هزار نفر به شهادت رسید.

سعیداوی با اشاره به تخریب بقیع متبرک سیدالشهدا از سوی وهابیت اظهار داشت:  تخریب و زیر آب بردن بقیع متبرک سیدالشهدا (ع) در زمان بنی عباس برای تشخیص جای دقیق حرم رخ داد؛ این حرکات در راستای تقابل فکری با تفکر شیعی اتفاق می‌افتاد.

وی در پایان گفت: مدیریت تفکر افراطی توسط سیاستمداران در هر مقطع از زمان برنامه ریزی می‌شود و آن‌ها در قالب ماشین جنگی قاتل به میان مردم آمده و از این فرصت استفاده می‌کنند.

  توحید تجسیمی وهابیت و تکفیر مسلمانان یکتاپرست

حجت الاسلام و المسلمین عبدالامیر منصوری، معاون اداره امور دینی آستان متبرک حسینی، با تبریک حلول ماه رمضان عنوان داشت: تخریب قبور ائمه اطهار و فرزندان شان نتیجه تفکر تکفیری عقب مانده وهابیت است.

معاون اداره امور دینی آستان  متبرک حسینی با بیان اینکه وهابیت همه مسلمانان جز پیروان خود را تکفیر می‌کند، اظهارداشت: نگاه تکفیری و تنگ نظرانه وهابیت، بلا‌های بسیاری برای جهان اسلام به بار آورد و به دشمنان دین اسلام جرئت و بهانه داد تا به رسول خدا (ص) اهانت و جسارت بکنند.

حجت الاسلام و المسلمین منصوری ادامه داد: بهانه اسائه کنندگان به ساحت حضرت محمد (ص) آن است که فرقه‌ای از جهان اسلام به رسول خدا (ص) و بزرگان اسلام، احترام نمی‌گذارنند.

وی با بیان اینکه تکفیری‌ها و سلفی‌ها به ارزش‌های اسلامی و انسانی ایمان ندارند، اضافه کرد: سلفی‌ها و تکفیری‌ها همه مسلمانان را تکفیر کرده و قداستی برای رموز اسلامی در نظر نمی‌گیرند، تفکر چنین فرقه‌ای خارج از اسلام است و مطالعه تاریخ بخوبی خون‌های ریخته و چپاول اموال و هتک حرمت‌ها از سوی چنین فرقه‌ای را نشان می‌دهد و ثابت می‌کند که به شیعه و سنی وصل نیستند.

معاون اداره امور دینی آستان حسینی با بیان اینکه تفکر سنی اقدامات تکفیری‌ها و سلفی‌ها را بر نمی‌تابد، تصریح کرد: در مناظره با آنانی که قبور ائمه اطهار در بقیع و  قبر سیدالشهدا در کربلا را تخریب کردند، مشاهده نمودم که به صراحت می‌گویند اگر قدرت کافی داشتیم قبور علی بن ابی طالب، حسین بن علی و علی بن موسی را تخریب می‌نمودیم.

شیخ منصوری با اشاره به اینکه تفکر وهابیت سبب شد تا میان خانواده‌های مسلمان شاهد فتنه و خونریزی باشیم، گفت: تخریب قبور و عدم ایمان به رموز جهان اسلام تحت شعار توحید الهی نتیجه تفکر عقب مانده وهابیت است، وهابیت اگر به توحید اعتقاد داشت که خداوند را تجسیم نمی‌کرد.

وی بیان داشت: وهابیت به توحید صحیح اعتقاد ندارد، اما مسلمانان موحد را تکفیر می‌کنند، در مکه و مدینه بسیاری از نماد‌های اسلامی بخاطر فتاوای شیوخ این فرقه نابود شدند. /۹۴۵۴/
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۳۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۱
ما گداییم و گدا در آستان اهل بیت
هم گدا ، هم عاشق و هم میهمان اهل بیت
1
0