۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۰
کد خبر: ۶۸۰۵۷۹

مهمترین اخبار اقتصادی دوشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰| قیمت طلا، دلار و سکه

مهمترین اخبار اقتصادی دوشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰| قیمت طلا، دلار و سکه
هم‌اکنون در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم یک میلیون و ۴۱ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۰ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و قیمت دلار ۲۲ هزار و ۹۲۰ تومان است.

به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی دوشنبه 27 اردیبهشت 1400 به شرح ذیل است:

 

قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار و قیمت ارز امروز ۱۴۰۰/۰۲/۲۷

هم‌اکنون در بازار داخلی قیمت طلای 18عیار هر گرم یک میلیون و 41 هزار تومان، قیمت دلار 22 هزار و 920 تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 10 میلیون و 100 هزار تومان وقیمت سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز 10 میلیون تومان است.

در بازار سبزه‌میدان هم اکنون، قیمت نیم‌سکه بهار آزادی 5 میلیون و 850 هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی 3 میلیون و 900 هزار تومان و سکه یک گرمی 2 میلیون و 250 هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد.

قیمت طلای 18عیار در هر گرم هم یک میلیون و 41 هزار تومان، قیمت طلای 24عیار در هر گرم یک‌میلیون و 355 هزار تومان و هر مثقال طلا 4 میلیون و 393 هزار تومان ارزش‌گذاری شده است.

 گفتنی است،‌ به دلیل موج جدید کرونا و اعلام شرایط قرمز در تهران، بازار طلا و جواهر تهران نیز به مدت 4 هفته تعطیل بود و از 18 اردیبهشت ماه بعد از یک دوره تعطیلی، مجدداً فعالیت خود را آغاز کرده است. قیمت های درج شده در این خبر با استناد به نرخ های اعلامی از سوی اتحادیه طلا و جواهر است.

 در بازار ارز هم اکنون قیمت دلار 22 هزار و 920 تومان، قیمت یورو 27 هزار و 400 تومان و درهم امارات  6 هزار و  243 تومان اعلام شده است.

نوسان قیمت در بازار ارز درحالی رخ داده که در تعطیلات نوروز، با تلاش سفته بازان،‌ قیمت دلار به مرز 26 هزار تومان هم رسیده بود اما انتشار خبرهای مربوط به مذاکرات هسته ای و ... باعث عقب نشینی دلار از این سطح قیمتی شده است.

به اعتقاد کارشناسان دو باور در بازار ارز وجود دارد که موجب نوسانات قیمتی می شود،‌نخست اینکه با مذاکره و بازگشت به برجام و ... قیمت ارز کاهش چشم گیری خواهد داشت و دوم اینکه حتی مذاکره هم نمی تواند مانع از واقعیات موجود اقتصاد ایران شود و امکان کاهش چشم گیر قیمت ارز وجود ندارد و نهایتا دلار در کانال 23-22 هزار تومان جا خوش می کند.

 در صرافی‌های بانکی قیمت‌ دلار و یورو نسبت به روز کاری قبل افزایش یافته است؛ برهمین اساس، قیمت فروش دلار 22 هزار و 512 تومان و قیمت خرید دلار از مردم 22 هزار و 66 تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز معادل 26 هزار و 764 تومان و قیمت خرید یورو نیز 26 هزار و 234 تومان اعلام شده است.

نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی متغیر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می‌کند.

 

افزایش قیمت بلیت اتوبوس، مینی‌بوس و سواری برون‌شهری تصویب شد

هدف از این دستورالعمل تشریح سیاست‌های تعیین نرخ بلیت ناوگان عمومی مسافر جاده‌‌ای است به طوری که منافع ذی‌نفعان شامل فعالان و دست‌اندرکاران از جمله شرکت‌ها و مؤسسات حمل‌ونقل مسافر جاده‌ای، مالکان ناوگان، رانندگان و مسافران به‌عنوان خدمات گیرندگان بخش حمل‌ونقل عمومی مسافر جاده‌ای را در نظر بگیرد. دامنه کاربرد این دستورالعمل شامل ناوگان فعال در حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای مسافر اعم از اتوبوس، مینی-بوس، میدل باس، سواری کرایه و ون که در مسیرهای داخلی کشور تردد می‌کنند، خواهد بود.

میزان تعدیل نرخ پایه سالیانه به پیشنهاد کانون‌ها و اتحادیه‌های هر بخش تا سقف نرخ تورم سالیانه بخش حمل‌ونقل اعلامی توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تعیین می‌شود. پس از تعیین نرخ از سوی اتحادیه‌ها یا کانون‌های ذی‌ربط، مراتب به سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای منعکس و پس از تأیید سازمان به جهت انطباق با ضوابط، برای اجرا به اتحادیه یا کانون مربوطه ارسال و از سوی آنها ابلاغ خواهد شد. در صورت درخواست کانون‌ها و اتحادیه‌ها برای تعدیل نرخ جابه‌جایی مسافر به میزان بیش از نرخ تورم اعلامی توسط بانک مرکزی، نرخ پایه سالیانه به پیشنهاد کارشناسی کانون‌ها و اتحادیه‌ها متناسب با عوامل مؤثر بر قیمت تمام‌شده حمل‌ونقل تعیین و مراحل بعدی مطابق با آنچه بالاتر گفته شد، انجام می‌شود.

نرخ جابه‌جایی مسافر در سفرهای دربستی به صورت توافق بین متقاضی و شرکت حمل‌ونقل مسافر تعیین می‌شود. همچنین نرخ جابه‌جایی مسافر در سفرهای یکسر خالی در ایام نوروز، اربعین حسینی و دهه پایانی ماه صفر به منظور افزایش توان عملیاتی و مدیریت بهره‌وری ناوگان به پیشنهاد کانون‌ها و اتحادیه‌های هر بخش تعیین و مراتب به سازمان منعکس و پس از تأیید سازمان به جهت انطباق با ضوابط، برای اجرا به اتحادیه یا کانون مربوطه ارسال و از سوی آنها ابلاغ خواهد شد.

در این مصوبه بندی نیز برای نظارت بر حسن انجام کار در نظر گرفته شده است. بر این اساس درج نرخ، شرایط فروش و استرداد بلیت و اطلاع‌رسانی آن، از طریق وبسایت کانون‌ها و اتحادیه‌های ذی‌ربط و همچنین در محل فعالیت الزامی است. اعمال نظارت در خصوص اطمینان از فروش بلیت با رعایت نرخ‌های مربوطه، توسط ادارات کل استان‌ها و دفاتر نمایندگی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و کانون‌ها و اتحادیه‌های حمل‌ونقل انجام می‌شود.

همچنین ادارات کل استان‌ها به منظور اعمال نظارت بر فعالیت‌های شرکت‌های حمل‌ونقل مسافر، در صورت مشاهده تخلف از مفاد و مقررات این دستورالعمل بر اساس آیین‌نامه اجرایی تبصره 1 ماده 31 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی به تخلفات رسیدگی می‌کنند. رسیدگی به شکایات مردمی در خصوص تخطی از موضوعات این دستورالعمل با سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای است.

 

آیا تابستان امسال خاموشی در پیش داریم؟

محمد حسن متولی زاده، مدیرعامل شرکت توانیر اظهار داشت: خاموش کردن حتی یک لامپ اضافه نیز می تواند در کاهش مصرف برق و جلوگیری از بروز خاموشی موثر باشد اگر هر مشترک تنها یک لامپ اضافی را خاموش کند، مصرف برق کشور به اندازه یک نیروگاه هزار مگاواتی کاهش خواد یافت.

وی افزود: حساسیت همه افراد نسبت به مدیریت مصرف برق می تواند باعث حفظ محیط زیست شود چرا که هر یک کیلووات ساعت مصرف برق باعث انتشار یک کیلوگرم گاز CO2 در جو می شود.

مدیرعامل توانیر تصریح کرد: هر کولر گازی به اندازه 20 دستگاه تنفس مصنوعی برق مصرف می کند و استخراج هر یک عدد بیت کوین، باعث انتشار 300 هزار تن گاز کربن در فضا می شود

متولی زاده با اشاره به کاهش مشترکان پرمصرف با اجرای طرح برق امید گفت: برق امید باعث شده تا 7 و نیم میلیون مشترک از تخفیف 100 درصدی بهای برق بهره مند شوند؛ این درحالی است 2.5 درصد مشترکان کشور (750 هزار مشترک) که پرمصرف هستند، به اندازه 20 برابر مجموع مشترکان کم مصرف، برق مصرف می کنند.

وی ادامه داد: برای تمام دستگاه های اداری وزارت نیرو و صنعت آب و برق در مناطق معتدل مانند تهران استفاده از کولرگازی ممنوع و در مناطق گرم دما باید روی 26 درجه باشد؛ همچنین امسال برای سازمان های دولتی تاکید شده است که مصرف برق خود را 50 درصد کاهش دهند.

متولی زاده خاطرنشان کرد: برق سازمان هایی که پرمصرف باشند و مواردی را که ابلاغ شده است رعایت نکنند، قطع خواهد شد و با آنها برخورد می شود.

وی در پاسخ به این که "آیا امسال خاموشی درپیش خواهیم داشت؟" گفت: همه همکاران ما برای حفظ پایداری شبکه برق و جلوگیری از بروز خاموشی تمام توان خود را به کار بسته اند و حتی در این راه هفته گذشته 6 تن از پرسنل صنعت برق جان خود را از دست دادند با این حال ما برای حفظ شرایط موجود نیازمند یاری همه مردم هستیم و اگر مصرف برق مدیریت شود، دچار قطعی برق نخواهیم شد.

 

شاخص بورس ۱۴ هزار واحد دیگر افت کرد

در جریان دادوستدهای امروز بازار سرمایه بیش از 6میلیارد و 375میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزشی بالغ بر 6هزار و 722میلیارد تومان در بیش از 343هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با افت 14 هزار و 139واحدی در ارتفاع یک‌میلیون و 174هزار و 671واحد قرار گرفت.

بیشترین اثر منفی بر دماسنج بازار سهام در روز جاری به نام نمادهای معاملاتی شرکت‌های ملی صنایع مس ایران، فولاد مبارکه اصفهان و گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید شد و در مقابل شرکت‌های صنایع پتروشیمی خلیج فارس، سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین و پتروشیمی نوری با افزایش خود مانع افزایش بیشتر نماگر بازار سهام شدند.

شاخص‌های اصلی بازار سرمایه هم روزی منفی را پشت‌سر گذاشتند؛ به‌طوری که شاخص قیمت (وزنی ــ ارزشی) 3672واحد، کل (هم‌وزن) 4135واحد، قیمت (هم‌وزن) 2680واحد، آزاد شناور 20126واحد و شاخص‌های‌‌‌ بازار اول و دوم به ترتیب 14445 و 14440 واحد افت کردند.

بر اساس این گزارش، در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله 920میلیون ورقه به‌ارزش 21 هزار و 197میلیارد تومان در 106هزار نوبت، شاخص فرابورس (آیفکس) 89واحد رشد کرد و در ارتفاع 17هزار و 757واحد قرار گرفت.

در این بازار هم امروز بیشترین اثر منفی بر شاخص فرابورس به نام نمادهای معاملاتی هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه، بیمه پاسارگاد و پتروشیمی زاگرس شد و در مقابل شرکت‌های پتروشیمی تندگویان، ذوب آهن اصفهان و پتروشیمی مارون بیشترین اثر مثبت را بر این شاخص به نام خود ثبت کردند.

 

بازار تلفن‌همراه؛ روزهای خوش خریداران

با شیوع ویروس کرونا نیاز افراد به سخت‌افزارهایی مانند گوشی موبایل و کامپیوتر روز به روز افزایش یافت. در سال جدید نیز به دلیل تعطیلی مکرر شهرها، بازارهای فروش موبایل هم رو به تعطیلی رفت و بازار دلالان نیز کساد شد. اما طرف تعجب‌آور واردات کالای این بازار بود که نه تنها با تعطیلی مغایرت داشت، بلکه هیچ مشکل و خللی برای آن ایجاد نشد و گوشی های موبایل با روند ثابتی وارد کشور و از گمرک ترخیص شدند و در نتیجه این عمل انجام شده، بازار موبایل در مدت دو ماه اول سال کاملا اشباع شد.

اوایل سال 99 وزیر ارتباطات گفته بود که کشور نیاز به واردات سالانه 12 میلیون گوشی دارد و این به آن معنی بود که حداقل طی 5 ماه نخست سال گذشته بیش از نیاز بازار گوشی وارد کشور شده است و اما درحال حاضر علاوه بر افزونی و اشباع این کالا در بازار، ذخیره تلفن‌های‌همراه نیز از حد نیاز هم فراتر رفته است که با اشاره به آمار داده شده توسط رئیس کمیسیون تنظیم بازار انجمن واردکنندگان موبایل، حتی اگر تا 2 ماه آینده هیچ تعداد گوشی موبایل وارد کشور نشود همچنان کمبود گوشی نخواهیم داشت و 2 میلیون ذخیره گوشی در کشور وجود دارد.

در نتیجه واردکنندگان و فروشندگان موبایل مجبورند کالاهای فروشی خود را حتی ارزان‌تر از قیمت اولیه و تمام شده برای خرید خود به فروش برسانند. در کنار این موارد نمی‌توان نسبت به کاهش قیمت ارز بی‌تفاوت بود، زیرا به‌هرحال اصلی‌ترین عنصر تاثیرگذار روی قیمت کالاهای وارداتی، ارز است.

تمام این شرایط درحالی است که در روزهای پایانی سال 99 خبر از افزایش تعرفه واردات گوشی‌های بالای 600 دلار رسید و زمزمه گرانی موبایل درسال 1400 شنیده شد. اما پس از گذشت دو ماه از سال جدید و همچنین تصویب قوانین جدید توسط نمایندگان مجلس، همچنان تمامی واردات با قوانین سال گذشته صورت می‌گیرد و این مورد تنها باعث بلاتکلیفی واردکنندگان می‌شود و مبدا این جریانات را می‌توان سهل‌انگاری دولت در زمینه ابلاغ دستورهای لازم به دستگاه‌های مربوطه، به منظور اجرای قوانین جدید دانست. یعنی از طرف دیگر ماجرا می‌توان این تحلیل را داشت که به محض اجرای قوانین جدید تصویب شده، قیمت در بازار موبایل به صورت کاملا ناگهانی دچار افزایش قیمت شود.

محمدرضا عالیان، سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل در این خصوص اظهار داشت: سرمایه‌گذاری بالایی برای واردات موبایل توسط شرکت‌های واردکننده صورت گرفت و باعث شد حتی در دوره‌ای حجم واردات موبایل نسبت به تقاضای بازار بیشتر شود، خب ما می‌دانیم آینده بازار موبایل هم مانند سایر بازار‌ها به تناسب عرضه و تقاضا بستگی دارد؛ این روند مطلوب تقریبا ادامه داشت تا اینکه با شیوع ویروس کرونا و محدودیت‌های اعمال شده برای تجارت خارجی، تولید جهانی موبایل با اختلال مواجه شد.

در کنار این شرایط سخت بازار برای واردکنندگان و فروشندگان، وضعیت فعلی بازار موبایل برای خریداران یک فرصت ویژه و مناسب است. با بررسی کوتاهی در وضعیت بازار می‌توان متوجه شد که بازار تلفن‌همراه از برندها و مدل‌های متفاوت اشباع شده و دشواری خاصی در پیداکردن مدل‌های مختلف در بازار با قیمت مناسب وجود ندارد. حتی در مقایسه قیمت‌ها می‌توان متوجه شد که گوشی‌های پرچم‌دار از بیش‌ترین کاهش قیمت برخوردار بودند.

 همچنین موضوع اصلی آن است که قیمت موبایل در طی دو ماه گذشته در پایین‌ترین مقدار خود دیده شده است و این شرایط، درکنار شرایط احتمالی ماه پیش‌رو نتیجه می‌دهد که هم‌اکنون یکی از بهترین زمان‌ها برای خرید تلفن‌‌همراه در بازار موبایل است؛ اگر فردی منتظر بوده که قیمت گوشی پایین بیاید و خریداری کند، یقیناً می‌توان گفت با این احتمال که نمی‌دانیم در آینده چه اتفاقاتی رخ خواهد داد، حال بهترین زمان خرید گوشی تلفن‌همراه است.

میزان آمار ذخایر موجود این کالا در بازار خبر از دسترسی راحت به مدل‌های متفات تلفن‌همراه و عدم مشکل برای تأمین این کالا در ماه آینده می‌دهد.

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات