۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۸
کد خبر: ۶۹۲۱۳۶

هشدار مجلس اعلای شیعیان لبنان درباره سیاسی کردن انفجار بیروت

هشدار مجلس اعلای شیعیان لبنان درباره سیاسی کردن انفجار بیروت
مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان درباره سیاسی کردن پرونده انفجار بندر بیروت هشدار داد و گفت: برای این پرونده باید اقدام ملی و انسانی از سوی دستگاه قضایی کشور انجام شود.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان امروز (سه شنبه) در بیانیه‌ای، بار دیگر بر همبستگی و ایستادگی خود در کنار خانواده‌های قربانیان انفجار بندر بیروت تأکید کرده و خواستار کشف حقیقت و تحقق عدالت در این زمینه شده است.

مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان در ادامه درباره سیاسی شدن پرونده انفجار بندر بیروت با تبدیل دستگاه قضایی به ابزاری برای گرفتن انتقام سیاسی هشدار داد و افزود: سیاسی کردن انفجار بیروت، عدالت را از مسیر درست خود دور می‌‎کند و حقیقت را آشکار نخواهد شد.

در بیانیه این مجلس آمده است: عملکرد بازپرس پرونده نشان می‌دهد که او هر روز به طور کامل از مسیر عدالت منحرف می‌شود.

مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان درباره سکوت مراجع عالی قضایی ابراز تأسف کرده و از کسانی که در برابر تسریع تصحیح مسیر قبل از دست رفتن فرصت‌ها دست بسته عمل می‌کنند و گرفتار عواقب فاجعه بار آن در نتیجه فقدان عدالت می‌شوند، انتقاد کرد.

این بیانیه مجلس به دنبال توقف تحقیقات درباره انفجار بندر بیروت، صادر شده است.

یک منبع قضایی لبنانی امروز اعلام کرد که پس از شکایت حقوقی جدید علیه «طارق البیطار»، قاضی تحقیق پرونده انفجار بندر بیروت، تحقیقات در مورد انفجار سال گذشته این بندر، متوقف شود.

به گفته این منبع، پس از شکایت قانونی جدید علیه البیطار، دو وزیر سابق لبنان خواستار انتقال پرونده به قاضی دیگر شدند.

در سومین گام از آغاز تحقیقات درباره انفجار مهیب بندر بیروت، طارق البیطار بازپرس قضایی امروز مجبور شد پس از مطلع شدن از شکایت دو وزیر سابق لبنان مبنی بر انتقال پرونده، تحقیقات خود را در مورد انفجار بندر بیروت دوباره متوقف کند. در همین حال یک منبع قضایی این کشور گفت که پرونده انفجار بندر بیروت به قاضی دیگری احاله شده است.

تحقیقات در مورد پرونده انفجار بندر بیروت در شرایطی متوقف شده که بازپرس قضایی این پرونده با اتهامات مختلف روبه رو است که برجسته‌ترین آنها شامگاه دوشنبه بود که «سید حسن نصرالله» دبیرکل «حزب الله»، وی را به جانبداری و سیاست‌بازی در برخورد با مقامات امنیتی و سیاستمداران مربوط به این پرونده متهم کرد.

این سومین بار است که تحقیقات در مورد پرونده انفجار بندر بیروت متوقف می شود، زیرا «فادی صوان» یکی از قضات این پرونده آن را قبل از برکناری متوقف کرده بود و البیطار نیز ماه گذشته به دنبال شکایت قضایی «خلیل» و «زعیتر» وابسته به «جنبش امل» و همچنین یک وزیر اسبق لبنان که وابسته به «جریان المستقبل» به رهبری «سعد حریری» بود، روند تحقیقات را دوباره متوقف کرد.

در انفجار فاجعه بار بندر بیروت در ۴ اوت ۲۰۲۰ ، دست کم ۲۱۴ نفر کشته و بیش از ۶۵۰۰ نفر زخمی شدند. در همان زمان برخی مقامات لبنان به دلیل ذخیره مقدار زیادی نیترات آمونیوم بدون اقدامات حفاظتی متهم شدند که در تحقیقات بعدی معلوم شد که مقامات مختلف در سطوح سیاسی، امنیتی و قضایی از خطرات ذخیره این ماده آگاه بوده و نسبت به آن هشدار نداده‌اند./۹۸۸/

منبع: روزنامه «الاخبار»

ارسال نظرات