۰۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۵
کد خبر: ۶۹۲۹۵۹

وحدت ضرورت جهان اسلام

وحدت ضرورت جهان اسلام
برادرکشی محصول تفرقه بینداز و حکومت کن کشورهای اجانب و دشمن اسلام و همچنین جهالت برخی دولت ها و ملت های مسلمان بوده، وحدت مسلمان خنثی گر برادرکشی است.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، مسلمانان و کشورهای اسلامی در این روزگار بیش از همه نیازمند وحدت و یکپارچگی بین خود خود می باشند چرا که از طرفی دشمنان اسلام و اجانب خارجی همچون آمریکا، انگلیس، اسرائیل و همکارانشان بیش از همیشه با حمایت های فکری و اقتصادی خود به دنبال ایجاد اختلاف و جنگ افروزی بین مسلمانان بوده و از طرف دیگر برخی دولت های خود باخته اسلامی همچون آل سعود نیز با نادیده گرفتن قدرت اسلام در سایه یکپارچگی دولت های اسلامی، برای از بین بردن براردران مسلمان خود حتی برادران عرب زبانشان، دست یاری به سوی قوم یهود بلند کرده اند و چه بسا صدای طنین افکن واعتصمو بحبل الله را هیچگاه نشنیده اند.

وحدت یعنی یکی شدن در اعتلاء کلمه لا اله الا الله و برافراشتن پرچم توحید در سراسر جهان و این عزت و سربلندی برای مسلمانان محقق نخواهد شد مگر در سایه تشکیل امت واحده و کنارگذاشتن مسائل جزئی و فرعی، امت اسلامی باید حول محور قبله واحد و پیامبر خاتم و دو یادگار پیامبر یعنی ثقلین، دست در دست هم برای تحقق تمدن اسلامی کوشیده و دنیا را با واقعیتات اسلام ناب محمدی آشنا کنند.

علماء راستین اسلام ( شیعه و سنی) همیشه در وحدت امت اسلامی کوشیده و با تفرقه افکنان مبارزه کرده اند، در همین راستا قسمت هایی از بیانات امامین انقلاب بازخوانی خواهد شد.

امام خمینی

رهبر کبیر انقلاب حضرت امام خمینی (ره) در استای تحکیم کلمه توحید و وحدت کشورهای اسلامی بیان می کند"

بر رؤسای اسلام، بر سلاطین اسلام، بر رؤسای جمهور اسلام، الآن تکلیف است که این اختلافات جزئی موسمی را که گاهی دارند، این اختلافات را کنار بگذارند؛ عرب و عجم ندارد، ترک و فارس ندارد؛ اسلام- کلمه اسلام- پیغمبر اسلام، همان طوری که خودشان طریقه مبارزه شان بوده است، باید آنها هم تَبَع باشند، تبع اسلام باشند. اگر وحدت کلمه خودشان را حفظ کنند، اگر این اختلافات جزئی موسمی را کنار بگذارند، اگر همه با هم همدست بشوند - هفتصد میلیون می گویند که جمعیت هست، اما هفتصد میلیون متفرق به قدر یک میلیون هم نیستند؛ هفتصد میلیون متفرق به درد نمی خورد؛ هزارها میلیون متفرق هم به درد نمی خورد؛ اما اگر این هفتصد میلیون، دویست میلیونش، چهار صد میلیونش، با هم دست بدهند، دست برادری بدهند، حدود و ثغورشان را حفظ کنند، حدود خودشان را حفظ کنند لکن در جامعه اسلامی که مشترک ما بین همه است، در کلمه توحید که مشترک بین همه است، در مصالح اسلامی که مشترک بین همه است با هم توحیدِ کلمه کنند.

 اگر اینها توحید کلمه کنند، دیگر یهود به فلسطین طمع نمی کند؛ دیگر هندو به کشمیر طمع نمی کند. این برای این است که نمی گذارند شما متحد بشوید. بدانند آنها- می دانند هم- دست هایی که می خواهند منابع شما را از دستتان بگیرند، می خواهند ثروت شما را به رایگان ببرند، می خواهند ذخایر تحت الارضی و فوق الارضی شما را به یغما ببرند، آنها نمی گذارند که عراق و ایران با هم متحد بشود؛ ایران و مصر با هم متحد بشود؛ ترکیه و ایران با هم متحد بشود؛ همه شان با هم وحدت کلمه پیدا کنند. نخواهند گذاشت"

امام راحل به صراحت بیان می کنند اگر دولت و ملت های اسلامی با هم متحد و از هم دفاع کنند، هیچ کشوری نخواهد توانست به اراضی اسلامی دست اندازی کند و یکی از دلایل اشغال فلسطین همراه نبودن کشورهای عربی با ایران اسلامی است، اگر عربستان و دیگر کشورهای عربی در مقابل اسرائیل جنایتکار بایستند، کمتر از ساعتی مردم فلسطین طعم آزادی و استقلال را خواهند چشید.

وحدت ضرورت جهان اسلام/ وحدت خنثی کننده برادرکشی

اگر بخواهیم کلید واژه های وحدت در صحیفه امام خمینی ( ره) را بخواهیم جستجو کنیم به این عبارات دقیق و هدایتگر امام رضوان الله علیه می رسیم که فرمودند:

کلیدواژه های وحدت در کلام امام خمینی(س)؛ منتخبی از سخنرانی ایشان با موضوع برادری شیعه و سنی در مدرسه علوی:‏

موفقیت شما مرهون پیوستگی است، مز این پیروزی وحدت کلمه است، وحدت کلمه را باید حفظ کنید، باید همه در صف واحد به مبارزه ادامه دهند، ما با همه مسلمین هم صدا هستیم، ما با همه ملت هم صدا هستیم، ما پیوستگی خودمان را به اقلیتهای مذهبی اعلام می ‏کنیم، ما برادری خودمان را به برادران اهل سنت اعلام می‏ کنیم، تفرقه باعث شده است که اجانب بر ما تسلط پیدا بکنند، واجب است بر همه مسلمین که با هم باشند، بین شیعه و سنی ابداً تفرقه نیست، بین شیعه و سنی نباید تفرقه باشد، باید وحدت کلمه را حفظ کنید، کسی که این اجتماع را بخواهد که به هم بزند، یا جاهل است و یا مغرض.

وحدت ضرورت جهان اسلام/ وحدت خنثی کننده برادرکشی

رهبر انقلاب آیت الله العظمی خامنه ای نیز مکرراً در سال ها مختلف برحفظ وحدت بین شیعه و سنی و کشورهای اسلامی تأکید کرده اند.

وحدت از منظر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای نه امری تاکتیکی و استراتژی، بلکه یک اصل اسلامی است، در این زمینه می‌فرمایند: «نباید به وحدت به چشم تاکتیک نگاه کرد؛ وحدت یک اصل اسلامى است.» این بیان معظم‌له، علاوه بر تبیین حقیقت وحدت و خاستگاه دینی آن، پاسخ به آن دسته دیدگاه‌هایی است که وحدت را یک امر صرفاً تاکتیکی یا استراتژیکی قلمداد می‌نمایند. لذا ایشان وحدت را از واجبات و ضروریات دین مبین اسلام معرفی می‌نمایند، «تقریب را لازم و واجب و ضروری و در جهت اهداف نظام اسلامی می‌دانیم.» و در کلام دیگری تصریح نموده‌اند: «وحدت بین مسلمین، به صد دلیل واجب، و به صد دلیل ممکن است»و «تنها نسخه شفا بخش برای علاج دردهای جهان اسلام می‌باشد.»

به خاطر ضرورت واهمیت این موضوع و احاطه‌ی همه جانبه‌ی ایشان بر مسائل دنیای اسلام و با اهتمام کامل به تقریب مذاهب اسلامی می‌فرمایند: «بنده آرزویم این است که حیاتم در راه وحدت مسلمین باشد؛ مماتم هم در راه وحدت مسلمین باشد.» با توجه به اهمیت موضوع وحدت باید آن را صحیح و مطابق با آموزه‌های دینی معنا نمود و از سطحی‌نگری در مورد آن اجتناب نمود. بنابراین برداشت صحیح از واژه وحدت و تقریب می‌تواند نقش ویژه‌ای در تسهیل تقریب مذاهب اسلامی ایفا نماید.

از دیدگاه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای مهم‌ترین عامل درونی ایجاد تفرقه پیروی کردن از شیطان است، جهان اسلام، تابع یک خدا، یک پیامبر و دارای یک کتاب است، لکن شیطان با وسوسه‌ی خود در افکار و قلوب مسلمانان، از همین عوامل وحدت آفرین، عامل تفرقه می‌سازد.


وحدت ضرورت جهان اسلام/ وحدت خنثی کننده برادرکشی

جهالت و کج‌فهمی یکی دیگر از آسیب‌های درونی وحدت مذاهب اسلامی است که رهبر انقلاب اسلامی بارها بر آن تأکید نموده‌اند، براساس همین کج فهمی هاست که گروه های افراطی بین شیعه و سنی به وجود آمده و خون میلیون ها انسان بیگناه مسلمانان را با گفتار و کردار خود به هدر می دهند، گروهی در بین شیعیان که موسوم به شیعه انگلیسی بوده با دهه سازی و اعیادهای خرافی و با توهین به مقدسات شیعه و سنی موجب اختلاف افکنی در بین مسلمانا شده و از طرفی در بین برادران اهل سنت نیز برخی به دلیل همان کج فهمی و برداشت های نادرست از فرامین اسلامی، گروه های داعش و امثال ذلک با تفکر وهابی و با سلاح های آمریکایی، انگلیسی و البته با پول نفت عربستان و کشوهای وابسته برای کشتن شیعه و سنی اقدام می کنند، متاسفانه برادرکشی محصول تفرقه بینداز و حکومت کن کشورهای اجانب و دشمن اسلام و همچنین جهالت برخی دولت ها و ملت های مسلمان بوده، وحدت مسلمان خنثی گر برادرکشی است.

 وحدت ضرورت نادیده گرفتنی جهان اسلام در راه تحقق تمدن اسلامی است، امید است که با حمایت علماء جهان اسلام و فرهنگ سازی در جامعه وحدت از کلیشه و سمینار خارج کرده و به تمام معنا وحدت جهان اسلام در مقابل کفار را شاهد بوده تا در آینده ای نچندان دور همۀ مسلمانان اعم از شیعه و سنی در کنار هم با حفظ عقاید در مسجد الاقصی نماز جماعت برگزار کنند.

ارسال نظرات