۱۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۵
کد خبر: ۷۱۶۲۵۰

زلنسکی اتحادیه اروپا را به تاخیر در ارائه کمک 8 میلیارد یورویی به خود متهم کرد

زلنسکی اتحادیه اروپا را به تاخیر در ارائه کمک 8 میلیارد یورویی به خود متهم کرد
رئیس جمهوری اوکراین اتحادیه اروپا را متهم به کارشکنی مصنوعی در انتقال ۸ میلیارد یورو کمک مالی اختصاص یافته به کی‌یف کرده و این برخورد را "جنایت" علیه مردم کشورش دانست، ولی از ذکر نام کشوری که احتمالاً مسئول این تاخیر است خودداری کرد.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، مدرسه عالی اقتصاد کی‌یف هزینه مورد نیاز برای بازسازی اوکراین را مبلغ 750 میلیارد دلار اعلام کرده که هفت برابر بیشتر از میزان خسارت برآورد شده از حمله نظامی روسیه به این کشور است.

کارشناسان این موسسه محاسبه کرده‌اند که زیان اقتصادی وارده شده به اوکراین در نتیجه جنگ بالغ بر 108 میلیارد دلار بوده است. به گفته آنها، برای بازسازی اوکراین به 750 میلیارد دلار نیاز است. علاوه بر این، اختصاص 185 میلیارد دلار برای بازگرداندن چهره‌ای به اوکراین "به مراتب بهتر از آنچه بود" لازم است.  ضمن اینکه 75 میلیارد دلار  باید برای ساخت مسکن، حدود 42 میلیارد دلار برای زیرساختارها و بقیه را برای تأسیسات کشاورزی و صنعتی هزینه کرد.

لازم به یادآوری است که این برآورد خسارات وارده به اوکراین در مقایسه با ارزیابی قبلی در اواسط ماه ژوئن، 12.8 میلیارد دلار افزایش یافته است. کارشناسان معتقدند که عامل اصلی رشد افزایش تعداد ساختمان‌های مسکونی آسیب دیده و ویران شده بود.

مدرسه عالی اقتصاد کی‌یف یادآور شده که تا به امروز حداقل 130 هزار ساختمان مسکونی تخریب و آسیب دیده است که از این تعداد، حدود 115 هزار خانه شخصی و 15 هزار واحد مسکونی است. طبق این ارزیابی، خسارات وارده به مشاغل و صنایع اوکراین نیز در حال حاضر 8.8 میلیارد دلار برآورد شده است.

پیش از این، تیموفی میلوانوف، مشاور رئیس دفتر ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌ جمهوری اوکراین اعلام کرد که این کشور باید سالانه 100 میلیارد دلار برای بازسازی دریافت کند. وی همچنین یادآور شد که اوکراین به 30 میلیارد دلار در سال برای تضمین اقتصاد کلان نیاز دارد و همین مقدار کمک مالی نیز برای حمایت از ارتش این کشور مورد نیاز است.

پیش از آن، دنیس اشمیگال، نخست وزیر اوکراین نیز پس از نتایج کنفرانس بین المللی در لوگانو، گفت که مقامات کی‌یف طرحی را برای احیای کشور ریخته و به شرکای غربی ارائه کرده‌اند.

اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا پیش از این اعلام کرد که این کمیسیون به اوکراین پیشنهاد کرده تا پس از اتمام جنگ، یک پلت فرم بین‌المللی برای کمک به بازسازی این کشور ایجاد کند.

ارسال نظرات