۱۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۶
کد خبر: ۷۲۳۲۹۲

حمایت تمام قد شبکه نمایش خانگی از بازیگران آنارشیست

حمایت تمام قد شبکه نمایش خانگی از بازیگران آنارشیست
حمید فرخ‌نژاد شاخص‌ترین سلبریتی‌ پروژه‌های امنیتی است.او اخیرا وارد یک پروژه امنیتی شده و شاید برای منحرف شدن افکار عمومی، آخرین استوری‌اش متفاوت بود.

سرویس فرهنگ و هنر مشرق - «حمید فرخ‌نژاد» در طول‌ سال‌های اخیر بازیگر فوق العاده خبرسازی بوده است. این ویژگی مربوط به حضور غیرمنتظره او در  آثار نمایشی نیست، بلکه اظهارنظرهای فرخ‌نژاد هستند که خبرساز می‌شوند.

آخرین حاشیه این بازیگر مربوط به چندی قبل می‌شود که با انتشار یک استوری در صفحه اینستاگرام خود نوشت: دوباراحضار، ده ساعت بازجویی و ممنوع‌الخروجی از کشور، برای اینکه بهم ثابت کنن اشتباه کردم که گفتم؛" نمیشه حتی یه اعتراض مسمالت آمیز کرد!"

در کشاکش اغتشاشات همین یک جمله بازیگر «شکلات داغ» همانطور که پیش‌بینی می‌شد به سرخط خبرهای رسانه‌هایی نظیر ایران اینترنشنال تبدیل شد و در فضای مجازی در صفحات مختلف دست به دست می‌شد.

با انتشار خبر ۱۰ ساعت بازجویی از این بازیگر این برداشت در اذهان و افکار عمومی تکثیر می‌شود که او در سازماندهی اغتشاشات (به زعم این بازیگر اعتراضات) حضور  و یا امکان داشت با خروج از کشور امکان پیوستن او به صف لیدرهای آشوب‌های آنارشیستی اخیر محقق شود.

این احتمالات و شایعات در فضای مجازی طی این چند روز دست به دست می‌شود. اما این بازیگر، مثل همه هم‌صنفان‌خود مثل مهران مدیری (مدیر در پروژه کمدی کیانوش عیاری)، رضا عطاران، پیمان معادی، سروش صحت و... مشغول کارند. اما پروژه‌ای که بازیگر فیلم «ارتفاع پست» در آن حضور دارد کمی با سایر پروژه‌ها متفاوت است.

پیش از پرده برداشتن از پروژه تازه بازیگر سازمان اوج در پروژه سینمایی«هیهات»، به بررسی حواشی  اخیر او خواهیم پرداخت تا تاثیر بازجویی‌های ۱۰ ساعته را در روند حرفه‌ای فرخ‌نژاد بررسی کنیم.

پرده اول: عکس دونفره با محمد امامی

وقتی محمد امامی با قرار وثیقه سنگین حین بررسی پرونده‌اش موفق شد از کشور خارج شود، یکی از همراهان او بازیگر فیلم عروس آتش بود. با انتشار این عکس افکار عمومی، نسبت به این عکس کنجکاو شدند. در حالیکه کمپین‌ «#نه‌_به_شهرزاد» (سریال‌ شهرزاد) فراگیر شده بود، این بازیگر چگونه می‌تواند راضی به انتشار عکس‌ دونفره‌اش با متهم ( متهم در زمان انتشار و محکوم قطعی) بانک سرمایه شود.

پرده دوم: علیزاده وارد می‌شود

با انتشار این عکس و انتقادات گسترده رسانه‌ها به بازیگر «استرداد»، علی‌علیزاده فعال سیاسی مقیم لندن با نماد فساد و تباهی و زوال فرهنگی خواندن این بازیگر نوشت: چند پرسش را با این بازیگر مطرح کرد.آقای فرخ‌نژاد.

شما دوستی عمیق و همکاری حرفه‌ای جدی با محمد امامی داشته‌اید. با او و فرزندانش در کانادا و آمریکا رفت و آمد خانوادگی هم دارید. چرا یک بار یک پست درباره محمد امامی نمیگذارید و به مخاطبانتان حقیقت رابطه تان با محمد امامی را نمیگویید؟ چرا نمیگویید محمد امامی تهیه کننده سریال شهرزاد کسی است که سیزده هزار میلیارد تومن از صندوق بازنشستگی فرهنگیان دزدیده است. به همین راحتی. آقای فرخ نژاد. آیا بخشی از پولی که رفیق شما با خیال راحت از نهصد هزار معلم مستضعف کشور غارت کرد به جیب شما هم رسید؟ شما که اهل شفافیت هستید چرا بعد از پنج سال سکوت یک پست ناقابل درباره محمد امامی و رابطه خودتان با این فرد شفاف سازی نمیکنید؟

 

پرده دوم: اعتراف به گرین‌کارت و درآمدماهیانه ۱۰ هزار دلاری

با افزایش انتقادات به حمید فرخ‌نژاد او در گفت‌وگوی ویژه‌ای به تی‌وی پلاس گفت: در کشور ما هر اتفاقی می‌افتد، می‌گویند ساکت باشید و سخنی به میان نیاورید.۴۰ سال است که در این کشور، همه چراغ‌ها را خاموش کرده‌اند و می‌گویند در شرایط حساس کنونی چیزی نگویید. مطبوعات هم ساکت شده‌اند و هیچ نمی‌گویند.

  برخی به من می‌گویند که برای خودنمایی، نسبت به موضوعات اجتماعی یا سیاسی در صفحه اجتماعی‌ات واکنش نشان می‌دهی.چه حماقتی است که من بخواهم برای دیده‌ شدن در صفحه اجتماعی‌ام درباره موضوعات مختلف واکنش نشان دهم.من اگر در صفحه اجتماعی‌ام که بیش از یک میلیون نفر فالوئر دارد، تبلیغ می‌کردم، کلی پول در می‌آوردم.

  من در آمریکا برای خود و خانواده‌ام اقامت گرفته‌ام و در حال حاضر همسر و پسرم در این کشور زندگی می‌کنند.اقامتی که من گرفتم از نوع اقامتی است که به نخبگان و هنرمندان می‌دهند که این گرین کارت، شامل اقامت و اجازه کار در آن کشور می‌شود.

 فربد (پسر حمید فرخ‌نژاد) وقتی در ایران بود در یکی از گران‌قیمت‌ترین مدرسه‌های تهران درس می‌خواند؛ اما با این حال علاقه‌ای به رفتن به مدرسه نداشت. پسرم درحال حاضر در خارج از کشور ادامه تحصیل می‌دهد و بسیار علاقه‌مند به درس خواندن شده است. در آن کشور نفرستادن بچه به مدرسه نوعی تنبیه برای بچه به حساب می‌آید.

پرده سوم: خبر از احضار به وزارت اطلاعات

پس از انتقادات علیزاده و مصاحبه جنجالی بازیگر نقش «مرتضی» مامور امنیتی فیلم«لاتاری» با انتشار پست دیگری در صفحه اینستاگرام خود نوشت:"جناب آقای استاد علی علیزاده پست دلسوزانه و نصایح مادرانه شما واصل گردید، تقارن تذکر شما و هم زمانی احضارم به وزارت اطلاعات جهت توضیح پاره‌ای مسائل جالب توجه بود! خوشحالم از کیلومترها اونورتر بفکر مردمت هستی و مشکلات اقتصادی اونها رو درک میکنی."

پرده چهارم: ماجراجویی‌های مجازی کما فی‌السابق

با اینکه اظهانظرهای بازیگر فیلم دینی «یاسین» برای او پیامدهای نه چندان مطلوبی در سال ۱۳۹۷ داشت اما این بازیگر همچنان اصرار دارد که در مقاطع مختلف، انتشار توییت‌هایی تحریک‌آمیز خود را ادامه داد و بر اساس آنچه او در صفحه‌اش درج می‌شد، شیب انتقادات پس از خبر احضار تندتر شد.

کنار هم قرار توییت‌های این بازیگر از طرفی تناقض‌های فوق‌العاده‌ای را آشکار می‌کند، او از طرفی بر طبل شیوع اعتراض می‌کوبد اما از سوی دیگر اغتشاشگران را از صدمه زدن به اموال عمومی نهی می‌کند و «آنارشیست‌ها» (معترضان خیابانی) برای جداکردن حساب این بازیگر با خودشان به توییت مذکور استناد می‌کنند. اما این دوگانگی حضور در پروژه‌های حاکمیتی و انتقاد و تشویق به گسترش اعتراض می‌تواند برای این بازیگر آورده‌ای به ارمغان بیاورد. وی که در تمام دولت‌ها مورد توجه معنوی و مادی بوده چرا هر چه بیشتر از مواهب دولتی بهره‌مندتر شده، منتقدتر می‌شود؟

پرده پنجم: رکورد دستمزد بازیگر استرداد در دولت احمدی‌نژاد شکست

 

او  با دریافت سیمرغ برای ایفای نقشی مکمل در فیلم «عروس آتش» مسیرش در سینمای ایران هموار شد و با فیلم «ارتفاع پست» تبدیل به بازیگر جریان اصلی سینمای ایران در دوران اصلاحات شد.

بازیگر فیلم «استرداد» رکورد دستمزد را در دولت احمدی‌نژاد و در فیلم حاکمیتی «استرداد» با اخذ ۴۸۰ میلیون (دلار هزار تومانی) شکست. انتظار معاونت سینمایی در زمان استقرار دولت دهم این بود که او نامزد یا برنده سیمرغ جشنواره فجر شود.

از آنجایی که او بازیگر مهمترین فیلم‌های حاکمیتی است، در سال ۱۳۸۹ برای دو فیلم دموکراسی تو روز روشن و شب واقعه(پروژه دفاع مقدسی بنیاد سینمایی فارابی)  موفق به دریافت بهترین بازیگر نقش اول مرد شد. تهیه کننده فیلم احمد میرعلایی رئیس بنیاد سینمایی فارابی وقت بود و اهدای این جایزه کاملا طبیعی جلوه می‌کند.

در سال ۱۳۹۰  برای فیلم گشت ارشاد، سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول مرد را دریافت کرد و برای تله فیلم «حبیب» بهترین بازیگر مرد جشنواره جام جم شد. او چنان مورد علاقه مدیران دولت احمدی‌نژاد بود که در سال ۱۳۹۱ بازهم موفق شد با ارائه همان کلیشه‌های همیشگی‌اش بدون آنکه کار خاصی انجام بدهد، برای فیلم «استرداد» سیمرغ دریافت کند و مشابه همین جایزه را از جشنواره فیلم دفاع مقدس نصیب او شد.

پرده ششم: در دولت حسن روحانی خوش گذشت

 

فرخ‌نژاد در یکی از توییت‌هایش ادعا کرده  که حق انتقاد به عملکرد دولت یازدهم را دارد چون به این دولت رای داده و برای تحقق و اجرای وعده رئیس جمهور وقت می‌تواند انتقاد کند. نتیجه این رویه توام با انتقاد زمانی نمود پیدا کرد که لیست‌ حمایت‌های بنیاد سینمایی منتشر شد.

او از دولت یازدهم در حالی انتقاد می‌کرد که هشتصد و هفتاد میلیون تومان کمک هزینه برای ساخت فیلم «موسی» دریافت کرد. فیلمی که تحت عنوان «میجر» ساخته شد. این مبلغ بر اساس لیست منتشر شده توسط بنیاد سینمایی فارابی در سال ۱۳۹۸ به فرخ‌نژاد اعطا شد اما فیلم در آخرین جشنواره جهانی فیلم تهران رونمایی شد.

او سال ۱۳۹۸ به دلایل حوادث آن سال جشنواره فیلم فجر را تحریم کرد، اما در جشنواره فیلم تهران در سال ۱۴۰۰ در مقام بازیگر حضور پیدا کرده و جایزه ویژه این فستیوال را هم دریافت می‌کند. در دنیا فقط نظام جمهوری اسلامی است که این شرایط را فراهم می‌کند تا سلبریتی مذکور، حمایت مالی خاص از حاکمیت دریافت کند و از طرف دیگر جشنواره همان حکومت را هم تحریم کند و در یک جشنواره دیگر به او جایزه ویژه هم بدهند.

پرده هفتم:  هر بار ادعا می‌کند احضار امنیتی شده، پرکارتر می‌شود

این بازیگر چندی پیش ادعاکرد پس از آنکه در استوری اینستاگرام به شیوه برخورد حاکمیتی اعتراض کرده، ۱۰ ساعت مورد بازجویی قرار گرفته است. پس از انتشار این استوری اخباری منتشر شد که فرخ‌نژاد به یک پروژه‌های امنیتی با عنوان «سقوط» به کارگردانی سجاد پهلوان‌زاده و محمدحسین مهدویان پیوسته است. مینی سریال «سقوط» یکی دیگر از پروژه‌های مرتضی اصفهانی پیمانکار شناخته شده پروژه‌های امنیتی است.

با انتشار اخبار مربوط به این سریال قطعا فرخ‌نژاد بار دیگر مجبور می‌شود به خاطر موضع‌گیری‌های دوگانه کامنت صفحه اینستاگرام خود را مسدود کند. این طیف از بازیگران و هنرمندان سینمای ایران به دلیل مشی «وسط‌دارانه» مورد غضب آنارشیست‌های فضای مجازی قرار می‌گیرند.

 در پیامد اتفاقات اخیر و شروع جنبش آنارشیستی دهه هشتادی‌ها، اتفاقاتی در حال رخ دادن است که چهره‌هایی نظیر فرخ‌نژاد را با رویکرد وسط‌بازانه قربانی می‌کند. اتخاذ این رویکرد هرج‌ومرج طلبانه را می‌توان در ترانه یکی از خواننده این جنبش جستجو کرد. توماج صالحی یکی از خوانندگان این جنبش آنارشیستی که اخیرا بازداشت شده، می‌خواند:

هنرمند درباری سوراخ موش بخر/ بده هرچی دلار داری سوراخ موش بخر /چه هنرمندی که خبر از نون بری نداری ... به اسکارت اگه مردمی نباشی/ پاره میکنم کلافتو که دیگه چرند نبافی/ چه شهاب دولتی باشی چه اصغر فرهادی/ چه بازیکن حکومتی و چفیه لیستی/ چه بازیگر صادراتی .....

رویکرد آنارشیست‌های مهر و آبان ۱۴۰۱ از بازیگرانی که به هر شکل با نهادهای دولتی همکاری را می‌توان در متن ترانه «سوراخ موش بخر» صالحی دنبال کرد.

محاسبه طیف سلبریتی‌های«وسط‌دار» چون بازیگر «چهارشنبه سوری» کاملا اشتباه است. او فرض می‌کند که می‌تواند با تمجید از حاکمان کشورهای عربی همسایه، موضع‌گیری علیه روسیه، انتقاد به عملکرد چهل ساله حاکمیت‌، آنارشیست‌های کف خیابان از بازیگر حکومتی - امنیتی بودنش چشم‌پوشی کنند. علی‌رغم اتفاقات اخیر برخورد آنارشیست‌ها با فرخ‌نژاد شبیه همان واکنشی خواهد بود که نسبت به «ساسی»، «گوگوش»، «مهناز افشار» و «محسن نامجو» نشان دادند.

از سوی دیگر مخاطبی که سریال سقوط را تماشا می‌کنند، نمی‌تواند باور کنند فرخ‌نژاد به محض اتمام بازجویی ۱۰ ساعته، به محل فیلمبرداری آخرین اثرش رفته، گریم شده و در مقابل دوربین ظاهر شده است، آنهم در پروژه‌ای که متعلق به وزارت اطلاعات است.

مخاطبان معمولی که حتی سیاسی هم نیستند نمی‌توانند محتوای این اثر و شخصیت حمید فرخ‌نژاد را در نقش مامور امنیتی باور کنند. با اینکه شنیده‌ها حاکی از آن است که مرتضی اصفهانی از پروژه کنار گذاشته شده اما این تسامح و تساهل پیمانکار آثار امنیتی، احساس قدرت را در بازیگرانی نظیر فرخ‌نژاد تقویت کرده تا او علی رغم شکست آثارش یکی از پرکارترین بازیگران شبکه نمایش خانگی باشد.

 آنارشیست‌ها حمید فرخ‌نژاد را با همان جمله‌ معروفی به خاطر می‌آورند که گفت " ۸۰ میلیون ایرانی فدای بچه ام ! " و مهم کسب ده هزار دلار ماهیانه است.

با افت فاحش سینمای ایران، این بازیگر در میان در تمامی سریال‌های مهم شبکه خانگی حضور دارد و بخش عمده‌ای از شکست‌ سریال‌های این بازیگر در عدم جذب مخاطب نمونه‌ای از تاثیر رفتارهای متناقضی است که به واسطه اینستاگرام این بازیگر در جامعه پمپاژ شده است. 

اگر سلبریتی‌هایی نظیر بازیگر «دموکراسی تو روز روشن» فرض را بر این گذشته‌اند که کارت«وسط‌بازانه»، با شیوه کلیشه‌ای؛ انتقاد مکرر از حاکمیت و حضور در حکومتی‌ترین آثار و انتفاع از سفره سیستم، کارکرد خود را حفظ کرده، سخت در اشتباهند. از منظر آنارشیست‌های کف خیابان، هر هنرمندی که در مدیوم‌های نمایشی این سال‌ها فعالیت کرده بی‌هیچ تفاوتی حکومتی است.

با این حساب ساترا برای حراست از مهمترین سامانه‌های سرگرمی‌محور و پرمخاطب کشور در حوزه بازیگری باید وارد عمل شود و بازیگرانی که دوگانه رفتار می‌کنند را غربال کند.

احسان قنبری نسب
ارسال نظرات