۱۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۵
کد خبر: ۷۲۸۸۸۱
حجت الاسلام مختاری:

آیت الله صافی گلپایگانی به حفظ میراث مکتوب تشیع اهتمام داشت

آیت الله صافی گلپایگانی به حفظ میراث مکتوب تشیع اهتمام داشت
رئیس مؤسسه کتاب‌شناسی شیعه گفت: مرحوم حضرت آیت الله صافی گلپایگانی هزینه تهیه تصاویر کتب خطی کتابخانه ای در هند را متقبل شدند تا این میراث گرانقدر شیعه حفظ شود.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام رضا مختاری رئیس مؤسسه کتاب شناسی شیعه پیش از ظهر امروز در همایش یک قرن حافظه تاریخی روحانیت که در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی برگزار شد، گفت: حضرت آیت الله صافی گلپایگانی از کودکی تا آخر عمر در خدمت روحانیت شیعه بود و بالاترین درس ها را از آن ها گرفت؛ آن مرجع فقید علاوه بر بهره گیری از پدر بزرگوار خود مرحوم ملا محمدجواد صافی از سایر بزرگان روحانیت نیز بهره برد.

وی ادامه داد: حضرت آیت الله صافی در زندگی نامه خودنوشت خود در جملاتی طولانی از پدر خود یاد کرده و صفات آن را بیان می کند و مثال هایی مانند آگاهی به اوضاع اجتماعی اسلام، مخالفت سرسخت با تجزیه اسلام و درگیری مذاهب،  تلاش بی وقفه و بی امان در راه تحقق اهداف اسلام را بیان می کند.

این پژوهشگر حوزوی افزود: حضرت آیت الله صافی قبل از طلبگی با علمای تشیع مانند آیت الله حائری رفت و آمد داشت و در طلبگی نیز پس از استفاده از علمای نجف با حضور در قم، 15سال از محضر آیت الله بروجردی استفاده کرد و حسرت می خورد که چرا آن 15 سال را به طور کامل مکتوب نکرده و بخشی از خاطرات خود با آیت الله بروجردی از یاد برده است.

وی با بیان اینکه آن مرجع فقید حتی با علمای خارج از ایران نیز ارتباط داشتند، تصریح کرد: حضرت آیت الله صافی خدماتی بزرگ به میراث مکتوب شیعه داشت و ارادت وی به شیخ آقا بزرگ تهرانی نیز از این جهت است؛ آیت الله صافی در راه حفظ و نشر میراث شیعه قدم های بزرگی برداشت؛ آن مرحوم متوجه شد در یکی از کتاب خانه های بزرگ هندوستان در شهر لکنو نسخه های خطی ارزشمندی وجود دارد.

حجت الاسلام مختاری در ادامه تصریح کرد: مرحوم حضرت آیت الله صافی پیش قدم شد تا این نسخ خریداری شود و 12سال پیش 150 میلیون تومان هزینه کرد و تصویر نسخه های خطی کتابخانه ممتازالعلما را خریداری کرد که در میان آن آثار، نامه های میرحامد حسین هندی، سلطان العلما، نامه های صاحب جواهر هم وجود داشت.

وی تأکید کرد: یک دلال نسخه های خطی گنجینه ای از نسخه های زیادی داشت و قصد داشت آن را به اروپا منتقل کند همانگونه که بسیاری از کتب دست اول شیعه و نسخه های معتبر آن در اختیار ما نیست. ما به حضرت آیت الله صافی گفتیم این نسخه ها به میراث علمی تشیع کمک می کند و از این رو این نسخ با پول وی خریداری شد؛ همایشی برای آقا بزرگ تهرانی گرفتیم که آیت الله صافی با آن کهولت سن شرکت کردند زیرا به میراث تشیع بسیار احترام می گذاشتند.

حجت الاسلام مختاری با بیان اینکه تواضع و فروتنی آن مرجع فقید مثال زدنی است، اظهار داشت: هر گاه تقاضای ملاقات علمی داشتیم قبول می کرد و کتب لازم را تهیه می کرد و به ما نشان می داد تا پاسخ خود را بگیریم؛ طلاب و فضلا را همیشه تشویق می کرد و بسیاری از اوقات خود وی تماس می گرفت و به طلبه ای که کار خوبی انجام می داد تبریک می گفت و مورد تشویق قرار می داد.

وی افزود: شیخ جعفر مهاجر از علمای لبنان به قم آمد و درخواست داشت با مدیران و بزرگان حوزه ملاقات کند که بعضی از مدیران اصلا وقت نمی دادند و رزومه می خواستند اما وقتی به حضرت آیت الله صافی گفتیم چنین فردی از لبنان آمد گفت هر زمان خواست می تواند به دفتر بیاید و وقتی آن عالم لبنانی وارد مجلس شد حضرت آیت الله صافی بلند شد و از وی استقبال کرد.

این پژوهشگر حوزوی در پایان خاطرنشان کرد: همایش میرحامد حسین هندی در قم برگزار شد و بنا شد از علمای هندوستان دعوت شود که به حضرت آیت الله صافی پیشنهاد شد برای اینکه علمای هند قبول کنند در قم حضور پیدا کنند، دعوت دست اندرکاران کافی نیست و باید خود وی دعوت کند که با آغوش باز پذیرفت و آن نامه را نوشت.

ارسال نظرات