۰۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۶
کد خبر: ۷۳۰۰۲۷
حجت الاسلام لیالی در گفت‌وگو با رسا مطرح کرد؛

تفکر انقلابی و جهادی؛ راه مقابله با ارتجاع

تفکر انقلابی و جهادی؛ راه مقابله با ارتجاع
استاد حوزه گفت: مخالفان انقلاب اسلامی به دنبال بازگشت به گذشته هستند و خطر بازگشت به سابق به معنای این است که جامعه اسلامی ایران دچار ارتجاع شود.

حجت الاسلام محمدعلی لیالی استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، با اشاره به هشدار رهبر انقلاب درباره خطر بازگشت به ارتجاع اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال های اخیر در بیان ها و سخنرانی های خود خطر بازگشت ارتجاع را مطرح کردند که این امر بسیار امر مهمی است و چند نکته را درباره آن اشاره می کنم.

وی در ادامه افزود: ارتجاع به معنای رجوع به گذشته است و ارتجاع و مرتجعین در مقابل جریان التقاط می باشند که به معنای نوگرایی، نوپدیدی، مدرن و مدرنیته است و همچنین به معنای گذر از سنت، هویت و گرایش به سمت روشنگری و روشنفکری است و به عبارت دیگر می توان ارتجاع را به معنای پشت پا زدن به مواریث فرهنگی و هویت ملی و دینی دانست.

حجت الاسلام لیالی بیان داشت: به ارتجاع، متحجر نیز گفته می شود؛ یعنی کسی که می خواهد به دوران هجری برگشته و تغییرات را نپذیرد و به برکت راهبری های امام خمینی(ره) و مجاهدت شهدا و عنایت خداوند تبارک و تعالی تفکر و اندیشه ای در جامعه ایران اسلامی به نام نظام جمهوری اسلامی اتفاق افتاد که مخالفان جدی را به دنبال داشته و دارد.

وی در ادامه افزود: مخالفان انقلاب اسلامی ایران به دنبال بازگشت به گذشته هستند و خطر بازگشت به سابق به معنای این است که جامعه اسلامی ایران، دچار ارتجاع شده و به گذشته نظام سلطنتی ایران و به نظام پهلوی و قاجار برگشت داده شود.

استاد حوزه و دانشگاه ابراز کرد: مخالفان درصدد بازگشت به نظریه منحوس سلطنت و سلطنت طلبی هستند؛ یعنی بازگشت به جریان و حاکمیت روشنفکری، دیکتاتوری و تجدد؛ همان چیزی که در دوران ستمشاهی پهلوی وجود داشت؛ چراکه در نظام سیاسی رژیم گذشته، فرهنگ و هویت دینی و ملی، فرهنگ و هویت دینی، ملی و ایرانی نبود؛ بلکه آنچه که بر آن حاکم بود، سبک زندگی غربی و تلاش برای غربی شدن بود.

وی در ادامه افزود: کسی که به دنبال اجرای سیاست سبک زندگی غربی است، مرتجع می باشد و ارتجاع به معنای بازگشت به غرب گرایی و سبک زندگی غربی است و آنچه که به عنوان نکات منفی در سبک زندگی غربی وجود داشت در جامعه ایران قبل از انقلاب اسلامی نیز موجود بود و عجیب این است کسانی که داعیه التقاط، روشنگری و روشنفکری دارند، درصدد بازگشت به دوران ارتجاع رژیم پهلوی هستند.

حجت الاسلام لیالی بیان داشت: جامعه انقلاب اسلامی ایران در چهار دهه گذشته با همه توفیقات و دستاوردهایی که داشته است، مشکلات و ضعف های عدیده‌ای نیز داشته و دارد؛ مشکلاتی که امروزه در عرصه جامعه وجود داشته و بسیاری از آنان مشکلات اقتصادی، فرهنگی و سیاسی است و باید قبول کنیم که گرفتار برخی از چالش ها و مشکلاتی بود و در آینده نیز خواهیم بود.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که راه حل برطرف کردن این مشکلات چیست؟ افزود: برای حل این مسئله دو تفکر با راهکارهای متفاوت وجود دارد که یکی از آن راهکارها تفکر ارتجاعی است؛ یعنی بازگشت به گذشته و بازگشت به دوران ستمشاهی و سلطنتی و همچنین بازگشت به سبک زندگی غربی، غرب گرا شدن و قبول استعمارِ استعمارگران؛ چنانکه در دوران رژیم پهلوی چنین بود و شاهان و مردم ایران هیچ اراده ای در تصمیم گیری ها از خود نداشته و استعمارگران به راحتی حاکمان ایران را تغییر و جابجا می کردند.

استاد حوزه و دانشگاه تفکر و راهکار دوم را تفکر و راهکار مقاومت و تلاش و امید به حل شدن مشکلات دانست و اظهار داشت: این تفکر بر این اعتقاد است که باید امید داشته باشیم و مشکلات را حل کرده و راه حل های مشکلات کشور، کار، تلاش و کوشش، تولید و به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی اقدامات انقلابی، جهادی و داشتن روحیه جهادی است.

حجت الاسلام لیالی در پایان بیان داشت: به برکت کار و توان ایرانی و مدیریت، تلاش و کوشش آنان می توانیم بر مشکلات فائق آییم و بسیاری از مشکلات اقتصادی و اجتماعی را برطرف کنیم؛ اما به شرط این که روحیه ما روحیه انقلابی و جهادی باشد؛ چراکه با عدم تکیه بر خارج و عدم ارتجاع به گذشته و با حفظ اصول و مبانی فکری و معرفتی هویت ایرانی و اسلامی و تاکید بر دستاوردهای انقلاب اسلامی همراه با داشتن روحیه مجاهدت و مقاومت و اطاعت پذیری از ولایت و امامت می توان بر مشکلات فائق آمد.

ارسال نظرات