۱۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۱
کد خبر: ۷۳۰۵۳۰
آیت الله خاتمی:

برای جهاد تبیین باید صریح و شجاع گام برداریم/ مردم با نظام و حاکمیت همراه هستند

برای جهاد تبیین باید صریح و شجاع گام برداریم/ مردم با نظام و حاکمیت همراه هستند
عضو فقهای شورای نگهبان با تأکید بر جهاد تبیین و بیان نکاتی از قرآن در خصوص تبیین گفت: باید با پرهیز از کلی گویی شجاعانه به جهاد تبیین پرداخت.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله سیداحمد خاتمی صبح امروز در دهمین اجلاسیه منطقه جامعه مدرسین با علما و فضلا استان های تهران، سمنان و البرز که در مجتمع فرهنگی آدینه تهران در حال برگزاری است، با بیان اینکه تمام ایمان به جنگ با تمام شرک آمده است اظهار داشت: اجتماع علما در این نشست در این زمانه شکل گرفته که تقابل ایمان و کفر در مرتبه بالای خود قرار دارد.

وی با اشاره به مطالب مطرح شده در کمیسیون های روز گذشته این اجلاسیه و تحسین آن ها از حضور خوب علما در روز دوم اجلاسیه تشکر کرد و با ذکر عنوان جهاد تبیین از منظر قرآن تصریح کرد: خداوند خود را مبیِّن می خواند و جهاد تبیین رسالتی الهی است؛ از علما نیز در آیه 187 آل عمران « وَإِذْ أَخَذَ اللَّهُ مِيثَاقَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ لَتُبَيِّنُنَّهُ لِلنَّاسِ وَلَا تَكْتُمُونَهُ فَنَبَذُوهُ وَرَاءَ ظُهُورِهِمْ وَاشْتَرَوْا بِهِ ثَمَنًا قَلِيلًا ۖ فَبِئْسَ مَا يَشْتَرُونَ» جهاد تبیین توسط خداوند خواسته شده است.

عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه انقلاب اسلامی نیز با جهاد تبیین پیروز شد زیرا حضور علما و روحانیت در عرصه روشنگری از 19 دی 56 تا 22 بهمن 57 غوغا کردند، تصریح کرد: در دوران نهضت همه منابر منبر جهاد تبیین شد؛ نباید در مفهوم جهاد تبیین بمانیم زیرا این مفهوم روشن است و اینکه رهبر معظم انقلاب این همه تأکید بر جهاد تبیین تأکید دارد نظر به مصادیق دارد.

وی ادامه داد: اگر قرار باشد فقط کلیات را بگوییم و جزئیات را کتمان کنیم و یا به آن ها نپردازیم در تبیین خود جواب نمی گیریم؛ اگر نگوییم که در دست بیگانه در این اغتشاشات سهیم بوده و اتاق فکر را آمریکا و اسرائیل مدیریت می کردند و منافقین آدم کش میدان دار هستند، از حرف های خود جواب نمی گیریم. باید به صراحت بیان کرد و از کلی گویی پرهیز کرد.

آیت الله خاتمی با بیان اینکه در هر مقطعی انتظار روشنگری از علما بوده است و پیشینیان ما شجاعانه وارد مبارزه شده و زندان، تبعید و شهادت را به جان خریدند تا ثمره آن یعنی پیروزی انقلاب اسلامی رقم بخورد، تأکید کرد: اگر جهاد تبیین را به شیوه قرآن انجام دهیم جواب می گیریم اما شیوه های نامطلوب بد دفاع کردن است.

وی افزود: منطق و استدلال فطرتا دلنشین است و در قرآن 4 بار عبارت «قُلْ هَاتُوا بُرْهَانَكُمْ» آمده است؛ روزی در محضر رهبر معظم انقلاب یکی از علما به ایشان گفت وقتی حضرت آقا از فلان شخصیت تمجید می کند ما دیگر نمی توانیم انتقاد کنیم که در پاسخ رهبری معظم بیان کردند اگر استدلال و برهان انتقاد شود هیچ اشکالی ندارد و این نوع انتقاد مورد حمایت رهبری است؛ کسی که استدلالی حرف بزند نشان می دهد اهل علم است.

نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان رهبری با شمارش نکات استخراج شده از قرآن در خصوص جهاد تبیین در نکته دوم اظهار داشت: باید حرفی بزنیم که بتوانیم اثبات کنیم؛ نباید به هرچه که در فضای مجازی و شبکه ها مطرح می شود اعتماد کنیم و تا وقتی به مطلب محکمه پسندی نرسیدیم نباید آن را ملاک عمل و قضاوت خود قرار دهیم.

آیت الله خاتمی با بیان اینکه الگوی جهاد تبیین قرآن است اظهار داشت: گاهی در دعوت باید کلی سخن گفت اما در موارد زیادی باید صریح و جزئی وارد شد زیرا در قرآن 350 آیه در خصوص نفاق و منافقین آمده است؛ نکته جالب توجه در سیره ائمه نقد توسط امام است زیرا در کلام هر یک از ائمه صراحتا از گروه های انحرافی مانند «اهل غلو» یا «مرجعه» نام برده شده و به پرهیز از این گروه ها توصیه شده است و حتی در مواردی نام افراد نیز برده شده است؛ امام هادی با ذکر نام «قاسم یقطینی» وی را لعنت کرد.

وی با تأکید بر شجاعت در جهاد تبیین گفت: شجاعت در دوران امروز نترسیدن از نقد در فضای مجازی است؛ در فضای مجازی طوری می نویسند که زبان ما را ببندند اما ما باید شجاعانه و بدون ترس از این اتفاق موضع صحیح خود را اتخاذ کنیم و وظیفه خود را مستند انجام دهیم.

عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با اشاره به روایتی از رسول اکرم اظهار داشت: کسی که از ترس مردم حرفی که به آن علم دارد را بیان نمی کند مورد نکوهش رسول خدا است؛ میلیون ها نفر در سراسر کشور به راهپیمایی 22 بهمن سال جاری آمدند و رادیوهای بیگانه می خواهند این را کتمان کنند. در نظام نبوی و علوی عده زیادی ناراضی بودند و کتمان نمی کنیم عده ای از نظام اسلام ناراضی هستند اما اکثریت مردم خود را در راهپیمایی نشان دادند.

وی با تأکید بر اینکه در جهاد تبیین باید رسا و روان صحبت کرد تا همگان متوجه آن شوند، تصریح کرد: منصفانه باید سخن گفت و اگر مقام معظم رهبری را دوست داریم باید همه ابعاد فرمایشات ایشان را مورد توجه قرار دهیم؛ باید در جهاد تبیین تبلیغ چهره به چهره داشته باشیم.

آیت الله خاتمی در پایان با توجه به اتمام وقت در شمارش نکات 12گانه استخراج شده از قرآن در خصوص جهاد تبیین خاطرنشان کرد: انذار باید با تفقه همراه باشد و همچنین با جوانان باید با حوصله سخن گفت؛ در جهاد تبیین باید متوازعانه وارد شد و از ابزار متناسب استفاده کرد.

ارسال نظرات