۰۱ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۰
کد خبر: ۷۳۱۵۱۹
یادداشت؛

برنامه‌های اسلامی درنوروز

برنامه‌های اسلامی درنوروز
برنامه‌های اسلامی درنوروز برگرفته از کتاب فرهنگ زندگی جلد ۱۰ از آثار نورموسوی را مروز می‌کنیم.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، غیر از نام، زمان و پیوستگی های نوروز باطبیعت که جلوه ای از ذوق لطیف نیاکان ماست وگذشته از آدابی نظیرپختن غذاهای مخصوص، پرداختن به پاکیزگی تن ومحیط زندگی، اهمیّت دادن به آب روان «که از دوران باستان عنصری مقدس شمرده می شد» چیدن «هفت سین» که می گویند هفت شین بوده و آخر کار دادن هدایا، در حال حاضررسومی همراه مراسم نوروزی می باشد که قطعاً «جدید» تلقی می شود و در دوران باستان دست کم به صورت فعلی معمول نبوده است.

برنامه‌های اسلامی درنوروز

حتی همان هدیا یی که رد وبدل می شودتغییر جهت داده،زیرا در ادوار پیش اسلام وسده های نخستین اسلامی،هدیه نوروزی از جانب «رعیت»به شاه یا خلیفه تقدیم می گشت وامروز«البته به سابقه چندین صد ساله»این بزرگترها هستند که به کوچکتر ها وزیر دستان هدیه وبه اصطلاح «عیدی» می دهند وهمین امر،نشان تاثیر فرهنگ اسلامی وقرآنی دریک سنت دیرینه ایرانی است.

تحولات دیگری را که تحت تاثیر فرهنگ اسلام در آداب بر گزاری جشن نوروزی حاصل گشته،متذکر می شوم:

1- حضور قرآن به صورت ثابت وگسترده ،یعنی قرارگرفتن کتاب خدا سرسفره هفت سین،خواندن قرآن در ساعت متصل به تحویل ،بوسیدن قرآن بوسیله تک تک افراد خانواده در اطراف سفره هفت عید،قرار دادن اسکناس در لابلای قرآن ودادن آن از طرف بزرگتر خانواده به کوچکترها به عنوان «دشت،اوّل سال.

2- اجتماع در مساجد وتکایا وزیارتگاهها وانجام نمایش های اسلامی به صورت جمعی در هنگام تحویل سال.

3- نهادن تشت یاظرف بزرگ پر ازآب زلال آمیخته به زعفران وگاهی شکروخواندن سوره مبارکه یاسین توسط چهل تن ازحاضران وفوت کردن آن به طرف آب سپس تقسیم آن آب میان حضار به عنوان هدیه شفا بخش ومبارک«این سنت در بسیاری از نقاط ایران اجرا می شود ودسترسی یافتن به آب «چهل یاسین»از موفقیّتهای مهم آغازسال نو محسوب است.

4- قرائت دعای تحویل سال«یا مقلب القلوب والابصار»که جنبه همگانی دارد.

برنامه‌های اسلامی درنوروز


5-رفتن به دیدار سادات وعلمای محل وعرض تبریک به آنان وگاهی گرفتن عیدی از آنان.

6-دادن لباس نو به مستمندان،توزیع برنج،روغن،گوشت میان خانواده های فقیربه صورت ناآشکارازجانب افراد خیّر.

7-تشرف به اماکن مقدسه.

8-رفتن به دیدار مصیبت دیدگان سال گذشته تحت عنوان «عید»

9-واجب شمردن صله رحم در نخستین روزهای سال تازه.

10-تقدم قائل شدن به همسایکان وبزرگان فامیل در«دید»و«بازدید».

و.....شاید آداب دیگر که نوعاًنشان دهنده تلفیق عقاید اسلامی یا باور های ایرانیان قبل از اسلام است.

امتیازات عید نوروز

عید نوروز امتیاز وخصوصیت هایی دارد که دراسلام خیلی پسندیده است.

خصوصیت اول: نظافت درعید نوروز است.مردم لباس نومی پوشند، حمام می روند.

اسلام می گوید:‹‹اَلنَّظافَتُ مِنَ الْاِیمَان ».

ازاین روایت استفاده می شود آدمی که نظیف نیست مسلمان واقعی نیست.

 دین ما تاکید دارد وقتی می خواهی به مسجد بروی ،دراجتماع وارد شوی، نظیف باش ،دندانهایت را مسواک بزن ،لباس نوبپوش ،عطر بزن،اگر عرق پا یا بدنت بو می دهد رفع کن وبالاخره تمیز وارد اجتماع شو.

اسلام دوست ندارد لباس گران قیمت باشد .اما به همان اندازه که نمی خواهد لباس گران قیمت استفاده شود،می خواهد تمیز باشد.

خانه تکانی درعید نوروز وجوددارد،کارخوب وپسندیده ای است. که خانم هادرسال به یک بار قناعت نکنند. درروایات می خوانیم وجود تار عنکبوت درسقف ،آشغال درزیر فرش، چرکین بودن حیاط وسالن خانه موجب فقر می شود.

رحمت خدا از این خانه برداشته می شود .از این رو اسلام با عید نوروز موافق است زیرا مردم بیشتر به نظافت خانه وفرزند خودشان می رسند.

برنامه‌های اسلامی درنوروز


خصوصیت دوم:رفت وآمدهایی است که درنوروز انجام می شود.اسلام این کار را بسیاردوست دارد.

پیامبر اکرم (ص) می فرماید: «اَلمُؤمِنُ یَالَفُ وَیوُلَفُ وَلاخَیرَ فِی مَن لا یَالَف وَلا یُولَف»

مسلمان کسی است که رفت وآمد بادیگران دراد ومسلمان کسی است که اومردم را دوست می دارد وهم مردم او را دوست دارند. هم رفت دارد وهم آمد.

رفت وآمد با همسایه ها ، با دوستان وبخصوص با خویشاوندان، بسیار مطلوب است. قطع رحم گناه بزرگی است به حدی که قرآن کریم درسه جاکسی که قطع رحم می کند را لعنت کرده است. اما دراین رفت وآمدها باید مواظب باشیم كه درمجالس گناه نشود.

دراین ایام از غیبت ،تهمت، دروغ ونگاه به نامحرم پرهیز شود.

زشتی های عیدنوروز

هیچ عیدی زشت نیست بلکه انسان ها با رفتارهای خود آن را زشت وقبیح می کنند.

عیدنوروزبعضی از مردم مانندعیدکودکان است،یعنی ازعید فقط لباس های رنگارنگ ونو را می بینند ومعنای اصلی عید را نمی دانند.برخی دیگر نیز عیدشان فقط خوردن وآشامیدن است.آنها تنها تصوری که ازعید دارند،سفره های رنگین غذا،شیرینی وآجیل وخوشگذرانی است ودیگرهیچ.

عده ای هم عید را جواز بی بند وباری وعیاشی می دانند وقهقهه های مستانه وبرخی معاصی رانشانه برگزاری عید تلقی می کنند.

ارسال نظرات