۰۸ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۲
کد خبر: ۷۳۱۶۶۴
آیت الله رجبی در گفت وگو با رسا:

دولت با شناسایی عوامل تورم زا، آن را از سرچشمه کنترل کند

دولت با شناسایی عوامل تورم زا، آن را از سرچشمه کنترل کند
رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) از دولت خواست تا با ایجاد طرح ها و برنامه های مناسب، عوامل تورم زا را شناسایی کرده و آن را از سرچشمه کنترل کند.

آیت‌الله محمود رجبی رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در گفت وگو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، با اشاره به نامگذاری سال 1402 به سال مهار تورم و رشد تولید از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی، به بیان دیدگاه های خود در این خصوص و نیز رسالت مسؤولان و دستگاه های اجرایی برای تحقق این اصل مهم پرداخت.

وی با تاکید بر این که باید همه مسئولان اجرایی کشور، قوه قضاییه و مجلس شورای اسلامی در این زمینه نقش آفرینی کرده و مجلس با تصویب قوانین لازم به مهار تورم کمک کند، افزود: قوه قضائیه باید با متخلفانی که در عرصه های مختلف، مرتکب تخلف و جرم شده و سبب ایجاد تورم می‌شوند، برخورد کند؛ دولت اسلامی نیز با ایجاد طرح ها و برنامه هایی، عوامل تورم زا را شناسایی کرده و تورم را از سرچشمه کنترل کند؛ چرا که شناسایی عوامل تورم اولین قدم در این راه است.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) بیان داشت: بدون شک یکی از عوامل تورم زا در کشور تقاضای روز افزونی است که در بین اقشار مختلف مردم وجود دارد که بخشی از آن نیز به مسائل فرهنگی برمی گردد؛ یعنی فرهنگ اسراف، تبذیر و رفاه طلبی در کشور رواج پیدا کرده است که باید برای آن نیز تدبیر لازم و جدی انجام گیرد.

وی در ادامه افزود: اگر جلوی اسراف ها و تبذیر هایی که در جامعه انجام می گیرد گرفته شود، بخش زیادی از نیازهای  اقشار دهک‌های پایین جامعه تامین می گردد و این نیاز به یک کار فرهنگی جامع دارد که تدابیر خاص اجرایی را نیز در پی خواهد داشت که باید اتخاذ شود.

ناف اقتصاد از نفت بریده شود

آیت الله رجبی با اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر لزوم قطع کردن ناف اقتصاد کشور از نفت و درآمدهای نفتی اظهار داشت: باید اقتصاد کشور از اتکای به نفت و درآمدهای نفتی کنار گذاشته شود و علاوه بر این باید ارزهایی که از فروش نفت حاصل می شود با برنامه ریزی مطلوب در اموری که اشتغال زا بوده و تولید ملی ارزان قیمت و باکیفیت تر را در اختیار مردم قرار می‌دهد، صرف شود.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ابراز کرد: اگر دولت جمهوری اسلامی بتواند نهاده های تولیدی را به شکل مطلوب در اختیار دستگاه های تولیدی قرار دهند تا کالاهای تولیدی با قیمت ارزان تر و مطلوب تر در اختیار مردم قرار بگیرند، در مهار تورم تاثیر گذار بوده و به کنترل آن کمک خواهد کرد.

دولت با شناسایی عوامل تورم زا، آن را از سرچشمه کنترل کند

وی در ادامه افزود: دولت باید به جای این که افزایش حقوق ها را در نظر بگیرد، کالابرگ های ارزاق عمومی را در اختیار مردم قرار دهد تا علاوه بر تامین ارزاق عمومی دهک‌های پایین جامعه که در تورم اثر گذار است، موجب جلوگیری از افزایش نقدینگی در بازار شده و معیشت مردم و دهک های پایین نیز تامین شود.

از کاهش ارز پول ملی جلوگیری شود

آیت الله رجبی بیان داشت: باید دولت از کاهش ارزش پول ملی ایران جلوگیری کرده و آن را کنترل کند و قطعا ثبات سیاست های اقتصادی در جلوگیری از تورم و مهار آن بسیار تاثیرگذار بوده؛ همچنین باید از هزینه‌های جاری دولت کاسته شده و با کنترل درآمدها و هزینه‌های آن، تعادل ایجاد شود.

وی در ادامه بر لزوم مدیریت شبکه توزیع در کشور تاکید و خاطرنشان کرد: اگر دولت محترم بتواند شبکه توزیع در کشور را به خوبی مدیریت کند و دست دلال هایی را که واسطه بوده و بدون هیچ فعالیتی تنها بر قیمت کالاها اضافه می کنند، کوتاه کرده و با کاهش واسطه گری شبکه توزیع مناسب را طراحی کنند، قطعاً در مهار تورم تاثیرگذار خواهد بود و رشد تولید را به دنبال خواهد داشت.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به استفاده رهبر معظم انقلاب اسلامی از لفظ «مهار» برای کنترل تورم اظهار داشت: تورم چیزی نیست که به این آسانی‌ها از بین برود و رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز به همین خاطر از لفظ مهار برای کنترل تورم استفاده کرد و اگر دولت محترم بتواند تورم را مهار کند، قطعاً می‌تواند تورم را رفته رفته پایین آورده و عمده مشکلات اقتصادی کشور را برطرف و حل کند.

 

دولت با شناسایی عوامل تورم زا، آن را از سرچشمه کنترل کند

وی در ادامه افزود: مهار تورم موجب ثبات اقتصادی می شود و ثبات اقتصادی سبب سرمایه گذاری شرکت های داخلی و خارجی در کشور شده و آنان زمینه را برای فعالیت اقتصادی در ایران مناسب می بینند؛ بنابراین دولت اسلامی باید این زمینه را برای سرمایه گذاران فراهم کند و در عین این که زمینه سرمایه گذاری را آسان می کند، نظارت‌های لازم را نیز بر آنان داشته باشد.

با قاچاق کالاها مبارزه شود

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) بیان داشت: باید دولت در زمینه فرارهای مالیاتی وارد عمل شده و اقدامات لازم را اتخاذ کند و همچنین بایستی با مدیریت لازم جلوی قاچاق کالاها گرفته شود؛ از دیگر متغیرهای دخیل در این امر مدیریت ارز است که باید شفاف و معین عرصه های مصرفی و پرداختی آن به شرکت ها و افراد روشن شود.

آیت الله رجبی در پایان با اشاره به دستور رهبر معظم انقلاب اسلامی بر مواسات مردمی در مهار تورم و رشد اقتصادی اظهار داشت: باید همه مردم، مسئولان، فعالان فرهنگی، رسانه ها و نهادهای فرهنگی، فرمایش حکیمانه رهبر معظم انقلاب اسلامی را جدی گرفته و پای کار آیند و در این زمینه نقش آفرینی کنند تا در کوتاه مدت شاهد حل مشکلات اقتصادی باشیم.

ارسال نظرات