۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۳:۳۲
کد خبر: ۱۰۳۲۵۹
با حضور پژوهشگران حوزه و دانشگاه؛

نشست علمی چیستی فلسفه تطبیقی در قم برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ نشست علمی چیستی فلسفه تطبیقی از سوی مجمع عالی حکمت اسلامی قم برگزار شد.
نشست


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست علمی چیستی فلسفه تطبیقی امروز هشتم اردیبهشت ماه به همت مجمع عالی حکمت اسلامی در سالن همایش مدرسه دارالشفای قم برگزار شد.

در این نشست علمی تخصصی که با سخنرانی حجت الاسلام حمید پارسانیا و غلامعلی حداد عادل همراه بود چیستی فلسفه تطبیقی، اهمیت و ضرورت مباحث تاریخ نگاری و ریز موضوعات آن با حضور دانش‌پژوهان حوزه و دانشگاه مورد بررسی و تحقیق قرار گرفت.

مسؤول کمیته روحانیان شورای عالی انقلاب فرهنگی در ابتدای این مراسم با اشاره به دیدگاه های ارائه شده در‌باره فلسفه تطبیقی گفت: تطبیق و مقایسه بین فلسفه‌ها کاری عالمانه نیست که البته می‌تواند برای عالمانی که به فلسفه به روش علمی و از بیرون نگاه می‌کنند به عنوان موضوعی مطرح شود.

حجت الاسلام پارسانیا افزود: با فرو ریختن پوزیتویسم گام‌های بعدی به سوی دیدگاه‌هایی سوق یافت که معلوم شد شناخت علمی به حلقه های دیگر معرفتی ارتباط دارد، هر چند سرنوشت این مساله در تاریخ فسلفه غرب تغییر نکرد و نتیجه علم وابسته به فلسفه اصول و پارادایم های فلسفی و غیر فلسفی بود.

وی با بیان اینکه این دیدگاه فلسفه را علم نمی داند و معتقد است بین فلسفه ها نمی توان گفتگو ایجاد کرد همان طور که بین علم تجربی هم امکان گفتگو وجود ندارد گفت: بر اساس این دیدگاه نه علم جنبه تطبیقی دارد و نه فیلسوفان.

این استاد حوزه و دانشگاه خاطر نشان کرد: فلسفه تطبیقی نه تنها در تطبیق علوم جزیی اثر گذار است بلکه مبانی جدی نظریه در تطبیق تاریخ و تمدن نیز شکل می گیرد و تنها کسانی که در باره علم و فلسفه می اندیشند می توانند در این زمینه کار تحقیقی انجام دهند.

همچنین محمد فتحعلی خانی دبیر علمی نشست با اشاره به سخنان حجت الاسلام پارسانیا ابراز داشت: اگر فلسفه را امری ایدئولوژیک بدانیم و ضلعی از اضلاع اجتماع و فرهنگ بشماریم و برای آن حقیقتی فراتاریخی قائل نباشیم فلسفه تطبیقی بحثی تاریخی و مقایسه فلسفه ها امری ممتنع می شود.

وی افزود: اگر فلسفه را معرفتی خالص و ناب دانستیم که وابسته به حوزه فرهنگی و تاریخی ویژه ای نیست راه برای اینکه پاسخ های داده شده بین فلسفه را با هم مقایسه کنیم باز می شود که البته این مقایسه کاری فیلسوفانه است که از خلال بحث های فلسفه به پرسش هایی پاسخ دهد.

در بخش دیگری از این مراسم غلامعلی حداد عادل رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برگزاری چنین مراسمی را درباره فلسفه تطبیقی پیشنهاد داده است علت این پیشنهاد را نگرانی های خود درباره فعالیت پیرامون فلسفه تطبیقی در ایران دانست.

وی عنوان سخنان خود را درآمدی بر تامل درباره فلسفه تطبیقی نهاد و با بیان اینکه در این ارائه دو کار بایسته مراجعه به منابع غربی و مراجعه به برنامه درسی دوره های آموزشی کشور به سبب کمی وقت از نظرم دور مانده است به اصطلاح فلسفه تطبیقی اشاره کرد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه ترجمه صحیح اصطلاح فلسفه تطبیقی به زبان انگلیسی و فرانسوی مقایسه فلسفه ها است اما در زبان فارسی به آن فلسفه تطبیقی اطلاق شده است تطبیق را عرضه کردن نمونه ای با اصل خودش تعریف کرد.

گفتنی است گزارش نشست علمی تخصصی چیستی فلسفه تطبیقی که پنج شنبه هشتم اردیبهشت به همت مجمع عالی حکمت اسلامی قم برگزار شد به زودی در خبرگزاری رسا منتشر می شود. /920/پ202/ع

ارسال نظرات