ویراست سوم کتاب آموزش زبان قرآن به انتشار رسید
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، ویراست سوم کتاب «آموزش زبان قرآن» با عنوان «روش شناسی درسنامه کتاب معلم طرح درس خودآموز»، تألیف محمدعلی لسانی فشارکی و مهدی غفاری از سوی دفتر انتشارات زینی منتشر شد.
براساس این گزارش، کتاب «آموزش زبان قرآن» شامل دو فصل «اصول و مبانی آموزش زبان قرآن» و «مقاطع پنجگانه آموزش زبان قرآن» است که فصل نخست شامل عناوین «متن درسی زبان قرآن»، «روش تدریس و شیوه کلاسداری»، «کلاسبندی و تقسیمبندی مراحل آموزش»، «یادآوریهای مهم به معلمان قرآن»، «نتایج آموزشی و پرورشی طرح»، «جایگاه کتاب در آموزش قرآن»، «حریم استفاده از نسخه مکتوب قرآن»، «تصحیح اشتباهات قرآن آموزان» و «انعطافپذیری کمیت در نظام تعلیم قرآن» تشکیل شده است.
«تعیین تکلیف برای قرآن آموزان»، «شیوه تلاوت قرآن در مقام آموزش»، «اصالت کیفیت در تعلیم زبان قرآن»، «طبیعت چند پایهای کلاس آموزش قرآن»، «آموزش ترجمه و مفاهیم»، «زبان قرآن»، «تلاوت و تفاوت آن با قرائت»، «سواد قرآن»، «استباق نه مسابقه»، «تیسیر نه تشویق»، «علائم وقف و اهمیت وقوف»، «شرح علائم پنجگانه وقف»، «تفاوت مقام تلاوت با مقام آموزش»، «ارزیابی کارهای ترویجی معمول» و «موضوعیت خواندن قرآن با صدای بلند» از دیگر بخشهای فصل نخست است.
فصل دوم نیز از پنج مقطع «بیست و دو سوره آخر قرآن کریم، از ناس تا سوره ضحی»، «پانزده سوره، از سوره لیل تا سوره نبأ»، «11سوره، از سوره مرسلات تا سوره ملک»، «9 سوره، از سوره تحریم تا سوره مجادله» و «هشت سوره، از سوره حدید تا سوره قاف» تشکیل شده است.
«نمونه نگارش قرآن کریم»، «تصریف کلمهای، آیهای و سورهای»، «مزایای تلاوت از روی کتاب بدون نقطه و اعراب»، «تدبر در قرآن نه تدبر در کتاب»، «شیوه خاص تعلیم سورههای طولانی»، «امتیاز شروع آموزش از واحد دوم سوره» و «خلاصه فعالیتهای آموزشی» از عناوین مقطع یکم و دوم است.
مقطع سوم نیز از بخشهای همانند «اعتدال در تأکید بر شمار آیات در سورهها»، «پیدا کردن محور موضوعی سورهها»، «نگارش قرآن با خط قرآن»، «نمونه الفبای خط کوفی»، «فلسفه نگارش قرآن با خط کوفی و فواید آن»، «تدبر برانگیزی ویژگی مهم خط کوفی»، «نکات مهم در نگارش قرآن» و «الگوی صفحه فعالیتهای آموزشی» تشکیل شده است.
مقطع چهارم و پنجم نیز عناوینی مانند «دیکته و املای قرآن»، «کیفیت اجرای دیکته قرآنی»، «گسترش تصریف سورهای»، «شیوههای گسترش تصریفی کلمهای، آیهای و سورهای»، «شیوه استفاده از رموز وقف در اواخر آیات»، «انشاء قرآنی»، «تعیین موضوع انشاء قرآنی» و «خلاصه فعالیتهای آموزشی» را مورد بررسی قرار داده است.
در بخش «تیسیر» نه تشویق میخوانید: تشویق به معنای ایجاد شوق است، ایجاد شوق برای یادگیری قرآن اصلا مورد نیاز نیست، چرا که شوق برای یادگیری «کلام الله» خود به خود وجود دارد، به همین جهت، به تشویق نیاز نیست، بلکه باید ما طوری عمل کنیم که این شوق را ضعیف نکنیم و عوامل گوناگون «تضعیف» این شوق را از بین ببریم، مربی قرآن باید به جای «تشویق»، همانطور که قرآن میفرماید امر تعلیم قرآن را «تیسیر» کند، «و نیسّرک للیُسری»، اگر مربی بتواند تعلیم قرآن را با «تیسیر» انجام دهد و موانع و سختیهای کار را از سر راه متعلم قرآن بردارد، خود تعلیم به معنای «عالم گردانیدن»، باعث دلگرمی فراوان قرآنآموز به کار آموزش میگردد و این خود بهترین و مؤثرترین تشویق است.
«ابلاغ الهی و آسمانی و حکم مأموریت معلم قرآن» و «شرح وظایف و دستورالعملها» تشکیل دهنده عناوین خاتمه این کتاب است.
شایان ذکر است، «کتاب آموزش زبان قرآن»، با عنوان «روششناسی درسنامه کتاب معلم طرح درس خودآموز»، تألیف محمدعلی لسانی فشارکی و مهدی غفاری در 3 هزار نسخه، صد و سی و شش صفحه و قیمت 3200 تومان از سوی دفتر انتشارات زینی منتشر شده است./993/ن601/ق