۲۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۷
کد خبر: ۳۲۲۰۵۷
در محلات؛

اولین نشست کتاب‌خوان دانشجویی برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ به همت کتابدار کتابخانه علامه طباطبایی محلات نخستین نشست کتاب‌خوان دانشجویی شهرستان محلات در سالن اجتماعات دانشگاه پیام نور این شهرستان برگزار شد.
نشست کتابخوان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در استان مرکزی، به همت کتابدار کتابخانه علامه طباطبایی محلات نخستین نشست کتاب‌خوان دانشجویی شهرستان محلات ظهر امروز در سالن اجتماعات دانشگاه پیام نور برگزار شد.

 

در این نشست 10 نفر به معرفی کتاب پرداختند.

 

کتاب «صد سال تنهایی» اثر گابریل گارسیامارکز در این نشست معرفی شد.

 

در این رمان به شرح زندگی 6 نسل خانواده بوئندیا پرداخته شده است که نسل اول آن‌ها در دهکده‌ای به نام ماکوندو ساکن می‌شود.

 

ناپدید شدن و مرگ بعضی از شخصیت‌های داستان به جادویی شدن روایت‌ها می‌افزاید.

 

صعود رمدیوس به آسمان درست مقابل چشم دیگران کشته شدن همه پسران سرهنگ آئورلیانو بوئندیا که از زنان در جبهه جنگ به وجود آمده‌اند، توسط افراد ناشناس از طریق هدف گلوله قرار دادن پیشانی آنها که علامت صلیب داشته و طعمه مورچه‌ها شدن آئورلیانو نوزاد تازه به دنیا آمده آمارانتا اورسولا از این موارد است.

 

کتاب «ماگماها و سنگ‌های ماگمایی: مبانی پترولوژی آذرین» نوشته اریک ا.ک. میدلموست نیز در این نشست معرفی شد.
در این کتاب نظریات مربوط به منشأ و تحول ماگماها و سنگ‌های ماگمایی بررسی و تبیین شده است.


مؤلف با بیان مدل‌هایی که برای منشأ و تحول ماگماها مطرح است به اطلاعاتی اشاره می‌کند که در تعیین منشأ و تحول سنگ‌های ماگمایی از آن استفاده می‌شود.


از جمله این اطلاعات عبارتند از اطلاعات پترولوژی تجربی، شیمی فیزیک، ژئوشیمی و ژئوفیزیک، تفرق ماگمایی و آتشفشان‌شناسی.



در این نشست همچنین کتاب «جهان هولوگرافیک» اثر مایکل تالبوت معرفی شد.


جهان ما و هر آنچه در آن است، از قطره‌های باران و دانه‌های برف و درختان کاج تا شهاب‌ها و ذرات الکترون‌ها و کوانتوم‌ها، همه تنها تصاویر شبح گونه‌ای هستند، از واقعیتی دور از دسترس که خارج از زمان و مکان بر ما فرا تابیده می‌شود.

 

نظریه هولوگرافیک بودن جهان نه تنها واقعیت‌های ملموس زندگی ما را در برمی‌گیرد، بلکه می‌تواند پدیده‌های حیرت‌آوری همچون تله‌پاتی، نیروهای فرا طبیعی انسان، وحدت کیهانی، درمان‌های معجزه‌آسا و … را توضیح دهد.

 

با خواندن کتاب «جهان هولوگرافیک» با جهانی روبرو می‌شویم که هر ذره آن ویژگی‌های کل آن را در خود دارد و خواننده ایرانی بسیاری از مفاهیم متافیزیکی را که ریشه در فلسفه و عرفان شرق دارد در قالب زبانی روشن و امروزی باز می‌شناسد.

 

کتاب «هبوط در کویر» اثر علی شریعتی هم در این نشست معرفی شد.

 

هبوط در کویر عنوان کتاب سیزدهم از مجموعه آثار 35 جلدی دکتر شریعتی است که ابتدا در دو کتاب با عنوان‌های «هبوط» و «کویر» به چاپ رسیده‌اند.

 

شریعتی در بخش اول کتاب یعنی هبوط، داستان سمبلیک آدم و هبوط او را از بهشت می‌نویسد که در حقیقت فلسفه تاریخ اوست که به زبان نماد و سمبل حکایت می‌شود و در بخش دوم، کویر را به عنوان نماد وطنش ایران برمی‌گزیند و با برشمردن مشخصات کویر، مسایل آن روز و تاریخ پر و فراز و نشیب ایران را ترسیم می‌کند و می‌گوید: «کویر، تاریخی که در صورت جغرافیا نمایان شده است.».

 

از مشخصات بارز کتاب کویر، نثر زیبا، پخته و تأثیرگذار آن است، با خواندن کلمات این کتاب، خوانند خود را در پرتو تابش اشعه مرموزی می‌یابد که از منبع نامعلومی بر سراسر وجود او تابیدن گرفته است.

 

کتاب «بربادرفته» نوشته مارگارت میچل نیز از دیگر کتاب‌های معرفی شده در این نشست بود.

 

مارگارت میچل دوران کودکیش را در سال‌های جنگ‌های شهری آمریکا گذراند و به خوبی با فضا و حال و هوای آن دوران آشنا بود.

 

آن را می‌شناخت و شاید جزییاتی که در کتابش و در میان روابط انسان‌ها به شکل عجیبی قابل لمس هستند، ناشی از زندگی در همان شرایط است.

 

کتاب «کوری» اثر ژوزه ساراماگو نیز در این نشست معرفی شد.

 

داستان کتاب کوری در مورد مردمی است که به یکباره و اتفاقی دچار یک کوری عجیب و ناشناخته می‌شوند و در واقع نویسنده آن به خواننده می‌خواهد کوری عقل و معنویت را بفهماند و نه آن کوری چشم را...

 

سبک آقای ساراماگو رئالیسم جادویی هست و در این کتاب از یک نثر پیچیده و منحصر به فرد استفاده کرده، پاراگراف‌ها طولانی هستند و گفت‌وگوی گویندگان، مستقیماً بیان نمی‌شود.

 

ساراماگو در کتاب کوری شخصیت‌های محدود اما تأثیرگذاری رو در این دنیای پیچیده خودش خلق کرده و با این داستان خاصی که آورده موضوع اخلاق و روابط انسان‌ها رو به نحو زیبا و هنرمندانه‌ای رو مجسم کرده و پیام‌های مهمی رو گوشزد می‌کند.

 

کتاب «خداوند الموت» اثر پل آمیر هم از دیگر کتاب‌هایی بود که در این نشست در معرض معرفی قرار گرفت.

 

خداوند الموت کتابی است نوشته نویسنده‌ای فرانسوی به نام پل آمیر و با ترجمه فارسی ذبیح‌الله منصوری. موضوع کتاب نهضت حسن صباح است. ترجمه این کتاب به دلیل اقتباس‌های مترجم مورد انتقادهای زیادی قرار گرفته است.

 

در این کتاب داستان زندگانی حسن صباح (وفات 518 ه. ق) ـ مؤسس طریقه باطنی ـ با اشاره به حکومت اسماعیلیان و نیز شرح اوضاع و احوال ایران در آن زمان بازگو می‌شود.


به تصریح مترجم نهضت حسن صباح فقط یک نهضت مذهبی نبوده، او می‌خواسته ایران را از زیر سلطه خلفای عباسی یا حکومت‌های وابسته به خلافت برهاند.

 

حسن صباح در اواخر قرن پنجم هجری اساس حکومت اسماعیلیه را بنا نهاد و پس از آن تا مدت دو قرن جانشینان او در مناطق خاصی از ایران و عمدتاً در قلعه‌های مستحکم خود حکومت‌هایی محلی و محدود داشتند.


کتاب «نترس، راهنمای غلبه بر اضطراب» به نویسندگی وین فروگات، کتاب «مدیریت یک دقیقه‌ای در عمل» اثر کنت بلانچارد، کتاب «قدرت فکر» نویسنده ژوزف مورفی، کتاب «روش‌ها و فنون مشاهده در تحقیقات کیفی» اثر بیل گیلهام، کتاب «گیاهان دارویی دوجلدی» نوشته رضا امیدبیگی نیز در این نشست معرفی شدند./842/

 

ارسال نظرات