بررسی ماجرای خونین شدن تربت امام حسین در روز عاشورا در یک اثر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کتاب «تربت خونین؛ وارسی ماجرای خونین شدن تربت امام حسین علیه السلام» در روز عاشورا نوشته حجت الاسلام والمسلمین سید علی شهرستانی با ترجمه سید هادی حسینی از سوی انتشارات دلیل منتشر شده است.
پیشگفتار مترجم، سرآغاز ماجرا، آسمان و دریاها هنگام کشته شدن امام حسین علیه السلام خون گریستند، کرامتها هنگام قتل امام حسین علیه السلام و بعد از آن، سرخی آسمان و گریه آن بر امام حسین علیه السلام در کتابهای شیعه، نمایاندن تربت حسین علیه السلام به پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم، ماجرای تربت امام حسین علیه السلام و فرشتهها، رخدادهای نزدیک به زمان ما، چکیده بحث و سخن پایانی از جمله مطالب و عناوین این کتاب را تشکیل داده است.
نویسنده در بخشی از «چکیده بحث» این کتاب آورده است:
سرخ رنگ شدن تربت امام حسین علیه السلام با مشاهده خون تازه زیر سنگ کلوخ یا چکیدن مایعی شبیه خون از بعضی از درختان، در روزی همچون عاشورا که مناسبت دینی دارد، بر خدا امری مشکل نمیباشد و بعید نمینماید که خدای سبحان، از باب احترام و بزرگداشت شخصی که نزد او عظمت دارد، این کار را انجام دهد؛ به ویژه در مناسبتی همچون «روز عاشورا» که میلیونها مسلمان برای احیای شعائر خدا، سوی «کربلا» میشتابند و در این شهرگرد میآیند.
ظهور پدیدههای شگفتانگیز در عالم هستی در مناسبتهایی که به امام حسین علیه السلام تعلق دارد ـ اگر روی دهد ـ گرامیداشت آن حضرت به شمار میرود، لیکن این امر بدان معنا نیست که ما آنچه را در این باره گفتهاند یا بگویند یا در این گونه مناسبات شایع شود، بیخدشه و درست میانگاریم و بر آن مهر صحت میزنیم، بلکه بر مؤمن واجب است که در این خبرها درنگ ورزد و جانب احتیاط و دوراندیشی را در نقل آنها از دست ندهد.
پیدا است که خدای متعال، نظام عالم را بر اساس اسباب و مسببات قرار داد و بنا ندارد (در حالت عادی) این قانون را نقض کند و بر خلاف آن، چیزی را پدید آورد و از این رو، بیعلت چیزی پدید نمیآید؛ لیکن گاه میبینیم که خدا برای بیان قدرتش، به امور خارق العاده دست مییازد؛ عیسی بن مریم علیه السلام را بدون وجود پدر، خلق میکند.
آوردن معجزهها و کرامتها و انوار خارق العاده و خلاف طبیعت، در نظام هستی و الهی، همواره رخ نمیدهد و همیشه دوام نمییابد؛ بلکه گاهی اوقات، به سببی، به عنوان نشانهها و بشارتهایی بروز مینماید، بلکه گاهی اوقات، سببی به عنوان نشانهها و بشارتهایی بروز مینماید و بیشتر یادآور امت به مقدسات است که از آنها غافل شدهاند و با برای فزونی ایمانشان میباشد یا یبانگر نیرویی است که طبیعت را در مینوردد و بر آن حکم میراند.
از اینرو، بعید نمینماید، که مسأله خونین رنگ شدن تربت امام حسین علیه السلام در روز عاشورا و مانند آن از این باب باشد.
اما این سخن بدین معنا نیست که این امور فرا طبیعی، در هر سال و در هر تربتی که از خاک کربلا گرفته شود، پدید میآید، بلکه این گونه رویدادها حکمتها و رازهای فراوانی مد نظرند که ما نمیدانیم؛ چرا علم آنها تنها نزد خدای متعال است.
حجت الاسلام و المسلمین سید علی شهرستانی در بخش سخن پایانی این کتاب نگاشته است:
آنچه را نگاشتم، بدان معنا نیست که به خونین رنگ شدن تربت امام حسین علیه السلام در سال 1234 هجری معترفم و بر این واقعه مهر صحت مینهم، بلکه بحث آوردم با صرف نظر از امکان وقوع این پدیده و عدم آن است.
در این نوشتار، یک بحث علمی را مطرح ساختم. امیدوارم توانسته باشم یک قیمت تاریخی و حدیثی را که در کتابهای شیعی و سنی متواتر است، اثبات کرده باشم و وقوع چنین رویدادی در هر زمان و مکانی بعید نمیباشد (البته در این امر، حکمتی نهفته است) به ویژه آنگاه که شخص هنگام اخذ تربت، آداب آن را رعایت کند و به تأثیر آن معتقد باشد و آن را از دست شیطانها و سرکشان محافظت نماید و نگذارد چشمهای ناپاک به آن بیفتد و دستهای گنهکاران آن را لمس کند.
انتشار آنچه را مردم در این باره نقل میکنند و نقل محفلشان میسازند، بدون درنگ و تحقیق کافی، به نظر نگارنده، درست نمیباشد مگر اینکه شخص بدان اطمینان یابد و مطلب برایش قطعی شود و بر صحت مصدر و خاستگاه آن پی ببرد؛ چرا که سهلانگاری در نقل این گونه امور حساس، به جای آن که به اهل بیت علیهم السلام خدمت رساند، گاهی مکتب آنان را زشت مینماید و به مسایلی میانجامد که فرجانم نیکی در پی ندارد.
بر اساس این گزارش، نویسنده برای نگارش این کتاب از 102 منبع تاریخی و روایی همچون المصنف، الکامل فی التاریخ، اسد الغالبه، الجرح و التعدیل، الصواعق المحرقه، تاریخ دمشق، تفسیر ابن کثیر و مسند احمد بهره جسته است.
کتاب «تربت خونین؛ وارسی ماجرای خونین شدن تربت امام حسین علیه السلام در روز عاشورا» با شمارگان 1500 نسخه، در 162 صفحه، به قیمت شش هزار و 500 تومان از سوی انتشارات دلیل ما منتشر شده است./998/ن602/ق