۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۴
کد خبر: ۴۹۵۱۱۱

بودجه نظامی عربستان و شکاف های منطقه‌ای

از بالا بودن بودجه نظامی عربستان می توان رویکرد تقابلی و نه تعاملی این کشور در برابر رقبای منطقه‌ای اش یعنی جمهوری اسلامی ایران را استنتاج کرد.
ارتش عربستان سعودی

به گزارش خبرگزاری رسا، آخرین گزارش موسسه بین المللی تحقیقات صلح حاکی از آن است که در سال ۲۰۱۶ دولتها ۱۶۸۶ میلیارد دلار صرف امور دفاعی و نظامی خود کرده اند که در مقایسه با سال ۲۰۱۵ میزان ۰.۴ رشد را نشان می‌دهد.

آمریکای شمالی و اروپا افزایش قابل توجهی در زمینه بودجه نظامی داشته اند. پایگاه داده های تجهیزات نظامی، روز سه شنبه (۲۵ آوریل) اطلاعاتی را در این زمینه منتشر کرده است.  در صدر کشورهایی که بالاترین بودجه سالانه نظامی را دارند ایالات متحده آمریکا  همچنان در جایگاه نخست قرار دارد. بودجه نظامی این کشور نسبت به سال ۲۰۱۵، ۱.۷ درصد رشد داشته و به رقم ۶۱۱ میلیارد دلار رسیده بود. اما در میان کشورهای منطقه بودجه نظامی عربستان سعودی علیرغم کاهش نسبت به سال گذشته همچنان در جایگاه نخست قرار دارد. در سال ۲۰۱۵ عربستان سعودی در رتبه سوم جهان و اول منطقه قرار داشت که رتبه جهانی آن یک پله تنزل یافته است. با این حال عربستان در خاورمیانه از نظر بودجه نظامی همچنان نخستین کشور است و در رتبه بندی جهانی بعد از آمریکا، چین و روسیه قرار دارد.عوامل متعددی را می‌توان ذکر کرد که سبب شده عربستان چنین بودجه هایی را به امور نظامی اختصاص دهد. از جمله دلایل رویکرد عربستان به تخصیص بودجه نظامی شامل موارد زیر است:

نخست؛ تلاش کشورهای غربی بویژه آمریکا و نیز کشورهای اروپایی جهت بازگرداندن دلارهایی که بابت خرید نفت به ریاض پرداخته اند از طریق ترغیب و فشار بر عربستان جهت خرید تسلیحات نظامی.  این امر به نوبه ی خود زمینه اشتغال و رونق بازار کار در کشورهای تولید کننده سلاح را نیز در پی خواهد داشت.

دوم؛بحران‌های منطقه که از سال ۲۰۱۱ وارد مرحله‌ای جدید شده و امنیت برخی قدرت های منطقه‌ای از جمله عربستان مورد تهدید قرار گرفت. از جمله این تهدیدات می توان به یمن اشاره کرد که ریاض با هدف کمک به رئیس جمهور مستعفی این کشور حملات نظامی خونینی را علیه همسایه جنوبی خود تدارک دید و ضمن تخریب زیرساخت‌های این کشور، هزاران غیر نظامی را نیز شهید و مجروح کرد.

سوم؛تمایل مقامات جوان عربستان بویژه پس از روی کارآمدن ملک سلمان برای قدرتنمایی منطقه‌ای و بین‌المللی و کسب هژمونی از طریق راهکار نظامی.

نکته‌ای که از ذکر آن نباید غافل شد این است که پروژه ایران هراسی و بزرگنمایی خطر ایران بعنوان تهدیدی علیه امنیت کشورهای منطقه بویژه کشورهای عربی از طریق رسانه‌های تحت نفوذ رژیم صهیونیستی و عربی و عربی مرتجع و در پی آن اقناع افکار عمومی و سپس سوق دادن مقامات کشورهای منطقه در تخصیص بودجه‌های هنگفت برای مصارف نظامی،  نقش اساسی داشته است. این روند ضمن ایجاد شکاف در سازمان های منطقه‌ای از جمله اتحادیه عرب و سازمان کنفرانس اسلامی، موجبات ناکارآمدی آنها را فراهم ساخته است.همچنین از بالا بودن بودجه نظامی عربستان می توان رویکرد تقابلی و نه تعاملی این کشور در برابر رقبای منطقه‌ای اش یعنی جمهوری اسلامی ایران را استنتاج کرد.

در نتیجه آنچه بیش ازهمه نمود دارد تاکید عربستان بر افزایش بودجه نظامی و گسترش اختلاف افکنی در منطقه با استفاده از ابزارهایی همچون مباحث نظامی است./۹۱۶/ ۱۰۲/ع

علی ساجد

ارسال نظرات