نگاهی بر اخبار "دنیای نشر"
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، انتشار کتابهای «حکمتنامه فاطمی»، «داستانهای دیدنی»، « 57 ریشتر»، رمان «مثل هیچکس» از عنوانهای اخبار دنیای نشر هستند.
«حکمتنامه فاطمی» کمتر از یک سال به چاپ سوم رسید
همزمان با فرا رسیدن ایام فاطمیه(س)، کتاب «حکمتنامه فاطمی» برای سومین بار تجدید چاپ شد.
حجتالاسلام محمدتقی سبحانینیا، معاون فرهنگی و هنری و مدیر عامل انتشارات دارالحدیث، با اعلام این خبر گفت: امسال در ایام فاطمیه (س) کتاب «حکمتنامه فاطمی» تألیف حجتالاسلام والمسلمین ریشهری برای سومین بار در کمتر از یک سال از سوی انتشارات دارالحدیث تجدید چاپ شد و این از میزان عشق و علاقه مردم به ساحت رفیع امالائمه حضرت زهرای مرضیه(س) حکایت میکند.
گفتنی است این کتاب در پنج بخش «فضیلتهای حضرت زهرا(س)، حکمتهای خانوادگی، حکمتهای اخلاقی و عملی، حکمتهای عبادی و حکمتهای اعتقادی و سیاسی» را شامل میشود.
این کتاب سال گذشته به همت به مدت ۲ سال توسط حجتالاسلام والمسلمین ریشهری و جمعی از پژوهشگران تألیف شد.
علاقهمندان جهت تهیۀ این کتاب میتوانند به سایت انتشارات دارالحدیث به نشانی www.darolhadith.ir مراجعه کنند.
نگاهی به کتاب «داستانهای دیدنی» با محوریت قصههای قرآنی
معاون مرکز پژوهشهای جوان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ضمن معرفی کتاب «داستان های دیدنی» با محوریت جنبههای دراماتیک در قصههای قرآن برخی ویژگیهای داستانهای قرآنی را بیان کرد.
محمد حسن شاهنگی، معاون مرکز پژوهشهای جوان، در معرفی کتابی با محوریت جنبههای دراماتیک در قصههای قرآن گفت: کتاب «داستان های دیدنی» نوشته حسین فرخی در کانون اندیشه جوان منتشر شده است. مخاطب در این کتاب با وجوه ساختاری ۳۴ قصۀ قرآنی و کارکردهای دراماتیک آنها آشنا میشود.
شاهنگی در ادامه به برخی ویژگیهای داستانهای قرآنی اشاره میکند که در ادامه میخوانید:
شخصیتپردازی، کنش، قهرمانپروری، گفتگوی نمایشی، تحول شخصیتها، کشمکش، فضای نمایشی، گرهافکنی، بحران و تعلیق مواردی هستند که در این قصهها بررسی میشود. این وجوه نمایشی در بعضی از قصهها از درصد بالایی برخوردار است و در بعضی قصههای دیگر کمرنگتر به نظر میرسد.
در قصههای قرآن گفتگو به عنوان یکی از مهمترین عناصر درام، حضوری گسترده دارد، گفتگوهای نمایشی با ظرافت و طراحی خاصی شکل گرفته است، از گفتوگوی خداوند با پیامبرانش، فرشتگان و شیطان تا گفتوگوی پیامبران با خداوند، مردم، فرشتگان و حتی حیوانات، در قرآن به چشم میخورد. این گفتوگوها در واقع همان کارکردهای نمایشی را دارا هستند، در خدمت معرفی اشخاص، پیشبرد ماجرا، قصهگویی و ایجاد کنش و تعلیق و گرهافکنی هستند.
سادگی و باورپذیری در روش روایت قصههای قرانی با وجود تو در تو بودن برخی از آنها، وجود درون مایههای متعدد معرفتی، انگیزش مخاطب به تعالی و پیشرفت معنوی، معرفی و ترویج آموزههای سبک زندگی الهی و در مقابل تقبیح مولفههای سبک زندگی غیر الهی به بیانی غیر مستقیم و به زبان تمثیل ویژگیهای مهمی است که ضرورت توجه بر قصههای قرآنی را گوشزد میسازد.
عنصر«تعلیق» حکایت از دلواپسی و نگرانی مخاطب نسبت به سرنوشت قهرمان قصه دارد و در واقع همذات پنداری او را تحریک میکند، هر اندزه قصه باورپذیری بیشتری داشته باشد، مخاطب احساس دلهره و تعلیق بیشتری میکند و ارتباط عاطفی دقیقتری با قهرمان قصه برقرار میکند؛ وقتی یوسف(ع) در چاه است، وقتی ابراهیم(ع) به میان آتش افکنده میشود، وقتی موسی(ع) در رود نیل افکنده میشود و… تعلیق آغاز میشود و تا مشخص شدن سرنوشت قهرمان این قصهها ادامه دارد.
در قصههای قرآنی، شخصیتپردازی، گفتوگو و فضای نمایشی وجود دارد، شخصیتها معرفی و توصیف میشوند و تمامی ویژگیهای موجود و کارکردهای شخصیت را در آثار نمایشی دارا هستند، در این راستا، تضاد و مواجهه شخصیتها با خود یا دیگران و یا جامعه و در نهایت طی کردن مسیری که در آن حوادث و کنشهای بی شماری به وجود میآید و سرانجام پیروزی قهرمان و شکست ضد قهرمان به چشم میخورد.
در تمامی قصههای قرآن عنصر شخصیت دارای همان کارکردهای نمایشی است که در نمایشنامهها وجود دارد، اگرچه در شخصیتپردازی در نمایشنامههای مختلف، دامنۀ گستردهای برای توصیف شخصیت و رفتار و کردار و گفتگوهای او وجود دارد، ولی در شخصیتهایی که خداوند خلق میکند(پیامبران) محدودیتهایی در کنشهای اخلاقی و رفتاری دیده میشود، اما این محدودیت ها نیز آنها را تبدیل به تیپ نمایشی غیرقابل تحول نکرده است، پیامبران در معرض انواع آزمایشهای الهی قرار میگیرند و دچار تغییر و تحول میشوند؛ مثلاً در قصۀ ابراهیم(ع) مراحل رشد و نمو شخصیت محوری را از تولد تا کهنسالی ملاحظه میکنیم و تغییرات شخصیت در بیان و رفتار و کردار و نوع گفتگوها کاملا سیر رو به رشدی را طی میکند.
ریشتر؛ گوشهای از بازتابهای جهانی انقلاب اسلامی ایران
اداره تولیدات فرهنگی آستان قدس رضوی، 57 ریشتر را منتشر کرد.
پیروزی انقلاب اسلامی ایران تنها یک حادثۀ داخلی برای تغییر یک نظام سیاسی نبود؛ بلکه همان گونه که بسیاری از دولتمردان آمریکایی ، اسرائیلی و اروپایی در خاطرات خود از آن روزها تعبیر کرده اند ، زلزله ای ویرانگر برای جهان غرب بود.
فضای غالب سیاست بین الملل ، هنگام پیروزی انقلاب اسلامی ، به گونه ای بود که از یک سو اردوگاه مارکسیسم بر نیمی از کرۀ خاکی حکمرانی می کرد و در طرف مقابل ، جریان لیبرال ، نیمی دیگر از سرزمین های دنیا را تحت سلطه سیاسی خود قرار داده بود .
در چنین فضایی انقلاب اسلامی ظهور کرد : اصل « نه شرقی ، نه غربی ، جمهوری اسلامی » را مبنای رفتار خویش در عرصۀ نظام بین الملل قرار داد و توانست رویه های امپریالیستی ساختار نظام بین المللی را به چالش بکشاند و مبانی خود ، یعنی استقلال ، عدالت طلبی ، دفاع از مستضعفان و مبارزه با استکبار و سلطۀ بیگانگان را در عرصۀ سیاست بین المللی مطرح کند.
پیروزی انقلاب اسلامی در منطقه ، باعث به وجود آمدن موج جدیدی از مبارزات عدالت خواهانه شد . قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ، مبارزات ملت های مسلمان منطقه ، اغلب با رویکردهای ملی گرایانه و در برخی مواقع با الهام از مبارزات کمونیستی انجام می شد ؛ اما پیروزی انقلاب اسلامی باعث شد تا ملت های مسلمان منطقه این انقلاب را الگوی خود قرار دهند .
ارئه الگوی اسلام انقلابی توسط امام و انقلاب اسلامی ، باعث رها شدن توان بالقوه و بسیار عظیم جوانان مسلمان کشورهای اسلامی برای مبارزه بر ضد استعمار و استبداد شد.
این مجموعه گزیده ای است مستند از بازتاب های جهانی انقلاب اسلامی ایران که با پیروزی اش ، زلزله ای سیاسی در هر دو اردوگاه شرق و غرب ، به وجود آورد و جهان را وارد دورانی جدید کرد.
در این مجموعه گفتارهایی از میشل فوکو ، متفکر بزرگ فرانسوی
مرحوم دکتر عبدالمجید فلاطوری ، استاد دانشگاه کلن آلمان
تد اسکاچ پل ، نظریه پرداز بزرگ انقلاب
مسعود شجره ، از ایرانیان مقیم غرب
عبد الکریم پاز ، از مسلمانان آراژانتین
علی منتظمی ، نویسنده و استاد دانشگاه
حسن تونو ، از کشور اندونزی
عبدالکریم پاز ، از مسلمانان آراژانتین آمده است.
«مثل هیچکس» با «قصه آلبالو پلو» به بازار کتاب آمد
انتشارات قدیانی دو رمان پرمخاطب نوجوان را بازنشر کرد.
رمان «مثل هیچکس»، نوشته سپیده خلیلی با تصویرگری لاله ضیایی در نوبت چاپ دوم وارد بازار کتاب شد. موضوع این رمان خانوادهای سه نفره است که منتظر به دنیا آمدن فرزند دومشان هستند. بعد از تولد نوید، آنها میفهمند که او مثل هیچکس نیست و بعد از آن ماجراهایی برای این خانواده رخ میدهد که جذاب و خواندنی است. این داستان، داستان تفاوتهاست.
در قسمتی از رمان آمده است: «عمه مهین الان به بابا تلفن کن بگو که برای دو تا بچه اونجایی که گفتی جا بگیره. منم با نوید میرم. کی گفته گردن همه باید مثل گردن غاز صاف باشه و پاهای همه باید یه اندازه باشه؟ کی گفته موهای بچهها فقط باید قهوهایی یا سیاه باشه؟ من میرم و خودم از نوید نگهداری میکنم تا هیچ وقت غصه نخوره…».
مؤسسه انتشارات قدیانی این اثر را در شمارگان دو هزار و ۲۰۰ نسخه و در ۱۲۸ صفحه با قیمت ۹ هزار تومان روانه بازار کتاب کرد.
از دیگر آثاری که اخیراً از سوی نشر قدیانی بازنشر شد، رمان «قصه آلبالو پلو» اثر زهرا حیدری است. این اثر، داستان یک درخت آلبالوی پربار است که در حیاط یک خانه قدیمی سالهای طولانی زندگی میکند. صاحبهای این خانه نسلهاست که هر سال با میوههای این درخت نذری میدهند و آلبالوها هر سال شاهد ماجراهای جدیدی هستند.
در بخشی از کتاب آمده: «فرنگیس خانم، سال ها بود که نذر آلبالو پلو داشت. آن سال هم همچنین که آلبالوها رسیدند و گوشتی و آبدار شدند، تلفن کرد به بچه ها و عروس ها و دامادها که وقت نذر آلبالو پلو رسیده جمع شوید….صد، صد و پنجاه تا آلبالو مانده بودند روی درخت که همین جور بر وبر توی حیاط را نگاه می کردند…».
چاپ دوم کتاب «قصه آلبالو پلو» در نوبت چاپ دوم با شمارگان یک هزار و ۱۰۰ نسخه و با قیمت ۷ هزار تومان روانه بازار کتاب شده است./۹۹۸/پ ۲۰۴/ش