۲۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۱
کد خبر: ۶۱۳۹۱۹
بازنویسی اولین مقتل به زبان فارسی؛

شمشیر بر دریا

شمشیر بر دریا
نویسنده می گوید: در کتاب حاضر، کوشیده‌ایم محتوای قمقام زخار را به زبانی ساده بازنویسی کنیم تا زحمات عالمانه و خالصانه فرهاد میرزا به سبب دشواری کلام، متروک و مهجور نشود.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مؤسسه انتشارات شمس الضحی کتاب شمشیر بر دریا نوشته فرهاد میرزا قاجار را با بازنویسی خانم مریم نوری نیا و اشراف دکتر رضا بیات و تحقیق و تخریج عباس محمدقلیان در دو جلد منتشر کرده است.

خانم مریم نوری نیا کتاب را در دو جلد و در ۱۶ بخش بازنویسی کرده است که عناوین آن به شرح زیر است:

جلوگیری بنی‌امیه از انتشار مناقب اهل‌بیت، احادیث جعلی در زمان بنی‌امیه، امام حسین علیه السلام و ولادت کنیه‌ها و القاب، فضایل امام حسین علیه السلام، آیات و روایات درباره امام حسین علیه السلام، شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام و وقایع بعد از آن، حرکت امام حسین علیه السلام از مدینه تا کربلا، وقایع روز عاشورا و شهادت امام حسین علیه السلام و یاران، وقایع بعد از شهادت امام حسین علیه السلام، ورود اهل‌بیت پیامبر به کوفه و خطبه‌هایشان، وقایع کوفه تا شام و بازگشت اهل‌بیت تا مدینه، معجزات، کرامات، احادیث، مواعظ و اشعار امام حسین علیه السلام، خلاصه‌ای از شرح احوال فرزندان و همسران امام حسین علیه السلام، فضیلت زیارت امام حسین علیه السلام، قیام توابین و مختار ثقفی و ثواب گریه و مرثیه‌خوانی برای امام حسین علیه السلام.

در صفحه ۲۰ کتاب و در مقدمه آن درباره تلاش درباره بازنویسی کتاب چنین می‌خوانیم:

در کتاب حاضر، کوشیده‌ایم محتوای قمقام زخار را به زبانی ساده بازنویسی کنیم تا زحمات عالمانه و خالصانه فرهاد میرزا به سبب دشواری کلام، متروک و مهجور نشود. منابع نقل قول‌ها را تا حد امکان یافته‌ایم؛ عبارات غربی را ترجمه کرده‌ایم؛ رجز‌ها را به نظم درآورده‌ایم و بالاخره کوشیده‌ایم تا حد امکان فهارس، دقیق و سودمند باشند؛ و در نام کتاب نیز کوشیده‌ایم تا از نام اصلی فاصله نگیریم. «قمقام زخار و صمصام بتار» به معنای «دریای عمیق و شمشیر بران» است و نام کتاب حاضر «شمشیر بر دریا» خلاصه‌ای از آن نام می‌تواند باشد.

نویسنده در بخش اول کتاب درباره جلوگیری بنی‌امیه از انتشار مناقب اهل‌بیت و آغازگر بودن معاویه در لعن خلفا چنین نوشته است:

وقتی امام حسن مجتبیعلیه السلام به شهادت رسید، معاویه به مدینه رفت و قصد داشت بر منبر امام علی علیه السلام را دشنام بدهد. به او گفتند: سعد بن ابی وقاص در مدینه است و او هرگز اجازه چنین کار زشتی را نمی‌دهد. ابتدا باید او را راضی کنی. معاویه کسی را فرستاد تا سعد را بیاورد. وقتی سعد آمد، با او صحبت کرد؛ سعد گفت: به خدا قسم اگر چنین کاری کنی من از این مسجد می‌روم و دیگر باز نمی‌گردم. پس معاویه تصمیمی را که گرفته بود، انجام نداد تا این‌که سعد مرد. معاویه تصمیمش را عملی کرد و در نامه‌ای از کارگزارانش خواست علی علیه السلام و خاندانش را لعن کنند.

همچنین نگارنده در جلد اول کتاب و در صفحه ۷۸ روایتی از پیامبر اکرم درباره فضایل امام حسین علیه السلام بیان می‌کند و چنین می‌نویسد:

شیخ طوسی در کتاب امالی خود نوشته است که حذیفه می‌گوید: من از رسول خدا شنیدم که می‌گفت: یکی از فرشتگان تا به حال به زمین نیامده بود. از خدا خواست که به زمین بیاید و به من اظهار ارادت کند. خدا درخواست او را قبول کرد و او پیش من آمد و بعد از سلام و درود به من مژده داد و گفت: فاطمه سرور زنان بهشت است و حسن علیه السلام و حسین علیه السلام سرور جوانان بهشت هستند.

مرحوم فرهاد میرزا قاجار در جلد دوم این کتاب و در بخش ۱۴ درباره فضیلت زیارت امام حسین علیه السلام چنین می‌آورد:

در کامل الزیارات از عبدالرحمان کثیر نقل شده است که امام صادق علیه السلام فرمودند: اگر کسی تمام عمر خود را به حج بپردازد و امام حسین علیه السلام را زیارت نکند، حق خدا و رسول را ادا نکرده است، زیرا خداوند، ادای حق حسین علیه السلام را بر هر مسلمانی واجب کرده است.

در کتاب من لایحضر الفقیه از امام صادق علیه السلام چنین روایت شده است: به راستی، خداوند گرامی و بزرگ در عصر روز عرفه در آغاز به زیارتگران مزار امام حسین علیه السلام نگاه می‌کند. راوی می‌گوید که عرض کردم: پیش از آنکه بر وقوف گران در عرفات نگاه کند؟ فرمود: آری؛ عرض کردم: دلیل این کار چیست؟ فرمود:، زیرا در میان وقوف گران زنازاده است و در میان زائران زنازاده نیست.

مؤسسه انتشارات شمس الضحی کتاب شمشیر بر دریا را در دو جلد و در ۹۲۳ صفحه با شمارگان ۵۰۰ نسخه روانه بازار نشر کرده است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه این کتاب به آدرس قم خیابان معلم، مجتمع ناشران، طبقه B، واحد ۴۴ مراجعه و یا با شماره تلفن های: ۳۷۷۴۴۹۸۸ یا ۳۷۷۳۳۴۱۳ با پیش‌شماره ۰۲۵تماس حاصل نمایند. /۹۹۸/ن ۶۰۲/ش
میثم صدیقیان
ارسال نظرات