۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۰
کد خبر: ۶۲۶۷۰۰

 ماهنامه فکه به شماره صد و نود و هشتم رسید

 ماهنامه فکه به شماره صد و نود و هشتم رسید
صد و نود و هشتمین شماره ماهنامه فکه با پرونده ویژه شیخ ابراهیم زکزای، رهبر شیعیان نیجریه با عنوان «جون، خادم الحسین» منتشر شد.
به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، مؤسسه فرهنگی هنری جنات فکه، صد و نود و هشتمین شماره ماهنامه فرهنگی، اجتماعی، سیاسی فکه ویژه آبان ۹۸ را به سردبیری علی حسین‌پور منتشر کرد.

این ماهنامه در هفت بخش یادداشت‌ها، چشم‌انداز، گذر از تاریخ، روایت راوی، مدافعان حریم، فکه+ و روی خط خبر سامان یافته است.

در بخش یادداشت‌ها عنوان‌های: راز ماندگار ایستادگی، جای خالی اربعین در گینس و إنا ... و نقشه راه: برجام هدف نیست، وسیله است را مطالعه می‌کنیم.

مطالب پدافند غیرعامل؛ مقابله غیر نظامی هوشمند علمی و مستمر با انواع تهدیدها، یمن در نقطه عطف؛ مروری گذرا بر تحولات جنوب شبه جزیه عربستان از ابتدا تاکنون، استادی که خائنان را فرارداد؛ نگاهی موضوعی به اسناد لانه جاسوسی آمریکا نیز مطالب بخش چشم انداز است؛ ضمناً در بخش گذر از تاریخ این ماهنامه عنوان‌های اسنادی که خائنان را فرار داد؛ نگاهی موضوعی به اسناد لانه جاسوسی آمریکا بررسی و مطالبی همچون: حماسه ظهر جمعه، فردا‌های خوب انقلاب؛ شهید حمیدرضا شالی به روایت خادمین شهدا، حمیدیه؛ آخرین سنگر به سوی اهواز؛ شرحی بر مقاومت یک شهر در برابر دشمن؛ لبخند بزن بردار! خاک و خنده نیز در بخش روایت روای واکاوی شده است.

همچنین پرونده ویژه شیخ ابراهیم زکزاکی، رهبر شیعیان نیجریه با عنوان جون؛ خادم الحسین، موضوعاتی همچون: رهبر شیعیان نیجریه چه کسی است؟، شیخ سید؛ گفتگو با دکتر حسن شجاعی فر، نماینده شیخ زکزاکی ذر ایران، حسین ما هنوز زنده است؛ گفتگو با جوکای احمد کروفی و شیعیان نیجریه معنای انتظار را می‌دانند؛ ارمغان سفر شیخ ابراهیم زکزاکی به ایران را مطالعه می‌کنیم.

همچنین در فکه +نیز شعر‌هایی با نام ترکار یعقوب و شب هزار شب و کتابنامه؛ تازه‌های نشر دفاع مقدس و چند خط خبر نیز مروری برای اخبار و رویداد‌های فرهنگی حوزه دفاع مقدس بررسی شده است.

بخش‌هایی از ماهنامه فکه:

رهبر شیعیان نیجریه چه کسی است؟

شیخ چگونه شیعه شد؟

ابراهیم زکزاکی هنگام تحصیل در دانشگاه احمد بلو شهر زاریا، مدتی در انجمن اسلامی سوره نیجریه فعالیت می‌کرد. سپس به سمت دبیر کلی و همزمان برای معاونت امور بین الملل انتخاب شد و آن زمان انقلاب ایران در حال وقوع بود.

شیخ به ایران سفر کرد و با امام خمینی (ره) ملاقات کرد. عده‌ای بر این باورند که شیخ ۲ سال قبل در پاریس اولین بار امام را ملاقات کرده بودند و این سفر، مقدمه‌ای شد برای گرایش زکزاکی به تشی. خود وی در این باره می‌گوید: قبل از آمدن به ایران، به عنوان یک مسلمان و به فعالیت‌های مشغول بودم و آرزو داشتم کشور اسلامی داشته باشیم و بتوانیم کنترل کشور خود را به دست بگیریم؛ چون حکومت ما کمونیستی بود، اما بعد از اینکه از ایران دیدن کردم تمام دیدگاهم تغییر کرد؛ ما به یک الگوی ایرانی و تعلیمات امام خمینی احتیاج داشتیم. خوب الحمدالله دهه هشتاد جنبش اسلامی شروع شده بود و آن‌ها وظیفه داشتند انجمن را به سوی جهان اسلام سوق دهند.



 گروه برادری اسلامی چه بود؟

 وقتی ابراهیم زکزاکی به نیجریه برگشت آدم قبلی نبود رسما شیعه شده بود و معارف شیعی را تبلیغ کرد، اما اسمی از شیعه نمی‌آورد و عقاید شیعی را با نام برادری اسلامی ترویج می‌داد و عده زیادی جذب این اعتقادات و اخلاق و عملکرد شیخ شدند و به مرور و و بعد از ده سال توجه افراد به این نکنه جلب شد که عناصر تبلیغی زکراکی عمدتا معارف شیعی است و فقط تحت نام برداری اسلامی گردهم جمع شدند و صراحتا از زکزاکی پرسیدند که آیا تو مبلغ تشیع هستی و خودت را شیعه می‌دانی؟ در این زمان بود که او علنا تصدیق کرد که خود شیعه است و آنچه ر ا تبلیغ می‌کند تشیع است و اعلام کرد که او تشیع را به عنوان باور راستینی می‌شناسد که پایه اش را پیامبر گذاشته اند و توسط امام علی ادامه پیدا کرده است.

 سه دسته بین طرفداران شیخ:

۱. گروه اول که همه جوره طرفدار رهبرشان بودند و اسم مذهب برایشان مهم نبود.

۲. عده‌ای همان ابتدا با شنیدن نام تشیع اطرف ابراهیم زکزاکی متفرق شدند و این گروه کسانی بودند که بعد‌ها با حمایت عربستان به بدترین دشمن شیعیان تبدیل شدند و کاری کردند که برای استخدام  در دولت شرط شیعه نبودن هم اضافه شود و جوری ضد شیعیان تبلیغات کردند که نه تنها کسی با شیعیان وصلت نمی‌کرد که حتی جواب سلام شیعیان را هم نمی‌دادند.

۳. گروه سوم گفتند، ما باید خودمان در باره تشیع تحقیق کنیم؛ حتی تعدادی از آن‌ها به ایران آمدند و بعد از مدتی ان‌ها ابراهیم زکزاکی و حرف هایش را تصدیق کردند و همین موضوع نقطه مثبتی در کارنامه شیخ زاکزامی شد به طوری که تعداد بی شماری را حذب تشیع کرد.

راز دل ربایی ابراهیم زکراکی در چسیت؟

در عر ض سی سال حدود ۳۰ میلیون نفر در نیجریه شیعه شدند. شیخ از همان ابتدا در کنار تبلیغ تشیع شروع به مدرسه سازی کرد. مدارسی که موظف بودند سربازان مهدی را تربیت کنند. در کنار این مدارس، شیخ خودش الگوی یک شیعه واقعی و مردمی بود که شیعه شدند. ان‌ها چند سنت حسنه را در میان خود شان رشد دادند:

اول: به محض شهادت یک مرد، مرد دیگر تکفل خانواده شهید را برعهده می‌گیرد.

دوم: هر شیعه‌ای که به کمک نیاز داشه باشد، شیعیان دیگر جمع می‌شوند و مشکل او را برطرف می‌کنند.

سوم: هر شیعه موظف است حداقل ۱ نایرا صدقه بدهد.

شیخ ابراهیم زکزاکی شیعیان را به این باور رساند که طبق حدیث امام صادق (ع) اگر در اطراف بک شیعه شخص غیر شیعه، اما خوش اخلاق‌تر و با ایمان‌تر وجود داشته باشد، آن شخص شیعه نیست. همین جمله باعث شد تا شیعیان نیجریه تمام تلاش شان را به کار گیرند تا در جامعه و خانواده بهترین شخص باشند؛ اخلاق نیکوی شیعیان نیجریه بزرگترین موضوع برای گرایش به تشیع است.

گفتنی است، مؤسسه فرهنگی هنری جنات فکه، صد و نود و هشتمین شماره ماهنامه فکه را باقیمت ۱۲۰۰۰ تومان در ۵۶ صفحه منتشر کرده است. /۹۹۸/ن ۶۰۱/ش
میثم صدیقیان
ارسال نظرات