۲۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۵
کد خبر: ۶۳۹۳۲۵
سینما تا انقلاب (12)

روایتی ناقص از دستگیری عبدالمالک ریگی

روایتی ناقص از دستگیری عبدالمالک ریگی
فیلمنامه روز صفر با نگاه یک سویه و جناحی به مسئله دستگیری عبدالمالک ریگی پرداخته است، فردمحوری در فیلم غوغا می‌کند و روایت ناقص از این اتفاق، انتقادها را برمی‌انگیزد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، سیمرغ مردمی جشنواره به سعید ملکان رسید، سیمرغی که به اذعان برخی رسانه‌ها با دستکاری به کارگردان فیلم روز صفر رسید و حق کارگردان‌ دیگری بود، اتفاقی که در بررسی میان اقبال تماشاگران و میزان فروش ناموفق فیلم‌های قبلی مانند تنگه ابوقریب و تختی در گیشه این موضوع را در هاله‌ای از ابهام می‌برد.

سعید ملکان بعد از تهیه کنندگی آثاری چون ابد و یک روز، تنگه ابوقریب، غلامرضا تختی و فعالیت‌های دیگر سینمایی همچون سرمایه‌گذار، فیلمنامه‌نویس، بازیگر و طراح چهره‌پرداز حالا در اولین کارگردانی خود به موضوع عملیات بازداشت عبدالمالک ریگی پرداخته است.

 

روایتی ناقص از دستگیری عبدالمالک ریگی

 

روز صفر فیلمی است که قهرمان دارد و از کشمکش داستان در برلین، ایران، افغانستان و پاکستان عبور می‌کند و همین تغییر مداوم لوکیشن باعث جذابیت فیلم می‌شود. قاب بندی متوسط در کنار روایت زخمت باعث می‌شود تا کمی نسبت به فیلم سرد شویم اما کشمکش تا انتها ادامه دارد.

ناامنی کشور ما برای صاحبان قدرت مهم است

فیلم حول محور مسئله امنیت می‌چرخد. کشور ما با توجه به اوضاع ژئوپلیتیکی که دارد، یکی از مهمترین هارتلندهای دنیا به حساب می‌آید و از طرفی ایدئولوژی رقیب در مقابل نظم نوین جهانی است، به همین خاطر تلاش زیادی برای از بین بردن تاروپود این سرزمین وجود دارد تا هیچ وقت فکر پیشرفت هم به سرمان نزند، در واقع دو نعمت در زندگی انسان مغفول مانده و آدمی تا از دست ندهد، متوجه حضور آن در زندگی‌اش نمی‌شود، یکی سلامتی و دیگری امنیت است.

 

روایتی ناقص از دستگیری عبدالمالک ریگی

 

در کنفرانس امنیتی مونیخ زمانی که نهادهای اطلاعاتی غرب به نتیجه رسیدند تا در هشت محور علیه جمهوری اسلامی مبارزه کنند، جنگ چریکی و سازمان‌دهی گروه‌های تکفیری برای ناامنی مرزهای کشور یکی از اولویت‌ها به حساب می‌آمد و قبل از آن هم سرمایه‌گذاری روی افرادی همچون ریگی بسیار جدی بود.

مسئله دیگری که روز صفر به آن اشاره دارد، تلاش سربازان گمنام امام زمان برای برقراری امنیت در کشور است و این موضوع در جای جای فیلم موج می‌زند اما باز کارگردان دلش آرام نمی‌شود و در پایان فیلم همین مسئله را در دهان امیرجدیدی (رضا) می‌گذارد و به عنوان نریشن پایانی فیلم بازگو می‌کند.

 

روایتی ناقص از دستگیری عبدالمالک ریگی

 

رمبو وارد می‌شود

روز صفر قهرمان بزرگی دارد که او همه کارها را انجام می‌دهد، در برلین از دلال اطلاعات می‌خرد، در پاکستان به دنبال قرار ملاقات فاروق با ریگی می‌رود تا او را دستگیر کند، اطلاعات اشتباه دلال باعث می‌شود که در افغانستان گروه پوششی را مورد هدف قرار دهد، به تهران می‌آید تا نوجوانی که بمب به خودش بسته را قانع کند که انتحار نکند، به بندرعباس می‌رود تا هواپیمای ریگی را با موفقیت به زمین بنشاند و ...

همه اینها ما را حتی از جمشید هاشم پور دوران کودکی‌مان عبور می‌دهد و به رمبو یا سیلوستراستالونه می‌رساند، اغراق در قهرمان‌پروری که طعم آش را شور کرده است، هر چند مبالغه‌اش به دل مخاطب می‌نشیند و خوشحال از پیروزی هالک قصه ماست. در واقع روز صفر راوی سربازان بدون مرز است که امنیت را از هزاران کیلومتر آنطرف‌تر از مرزهای ما حفظ می‌کنند.

 

روایتی ناقص از دستگیری عبدالمالک ریگی

 

مطالبی که به آن اشاره نشد

روایت ماجرای بازداشت ریگی در فیلم روز صفر، روایتی یک طرفه و فارغ از تلاش‌های جریان انقلابی بود، کارگردان در دو سکانس شخصی را نشان می‌دهد که با ریش و تسبیح نماد جریان انقلابی است، دو سکانس پارادوکسیکال! سکانس اول ابراز مخالفت این فرد با نشاندن هواپیماست که رضا او را از اتاق کنترل بیرون می‌اندازد و سکانس دوم همین چهره جلوی دوربین می‌رود و از رشادت‌هایش در نشاندن هواپیما برای مردم می‌گوید و این سرباز گمنام است.

روز صفر شاید بخشی از گفتمان آمدنیوز یعنی انشقاق در نهادهای اطلاعاتی را دنبال می‌کند که همین موضوع یکی از محورهای خطرناک فیلم است. همه می‌دانند که عملیات بازداشت ریگی توسط وزارت اطلاعات صورت گرفت، بنابراین رضا (امیرجدیدی) مامور ویژه وزارت اطلاعات است و بیان اختلافات در فیلم اصلا درست نیست.

نکته دیگری که در فیلم پنهان مانده بود، نقش شورای عالی امنیت ملی وقت در همراهی با این عملیات است که هیچ اشاره‌ای به آن نشده است، با یک سرچ کوتاه می‌توان فهمید که رهبری عملیات از تهران بوده و شش استان شیراز، بندرعباس، بیرجند، تهران، کرمان و اصفهان را هم درگیر این موضوع کرده‌ است.

این فیلم گوشه‌ای از دستگیری عبدالمالک ریگی را روایت کرده است و فیلمنامه با اطلاعات سلیقه‌ای و جناح بندی نوشته شده است و شاید جایزه دیشب فیلم برای این بود که همه دوستان راضی از صحنه بیرون بروند. /882/ 703/

مهدی کمالی

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۴
قاسم سلیمانی‌ها را فراموش کنید، ایران را روبات‌ها حفظ می‌کنند، این اصلی‌ترین تم «روز صفر» است که کارگردان البته با تعابیر دیگری در نشست بعد از فیلم بر آن تصریح می‌کند: «این فیلم را ساختم تا به حافظان امنیت بگویم این قدر طلبکار نباشید از ملت، خودتان این شغل را انتخاب کرده‌اید، کارت را انجام دادی بیا برو... دیگه اینقدر طلبکار نمان!
11
3
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۵
تنها گروهی که همه به آن‌ها بدهکارند، دسته‌ای از روشنفکران ایرانی هستند که می‌توانند بابت طلبشان حتی سربازان گمنام امام زمان (عج) را (به هر دو معنا) لخت کنند! روشنفکر ایرانی دوست دارد تو جیمز باند باشی، حالش گرفته می‌شود وقتی نماز می‌خوانی، کلافه می‌شود وقتی یاحسین یازهرا می‌گویی، حتی وقتی کنار پرچم ایران می‌ایستی. به خشم می‌آید وقتی کارت را جهاد فی‌سبیل‌الله می‌دانی، چگونه تحمل کند تو را وقتی نقشه ریگی را نقش بر آب و دین قلابی‌اش را رسوا می‌کنی؟ از نگاه آن‌ها مأموریت ریگی نباید شکست بخورد! از نگاه حاج قاسم، مهم‌ترین جرم ریگی آن است که به غارت ایمان مردم آمده است و نه فقط امنیت‌شان و از نگاه روشنفکرها مهم‌ترین جرم حاج قاسم آن است که تصویری که کاخ سفید دوست دارد از اسلام بدهد را، رسوا می‌کند.
9
3
وحید جلیلی
Iran (Islamic Republic of)
۲۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۶
فیلم «روز صفر» رسماً دو فیلم است؛ یک فیلم، ماجرای پیدا شدن ریگی است و فیلم دوم ماجرای مفقود شدن مجاهدان متدین مخلصی که شرّ این مهره اسلام امریکایی را از سر ملت کم کردند.
6
2
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۶
«روز صفر» ماجرای فیلمسازی است که میلیاردها تومان از وزیری که زیرکی و اینتلیجنس در چشم‌هایش موج می‌زند، پول می‌گیرد تا مأمورانش را پیش چشم او لخت و بی‌هویت و از ذیل پرچم ایران خارج کند.

باید اعتراف کرد این عملیات به مراتب از دستگیری ریگی پیچیده‌تر و حرفه‌ای‌تر است و می‌شود فیلمی کمدی در همین ژانر و چه بسا جذاب‌تر از «روز صفر» در موردش ساخت؛ «ماجرای دزدیدن یک قهرمان جان بر کف مؤمن و مسلمان و جایگزین کردنش با یک روبوت لائیک امریکایی
4
3
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۷
فیلمساز که قطعاً بیش از رضای واقعی (و نه آن روبات ساخت امریکا که در فیلم می‌بینیم) برای فیلمش پول گرفته، به دنبال کنشی سیاسی و اجتماعی و دادن پیام به حافظان امنیت است که: «رویتان را زیاد نکنید»، اما مدافعان بی‌مرز ایران، به فتوای فیلمساز محترم فقط باید بیزنسمن باشند و حق ندارند پیام و آرمانی برای جامعه‌شان داشته باشند و جان‌شان را بر سر دین، خدا، آرمان، اعتقاد و وطن، کف دست بگیرند.
4
4
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۸
«روز صفر» مصداق اتم یک فیلم ایدئولوژیک است؛ ایدئولوژی‌ای به مثابه آگاهی کاذب و برساخته از معادلات قدرت‌طلبانه‌ای که یک سویش برآوردن ریگی‌هاست و سوی دیگرش ترور فیزیکی و شخصیتی حاج قاسم‌ها. دقیقاً در امتداد مأموریتی که امریکایی‌ها برای ریگی تعیین کرده بودند عمل می‌کند؛ منحصر کردن چهره دین در تحجر و منجی‌نمایی و قهرمان‌سازی از سکولاریسم و لائیسیته و قاعدتاً هر دو پیش امریکا مأجورند
7
1
وحید جلیلی
Iran (Islamic Republic of)
۲۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۸
غرب اراده کرده است که جهنم و بهشت و خدا و رسول‌الله و شهادت و جهاد و... را در روایتی کاریکاتوری از زبان داعش و جندالله و... به نمایش بگذارد و روشنفکر ایرانی در انجام این مأموریت به یاری‌اش برمی‌خیزد.

روشنفکر خشمگین که نمی‌تواند مردمانی را که صیاد شیرازی‌ها و حججی‌ها و قاسم سلیمانی‌ها را با فریاد یاحسین یازهرا تشییع می‌کنند از یاد ببرد، وارد میدان می‌شود تا اگر امریکایی‌ها جسم سلیمانی را قطعه قطعه می‌کنند و از ملت می‌گیرند، او روح و تفکر و روحیه و مکتب سلیمانی را محو و با یک ورژن عمیقاً دروغین با ویژگی‌های لائیک و امریکایی جایگزین کند.
8
3
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۰
هیچ یک از عوامل ساخت فیلم روز صفر در روز اختتامیه حضور نداشتند و احتمالا تحریم کرده بودند خیلی پرور هستند
6
3
نیما طلاکوبی
Iran (Islamic Republic of)
۲۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۳
سینمای ایران در سال های اخیر تا حد زیادی به سوی قهرمان های چند بعدی و باور پذیر رفته و شخصیت های خاکستری هم در آن هر روز بیشتر می شوند در این فضا ایفای نقش یک ضد قهرمان تمام عیار برای هر بازیگر چالشی بزرگ محسوب می گردد به خصوص وقتی که پای یک ضد قهرمان واقعی در میان باشد که اخلاقا نمی توان خیلی درباره او خیال پردازی کرد در نتیجه کمتر شاهد چنین نقش هایی بر پرده نقره ای بوده ایم و در مواردی هم که مشاهده شده معمولا کاریکاتوری هیولا گونه از کارکتر ارائه می شود و یا آنقدر دست به عصا حرکت شده که نقش دیگر ضد قهرمان محسوب نمی شود بلکه خود بدل به یک قربانی می گردد. ساعد سهیلی که ثابت کرده در هر نقشی به اندازه ظاهر می شود و کارکتر هایش را زندگی می کند ، هم می تواند در شمایل یک قهرمان پر غوغا درخشان عمل کند و هم در ایفای نقش های ظریف و زیرپوستی مهارت دارد این بار در روز صفر یک ضد قهرمان را زندگی می کند که اقدام بسیار شجاعانه ای در کارنامه بازیگری با وسواس چیده شده او محسوب می گردد. سهیلی در روز صفر با احساس مسئولیتی که درباب کارکتر دارد برای اولین بار در نشان دادن یک ضد قهرمان از تیپ های کلیشه ای فراتر می رود بدون آنکه از ضد قهرمان بودن کارکتر چیزی کم کند ، او به کمک تحقیق و تمرین و مهم تر از آن با کمک روح سرکش بازیگری و جست و جو درونی خویش ضد قهرمانی خلق می کند که بسیار به نمونه عینی نزدیک است هم از محیط تاثیر گرفته و هم یک میل درونی او را به سمت جنایت سوق می دهد، عبدالمالک روز صفر در نهایت تناسب با مستندات سمعی و بصری موجود از عبدالمالک ریگی حقیقی ظاهر شده و از او نه یک هیولای آشکار بلکه یک رهبر کاریزماتیک دارای قدرت تاثیر گذاری می سازد... شاید لهجه عبدالمالک آموختنی باشد اما لحنی که سهیلی با آن لهجه توام کرده از یک نیروی درونی ناشی از شناخت صحیح شخصیت بر می خیزد که در تمام نگاه های او نیز جاری است... وقتی نگاه آسیب شناسانه و ریشه یاب ساعد را در کنار توانایی های بازیگری او قرار دهید می توانید حدس بزنید کارکتر عبدالمالک در روز صفر تا چه حد در خلق لحظه های ناب سینمایی موفق است ، تمام نگاه ها و ریز رفتار هایش در این نقش قواره پرده نقره ایست و کارکرد سینمایی دارد... در پایان باید اشاره کرد ساعد سهیلی با شجاعتی که در ترسیم عبدالمالک ریگی ضمن ایفای نقش خود نشان می دهد توانسته در تریلر خوش ریتم و با کیفیت روز صفر در کنار کمک به به افزایش جذابیت روند طولی فیلم مخاطب را مشتاق به رفتن به سوی عمق شخصیت عبدالمالک کند به کیفیتی که او را تشنه شناخت ریگی کرده و انگیزه تعمق و مطالعه ایجاد نماید...
6
0
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۴
فیلم خوبی است بیشتر نوجوان و جوان پسند و اکشن ولی بازی امیر جدیدی خیلی خوب بود و ساعد سهیلی در نقشی خیلیییی متفاوت از همیشه.
7
0
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۵
فیلم بدی نبود. ساخت همچین فیلمی در سینمای ایران نیازه اما علاوه بر اینکه خسته کننده بود، فیلم شعاری هم بود و این زننده بود من بازی امیر جدیدی و ساعد سهیلی رو دوست داشتم هرچند خیلی‌ها موافق بازی ساعد سهیلی نبودند.
7
0
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۶
. بازی امیر جدیدی مانند همیشه عالی هست و اونم کاندید خواهد شد. فقط کاش بیشتر به نقش و زندگی عبدالمالک پرداخته میشد و فلسفه وجودیش به دور از مسایل سیاسی معلوم میشد. دسته اخر اینکه اون تیتراژ پایانی و متن انتخابی با توجه به مسایل این روزهای جامعه ما مقدار زیادی تو ذوق میزد و کاش میزاشت خود تماشاچی در مورد قهرمان فیلم و نیت کارهاش قضاوت میکرد نه اینکه القا بشه
8
0
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۶
متاسفاته توی جشنواره معمولا یک جوی حاکم هست که وقتی از یک فیلم تعریف های زیادی شنیده میشه , انتظار دیدن بهترین فیلم اون دوره رو پیدا می کنی و وقتی می بینی که انتطارت برآورده نمیشه , ناامید میشی . روز صفر هم از اون فیلم ها بود ... فیلمنامه که به ساده ترین شکل ممکن یک عملیات رو روایت کرده بدونه اینکه ذره ای بتونه با دیالوگ ها تاثیری روی مخاطب بذاره (البته به غیر از سکانس پایانی فیلم) . به لحاظ فنی و تکنیکی واقعا چشمگیر بود و به عنوان اولین فیلم یک کارگردان , قابل قبول . بازی سهیلی و جدیدی از نظر من تعریف زیادی نداشت. موسیقی فیلم هم می تونست خیلی بهتر از این باشه . در کل اون حالت هیجانی و دلهره آوری که باید تو این جور فیلم ها برای تماشاگر ایجاد بشه , تو این فیلم به اندازه کافی وجود نداشت
4
4
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۹
چرا بررسی امنیتی این فیلم ها را درست انجام نمی دهند
من هم فیلم را دیدم
قشنگ شورای عالی امنیت ملی وقت را می زد
11
0
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۵
من به سازنده این فیلم مشکوکم
13
0
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۹
خیلی خوش ساخت بود ولی کاش مشکلات فیلم نامه نبود و نیرو های انقلابی کمرنگ نمی شد
9
1
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۱
برادری که این مطلبو نوشتی
منظورت از سیمرغ مردمی چیه دقیقا؟ منظورت بهترین فیلم از نگاه تماشاگرانه ؟«با توضیحاتی که در ادامه دادید ظاهرا همینطوره»
این سیمرغ به شنای پروانه رسید نه روز صفر
در ثانی این سیمرغ رو به تهیه کننده میدن نه کارگردان که می فرمایید حق کارگردان دیگری بود
جدا چه قدر تو سینما سواد دارین که خبر سینمایی میرید؟!!!!
1
0
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۳:۴۴
با فیلم و سریال نمی‌شود اقتدار اطلاعاتی پیدا کرد.اقتدار امنیتی یعنی کشورت محل جولان سرویس‌های اطلاعاتی خارجی نباشه ولی.... بگذریم
1
1