۱۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۶
کد خبر: ۶۴۵۹۸۷

مهمترین اخبار اقتصادی یکشنبه ۱۰ فروردین ماه ۹۹| قیمت طلا، سکه، دلار

مهمترین اخبار اقتصادی یکشنبه ۱۰ فروردین ماه ۹۹| قیمت طلا، سکه، دلار
هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در جریان معاملات امروز بازار آزاد تهران با قیمت ۶ میلیون و ۱۵۰هزار تومان، سکه طرح قدیم ۶ میلیون و ۱۲۰ هزار تومان داد و ستد شد.

به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی یکشنبه 10 فروردین ماه  ۹۸ به شرح ذیل است:

 

قیمت طلا، سکه، دلار امروز 10 فروردین ماه

هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در جریان معاملات امروز بازار آزاد تهران با قیمت ۶ میلیون و ۱۵۰هزار تومان، سکه طرح قدیم ۶ میلیون و ۱۲۰ هزار تومان، نیم سکه ۳ میلیون و ۱۳۰ هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و ۸۲۰ هزار تومان و سکه گرمی ۹۸۰ هزار تومان داد و ستد شد.

همچنین قیمت هر اونس طلا در بازار‌های جهانی یک هزار و ۶۲۹  دلار  و هر گرم طلای ۱۸ عیار ۶۲۵ هزار و ۶۰۳ تومان است.
 
 
محصول نرخ(تومان)
سکه تمام بهار آزادی طرح جدید ۰۰۰. ۶.۱۵۰
سکه طرح امامی ۶.۱۲۰.۰۰۰
نیم سکه بهار آزادی ۳.۱۳۰.۰۰۰
ربع سکه بهار آزادی ۱.۸۲۰.۰۰۰
سکه گرمی ۹۸۰.۰۰۰
اونس جهانی یک هزار و ۶۲۹ دلار 
طلای ۱۸ عیار ۶۲۵.۶۰۳

 

نرخ فروش دلار  آزاد صرافی (ریال) 

ارز فروش
  قیمت دلار ۱۴۹,۰۰۰
  قیمت یورو ۱۷۳,۸۸۶
  قیمت پوند انگلیس ۱۹۳,۸۹۵
  قیمت درهم ۳۹,۱۵۸
  قیمت یوآن چین
  قیمت لیر ترکیه ۲۴,۹۶۶

 

قیمت جهانی نفت امروز ۹۹/۰۱/۱۰| قیمت نفت ۵ درصد سقوط کرد

قیمت هر بشکه نفت برنت در پایان معاملات روز گذشته یک دلار و 41 سنت یعنی 5.35 درصد افت داشت و به 24 دلار و 93 سنت رسید. قیمت نفت برنت در این هفته مجموعا حدود 8 درصد افت کرد. قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا هم در پایان معاملات دیروز با یک دلار و 9 سنت یعنی 4.28 درصد افت به 21 دلار و 51 سنت رسید و افت هفتگی بیش از 3 درصدی را به ثبت رساند.

قیمت هر دو شاخص نفتی از ابتدای امسال تاکنون حدود دو سوم کاهش داشته است. افت تقاضای ناشی از شیوع گسترده ویروس کرونا و افزایش عرضه ناشی از بر هم خوردن توافق کاهش تولید میان اوپک و روسیه از عوامل اصلی افت قیمت نفت بوده است.

فیث بیرول، رئیس آژانس بین المللی انرژی با درخواست از تولیدکنندگان بزرگ نفت برای کمک به برقراری ثبات در بازار گفت، با توجه به اینکه 3 میلیارد نفر از مردم جهان در وضعیت قرنطینه قرار دارند، تقاضای جهانی برای نفت ممکن است 20 درصد کاهش یابد.

اوگن وینبرگ، تحلیلگر کومرزبانک هم با اشاره به جنگ قیمت موجود بین عربستان و روسیه گفت: «ما در مورد اینکه عربستان متقاعد شود که از مسیر انتقامی ای که اخیرا انتخاب کرده برگردد تردید داریم.»

در حالی که تقاضای جهانی نفت به شدت رو به کاهش است عربستان برای یافتن مشتری برای محموله های نفتی بیشتری که به بازار عرضه می کند با مشکل مواجه شده و این مسئله تلاش های ریاض برای به دست آوردن سهم بیشتر از بازار را تحت شعاع قرار داده است.

 

بدهی دولت 40 درصد رشد کرد

گزارش عملکرد معاونت خزانه داری کل کشور از بودجه نشان می‌دهد، بدهی دولت در دوازده ماه سال ۱۳۹۷ به میزان ۴۴۲۱٫۸ هزار میلیارد ریال، بدهی شرکت های دولتی به میزان ۲۹۳۷٫۴ هزار میلیارد ریال بوده که در نهایت جمع کل بدهی های دولت در دوازده ماهه سال ۱۳۹۷ به رقم ۷۳۵۹٫۲ هزار میلیارد ریال رسیده است.

با توجه عملکرد دولت در سال ۱۳۹۸ گزارشها حاکی از آن است که بدهی دولت تا شهریور ماه به میزان ۵۰۵۳٫۵ هزار میلیارد ریال که نشان دهنده رشد 14.2 درصدی نسبت به سال 97 دارد. بدهی شرکتهای دولتی به میزان ۵۲۶۰٫۲ هزار میلیارد ریال بوده که رشد 79 درصدی نسبت به کل سال 97 دارد.

رقم کل بدهی دولت تا انتهای شهریور ماه سال جاری به ۱۰۳۱۳٫۷ هزار میلیارد ریال رسیده است که رشد 40.14 درصدی نسبت به سال 97 را نشان می‌دهد.

بر اساس اطلاعات مرکز آمار ایران تولید ناخالص داخلی (جاری) کشور در سال ۱۳۹۷ به میزان ۲۴۳۱۳٫۷ هزار میلیارد ریال و تا انتهای فصل تابستان این شاخص به میزان ۱۶۲۴۵٫۱ هزار میلیارد ریال بوده است.

با عنایت به این اطلاعات می توان نسبت بدهی های دولت عمومی (دولت مرکزی بعلاوه شرکتهای دولتی) به تولید ناخالص داخلی را به عنوان یکی از شاخص های مناسب برای انتشار اوراق محاسبه نمود. این نسبت در سال ۱۳۹۷ برای اقتصاد ایران بر اساس این اطلاعات بالغ بر ۳۰٫۳ درصد محاسبه می‌شود.

مقایسه تملک دارایی های سرمایه ای نشان می‌دهد که میزان تملک دارایی های سرمایه ای تا قبل از تحریم های اقتصادی (سال ۱۳۹۱) حدود ۳۴ هزار میلیارد تومان به قیمت ثابت سال ۱۳۹۰ بوده اما بعد از تحریم های اقتصادی که باعث به وجود آمدن فشارهای تورمی و محدودیت منابع مالی برای دولت شد این رقم به ۲۹ هزار میلیارد تومان به قیمت ثابت رسیده است که حاکی از کاهش اعتبارات عمرانی به قیمت های ثابت، علیرغم افزایش اسمی است.

سهم اندک و پایین پرداخت ها و فعالیتهای عمرانی و زیرساختی دولت، تثبیت بودجه جاری و ضرورت منطقی سازی اندازه دولت، تداوم کاهش درآمدهای نفتی به دلیل تحریم ها و افت محسوس قیمت نفت، سهم غالب و عدم شفافیت بودجه شرکتها و موسسات دولتی و روند نزولی رشد واقعی بودجه طی سالهای اخیر وضعیت فعلی بخش مالی و بودجه کشور است. لازم به ذکر است که اندک بودن بدهی خارجی اقتصاد ایران به عنوان یک فرصت و مزیت محسوب می‌شود.

 

رشد 13 هزار و 136 واحدی شاخص بورس تهران

بورس اوراق بهادار تهران در روزهای آغازین سال جاری با روند رو به رشد کارش را شروع کرده و امروز هم شاخص کل بورس در پایان معاملات با افزایش 13 هزار و 136 واحدی شاخص کل به رقم 545 هزار و 661 واحد رسید.

همچنین شاخص کل با معیار هم‌وزن 5289 واحد افزایش یافته و به رقم 193 هزار و 980 واحد رسید.

ارزش روز بازار در بورس اوراق بهادار تهران به بیش از 2863 تریلیون تومان رسید.

معامله‌گران بورس امروز بیش از 4.5 میلیارد سهام حق تقدم و اوراق مالی در قالب بیش از 1.1 میلیون نوبت معامله که البته این تعداد معاملات در نوع خود بی‌نظیر است به ارزش 6010 میلیارد تومان دادوستد کردند.

اگر ارزش معاملات فرابورس ایران را هم امروز در نظر بگیریم بیش از 9 هزار میلیارد تومان از محل معاملات بورس و فرابورس به عنوان نقدینگی در گردش برای شرکت‌های بورسی و فرابورسی فراهم شد که این رقم می‌تواند بسیاری از مشکلات بنگاه‌های تولیدی را حل کند.


بورس اوراق بهادار تهران

امروز شاخص قیمت با معیار وزنی، ارزشی 3501 واحد رشد کرده و به رقم 145 هزار و 430 واحد رسید. شاخص قیمت با معیار هم‌وزن 3519 واحد افزایش یافته و به رقم 129 هزار و 56 واحد رسید.

شاخص آزاد شناور با افزایش بی‌سابقه 20 هزار و 9 واحدی به رقم 699 هزار و 535 واحد رسید. شاخص بازار اول بورس با افزایش 9486 واحد به رقم 383 هزار و 682 واحد رسید.

شاخص بازار دوم بورس با رشد 26 هزار و 995 واحد به رقم یک میلیون و 167 هزار و 455 واحد سید.

امروز عمده نمادهای بورسی در تقویت شاخص کل مؤثر بودند که از جمله می‌توان به نمادهای ملی مس، مپنا، پتروشیمی خلیج‌فارس، همراه اول، بانک ملت، توسعه معادن و فلزات و فولاد مبارکه اشاره کرد.

نمادهای پربیننده که مورد اقبال معامله‌گران بورس قرار گرفت شامل بانک ملت، بانک اقتصاد نوین، ماشین‌سازی اراک، سالمین، گلوکزان، نوش مازندران، پالایش نفت اصفهان، فولاد مبارکه اصفهان، کارخانجات تولیدی شهید قندی بوده‌اند.

در فرابورس ایران نیز امروز شاخص کل رو به رشد بوده و با افزایش 154 واحد به رقم 7018 واحد رسید. ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از 425 هزار میلیارد تومان رسید.

امروز معامله‌گران در فرابورس ایران بیش از 3.3 میلیارد سهام حق تقدم و اوراق مالی در قالب 749 هزار نوبت معامله و به ارزش 3063 میلیارد تومان دادوستد کردند.

نمادهای پربیننده در فرابورس ایران شامل ذوب‌‌آهن اصفهان‌،سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی، صنایع کاغذ پارس، فرابورس ایران، بانک دی، کشت و صنعت شهداب ناب خراسان، مادیران و سیمان لار سبزوار بوده‌اند.

امروز عمده نمادهای مهم فرابورسی مانند سنگ آهن گهرزمین، ذوب‌آهن اصفهان، مادیران، فرابورس، پتروشیمی تندگویان، سمگا و فولاد ارفع همگی در تقویت شاخص کل بورس مؤثر بوده‌اند.

امروز با پیام ناظر بازار، تعدادی از نمادهای معاملاتی دچار وقفه در معاملات، برخی متوقف شده، برخی بازگشایی و تعدادی حراج شده‌اند. از جمله می‌توان به وقفه ایجاد شده در معاملات نمادهای گروه صنعتی بارز، بانک تجارت، شرکت شهد ایران، سیمان اصفهان اشاره کرد.

در پیام دیگری بازگشایی نماد پدیده شیمی قرن و همچنین وقفه در معاملات شرکت زامیاد انجام شد. 

همچنین توقف نماد چدن‌سازان، وقفه در نماد سرمایه‌گذاری مسکن و شرکت گروه بهمن و توقف نماد سرمایه‌گذاری نیرو انجام شد.

 

ابلاغ مصوبه ستاد سوخت برای رونق فروش‌ اینترنتی

جمشید گلپور با اشاره به مصوبه امروز ستاد حمل و نقل سوخت برای رونق فروش‌های اینترنتی گفت: بر اساس مصوبات این کارگروه، تا پایان دوره شیوع کرونا، جهت تشویق و ترغیب خرید غیرحضوری جابجایی کالا به صورت اینترنتی، ناوگان حمل و نقل مشارکت‌کننده در این طرح، 20 درصد مازاد بر سقف پیمایش همان روز با تائید و صحت‌صنجی اتاق اصناف ایران اختصاص می‌یابد. 

نماینده وزارت صنعت، معدن و تجارت در ستاد سوخت افزود: رعایت ضوابط و پروتکل‌های بهداشتی تعیین شده از سوی ستاد ملی کرونا برای تمامی مشارکت‌کنندگان در طرح فروش اینترنتی ضروری است.

وی افزود: بر اساس مصوبات جلسه‌ای که در شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و با حضور نمایندگان وزارت نفت، سازمان برنامه و بودجه و معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور برگزار شده است، مقرر شد تا با توجه به شرایط جاری و شیوع ویروس کرونا جهت گسترش استفاده از خودروهای عمومی دورن شهری(پراید و تیبا)، به جای سیکل ترکیبی از سیکل شهری جهت نحوه محاسبه مصرف بنزین پس از اخذ استعلام از سازمان بهینه‌سازی مصرف انرژی به روزرسانی شود. 

گلپور ادامه داد: همچنین مقرر گردید مبنای محاسبه پیمایش سواری کرایه برون شهری(سمند و پژو 405) پس از اخذ استعلام از سازمان بهینه سازی مصرف انرژی به روزرسانی شود. 

وی افزود: برگزاری فروش‌های اینترنتی از جمله سیاست‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تامین مایجتاج مردم به صورت غیرحضوری است؛ به نحوی که به موازات تدابیری که برای تأمین و توزیع کالاها صورت می‌گیرد فروش‌های اینترنتی نیز به منظور تأمین مایحتاج مورد نیاز مردم در سایر گروه‌های کالایی تا آخر فروردین ماه تمدید شده است که بر این اساس تمامی عرضه کنندگان کالا در قالب این طرح باید با رعایت پروتکل های بهداشتی و ضدعفونی کردن اقلام نیازهای مردم را تأمین نمایند.

به گزارش شاتا برگزاری این جشنواره از ۱۶ تا پایان فروردین ماه تمدید شده و این در شرایطی است که اسفند ماه امسال نسبت به سال گذشته رشد ۲۳۶ درصدی فروش اینترنتی را شاهد بودیم و در طول یک هفته برگزاری جشنواره برخی فروشگاه‌ها بین صد تا ۲۰۰ درصد افزایش فروش را تجربه کرده اند.

 

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات