۱۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۹
کد خبر: ۶۴۶۲۰۰

مهمترین اخبار اقتصادی دوشنبه ۱۱ فروردین ماه ۹۹| قیمت طلا، دلار، سکه

مهمترین اخبار اقتصادی دوشنبه ۱۱ فروردین ماه ۹۹| قیمت طلا، دلار، سکه
امروز در بازار تهران سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در قیمت ۶ میلیون ۲۵۰ هزار تومان و سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با قیمت ۶ میلیون ۱۵۰ هزار تومان معامله شد.

به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی دوشنبه 11 فروردین ماه  ۹۸ به شرح ذیل است:

 

نرخ ارز، دلار، سکه، طلا در بازار امروز دوشنبه ۱۱ فروردین ۹۹

امروز دوشنبه یازدهم فروردین ماه اتحادیه طلا و جواهر قیمت انواع سکه و طلا را اعلام کرد که بر این اساس در بازار تهران سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در قیمت ۶ میلیون ۲۵۰ هزار تومان و سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با قیمت ۶ میلیون ۱۵۰ هزار تومان معامله شد.

هر گرم طلای ۱۸ عیار هم ۶۲۵ هزار و ۶۰۰ تومان ارزش گذاری شد، ضمن آنکه در بازار‌های جهانی نیز هر اونس طلا ۱۶۲۰ دلار قیمت خورد.

جدیدترین نرخ ارز، دلار، سکه، طلا و یورو در بازار امروز

مظنه دلار ۱۶۰,۰۰۰
مظنه یورو ۱۷۹,۰۰۰
مظنه پوند ۱۸۹,۹۰۰
مثقال طلا
۲۷,۱۰۰,۰۰۰
طلای۱۸عیار
۶,۲۵۶,۰۳۰
سکه جدید
۶۲,۵۰۰,۰۰۰
سکه قدیم
۶۱,۵۰۰,۰۰۰
نیم سکه
۳۱,۵۰۰,۰۰۰
ربع سکه
۱۸,۳۰۰,۰۰۰
سکه گرمی
۹,۸۰۰,۰۰۰
انس طلا ۱۶۲۰ دلار


 
رشد ۲ هزار واحدی شاخص بورس در روز اصلاح بازار

در جریان دادوستدهای امروز بازار سرمایه تعداد 7میلیارد و 926میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزش 5628میلیارد تومان در یک میلیون و 99هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با رشد 2هزار و 12واحدی در ارتفاع 547هزار و 661واحد قرار گرفت.

بیشترین اثر مثبت بر رشد دماسنج بازار سهام در روزجاری به نام نمادهای معاملاتی شرکت‌های توسعه معادن و فلزات، مخابرات ایران و بورس اوراق بهادار تهران شد و در مقابل نمادهای معاملاتی شرکت‌های کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، پالایش نفت تهران و گروه صنعتی پاکشو با افت خود مانع افزایش بیشتر نماگر بازار سهام شدند.

شاخص‌های اصلی بازار سرمایه هم روز مثبتی را پشت‌سر گذاشتند؛ به‌طوری که شاخص قیمت (وزنی ــ ارزشی) 536واحد، کل (هموزن) 1230واحد، قیمت (هموزن) 818واحد، آزاد شناور 6136واحد و شاخص‌ بازار اول 2836واحد رشد و شاخص بازار دوم 2014واحد افت کردند.

بر اساس این گزارش، در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله 2452میلیون ورقه به‌ارزش 2728میلیارد تومان در 649هزار نوبت، آیفکس 1.4واحد رشد کرد و در ارتفاع 7020واحد قرار گرفت.

این گزارش می‌افزاید: رشد 2 هزار واحدی امروز شاخص بورس و قرار گرفتن آن در یک قدمی فتح قله 550 هزار واحدی در حالی رقم خورد که در آغاز معاملات امروز بازار سهام، سامانه معاملاتی بورس با اختلال مواجه شد. ضمن این که شاخص بورس پس از رشد بیش از 37 هزار واحدی در سه روز معاملاتی گذشته، معاملات روزجاری را نیز با افت و اصلاح آغاز کرده بود.

 

اعتبار کارت‌های بازرگانی تا اردیبهشت ۹۹ تمدید شد

یداله صادفی گفت: برابر ابلاغیه قائم مقام وزیر در اموربازرگانی و بنا به درخواست اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی ایران ، اعتبار کارت های بازرگانی که تاریخ انقضای آنها از اول فروردین لغایت 31 اردیبهشت 1399 می باشد بصورت خورکار تمدید و دارای اعتبار می باشد.

صادقی گفت: این درخواست در راستای جلوگیری از شیوع بیماری کرونا در کشور و به منظور عدم مراجعه حضوری متقاضیان در اجرای طرح فاصله گزاری اجتماعی مطرح شد که مورد موافقت قرار گرفت.

رئیس سازمان تصریح کرد: بیش از ٧ درصد؜ از کارت های بازرگانی موجود در کل کشور مربوط به استان تهران بوده و ٥٥درصد؜ از ثبت و سفارشات نیز در تهران انجام می شود.

 

فراوانی نفت در بازار قیمت‌ها را کاهش داد

قیمت در معاملات امروز به شدت کاهش یافت و قیمت نفت برنت به کمترین میزان از نوامبر 2002 رسید، زیرا نگرانی در مورد شیوع ویروس کرونا و کاهش تقاضا ناشی از آن افزایش یافته و همچنین بازار به علت جنگ عربستان و روسیه بر سر قیمت نفت با مازاد عرضه مواجه است.

هر بشکه نفت برنت با 1.81 دلار کاهش 23.12 دلار فروخته شد؛ این نوع نفت تا 23.3 دلار هم کاهش یافت که کمترین میزان از نوامبر 2002 به شمار می‌رود.

هر بشکه نفت خام امریکا با 1.11 دلار کاهش 20.40 دلار معامله شد. این نوع نفت تا 19.92 دلار هم کاهش یافته بود که کمترین قیمت در 18 سال گذشته به شمار می‌رود که در اوایل ماه جاری ثبت شده بود.

ساتورا یوشیدا، تحلیلگر بازار گفت: «بانک‌های مرکزی سیاست‌های پولی انبساطی در نظر گرفته اند و دولت‌ها بسته‌های محرک‌های اقتصادی پیشنهاد کرده‌اند، اما آنها فقط اقدامات حمایتی هستند و درمان‌های اساسی نیستند.»

«تاز مانی که شاهد پایان یافتن این شیوع باشیم، قیمت نفت تحت فشار کاهشی خواهد بود و می‌تواند به زیر 20 دلار در هر بشکه سقوط کند.»

وی افزود: سطح مقاومتی بعدی برای نفت خام آمریکا می تواند حول و حوش 17 دلار در هر بشکه باشد که در سال 2001 ثبت شد.

علی‌رغم تمام تلاش بانک های مرکزی برای تقویت بازارها با کاهش نرخ بهره بانکی و کمپین‌های خرید دارایی‌ها، ارزش سهام‌های آسیایی نیز در روز دوشنبه افت کرد.

بازارهای نفتی از شیوع ویروس کرونا و جنگ عربستان و روسیه بر سر قیمت نفت که بازارها از عرضه اضافی سرریز شوند، ضربه خورده‌اند.

وزیر انرژی عربستان در روز جمعه مذاکرات با روسیه برای توازن بازار نفتی علی رغم افزایش فشارهای واشنگتن برای متوقف کردن این مسیر که قیمت نفت را بیش از 60 درصد کاهش داده است، رد کرد.

 

14 مشکل ساختاری اقتصاد را بشناسید

امسال برای تحقق شعار جهش تولید نیازمند سلسله اقداماتی هستیم که در صورت فراهم شدن و اجرای آن می‌توان در این راستا گام برداشت.

وقتی از تولید صحبت می‌شود، منظور چیست؟ همه بخش های اقتصادی اعم از کشاورزی، صنعت، معدن، خدمات و سایر بخشها و زیربخش‌ها را در بر می‌گیرد که در نهایت منجر به رشد تولید ناخالص داخلی و رشد اقتصادی می‌شود.

تولید وقتی افزایش می‌یابد یا به تعبیری در مراحل بعدی رونق و جهش پیدا می کند بدان معنا است که بیکاری کاهش، اشتغال افزایش، سطح قدرت خرید مردم بالا میرود و تمام ظرفیت های مغفول یا خالی مانده نیز فعال می‌شود. 

با این وصف اما جهش تولید یک خروجی اساسی دارد که آنهم صادرات است. با تولید علاوه بر تامین نیاز داخلی، با صادرات کالاهای تولید شده، ارز آوری برای کشور به ارمغان می آورد. بنابراین اگر روی تولید تاکید می شود به دلایل گفته شده است. برای جهش تولید باید به دنبال حل تدریجی و در صورت امکان دفعی مشکلات پیش روی اقتصاد است.

بخشی از دشواری‌های شرایط حاضر اقتصاد ایران ناشی از انباشت مشکلات ساختاری است که از سال های قبل وجود داشته‌اند و کماکان لاینحل مانده‌اند. سیاستگذاری برای شرایط اقتصادی پیش رو بدون در نظر گرفتن این مشکلات و چالش‌ها موفقیت آمیز نخواهد بود. بدیهی است که حل این اشکالات نیز در طول یکسال میسر نیست.

در واقع باید در رابطه با بخشی از این مشکلات، راهکارهای بلندمدت تری را جستجو کرد و در عین حال تلاش نمود که در سیاست های سال ۱۳۹۶ اگر امکان حل بخشی از آنها وجود ندارد، لااقل از روند منفی آنها جلوگیری شود. مهمترین چالش های ساختاری اقتصاد ایران به شرح زیرند:

1- رشد بی رویه نقدینگی و آثار تورمی ناشی از آن

2- عدم هدایت کارآمد منابع مالی به سمت تولید و سرمایه گذاری

3- زیان دهی بانکها، وضعیت نامطلوب ترازنامه ای و انجماد منابع بانکی

4- عدم تعادل صندوق های بازنشستگی و روند نگران کننده پیش رو

5- انباشت بدهی های دولت و روند فزاینده کمبود منابع بودجه ای برای جبران آن

6- محدودیت ها و زیان های وسیع ناشی از تحریم های اقتصادی

7- محدود ماندن حجم و تنوع تجارت خارجی کشور نسبت به تولید ناخالص داخلی

8- به وجود برخی ساختارهای انحصاری و فساد آمیز در اقتصاد کشور

9- فضای نامناسب کسب و کار و فضای غیررقابتی و انحصاری در بخش تولید

10- تلاطم های ارزی و آسیب های اقتصادی و تجاری ناشی از این نوسانات

11- وابستگی بودجه دولت به درآمدهای نفتی

12- اتلاف و هدر رفت منابع به خصوص منابع یارانه ای

13- سهم اندک مالیات به تولید ناخالص داخلی در اقتصاد ایران

14- بحرانهای زیست میحطی نظیر کاهش ذخایر زیر زمینی آب، آلودگی هوا به ویژه کلانشهرها و ریزگردها

 

 

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات