۱۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۱
کد خبر: ۶۶۲۲۰۲
آسمان سرخ، زمین ارغوانی (۲۰)

هیأتی‌ها به خوبی امتحان پس دادند

هیأتی‌ها به خوبی امتحان پس دادند
در بخش پایانی این نشست هم‌اندیشی «چگونگی برگزاری عزاداری ماه محرم» نقش هیأتی‌ها بررسی شد و راهکارهایی برای هیئات و رسانه‌ها ارائه شد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، متنی که در ادامه می‌آید، بخش آخر گزارش نشست هم‌اندیشی «چگونگی برگزاری عزاداری ماه محرم» است که تقدیم حضورتان می‌شود؛ پس از روشن شدن ابلاغیه ستاد ملی کرونا و تبیین جهت گیری این ستاد سؤال بعدی وظیفه هیأت با وجود پروتکل‌های بهداشتی در ایام محرم بود.

در ابتدا حجت الاسلام علی اصغر ظهیری گفت: در زمان خود اهل‌بیت(ع) نیز حوادث و وقایع غیر مترقبه  اتفاق می‌افتاد که وجود مبارک اهل‌بیت در برابر این وقایع موضع می‌گرفتند برای مثال؛ طاعون، سیل، زلزله، قحطی و نیامدن باران که ما در روایات متعددی داریم وقتی اهل‌بیت از مرگ بعضی از افراد با خبر می‌شدند، می‌فرمودند که او با طاعون از دنیا رفت.

وی با بیان اینکه شیوع بیماری امری عادی است و خود اهل‌بیت(ع) نیز دچار آن می‌شوند، افزود: در تقسیر بعضی آیات سورۀ انسان آمده که پس از بیمار شدن حسنین(ع) این آیات به پیامبر(ص) نازل شد، یا در روایت است که امیرالمومنین(ع) چشم درد گرفتند و یا در روایت دیگری آمده که حضرت اباعبدالله(ع) به حج مشرف شدند و در بین راه به سردرد مبتلا شده و امیرالمومنین(ع) پس از با خبر شدن از اوضاع به وی فرمود که برگرد و پس از اینکه حالتان خوب شد دوباره محرِم شو و به حج برو.

در ادامه حجت الاسلام خلج به تشریح اوضاع فعلی هیئات پرداخت و گفت: بلای عمومی که وارد می‌شود، ممکن است زندگی بشر را مختل کند کما اینکه ما این قضیه را در ماجرای کرونا به وضوح می بینیم؛ در چنین جایی رهبر معظم انقلاب فرمودند که من گوش به فرمان ستاد ملی مبارزه با کرونا هستم و از آن‌جا که ایشان ولی امر هستند و ما سربازان ایشان هستیم باید مطیع محض ایشان باشیم.

مردم آرام نمی‌نشینند

این خطیب معروف نقش مردم را در اقامۀ عزا پررنگ دانست و تصریح کرد: اگر ما به وجود حرارت برای قتل اباعبدالله(ع) در دل‌های مردم اعتقاد داریم باید مطمئن باشیم که مردم برای اقامۀ عزای اباعبدالله آرام نمی‌نشیند، خودشان وارد میدان می‌شوند و به هیچ وجه نیازی به تأکید ما ندارد؛ چه بسا اگر ما تأکید هم بکنیم، توجهی به آن نشود زیرا دستگاه سیدالشهدا(ع) خط قرمز مردم است؛ وظیفه ما ضمن رعایت پروتکل‌ها این است که دعا کنیم تا آمار کرونا در این ایام زیاد نشود که اگر بالا برود، ممکن است این را از چشم هیأتی‌ها ببینند.

دبیر جلسه، حجت الاسلام سید قوام صفوی با طرح سؤال بعدی گفت: در ایام شب‌های قدر، ما شاهد کم فروغ شدن مراسمات بودیم تا این‌که رهبر معظم انقلاب فرمودند که کسانی تصمیم بگیرند که به مسائل معنوی و دعا آشنا باشند. این کلام آقا باعث شد که مراسم شب‌های قدر تعطیل نشود و از شب‌های قدر تا عید سعید فطر شاهد کاهش آمار مرگ و میر بودیم. ما در بین هیأتی‌ها و مذهبی‌ها شاهد دوگانگی بودیم که آیا مراسم را با رعایت پروتکل‌ها برگزار کنیم یا تعطیل کنیم؟ راهکارهایی برای برگزاری مراسمات محرم امسال ارائه دهید.

 

...

 

در ابتدا حجت الاسلام والمسلمین سیدحسین مومنی با تأکید بر اینکه حرف رهبر معظم انقلاب واجب الاجراست گفت: مدل ما برای هیأت همان دستوری است که ستاد ملی گفته است؛ در ایام ماه مبارک ما شاهد بودیم که تمام بچه مذهبی‌ها این دستورات را عمل کردند و طبق آماری که الان ارائه دادید، بیماری به حداقل خود رسید و سؤال بنده این است که چرا چوب بی دینی لامذهب‌ها را بچه مذهبی‌ها باید بخورند؛ پس ما در اصل گرفتن مجالس هیچ بحثی نداریم ولی در مراسمی که باید گرفته شود باید دستورالعمل های بهداشتی به صورت کامل رعایت شود و باید حواسمان باشد که با اینگونه مطالب و اعتقادات مردم بازی نکنیم.

وی با بیان اینکه پروتکل‌ها برای هیئات مشکلاتی را ایجاد کرده اظهار داشت: در جمکران هیأتی است که به علت وسعت فضا برای اینکه صدا به همه برسد سیم‌های زیادی را خریداری کرده که اینها بعدها به هیچ دردشان نمی‌خورد؛ متأسفانه این دستورالعمل‌ها به گونه‌ای است که مردم را به سمت نگرفتن مجالس سوق می‌دهد و در عین حال هیئات باید راهکارها را خود، نسبت به زمان و مکان هیأت‌شان پیاده کنند.

استاد سطح عالی حوزه علمیه با اشاره به تغییر دقیقه نودی دستورالعمل ستاد در روز عرفه گفت: قرار بود این مراسم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شود ولی چند ساعت قبل از مراسم گفتند که این مراسم را باید تعطیل کنید؛ حرم مطهر حضرت معصومه(س) فضایش باز است و مردم در حیاط می‌نشیند، ولی گفتند که باید تعطیل شود؛ اینجا من از مسؤولان دینی گله مندم که چرا زیر بار این حرف‌های زور می‌روند و معقول و منطقی بحث نمی‌کنند.

دستورالعمل‌های مغرضانه

حجت الاسلام والمسلمین مومنی بچه‌هیأتی‌ها را صاحب اندیشه و فکر دانست و عنوان کرد: اگر بچه‌ها هم طرح خود را به ستاد بدهند، هیچ تضمینی ندارد که ستاد ملی حرف جدیدی را مطرح نکند و قبل از شروع مراسم دستور به تعطیلی آن ندهد؛ من این احتمال را می‌دهم که این دوستان قبل از محرم ابلاغیه ای بدهند که جلسه به سمت تعطیلی برود؛ در ضمن، به محض اینکه شما انتقادی را وارد می‌کنید، حرف حضرت آقا را به میان می‌آورند که آقا فرمودند به حرف ستاد گوش بدهید؛ بله ما هم به حرف ایشان گوش می‌دهیم ولی خواهشا ستاد یک بار حرف بزند، یک جور حرف بزند و منطقی حرف بزند.

دبیر جلسه ضمن طرح مسأله‌ای افزود: از حضرت آیت الله شبیری سؤال کردند که آیا در مجلسی که احتمال می‌دهیم مرگ‌ومیر باشد حضور پیدا کنیم یا نه؛ ایشان فرمودند نه! حضور پیدا نکنید؛ سؤال این است که نظر واقعی رهبری و مراجع عظام تقلید چیست؟

حجت الاسلام والمسلمین مومنی در پاسخ به این سؤال گفت: قطعاً نظر مراجع برای تعطیلی مراسم نیست؛ بنده خودم سؤال کردم و گفتند مراسم اباعبدالله به هیچ وجه نباید تعطیل بشود ولی این سؤالی که سؤال کننده کرده، جوابش همین است، درست است ولی با توجه به شرایط کنونی می‌فرمایند جلسه گرفته شود، با رعایت دستورالعمل‌ها باشد.

در ادامه پرسشی که مطرح شد این بود که با فرارسیدن ایام مذهبی ما شاهد هجمه‌هایی از سوی رسانه‌ها هستیم تا این مراسمات را به حاشیه ببرند؛ امسال ویروس کرونا و بحث سلامت را برای تعطیلی مراسمات علم کرده اند؛ در اینجا وظیفه رسانه‌های موافق و انقلابی چیست؟

گُل کار رسانه‌ها محرم است

حجت الاسلام خلج با اشاره به وظیفۀ رسانه‌ها به تبیین نقش رسانه‌های انقلابی پرداخت و گفت: فرصت خیلی خوبی است که رسانه‌ها بتوانند پرواز کنند و از پلۀ یک به صد برسند و یعنی گُلِ کار رسانه‌ها این ایام است؛ اولا باید هدف از قیام سیدالشهدا را تبیین کنند و سپس مردم را به سمت عزای ایشان تهییج کنند؛ مردم در خانه‌اند و رسانه می‌تواند از این فرصت استفاده کند و تهدیدی که کرونا برای مناسک مذهبی به وجود آورده را به فرصت تبدیل کند.

وی افزود: من چندین فیلم هالیوودی دیدم که درصدد زدن امام عصر(عج) و آخرالزمان بودند و کارشان رو خوب انجام دادند؛ اکنون که جنگ هم جنگ نرم است رسانه‌ها باید با تولیدات مختلف مردم را به سمت امام حسین(ع) سوق بدهند؛ این وظیفه فقط مختص صداوسیما نیست بلکه خبرگزاری‌ها هم باید این خط را در پیش بگیرند.

سپس حجت الاسلام والمسلمین مومنی رسانۀ اصلی و تأثیرگذار را منبر دانست که هیچ رسانه‌ای به پای آن نمی‌رسد و گفت: رسانه‌ها اعم از صدا و سیما و خبرگزاری‌ها باید علل و عواملی که موجب پیش‌آمدن عاشورا شد و اتفاقاتی که روز عاشورا افتاد را برای مردم تبیین کنند؛ ما شاهد کلیپ‌هایی بی‌سند هستیم که در فضای مجازی منتشر می‌شود و در آخر باید پیامدهای پرداختن به عاشورا را بیان کنند.

وی در تبیین وظایف رسانه‌ها افزود: مردم باید بدانند که بعد از این همه مدت که از شهادت سیدالشهدا(ع) می‌گذرد، اساسا پرداختن به آن، چه ضرورتی دارد؛ ما معتقدیم اقامه عزا هم تنزیه فرد است، هم تاریخ و هم اجتماع. رسانه‌ها می‌توانند هدایت شدگان به وسیلۀ اباعبدالله(ع) را به صورت کلیپی تنظیم کرده و منتشر کنند.

 

...

 

در ادامه حجت الاسلام ظهیری گفت: ای کاش تبلیغ را فقط در منبر و مداحی منحصر نمی‌دیدیم؛ در اینکه تأثیر اینها زیاد است شکی نیست و رهبری نیز تأکید دارند ولی در دستگاه سیدالشهدا(ع) و در شرایط کنونی ما نباید فقط تبلیغ را در اینها منحصر بدانیم.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه باید تنوعی در صداوسیما رخ دهد ابراز کرد: کاری که رسانه‌ها می‌توانند انجام دهند تاریخ خوانی است همان‌گونه که نقاله خوانی می‌کنند؛ اکنون که مردم را به خانه ماندن تشویق می‌کنند، باید صداوسیما برنامۀ اشباع کننده داشته باشد و صرف پخش کردن منبرها و مداحی‌ها کارساز نیست؛ چه‌بسا منجر شود که مردم به شبکه‌های برون مرزی روی بیاورند ولی وقتی تنوعی در کار باشد بهتر است.

وی افزود: این نکته را باید در نظر داشت که رسانه منحصر در رادیو و تلویزیون نیست؛ تمام این موبایل‌ها رسانه است و مادحین نباید منتظر باشند که سیما به سراغ آن برود، می‌توانند در فضای مجازی خود برنامه خود را منتشر کنند؛ من کسانی را می‌شناسم که در شب‌های جمعه سخنرانی‌های خود را در خانه پر می‌کنند و در فضای مجازی‌شان منتشر می‌کنند و بازیدید کنندۀ زیادی هم دارد.

هیأتی‌ها تهدید را به فرصت تبدیل کردند

حجت الاسلام والمسلمین مؤمنی در جواب به اینکه آیا هیئات می‌توانند کاری کنند که الگوی دیگر اجتماعات باشند گفت: بله؛ در ماه مبارک رمضان این را نشان دادند؛ اگر کمک مؤمنانه بچه‌هیأتی‌ها نبود معلوم نبود که اوضاع جامعه به چه سمتی می‌رود؛ بچه‌ها این تهدید را به فرصت تبدیل کردند و نهادها باید به کمک اینها بیایند نه اینکه چوب لای چرخ بچه‌ها بگذارند؛ بچه هیأتی‌ها نشان دادند که می‌توانند تهدید کرونا را به فرصت تبدیل کنند اگر تهدید جدیدی از جانب خودی‌ها تحمیل نشود.

این واعظ مشهور در توصیه‌ای به گروه‌های جهادی اظهار داشت: این دوستان کار جهادی‌شان را در هیئات بیاورند و طبیعتا این دو طیف به راحتی می‌توانند با یکدیگر همکاری کنند؛ ما باید الان مواسات را به سمت هیئات سوق دهیم و نذر خشکه را در خانه‌ها ببریم ولی این سنت طبخ غذا نباید از بین برود و باید طبق نظر کارشناسان بهداشت غذا طبخ شود و در بسته‌های آماده پس از اتمام جلسه جلوی در خروجی به مردم بدهند.

در پایان حجت الاسلام خلج یادآور شد که بسیاری از گروه‌های جهادی همین هیأتی‌ها هستند و نباید این تصور پیش بیاید که گروه‌های جهادی غیر از هیأتی‌ها هستند./ز503/ف

ارسال نظرات