۰۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۲
کد خبر: ۶۶۴۷۵۰
حجت‌الاسلام مریجی مطرح کرد؛

هجمه به حضور طلاب در آموزش و پرورش با غفلت از ظرفیت علمی حوزه!

هجمه به حضور طلاب در آموزش و پرورش با غفلت از ظرفیت علمی حوزه!
رییس دانشگاه باقرالعلوم(ع) گفت: متأسفانه جامعه اجتماعی علم ما در ایران ضعیف است و به نظرم دانشگاه‌ها هم حتی با همدیگر ارتباط ندارند چه برسد به ارتباط حوزه و دانشگاه.
به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام شمس‌الله مریجی، رییس دانشگاه باقرالعلوم(ع) در نشست بررسی جایگاه علوم اجتماعی و مطالعات تاریخی در نظام آموزشی حوزه‌های علمیه که در دانشگاه باقرالعلوم(ع) برگزار شد، با اشاره به ضعف جامعه اجتماعی علم در ایران، گفت: متأسفانه جامعه اجتماعی علم ما در ایران ضعیف است و به نظرم دانشگاه‌ها هم حتی با همدیگر ارتباط ندارند چه برسد به ارتباط حوزه و دانشگاه؛ چرا که اگر این ارتباط بین علمای علوم مختلف وجود داشت چنین سوء تفاهماتی پیش نمی‌آمد.
 
وی این بیانیه را پیامد وحدت شکنی میان حوزه و دانشگاه دانست و ابراز داشت: در جامعه شناسی علم، یکی از عوامل گسترش علم ارتباط علما با همدیگر است.
 
رییس دانشگاه باقرالعلوم ادامه داد: منظور از علما همه دانشمندان هستند که اگر ارتباط بین آن‌ها به معنای گفت‌وگو وجود داشته باشد این ارتباط و بروز اختلافات رحمت است؛ منظور از اختلاف نیز آن نیست که دعوا صورت بگیرد که آن دیگر رحمت نخواهد بود!
 
وی با اشاره به بیانیه انتقادی بعضی از انجمن‌های آموزش و پرورش پیرامون جذب طلاب گفت: ‌نمی‌دانستم زمانی خواهد رسید که از طرف مجامع علمی ما این کوتاهی صورت گیرد؛ از دانشگاه‌های ما انتظار نمی‌رود که از مرکز بزرگ علمی با هزار سال سابقه به این صورت یاد شود و جنبه علمی آن‌ها به این صورت زیر سؤال برود.
 
حجت‌الاسلام مریجی با اشاره به مسأله تعهد و تخصص اظهار داشت: در بیانات آن‌ها هست که باز پای تعهد آمد و تخصص گم شد درحالی که اگر این هزار سال سابقه کار علمی عمیق غیرتخصصی باشد باید گفت که سابقه صدساله دانشگاهیان که خیلی سطحی‌تر است.
 
وی به کمبود ۳۰۰ هزار معلم در آموزش و پرورش اشاره کرد و بیان داشت: در استان قم که در مرکز نیز قرار دارد سراغ دارم معلم فیزیک درس جامعه شناسی را تدریس می‌کند یا معلم ادبیاتی که تاریخ را تدریس می‌کند؛ چرا که کمبود معلم در کشورمان وجود دارد.
 
رییس دانشگاه باقرالعلوم(ع) با فرض ورود همه دانش آموختگان به آموزش و پرورش ابراز کرد: اگر همه دانش آموختگان در کشور نیز جذب دانشگاه فرهنگیان شوند باز ما با کمبود معلم روبرو خواهیم بود.
 
وی با بیان اینکه ۳۸ مرکز تخصصی در استان وجود دارد، گفت: این انتقادات نسبت به حضور حوزه در مراکز مختلف ناشی از عدم اطلاع داشتن از وجود چنین مراکزی در استان قم است.
 
حجت‌الاسلام مریجی در نقد این بی اطلاعی از حوزه علمیه افزود: البته همان تعهدی که شما نسبت به طلاب بیان کردید اجازه نمی‌دهد طلبه در بحثی که تخصص ندارد وارد شود اظهار نظر کند.
 
وی تحمل بالای حوزه را در قبال تأسیس دانشگاه معارف در تهران نکته مثبتی دانست و اظهار داشت: فقه یکی از دروس تخصصی حوزه علمیه است و یک طلبه ۲۰ یا ۳۰ سال برای فراگیری آن وقت می‌گذارد و سپس کرسی تدریس به‌او می‌دهند، ولی در دانشگاه معارف دانشجو بعد از ۴ سال می‌تواند استاد فقه و اصول شود!
 
رییس دانشگاه باقرالعلوم(ع) آگاهی و اطلاع از جامعه را یکی از مباحث استنباط احکام دانست و ابراز کرد: بدون اطلاعات تاریخی و جامعه شناسی و قرینه حالیه و مقالیه اصلاً امکان ندارد حکمی را صادر کرد.
 
وی با اشاره به عدم تعصب در حوزه علمیه گفت: ما هیچ وقت از دستاوردهای دانشگاهی غافل نبوده‌ایم و استفاده خیلی خوبی نیز از آن‌ها کرده‌ایم.
 
رییس دانشگاه باقرالعلوم در پایان از دانشمندان خواست وارد چنین فضاهایی نشوند و ابراز کرد: من از اندیشمندان و دانشمندان خواهش می‌کنم وارد فضای نگرانی‌های سیاسی نشوند تا فضای نورانی علم خراب نشود.پ202/ق
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۰
دفاع از طلاب مظلوم در این 20 سال اخیر انجام نشده و مدام به آنان حمله شده است.
درود بر استاد مریجی
0
1
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۱
از سوی گروه های علمی - دانشگاه‌ی انتظار نمی‌رود اینقدر نسبت به حوزه بی اطلاع باشند.
0
0