۰۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۶
کد خبر: ۶۶۴۷۷۹
آیت الله رمضانی گیلانی مطرح کرد؛

اسلام رحمانی و اسلام داعشی دو لبه یک قیچی

اسلام رحمانی و اسلام داعشی دو لبه یک قیچی
نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه طالبان و داعش با هدف اسلام هراسی ایجاد شده اند، گفت: اسلام رحمانی سبب خالی شدن دین از مفاهیم اصلی خود می شود.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، آیت الله رضا رمضانی گیلانی نماینده مجلس خبرگان رهبری در جلسه اول درس خارج جهاد خود با بیان اینکه برخی به واسطه جنگ های صدر اسلام نسبت خشونت به اسلام می دهند، گفت: گروه هایی مانند طالبان و داعش با هدف اسلام هراسی ایجاد شده اند.

وی افزود: عده ای دیگر بحث اسلام رحمانی را با نگاه و انگیزه ای خاص مطرح می کنند؛ به عنوان مثال مجازات های سخت اسلام را محدود به زمانی خاص معرفی می کنند و می گویند در شرایطی که دنیا تشنه صلح است باید اسلام را تنها بر مبنای رحمت مطرح کرد.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه اگر مراد از اسلام رحمانی معرفی یک بعد از ابعاد اسلام باشد، سخن درستی است، اظهار داشت: غفلت از ابعاد دیگر دین، آن هم به بهانه لطف و رحمت الهی، نوعی خالی کردن دین از مفاهیم اصیل خود است.

آیت الله رمضانی گیلانی گفت: معرفی بعد فردی اسلام، بدون توجه به ابعاد اجتماعی، سیاسی و فرهنگی و غیره، سبب از بین رفتن ظرفیت تأثیرگذاری اسلام می شود.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با تقسیم بندی مروجان اسلام رحمانی، عنوان کرد: برخی از مطرح کنندگان اسلام رحمانی به خاطر ضدیت با انقلاب، می‌خواهند اسلام را از روح مقاومت خالی کنند؛ عده ای دیگر از مروجان اسلام رحمانی روشنفکرانی هستند که نسبت به دین نگاهِ منفعلانه دارند و برخی نیز به دنبال تبلیغ قرائتی از دین هستند که فقط به جنبه های فردی اصالت می دهد.

وی با اشاره به اینکه اسلام، دین ترقی، تکامل و ارتباطات است و می‌خواهد ارتباطات در حوزه انسانی را توسعه دهد، اظهار داشت: قوانین اسلام در رابطه با ارتباط انسان با خود، دیگران، خداوند متعال و محیط زیست زمینه توسعه ارتباطات را فراهم می آورد.

آیت الله رمضانی گیلانی با بیان اینکه واژه اسلام رحمانی دارای مفهومی فریبنده است، ابراز کرد: هرچند دین اسلام دارای منشأ رحمانی است اما توجه صرف به این بعد و غفلت از ابعاد مختلف اسلام، سبب خالی شدن دین از مفاهیم اصلی می شود.

نماینده مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: عده ای با استدلال به برخی از آیات قرآن کریم، بحث اسلام رحمانی و صلح مطلق را مطرح می‌کنند و برخی دیگر با تمسک به سیره و جنگ های پیامبر اکرم(ص) نسبت خشونت به اسلام می دهند.

وی افزود: جنگ حکم اولیه اسلام نیست اما در مقابل کسانی که به صورت علف هرز جلوی رشد و تکامل انسان‌ها را می‌گیرند، باید مقابله و ایستادگی کرد تا کارکردهای اجتماعی و فردی دین حفظ شود.

آیت الله رمضانی گیلانی اظهار داشت: شبهات موجود در فضای اسلام رحمانی اقتضا می کند که با نگاه دقیق تری به موضوع جهاد پرداخته شود و آرای فقها در این خصوص مورد بحث و بررسی قرار گیرد./1350/پ202/ق

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۴
از این حرفهای قشنگ زیاد شنیدیم
1
1