۱۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۴
کد خبر: ۶۷۲۱۴۲

مهمترین اخبار اقتصادی چهارشنبه ۱۷ دی ماه ۹۹| قیمت طلا، دلار، سکه

مهمترین اخبار اقتصادی چهارشنبه ۱۷ دی ماه ۹۹| قیمت طلا، دلار، سکه
هم‌اکنون در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و قیمت دلار ۲۵ هزار و ۹۵۰ تومان است.

به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی چهارشنبه ۱7 دی ماه ۹۹ به شرح ذیل است:

 

قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار و قیمت ارز امروز ۹۹/۱۰/۱۷

هم‌اکنون در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و قیمت دلار ۲۵ هزار و ۹۵۰ تومان است.

 هم‌اکنون در بازار داخلی قیمت طلای 18عیار هر گرم یک‌میلیون و 200 هزار تومان، قیمت دلار 25 هزار و 950 تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 12 میلیون و 200 هزار تومان و قیمت سکه طرح قدیم 12 میلیون تومان است.

در بازار سبزه‌میدان هم اکنون، قیمت نیم‌سکه بهار آزادی 6 میلیون و 350 هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی 4 میلیون و 250 هزار تومان و سکه گرمی 2 میلیون و 350 هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد.

قیمت طلای 18عیار در هر گرم هم یک‌میلیون و 200 هزار تومان، قیمت طلای 24عیار در هر گرم یک‌میلیون و 598 هزار تومان و هر مثقال طلا 5 میلیون و 200 هزار تومان ارزش‌گذاری شده است.

قیمت  طلا و سکه طرح جدید در روز جاری نسبت به روزکاری قبل با افزایش همراه شده است؛ افزایش قیمت جهانی طلا به همراه قیمت افزایش قیمت ارز در بازار داخلی موجب افزایش مجدد قیمت‌ها در بازار طلا و سکه شده است؛ قیمت ارز از عصر روز یکشنبه در بازار آزاد با نوسان همراه شده است؛‌ سیر صعودی قیمت‌ها در بازار ارز بعد از چند هفته ثبات آغاز شد؛ یکی از دلایل مهم افزایش قیمت ارز به گفته فعالان بازار این است که کمیسیون تلفیق افزایش نرخ محاسباتی ارز در بودجه 1400 به 17500 تومان را مصوب کرد.

بسیاری از کارشناسان اقتصادی این تصمیم تلفیق را موجب آغاز مجدد سیر صعودی قیمت‌ها در بازار می دانند؛ همتی رئیس کل بانک مرکزی نیز در این خصوص به خبرنگار تسنیم گفت: رسمیت دادن به نرخ تسعیر 17500 تومان را به صلاح اقتصاد نمیدانم، ضمن آنکه مبنای محاسباتی آن مشخص نیست.

بانک مرکزی تلاش می کند با تقویت عرضه در بازار به تقاضاهای ارزی پاسخ دهد و برهمین اساس نیز تداوم عرضه‌های روزانه ارز در سامانه نیما و بازار متشکل ارزی موجب شده تا نیاز ارزی بازار پاسخ داده شود و دیگر به مانند قبل شاهد نوسانات لحظه ای در بازار نباشیم. با این حال اما در مقاطعی انتشار برخی اخبار سیاسی موجب می شود تا جو روانی بازار تغییر کند و قیمت ارز افزایشی شود.

در بازار ارز هم اکنون قیمت دلار 25 هزار و 950 تومان، قیمت یورو 31 هزار و 700 تومان و درهم امارات 7 هزار و 270  تومان اعلام شده است.

در صرافی‌های بانکی نیز قیمت‌ دلار و یورو نسبت به روز کاری قبل افزایش یافته است؛ برهمین اساس، قیمت فروش دلار   25 هزار و 900 تومان و قیمت خرید دلار نیز با اختلاف 800 تومانی نسبت به قیمت فروش، 25 هزار و 100 تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز معادل 31 هزار و 800 تومان و قیمت خرید یورو نیز 31 هزار و 100 تومان اعلام شده است.

نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی متغیر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می‌کند.

بروز رسانی: چهار‌‌‌شنبه 17 دی 12:50

نوع

قیمت لحظه (تومان)

قیمت دلار (صرافی بانکی)

25  هزار و 900

قیمت دلار (بازار آزاد)

25 هزار و 950

قیمت یورو (صرافی بانکی)

31 هزار و 800

قیمت یورو (بازار آزاد)

31 هزار و 700

قیمت درهم

7 هزار و 270

قیمت پوند

35 هزار و 800

بروز رسانی: چهار‌شنبه 17 دی ساعت 11:30

نوع

قیمت لحظه (تومان)

قیمت سکه بهارآزادی

  12 میلیون

قیمت سکه بهارآزادی(طرح جدید)

12  میلیون و 200 هزار

قیمت نیم سکه بهارآزادی

6 میلیون و 350 هزار

قیمت ربع سکه بهارآزادی

4 میلیون و 250  هزار

قیمت سکه گرمی

2 میلیون و 350 هزار

بروز رسانی: چهار‌شنبه 17 دی ساعت 11:30

نوع

قیمت لحظه (تومان)

گرم طلای 18 عیار

یک میلیون و 200 هزار

گرم طلای 24 عیار

یک میلیون و 598  هزار

مثقال طلا

5 میلیون و 200 هزار

انس طلا(دلار)

1948.6

 

زمان واریز یارانه نقدی دی ماه اعلام شد

طبق اعلام سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها،"  یکصد  و نوزدهمین" مرحله  یارانه نقدی مربوط به دی ماه سال جاری به ازای هر نفر  455,000 ریال به همراه افزایش حداقل مستمری خانوارهای مددجویان تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور ساعت 24:00  روز شنبه  مورخ 1399/10/20 به حساب سرپرستان  خانوارها  واریز و قابل برداشت خواهد بود.

همچنین بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا و اطلاع رسانی های قبلی انجام شده، این ماه هفتمین قسط از اقساط تسهیلات قرض الحسنه یک میلیون تومانی از یارانه سرپرستان خانواری که تسهیلات را دریافت کرده اند کسر خواهد شد.

 

شاخص بورس ۳۹ هزار واحد افت کرد

در جریان دادوستدهای امروز بازار سرمایه تعداد 9میلیارد و 549میلیون سهم و حق‌تقدم به‌‌ارزش 10هزار و 98میلیارد تومان در یک میلیون و 460هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با افت 39هزار و 574واحدی در ارتفاع یک میلیون و 310هزار و 659واحد قرار گرفت.

بیشترین اثر منفی بر افت دماسنج بازار سهام در روز جاری به نام نمادهای صنایع پتروشیمی خلیج فارس، فولاد مبارکه اصفهان و ملی صنایع مس ایران شد و در مقابل نمادهای معاملاتی تولیدی فولاد سپی د فراب کویر، نفت بهران و تراکتورسازی ایران با رشد خود مانع افت بیشتر شاخص بورس شدند.

شاخص‌های اصلی بازار سرمایه هم روز منفی را پشت سر گذاشتند به‌طوری که شاخص قیمت (وزنی ــ ارزشی) 10341واحد، کل (هموزن) 4812واحد، قیمت (هموزن) 3150واحد، آزاد شناور 46682واحد و شاخص‌های بازار اول و دوم به‌ترتیب 34636 و 59970واحد افت کردند.

در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله 2میلیارد و 973میلیون ورقه به‌ارزش 25هزار و 396میلیارد تومان در 718هزار نوبت، آیفکس 312واحد افت کرد و در ارتفاع 19هزار و 76واحد قرار گرفت.

در این بازار هم امروز بیشترین اثر منفی بر شاخص فرابورس به نام نمادهای معاملاتی سنگ‌آهن گهر زمین، هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه و فولاد هرمزگان جنوب شد و در مقابل نمادهای معاملاتی صنعتی مینو، تولید برق عسلویه مپنا و بهمن دیزل بیشترین اثر مثبت را بر این شاخص به نام خود ثبت کردند.

 

هشدار افزایش ۳۰ درصدی قیمت کالاهای اساسی وارداتی با ارز ۱۷۵۰۰ تومانی

رئیس کمیسیون تخصصی چای فدراسیون صنایع غذایی با اشاره به افزایش نرخ پایه پولی گمرکی از ۴۲۰۰ تومان به ۱۷۵۰۰ تومان، در باره افزایش ۳۰ درصدی قیمت کالاهای اساسی وارداتی در سال آینده هشدار داد.

احمدرضا بخشی رئیس کمیسیون تخصصی چای فدراسیون صنایع غذایی در گفت و گویی در واکنش به احتمال افزایش قیمت پایه پول گمرکی در سال آینده و تاثیر آن بر قیمت تمام شده کالاهای اساسی وارداتی اظهار کرد: تغییر نرخ ارز پایه گمرکی از قیمت 4200 تومان در سال جاری به 17500 تومان منجر به افزایش قیمت 30 تا 35 درصدی قیمت چای در سال آینده خواهد شد.

وی افزود: این افزایش قیمت پایه پول گمرکی، بر نرخ خدمات استاندارد، مالیات بر ارزش افزوده، هزینه های وزارت بهداشت برای واردات و بیمه نامه ها اثر گذار خواهد بود، زیرا این هزینه ها تا به امروز بر اساس نرخ ارز 4200 تومانی محاسبه می شد اما در صورت تصویب نرخ ارز 17500 تومانی از سال آینده بر آن اساس محاسبه می شود و هزینه های تامین و واردات کالاهای اساسی و دارویی را افزایش می دهد.

رئیس کمیسیون تخصصی چای فدراسیون صنایع غذایی ادامه داد: در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم چای هندی در بازار 110 تا 140 هزار تومان و چای سیلان از 140 هزار تومان تا 180 هزار تومان به فروش می رسد که این امر منجر به افزایش قیمت 30 تا 40 هزار تومانی هر کیلوگرم چای در سال آینده خواهد شد. 

نماینده سازمان جهانی چای در ایران ادامه داد: تغییر تعرفه گمرکی بدون مشورت با تشکل های صنایع غذایی صورت گرفته و موجب افزایش قیمت کالاهای اساسی و مواد غذایی می شود.

بخشی گفت: بر خلاف گفته عضو کمیسیون تلفیق، که اعلام کرده بود که این امر منجر به افزایش قیمت زیادی در هزینه های تامین سبد خانوار نخواهد داشت، بر اساس محاسبات انجام شده فدراسیون صنایع غذایی ایران منجر به افزایش قیمت 30 تا 40 درصدی  قیمت کالاهای اساسی در سال آینده می‌شود.

 

وام قرض الحسنه ۲۰۰ میلیون تومانی به مشاغل روستایی پرداخت می‌شود

بر اساس تفاهم صورت گرفته میان معاونت توسعه روستایی ریاست جمهوری با بانک قرض الحسنه مهر ایران تسهیلات قرض الحسنه ۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومانی به مشاغل خرد روستایی با بازپرداخت ۳۶ ماهه تا ۶۰ ماه پرداخت می شود.

محمد امید معاون روستایی رییس جمهوری در مراسم تفاهم نامه همکاری بین معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم کشور و بانک قرض الحسنه مهر ایران برای اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه برای توسعه اشتغال در روستاها و مناطق محروم اظهار کرد: پرداخت این تسهیلات فرصت جدیدی برای خدمت در حوزه اشتغال روستاییان ایجاد می‌کند. 

وی با بیان اینکهاز توفیقات این دولت توجه به اشتغال روستایی است افزود: از ابتدای انقلاب اسلامی کارهای بزرگی در حوزه روستایی صورت گرفته و زیرساخت‌های روستاهای ما اکنون مطلوب است.

معاون روستایی رییس جمهوری ادامه داد: روستاهای بالای 20 خانوار کشور همگی از نعمت برق، 75 درصد از نعمت آب، حدود 86 درصد از گاز، تقریباً 100 درصد از آموزش و بهداشت برخوردارند و در بیش از 50 درصد روستاها مقاوم سازی انجام شده است. در این دولت پیشرفت شبکه ملی اطلاعات روستایی از 15 درصد به 92 درصد رسیده است.

امید ادامه داد: خدمت ویژه ای که این دولت انجام داده مختص اشتغال روستاییان بوده است. 1.5 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای این امر در نظر گرفته شده که از سال 97 پرداخت آن آغاز شده است.

وی اظهار کرد: در همین راستا حرکت‌های متعددی انجام شده و منابع مختلفی برای اشتغال روستاییان تعریف شده است. از محل منابعی که 22 هزار میلیارد تومان بوده نرخ بیکاری روستاها 1.4 درصد کاهش یافته است. همچنین اشتغال روستاییان از سبد اشتغال کشور بین 3 تا 5 درصد بوده که اکنون به 29 درصد رسیده است.

معاون توسعه روستایی رییس جمهوری افزود: از محل اعتبار اشتغال روستاییان شاهدیم که نرخ مهاجرت روستایی به یک برابری نسبی رسیده است. پیش از انقلاب اسلامی تا پایان سال 95 شاهد کاهش جمعیت روستایی بودیم، اما اکنون با حرکت‌های خوبی که صورت گرفته این روند تقریباً متوقف شده است. یعنی مهاجرت روستایی و مهاجرت معکوس تقریباً برابر شده است. امیدواریم بتوانیم به زودی روند مثبتی را در این زمینه تجربه کنیم.

امید گفت: بانک قرض الحسنه مهر ایران 23 هزار میلیارد تومان تسهیلاتی که در سال جاری  پرداخت کرده نشان از همین موضوع است.

وی با بیان اینکه می‌توان همکاری‌های جدیدی با این بانک انجام داد، اظهار کرد: این بانک سابقه روشن و خوبی دارد. بانک مهر ایران معروف است که به خوبی از اشتغال روستاییان حمایت می‌کند و سخت گیری سایر بانک‌ها را ندارد. امیدوارم این فتح بابی باشد که به زودی گسترش یابد.

پرداخت وام قرض الحسنه 200 میلیون تومانی به مشاغل خرد روستایی

بنابراین گزارش مرتضی اکبری مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهر ایران نیز گفت: اتفاق خوبی که در بانک مهر ایران در یکی دو سال گذشته انجام شده بر اساس توسعه مشاغل و کسب و کارهای خرد بوده که یکی از حوزه های آن حوزه روستایی بوده است.

وی ادامه داد: بانک مهر ایران اقدامات گسترده‌ای را با نهادهایی همچون بنیاد برکت و کمیته امداد انجام داده و امروز نیز خوشبختانه با معاونت توسعه روستایی تفاهم نامه امضا کرده است. امیدواریم شاهد توسعه اشتغال در روستاهای کشور باشیم.

اکبری اظهار کرد: بانک مهر ایران از اوایل امسال یک میلیون و 730 هزار فقره وام به ارزش 230 هزار میلیارد ریال پرداخت کرده که 40 درصد آن در حوزه اشتغال و 60 درصد آن در حوزه ازدواج و معیشت و درمان بوده است.

مدیرعامل بانک مهر ایران افزود: تفاهم نامه‌ای که امروز امضا می‌کنیم برای توسعه اشتغالات خرد روستایی است. این معاونت 200 میلیارد ریال برای این کار تخصیص می‌دهد و بانک نیز 300 میلیارد ریال اضافه می‌کند. مجموعاً 500 میلیارد ریال تسهیلات با کارمزد صفر تا 4 درصد در حوزه اشتغال روستایی به افرادی که از سوی معاونت روستایی معرفی شوند، پرداخت می‌شود.

اکبری درباره مبلغ این تسهیلات گفت: حداقل 500 میلیون تا یک میلیارد ریال و حداکثر 2 میلیارد ریال بر اساس کاری که تعریف می‌شود، پرداخت خواهد شد. ضامنین نیز بر اساس چیزی است که بانک مرکزی تعریف کرده است. مدت بازپرداخت تسهیلات یاد شده نیز از 36 تا 60 ماه وزیر امور اقتصادی و دارایی به طور متوسط 48  ماه است. امیدوارم این تفاهم نامه باعث خیر شود و برکاتش برای جامعه به ویژه روستاییان پرثمر باشد.

مدیرعامل بانک مهر ایران تأکید کرد: به محض اینکه سهم مشارکت معاونت توسعه روستایی پرداخت شود، پرداخت تسهیلات نیز آغاز شود. مدت پرداخت نیز بستگی به معرفی افراد از سوی معاونت توسعه روستایی دارد.

وی افزود: ضامنین بر اساس دستورالعمل بانک مرکزی تعیین می‌شوند. زمانی که نهاد مشارکت کننده سهمی در ضمانت بر عهده گیرد، بانک تضامین را تسهیل کند. اما هنگامی که خود مشارکت کننده نمی‌تواند، بر اساس آیین نامه بانک مرکزی اقدام می‌شود. بین یک تا دو ضامن بسته به نوع کاری که تعریف می‌شود، مورد نیاز است.

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات