۳۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۵
کد خبر: ۶۷۸۵۰۳
انتخابات و فضای مجازی (۱)؛

از اهمیت فرهنگ در انتخابات تا لزوم کار مبنایی

از اهمیت فرهنگ در انتخابات تا لزوم کار مبنایی
سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، با رصد فضای مجازی، تلاش دارد تا پوششی از آنچه که در فضای مجازی و رسانه‌ها نسبت به انتخابات در جریان است را ارائه کند.
به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، حالا که بحث و موضوع انتخابات داغ شده است، بیشتر رسانه‌ها و کاربرانی که در فضای مجازی حضور دارند، نسبت به این موضوع حساس و حیاتی کشور، نظرات خود را بیان می‌کنند. شاید بتوان طیف افرادی که در این فضا در حالت فعالیت هستند را به چهار طیف اصلی تقسیم بندی کرد؛ افرادی که بر اساس شاخص‌ها به دنبال کاندیدا هستند، افرادی که بر اساس شخصیت‌ها به دنبال کاندیدا هستند، افرادی که بر اساس مسائل حزبی به دنبال کاندیدا هستند و افرادی که قصد شرکت در این انتخابات را ندارند.
 

اهمیت برنامه ریزی برای کار مبنایی

میثم مطیعی، عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق (ع) در توییتی مسأله فرهنگ و مدیریت فرهنگی را مورد توجه قرار داد. مسأله‌ای که در دولت‌های انقلاب اسلامی همیشه از کمترین اهمیت، بحث و بررسی‌ها برخوردار بوده است. میثم مطیعی نوشت:
 
توییت میثم مطیعی درباره فرهنگ
 

حضور حداکثری و پرشور

اصفهان حماسه ساز

افرادی که به دنبال شاخص‌ها بودند، فارغ از هرگونه مسائل حاشیه‌ای، حضور خودشان را در این انتخابات اعلام می‌کردند. بعضی از توییت‌ها حاکی از شور مردم انقلابی اصفهان برای حضور در انتخابات ۱۴۰۰ و زنده نگاهداشتن و پاسداری از خون شهدا بود.
 
از اهمیت فرهنگ در انتخابات تا تحریف تاریخ برای رأی آوری
 

ایلام سربلند

البته ایلامی‌ها نیز دست به کار بودند و با هشتگ ایلام سربلند حضور پرشور خود را در صحنه سیاسی انتخابات کشور اعلام کردند. برخی نیز به دستاورد‌های انقلاب اسلامی و حضور مردم را ادای دینی نسبت به این نظام مقدس دانستند.

از اهمیت فرهنگ در انتخابات تا تحریف تاریخ برای رأی آوری

آذربایجان غیرتی

در کنار ایلامی‌ها، آذربایجانی‌ها نیز سنگ تمام گذاشته بودند، آذربایجانی‌ها که یکی از مؤثرترین قیام‌ها را برای تحقق انقلاب اسلامی رقم زده بودند و همیشه کفن‌پوشان در کف خیابان حضور دارند و پای انقلاب اسلامی از تمام آرمان‌های خود گذشته‌اند.

از اهمیت فرهنگ در انتخابات تا تحریف تاریخ برای رأی آوری
از اهمیت فرهنگ در انتخابات تا تحریف تاریخ برای رأی آوریاندر حکایت اردوگاه اصلاحات

نامزد متناقض زیرسایه گفت‌وگوی دیکتاتورمآبانه

البته برخی که پدرشان سال‌ها زمامداری انقلاب اسلامی را برعهده داشتند، خود در سخنانی متناقض و مضحک اعلام کردند که نامزد می‌شوند، اما رأی نخواهند داد.  این جماعت که در حقیقت قصد شرکت در انتخابات را ندارند و در حقیقت اهداف دیگری را دنبال می‌کنند نیز واکنش‌های منفی را از جانب کاربران توییتری دریافت کردند. البته نکته جالب و متناقض دیگر این است که این سخنان در فضایی به‌ظاهر میزگرد و گفتمانی مطرح می‌شد که در حقیقت بیشتر شبیه یک دیکتاتوری رسانه‌ای از جانب فردی بود که خود سردمدار توهین و شعار‌های ضد دیکتاتوری است!

از اهمیت فرهنگ در انتخابات تا تحریف تاریخ برای رأی آوری

خیز مصطفوی به سمت ریاست جمهوری

چندی پیش که بعضی از رسانه‌های اصلاحات اقدام کرده بودند تا سیدحسن مصطفوی را دربرابر سیدابراهیم رئیسی قرار دهند. البته برخی تلاش دارند او را با نام امام خمینی مشهور کنند. همین سخنان و جهت‌گیری‌ها نیز مورد تمسخر کاربران و منتقدان قرار گرفت. از قحط الرجالی اصلاح طلب‌ها، کسی را مطرح می‌کردند که هیچ کارنامه و توانمندی سیاسی جز گرفتن بودجه کلانی بابت مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) و حرم ایشان ندارد که همان نیز خروجی مطلوبی ارائه نداده است.

از اهمیت فرهنگ در انتخابات تا تحریف تاریخ برای رأی آوری
 
 

جبهه انقلاب و انتخاب

سناریوهای یک انتخاب انقلابی

یکی از کاربرانی که می‌شد کمی انصاف و حق‌پویی را در میان سخنانش پیدا کرد، با بررسی سناریو‌ها و احتمالاتی که برای ورود آیت الله رئیسی و سایر افراد انقلابی که احتمال حضور آن‌ها در انتخابات ۱۴۰۰ وجود دارد در رشته توییتی با اشاره به عدم حضور سعید جلیلی در انتخابات ۱۳۹۶ به نفع آیت الله رئیسی و سپس کنار رفتن قالیباف به نفع ایشان، اصلح بودن آقای رئیسی را در نظر این افراد مطرح کرد.

او رأی آوردن رئیسی را در مقابل رئیس جمهور مستقر، یک امتیاز ویژه دانست و همچنین نگرانی‌های عمومی برای آینده قوه قضاییه را حاکی از توفیق ایشان در قوه قضاییه دانسته بود. این فرد که در انتخابات ۸۴ به قالیباف و در انتخابات ۹۲ به سعید جلیلی رأی داده بود، در حال حاضر بهترین گزینه را حضور آیت الله رئیسی دانست.

از اهمیت فرهنگ در انتخابات تا تحریف تاریخ برای رأی آوری

البته برخی از طرفداران سعید جلیلی که از از دست رفتن قوه قضاییه نگران بودند و این مسأله را مطرح کرده بودند که ممکن است حضور آیت الله سید ابراهیم رئیسی در انتخابات ۱۴۰۰ موجب قوت گرفتن مجدد خطوط شبکه فساد باشد و این تحلیل را ارائه می‌دادند که امکان دارد در میان گروه‌هایی که از ایشان به انتخابات دعوت به‌عمل می‌آورند، خطوطی از این شبکه فساد وجود داشته باشد.

یکی از کاربران نیز به این مسأله اشاره کرده بود و با وحدت‌خواهی عاقلانه نوشته بود:

از اهمیت فرهنگ در انتخابات تا تحریف تاریخ برای رأی آوری
 

اصولگرایان چه می‌گویند؟

نگاه فارغ از تعصب‌ها و حب و بغض‌ها اگر بر اساس مصدر عقل و تفکر باشد و واقعاً به دنبال فردی توانمند و جامع‌العلم بر اساس ملاک‌های رهبر معظم انقلاب باشیم، به گزینه‌ای جز آیت الله رئیسی نخواهیم رسید. همان کسی که اگر وارد میدان شود قطعاً با شخصیت عالمانه، جهادی و ضدفسادی که دارد، در تحقق جامعه اسلامی خواهد کوشید و تمدن نوین اسلامی را به سر حدی خواهد رساند.

البته در باب قوه قضاییه باید تأمل کرد که آیا کسی می‌تواند به‌دقت و هوشمندی، برنامۀ آیت الله رئیسی را در این قوه پیش ببرد؟



محمدحسین کتابی
ارسال نظرات