۳۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۶
کد خبر: ۶۷۸۵۸۵

مهمترین اخبار اقتصادی دوشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۰|قیمت طلا، سکه و دلار

مهمترین اخبار اقتصادی دوشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۰|قیمت طلا، سکه و دلار
هم‌اکنون در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم یک میلیون و ۳۴ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۰ میلیون و ۴۱۰ هزار تومان و قیمت دلار ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومان است.

به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی دوشنبه 30  فروردین 1400 به شرح ذیل است:

 

قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار و قیمت ارز امروز ۱۴۰۰/۰۱/۳۰ 

هم‌اکنون در بازار داخلی قیمت طلای 18عیار هر گرم یک میلیون و 34 هزار تومان، قیمت دلار 24 هزار و 500 تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 10 میلیون و 410 هزار تومان وقیمت سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز 10 میلیون و 200 هزار تومان است.

در بازار سبزه‌میدان هم اکنون، قیمت نیم‌سکه بهار آزادی 6 میلیون و 150 هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی 3 میلیون و 850 هزار تومان و سکه یک گرمی 2 میلیون و 150 هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد.

قیمت طلای 18عیار در هر گرم هم یک میلیون و 34 هزار تومان، قیمت طلای 24عیار در هر گرم یک‌میلیون و 382 هزار تومان و هر مثقال طلا 4 میلیون و 481 هزار تومان ارزش‌گذاری شده است.

 گفتنی است،‌ به دلیل موج جدید کرونا و اعلام شرایط قرمز در تهران، بازار طلا و جواهر تهران نیز به مدت 2 هفته تعطیل اعلام شده است؛ قیمت های درج شده در این خبر نیز با استناد به نرخ های اعلامی از سوی اتحادیه طلا و جواهر است.

در بازار ارز هم اکنون قیمت دلار 24 هزار و 500 تومان، قیمت یورو 29 هزار و 400 تومان و درهم امارات  6 هزار و 760 تومان اعلام شده است.

نوسان قیمت در بازار ارز درحالی رخ داده که در تعطیلات نوروز، با تلاش سفته بازان،‌ قیمت دلار به مرز 26 هزار تومان هم رسیده بود اما انتشار خبرهای مربوط به مذاکرات هسته ای و ... باعث عقب نشینی دلار از این سطح قیمتی شده است.

به اعتقاد کارشناسان دو باور در بازار ارز وجود دارد که موجب نوسانات قیمتی می شود،‌نخست اینکه با مذاکره و بازگشت به برجام و ... قیمت ارز کاهش چشم گیری خواهد داشت و دوم اینکه حتی مذاکره هم نمی تواند مانع از واقعیات موجود اقتصاد ایران شود و امکان کاهش چشم گیر قیمت ارز وجود ندارد و نهایتا دلار در کانال 23-22 هزار تومان جا خوش می کند.

به گزارش تسنیم،‌ در صرافی‌های بانکی قیمت‌ دلار و یورو نسبت به روز کاری قبل کاهش یافته است؛ برهمین اساس، قیمت فروش دلار 23 هزار و 853 تومان و قیمت خرید دلار از مردم 23 هزار و 380 تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز معادل 28 هزار و 475 تومان و قیمت خرید یورو نیز 27 هزار و 911 تومان اعلام شده است.

نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی متغیر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می‌کند.

 

قیمت جهانی نفت امروز ۱۴۰۰/۰۱/۳۰

به دنبال افزایش نگرانی ها از رشد تعداد مبتلایان به کرونا در هند و سایر کشورها و احتمال اتخاذ اقدامات پیشگیرانه که می تواند بر فعالیت های اقتصادی و تقاضا برای نفت تاثیر منفی بگذارد، قیمت نفت روز دوشنبه شاهد کاهش بود.
بر اساس این گزارش، قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با 29 سنت معادل 0.43 درصد کاهش به 66 دلار و 48 سنت رسید. قیمت نفت برنت هفته گذشته 6 درصد افزایش یافته بود. قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا برای تحویل در ماه می هم امروز با 22 سنت معادل 0.35 درصد کاهش به 62 دلار و 91 سنت رسید. قیمت نفت خام آمریکا ه در هفته گذشته شاهد رشد 6.4 درصدی بود.
روز یکشنبه 261 هزار و 500 مورد جدید ابتلا به کرونا در هند گزارش شد و تعداد کل مبتلایان به حدود 14.8 میلیون نفر رسید. بدین ترتیب هند پس از آمریکا که با بیش از 31 میلیون مبتلا کرونا زده ترین کشور دنیاست در رتبه دوم قرار دارد. تعداد موارد کشته های روزانه در هند به رقم بی سابقه 1501 نفر رسیده و آمار کل تلفات را به 177 هزار و 150 نفر رسانده است.
مقام های دولت هنگ کنگ اعلام کردند برای جلوگیری از ورود مبتلایان پروازها از هند، پاکستان و فیلیپین را از روز 20 آوریل متوقف می کنند.
نتایج یک نظرسنجی نشان می دهد از نظر شرکت های ژاپنی، سومین اقتصاد بزرگ جهان شاهد موج چهارم شیوع کرونا خواهد بود و باید انتظار لطمه دیدن بیشتر کسب و کارها بود. ژاپن در مقایسه با دیگر اقتصادهای بزرگ شاهد موارد کرونایی کمتری بوده، اما نگرانی ها در مورد بروز موج جدید به سرعت در حال افزایش است.
بر اساس این نظرسنجی، توزیع کند واکسن در مقایسه با سایر اعضای گروه 7 کشور توسعه یافته جهان و عدم باور به قرار داشتن در شرایط بحرانی توسط عموم مردم سبب بروز یک موج جدید در ژاپن خواهد شد.

 

شاخص بورس ۷هزار واحد دیگر افت کرد

در جریان دادوستدهای امروز بازار سرمایه بیش از 4میلیارد و 152میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزشی بالغ بر 4 هزار و 30میلیارد تومان در بیش از 263هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با افت 7هزار و 958واحدی در ارتفاع یک‌میلیون و 216هزار و 836واحد قرار گرفت.

بیشترین اثر منفی بر دماسنج بازار سهام در روز جاری به نام نمادهای معاملاتی شرکت‌های صنایع پتروشیمی خلیج فارس، فولاد مبارکه اصفهان و سرمایه‌گذاری ملی ایران، ملی صنایع مس ایران شد و در مقابل آلومینیوم ایران، فولاد کاوه کیش و بانک ملت با افزایش خود مانع افزایش بیشتر نماگر بازار سهام شدند.

شاخص‌های اصلی بازار سرمایه هم روزی منفی را پشت‌سر گذاشتند؛ به‌طوری که شاخص قیمت (وزنی ــ ارزشی) 2070واحد، کل (هم‌وزن) 701واحد، قیمت (هم‌وزن) 456واحد، آزاد شناور 8182واحد و شاخص‌های‌‌‌ بازار اول و دوم به ترتیب 6944 و 12222 واحد افت کردند.

بر اساس این گزارش، در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله 1222میلیون ورقه به‌ارزش 41هزار و 9میلیارد تومان در 62هزار نوبت، شاخص فرابورس (آیفکس) 40واحد افت کرد و در ارتفاع 17هزار و 780واحد قرار گرفت.

در این بازار هم امروز بیشترین اثر منفی بر شاخص فرابورس به نام نمادهای معاملاتی پتروشیمی زاگرس، ذوب آهن اصفهان و پتروشیمی تنندگویان شد و در مقابل شرکت‌های فولاد هرمزگان جنوب، آهن و فولاد ارفع و نفت ایرانول بیشترین اثر مثبت را بر این شاخص به نام خود ثبت کردند.

 

خرید و فروش خودرو در بازارهای غیررسمی رونق گرفت

نزدیک به 10 روز از تعطیلی واحدهای صنفی به دلیل شیوع ویروس کرونا در سطح کشور می گذرد. در همین راستا فروشندگان خودرو نیز کسب و کارهای خود را تعطیل کرده و به نوعی مشمول تعطیلی دو هفته اصناف برای جلوگیری از شیوع کرونا شده اند با این وجود خرید و فروش خودرو در بازار متوقف نشده و در بازارهای غیررسمی از جمله فضای مجازی مشتریان درصدد خرید خودرو هستند.

البته به اعتقاد فعالان بازار ثبات قیمتها و روند کاهشی دلار باعث شده تا مردم همچنان به کاهش قیمت ها امیدوار بوده و کمتر تمایلی به خرید خودرو داشته باشند اما آن دسته از افرادی که نیازمند خرید خودرو هستند، در این شرایط رکود به دنبال خرید بوده تا شاید در آینده با تغییرات قیمتی متضرر ضرر نشوند.

در حال حاضر نمایشگاه های خودرو بسته است ولی در فضای مجازی خرید و فروش خودرو انجام می شود اما قیمتها نسبت به دو هفته گذشته تغییر چندانی نداشته و به نوعی بازار با ثبات قیمتها روبروست.

در بازار امروز خرید و فروش خودرو، پراید 111 با قیمت 130 میلیون تومان، پراید 131 با قیمت 111 میلیون تومان و سمند ای اف سون با قیمت 202 میلیون تومان به فروش می رسد.

علاوه براین پژو 206 تیپ دو با قیمت 203 میلیون تومان، پژو 207 اتوماتیک با قیمت 390 میلیون تومان، پژو پارس سال با قیمت 218 میلیون تومان مورد معامله قرار می گیرند.

همچنین در بازار امروز خرید و فروش خودرو سمند ال ایکس 198 میلوین تومان، تیبا صندوقدار 125 میلیون تومان، پژو 206 تیپ پنج با قیمت 261 میلیون تومان، ساینا با قیمت 145 میلیون تومان فروخته می شود.

به اعتقاد فعالان بازار تعطیلی واحدهای فروش خودرو و روند کاهشی قیمت دلار باعث شده تا تب خرید خودرو در بازار وجود نداشته و همه منتظر تعیین و تکلیف قیمت های جدید خودرو در سال 1400 هستند.

فروشندگان خودرو می گویند که اگر عرضه ها افزایش پیدا کند به طور حتم بازار با کمبود روبرو نبوده و شاهد افزایش قیمتها نیست اما این موضوع ارتباط نزدیکی با قیمت های جدید محصولات خودروسازان در سال 1400 دارد چرا که خودروساز در تکاپو برای افزایش قیمتهاست از آن طرف شورای رقابت در اعلام قیمتهای جدید تعلل می کند.

 

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات