۲۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۶
کد خبر: ۶۸۲۳۹۷
استاد عزیز الله فهیمی؛

قوت علمی، توان مدیریتی و قاطعیت از دلایل اصلحیت آیت الله رئیسی است

قوت علمی، توان مدیریتی و قاطعیت از دلایل اصلحیت آیت الله رئیسی است
هم بحث آیت الله رئیسی در این گفتگو درباره علمیت، توان مدیریتی، حُسن ادب، دوری از قدرت طلبی و پرهیز از اشرافی گری ایشان می گوید.

اشاره

در پی توهین یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در طول مناظره به شخصیت حوزوی آیت الله سید ابراهیم رئیسی موجی از خشم و اعتراض از سوی شخصیت های حوزوی و دانشگاهی به راه افتاد. به همین منظور برای آشنائی با مراتب علمی، اخلاقی، توان مدیریتی و سیره شخصیتی آیت الله رئیسی، با حجت الاسلام والمسلمین دکتر عزیزالله فهیمی گفت‌وگو شده است. استاد فهیمی، هم بحث آیت الله رئیسی، دانش آموخته دکترای خصوصی و عضو هیئت علمی دانشگاه قم، مدرس جامعه المصطفی(ص) و مدیر گروه حقوق دانشگاه معارف وابسته به جامعه المصطفی و مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم است که در گفت‌وگویی درباره شخصیت علمی، سیره مدیریتی، ویژگی های شخصیتی و اخلاق مداری آیت الله سید ابراهیم رئیسی می گوید. با هم این گفت‌وگو را می خوانیم.

قوت علمی، توان مدیریتی و قاطعیت از دلایل اصلحیت آیت الله رئیسی است

 هیچ عاقلی اصلح را رها نمی‌کند و صالح را انتخاب کند

عضو هیات علمی دانشگاه قم با اشاره به اهمیت انتخاب اصلح در انتخابات گفت: در مورد انتخابات هیچ عاقلی نیست که اصلح را رها کند و صالح را انتخاب کند و واجب است برای ما که فقط و فقط فرد اصلح را انتخاب کنیم.

دکتر فهیمی افزود: در مورد فرد اصلح، آیت الله رئیسی بیشتر از همه صلاحیت دارند و در مورد ایشان چند نکته باید گفته شود؛ نکته اول در بعضی از رسانه‌های مجازی شایعاتی را پخش می‌کنند مبنی بر اینکه ایشان مجتهد نیست.

وی گفت: طبق اصل ۱۵۷ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر اینکه “به منظور انجام مسئولیت‌های قوه قضاییه در کلیه امور قضایی اداری و اجرایی مقام رهبری یک نفر مجتهد عادل و آگاه به امور قضایی و مدیر و مدبر را به عنوان رئیس قوه قضاییه به مدت ۵ سال تعیین می‌نماید که عالی‌ترین مقام قوه قضاییه است”.

 عضو هیات علمی دانشگاه قم بیان کرد: انتصاب حضرت آیت الله رئیسی در ۹۷/۱۲/۱۷ به ریاست قوه قضاییه ناظر بر این است که در این اصل آمده که باید فردی که انتصاب می‌شود مجتهد عادل و آگاه باشد یعنی ممکن نیست کسی که مجتهد نیست به ریاست قوه برسد و مقام معظم رهبری نیز همیشه تمام جوانب را می‌سنجند.

مدیر گروه حقوق دانشگاه معارف گفت: اجتهاد آیت الله رئیسی صددرصد و مسلم است؛ منتها خود ایشان از این عنوان استفاده نکردند و در قوه قضاائیه هم اگر گفتند که به من حجت الاسلام والمسلمین بگویید دلیل نمی شود به اینکه ایشان مجتهد نیست.

وی ادامه داد: قبل از این انتصاب، انتصاب آقای رئیسی به دادستانی کل است و طبق اصل ۱۶۲ قانون اساسی رئیس دیوان عالی کشور و دادستان کل باید مجتهد و آگاه به امور قضایی باشد و رئیس قوه قضاییه با مشورت قضات دیوان عالی کشور او را به مدت ۵ سال به این سمت منصوب می‌نماید.

عضو هیئت علمی دانشگاه قم افزود: آقای رئیسی توسط آیت الله آملی لاریجانی در سال ۱۳۹۳ به عنوان دادستان کل کشور تا سال ۱۳۹۴ منصوب شد و طبعا ممکن که کسی که شرایط قانون اساسی در او نیست روی کار بیاید و دادستان کل کشور شود، دادستانی که احکام جان و مال مردم و دادگاه‌ها و محاکم کیفری زیردست او است، نمی‌تواند مجتهد نباشد و همانگونه که در اینجا ذکر شده مجتهد آگاه باید باشد، لذا مشخص است که از ۷ سال قبل این مطلب در مورد ایشان وجود داشته است.

دکتر فهیمی بیان کرد: مقام معظم رهبری در تاریخ ۱۷ اسفند سال ۹۷ آیت الله رئیسی را به عنوان ریاست قوه قضاییه منصوب می‌کنند و درحکم ایشان می‌فرمایند “اینجانب برای تحقق این امر حیاتی جنابعالی را برگزیدم که دارای سوابق عالی در سطوح مختلف قوه قضاییه و آشنا به تمامی وظایف آن هستید و از طرفی در کنار فقاهت از تحصیلات حقوقی، دانش و تجربه برخوردارید و سلامت و امانت و کارآمدی خود را در مقاطع گوناگون نشان داده‌اید”.

وی گفت: آقای رئیسی در دانشگاه دکترای فقه و مبانی حقوق را در  دانشگاه شهید مطهری سپری کرده‌اند و کتاب سطح ۴ حوزه ایشان به عنوان “ارث بلاوارث” چاپ شده است، همچنین تز دکتری ایشان هم به عنوان “تعارض اصل و ظاهر” توسط نشر پژوهشگاه حوزه و دانشگاه چاپ شده و در اختیار دیگران قرار گرفته است و مردم می توانند توان علمی آقای رئیسی را بر حسب سوابق علمی ایشان بسنجند، همچنین در مطالب فقهی که مورد تایید علما است، تایید مقام معظم رهبری که در حکمشان آقای رئیسی را فقیه تلقی کرده‌اند خیلی بالاتر از مجتهد متجزی است که ممکن است در یک باب فقهی مجتهد باشد.

وی افزود: بنابراین اجتهاد آقای رئیسی مسلم است و ۴۰ سال سابقه کار مستمر که در کنار آن درس و تدریس بوده نشان دهنده قوت علمی و عملی بالای ایشان است.

چرا آیت الله رئیسی اصلح است

عضو هیئت علمی دانشگاه قم ادامه داد: در ادامه این مطلب بعد از اینکه بحث اجتهاد را مطرح کردیم ویژگی‌هایی برای آقای رئیسی می توان شمرد که او را در مقابل دیگران بی نظیر می کند و ثابت می‌کند که فردی اصلح است.

قوت علمی و عضویت در مجلس خبرگان رهبری

دکتر فهیمی افزود: اول این که مجتهد عالم و آگاه است که در پیام مقام معظم رهبری و در این دو اصل قانون اساسی اشاره شد، دوم دو دوره از خراسان در مجلس خبرگان رهبری نمایندگی داشتند، کسانی که در مجلس خبرگان شرکت می کنند مجتهد هستند و این باز می‌گردد به قبل از سال ۹۳ و دادستانی کل آقای رئیسی، که البته با رای بالای مردم در مجلس خبرگان حضور پیدا کردند.

سابقه قضایی

دکتر فهیمی اضافه کرد: سوم سابقه دادستانی کل ویژه روحانیت در سال ۸۵ که آن هم باید در شرایط خاصی که نیازمند دقت و ظرافت هایی بالایی است و ایشان در دادسرای ویژه روحانیت به مدت ۱۵ سال بسیار موفق بودند.

سابقه درخشان در تولیت آستان قدس

دکتر فهیمی گفت: چهارمین نقطه برجسته در توانمندی های آیت الله رئیسی سابقه موفق در تولیت آستان قدس رضوی است که هم در حوزه های متنوعی خود را برای ملت ایران قابل مشاهده است.

آثار علمی

دکتر فهیمی افزود: پنجمین بخش از ویژگیهای آیت الله رئیسی قوت علمی ایشان است. تدوین رساله دکترا در مدرسه عالی شهید مطهری و اخذ مدرک سطح ۴ در حوزه و نگارش آثار علمی معتبری مانند قواعد فقه که در سه جلد نوشته اند و تدریس درس خارج در حوزه های علمیه مشهد و تهران برخی از ویژگیهای علمی ایشان است.

امین امام و رهبری

عضو هیئت علمی دانشگاه قم گفت: ایشان امین امام و رهبری و گره‌گشایی مطمئن در مقاطع مختلف و زمان هایی که مشکلی در نظام اسلامی پدید آمد، بوده و هستند. زمانی که ایشان جوان بودند امام رحمة الله شخصا حکم به نام آقای رئیسی صادر می‌کنند یعنی حدود ۲۴ یا ۲۵ سال داشتند و مورد اعتماد امام بودند.

 شجاع و قاطع

مدیرگروه حقوق معارف بیان کرد: نهم موفقیت در مبارزه با فساد اقتصادی و اداری و مقابله با گردنکشان از قانون، نشاندهنده شجاعت ایشان است که امروزه کشور نیز نیازمند همچنین انسان قاطعی از تا بتواند با مشکلات برخورد کند و گره مشکلات را باز کند.

عزم جدی در اصلاح امور

وی گفت: تا عزم جدی در کار نباشد حتی قیمت مرغ به حالت اولیه باز نمی گردد نیازهای اساسی مردم تأمین نمی‌شود و کسی می‌تواند افراد را از خوردن رطب منع نکند که خود نیز نخورده باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه قم در رابطه با سوابق آشنایی و رابطه خود با آیت الله رئیسی افزود: از سال ۶۱ چیزی حدود ۴۰ سال آقای رئیسی برای بنده شناخته شده است و به عنوان طلبه کوچکی که کار اجرایی چندانی ندارد و عمده کارش با طلبه ها و تدریس بوده است با ایشان ارتباط دارم. آشنایی ما برمی گردد به سال ۶۱ زمانی که ایشان دادستان انقلاب در استان همدان بودند و همزمان دادستان کرج هم بودند و ملبس نیز نبودند یعنی حدود ۲۲ سالگی ایشان می شود و زمانی بود که من کار تبلیغاتی در زندان ها انجام می دادم.

مدیر گروه حقوق دانشگاه معارف ادامه داد: زندان‌ها مرکب بود از مجرمین عادی مثل کسانی که تخلف رانندگی داشتن یا قتل، تریاک مواد مخدر و مجرمینی که عضو گروهک ها بودند گروه‌هایی که شورش کردند و ۱۷ هزار نفر را فقط به صرف اینکه حامی انقلاب بودند و یا به مسجد می رفتند و از امام حمایت می‌کردند به رگبار بستند.

دکتر فهیمی ادامه داد: کنترل این افراد خیلی مهم بود، در زندان نیز اینها تشکیلاتی داشتند و شورش هایی را ترتیب می دادند. در آن زمان شخص آیت الله رئیسی دادستان انقلاب بودند نه دادستان عادی که باید این موارد را جمع می کردند و من نیز در کنار ایشان کارهای تبلیغی و سخنرانی را انجام می دادم، وقتی در سلول این گروه حاضر می شدیم از اول شب تا سحر مشغول بحث و گفت‌وگو با آن‌ها بودیم که شخص آقای رئیسی تعجب می‌کرد و از این کار خیلی استقبال کردند و گفتند حتی اگر یک نفر را هم بتوان به راه آورد، نجات بشریت است و در این راه از هیچ سعی فروگذار نمی کردند.

عضو هیات علمی دانشگاه قم بیان کرد: آیت الله رئیسی تمام تلاششان این بود که مبلغین شایسته در راه این افراد قرار گیرند؛ بعدها که آقای رئیسی به تهران آمدند و مشغول درس و مقطع دکترا شدند همکاری همچنان ادامه داشت و دوره دکترا نیز با هم وارد شدیم منتها آقای رئیسی دکترای دانشگاه شهید مطهری بودند و من دانشگاه امام صادق(ع)؛ و تا حد ممکن مباحثه های علمی آن دوران قطع نشده است.

قوت علمی، توان مدیریتی و قاطعیت از دلایل اصلحیت آیت الله رئیسی است

در مناظرات آقای رئیسی پایبند به اصول اخلاقی بودند

دکتر فهیمی اضافه کرد: در روایت ها داریم که اگر می خواهید در مورد کسی نظر بدهید باید او را در سه مورد محک بزنید آنوقت می توان در مورد آن نظر پخته داد اول یک سفر با او بروید چون در هنگام سفر خستگی به وجود می آید و اخلاق فرد عوض میشود دوم در مسائل مالی و سوم در مورد عصبانیت که در هنگام عصبانیت فرد چه چیزهایی را از روی کدورت قلبی بیان می‌کند.

وی گفت: در هر سه مورد که اشاره شد به همراه آقای رئیسی بودم و محکی برای من صورت گرفته است. اگر دقت داشته باشید در مناظرات نیز آقای رئیسی پایبند به اصول اخلاقی هستند وقتی در مواجهه با تهمت های دیگر افراد و دروغ‌های آنها که پشت دوربین گفته می شود می بینیم که آقای رئیسی از بیان برخی مطالب در مورد این ها خودداری می‌کردند بنابراین خصوصیاتی در ایشان وجود دارد که کمتر کاندیدایی آن را دارد..

عضو هیئت علمی دانشگاه قم افزود: طبق مشاهدات من در طول ۴۰ سال دوستی و همنشینی با ایشان یک امر مکروه نیز نتوانستم پیدا کنم چه در مواقعی که ما خدمت ایشان رسیدیم و چه در مواقعی که آقای رئیسی افتخار دادند و به دیدار ما آمدند.

مدیر گروه حقوق دانشگاه معارف ادامه داد: مواردی که از خصوصیات اخلاقی ایشان می توان اشاره کرد به شرح زیر است اخلاق کریمانه؛ بعضی از افراد بزرگند اما برخی بزرگوار، مردم داری آقای رئیسی چه در زمانی که در قوه قضائیه معاون اول بودند و چه در زمانی که ریاست قوه را به عهده داشتند، تواضع‌، قاطعیت و سست نشدن در برابر عوامل مختلفی از جمله تبلیغات دشمنان، پاکدستی آقای رئیسی و اینکه وضع اقتصادی و دارایی‌هایشان برای تمام افراد مشخص است.

حُسن ادب و دوری از قدرت طلبی، پرهیز از اشرافی گری

دکتر فهیمی اضافه کرد: ثبات قدم در مسیر ولایت، حُسن ادب و دوری از قدرت طلبی، پرهیز از اشرافی گری که مقام معظم رهبری نیز به شدت به آن تاکید می کنند، تحول گرایی که در عملکرد ایشان هم در آستان قدس و هم در قوه قضاییه مشخص است، کارآمدی لازم، سلامت نفس، فقاهت، امانت‌داری، تجربه، آراستگی ظاهر و سایر خصوصیات های لازم است فردی که در کرسی ریاست می نشیند داشته باشد در ایشان هست..

مانع زدائی از تولید توسط آیت الله رئیسی در قوه قضائیه

دکتر فهیمی ادامه داد: فعالیت ایشان در قوه قضاییه  واقعا برجسته است. برکناری ۶۰ قاضی متخلف، برخورد با ۲۳۷ واسطه متخلف، دستگیری 161 وکیل و کارشناس و برخورد قاطع با امثال طبری که تخلفات زیادی را انجام داد و کسی جرئت برخورد با آنها را نداشت، همچنین شفافیت در حساب‌های قوه قضاییه، بازگشایی حدود ۲ هزار کارخانه از جمله اقدامات مهم ایشان در قوه قضائیه است.

وی افزود: سرعت رسیدگی در پرونده ها، محاکمه دانه درشت‌هایی مثل برادر رئیس جمهور، برادر معاون اول، رئیس بانک مرکزی آقای سیف، برادر آقای عراقچی، دختر آقای نعمت زاده، داماد وزیر صمت و مجازات انواع سلاطین، تخریب ویلا هایی که با اموال بیت المال ساخته شده بود، ابطال واگذاری هایی که به بخش خصوصی به ثمن بخس صورت گرفته بود، دستگیری ۴ هزار مفسد اقتصادی و ۹۰۸ حکم برای مفسدین اقتصادی، برگرداندن هزاران هکتار اراضی که توسط زمین‌خواران از بین رفته بود، بازگرداندن هزاران میلیارد به بیت‌المال و افزایش تولید ای که برای داروهای مورد نیاز که در آستان قدس و جاهای دیگر زمینه آن را دیده بودند از کارهای با عظمتی است که آقای رئیسی در این چند ساله از خود به جا گذاشته‌اند.

محمد مهدی محققی
ارسال نظرات