۰۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۸
کد خبر: ۶۹۰۷۰۲

مردم؛ نجات‌بخش فرهنگ هستند

مردم؛ نجات‌بخش فرهنگ هستند
ردادی گفت: اولین اقدام برای ساماندهی فرهنگی داشتن مدیریت و رویکرد واحد است که موجب انطباق بیشتر اهالی فرهنگ خواهد شد.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا،دکتر محسن ردادی عضو هیئت‌ علمی گروه مطالعات انقلاب اسلامی پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه، با برنامه «گفتگوی فرهنگی» در مورد تبیین کارکردها و روش‌ها در ساماندهی وضعیت فرهنگی مصاحبه کرد.

ردادی ضمن اشاره به تاکید رهبری به دولت سیزدهم مبنی بر بازسازی فرهنگ در بنیان‌های فرهنگی با حرکت انقلابی گفت: حرکت انقلابی حاکی از آن است که وضعیت فرهنگی نهادها بسیار ضعیف است و با روش‌های عادی نمی‌توان کاری را پیش برد و قطعاً حرکتی انقلابی لازم دارد.

وی ضمن توصیه به وزیر ارشاد برای توجه به فرمایش رهبری خاطرنشان کرد: همه انتظار را نباید از دولت داشت و صداوسیما و شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و نهادهای فرهنگی نیز باید خود را مخاطب فرمایش رهبری بدانند و برای بهبود این وضعیت نه‌چندان خوب تلاش کنند؛ همچنین باتوجه‌به اولویت‌دار بودن معیشت، عرصه برای فرهنگ تنگ‌تر شده و بیشتر به اضمحلال می‌رود.

عضو هیئت‌علمی گروه مطالعات انقلاب اسلامی پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی شناسایی آدم‌های اقتصادی فاسد را یکی از مصادیق حرکت انقلابی دانست و افزود: در عرصه فرهنگ نیز برخی کاسب‌های فرهنگی وجود دارند که به بهای تخریب فرهنگی مشغول کسب درآمدند و در حرکت انقلابی باید این افراد را بدون مماشات کنار گذاشت که اقدام مناسبی در جهت بهبود وضعیت فرهنگ است.

ردادی در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو با بیان اینکه استفاده از روش‌های غیرفرهنگی برای بهبود فرهنگ موجب تخریب می‌شود تصریح کرد: اثرات این اقدام در سال‌های آینده به‌مراتب بدتر از پیش اتفاق خواهد افتاد.

وی با بیان اینکه در عرصه مدیریت فرهنگی یک تشتت وجود دارد که موجب آسیب به کارکردها و روش‌های درست برای ساماندهی وضعیت فرهنگی شده است خاطرنشان کرد: اولین اقدام برای ساماندهی فرهنگی داشتن مدیریت و رویکرد واحد است که موجب انطباق بیشتر اهالی فرهنگ خواهد شد.

عضو هیئت‌علمی گروه مطالعات انقلاب اسلامی پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی افزود: تنها دولت نمی‌تواند بار سنگین فرهنگی را به مقصد برساند و لذا یک نوع نگاه مردم‌محور باید به فرهنگ وجود داشته باشد و مدیران فرهنگی، مردم را در اقدامات فرهنگی وارد کنند چرا که می‌توانند نجات‌بخش فرهنگ باشند.

ردادی همچنین ضمن تاکید بر عدم غفلت نسبت به فضای مجازی در حوزه فرهنگ اضافه کرد: از فرهنگ عمومی که بیشترین نمود را در فضای مجازی دارد، غافل هستیم و لذا برای ساماندهی آن تنها فیلترینگ و محدودکردن پاسخگو نیست و لازم است افراد دغدغه‌مند برای این موضوع فکری بی اندیشند.

ارسال نظرات