۲۸ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۲
کد خبر: ۷۰۷۲۹۴

توصیه آیت الله شب زنده دار به تماشای برنامه «زندگی پس از زندگی»

توصیه آیت الله شب زنده دار به تماشای برنامه «زندگی پس از زندگی»
عضو فقهای شورای نگهبان با اشاره به نیاز همه انسان ها به آمرزش گفت: تقوا از اسباب آمرزش است زیرا همه انسان ها مرگ را می چشند و به آمرزش نیاز دارند.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله مهدی شب زنده دار استاد درس اخلاق حوزه علمیه، عصر امروز در سلسله جلسات درس اخلاق دفتر مقام معظم رهبری در قم گفت: اگر انسان در هنگام انتخاب های خود از چیزهایی که مورد رضایت خداوند نیست چشم پوشی کند خداوند یسر و گشایش را مقدر می کند.

وی در ادامه با بیان تأثیرات تقوا از دیدگاه قرآن، ابراز کرد: بعد از نمازها تأکید شده آیه «وَ مَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجا» قرائت شود تا یادآوری کند انسان دوست دارد در گذراندن امورات آسانی و همواری باشد که راهش تقوا است؛ یکی دیگر از آثار تقوا در آیه «وَمَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يُكَفِّرْ عَنْهُ سَيِّئَاتِهِ» آمده که آلودگی های انسان را می پوشاند و این را می توان وعده الهی دانست که به توبه هم احتیاج ندارد که البته عمل به توبه که واجب است شرط تقوا است.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با توصیه بر تماشای برنامه «زندگی پس از زندگی» گفت: همه انسان ها به آمرزش و مغفرت احتیاج دارند زیرا طعم مرگ را همه می چشند و در اینجا تقوا می تواند مایه آمرزش باشد.

آیت الله شب زنده دار با اشاره به این که ارزش تقوا مانند توبه است، تصریح کرد: کسانی که تقوا دارند به فوز عظیم می رسند؛ اعمال حسنه ای مانند رسیدگی به مستمندان، دفع شبهات و جهاد تبیینی که عمل به دستور رهبری است وقتی قبول می شود که انسان تقوا داشته باشد.

وی با اشاره به ماجرای هابیل و قابیل گفت: وقتی دو برادر برای خدا نذر کردند از یکی قبول شد که دیگری اعتراض کرد و در جواب او این آیه «إِنَّمَا يَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقِينَ» گفته شد یعنی خداوند اعمال خیر ما را هم به واسطه تقوا قبول می کند؛ مرتبه قبول اعمال غیر از مرتبه صحت است و آثاری که بر پذیرش عمل است مقدماتی را فراهم می کند.

عضو فقهای شورای نگهبان اظهار داشت: از قرآن استفاده می شود هدایت های ویژه برای انسان های متقی است و یک هدایت های جدید نصیب می کند؛ راه متصف شدن به این هدایت و به خداوند تقوا است.

وی با اشاره به داستانی از کتاب حقائق الاصول گفت: بزرگانی از علمای دوران در ایام ماه رمضان پس از افطار به درس تفسیر مرحوم میرزا فتح الله اراکی می رفتند که در یک ماه رمضان کامل فقط به تفسیر یک آیه از قرآن با برداشت های متفاوت پرداخت؛ انسان اگر تقوا داشته باشد سرچشمه های حکمت برای او گشوده می شود.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَلْتَنْظُرْ نَفْسٌ مَا قَدَّمَتْ لِغَدٍ وَاتَّقُوا اللَّهَ» تأکید کرد: در این آیه دو بار امر به تقوا شده است از این رو که از شدت وسوسه های دنیایی مشتری بازار تقوا کم است و ویژگی های دنیایی اجازه نمی دهد انسان به یاد فردا باشد؛ در خصوص تکرار در این آیه دو نظر وجود دارد که در نظر اول تقوای دوم را غیر از تقوای اول می داند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: دوبار امر به تقوا صورت گرفته یعنی لازم است از تقوا صیانت صورت گیرد و اعمالی انجام نشود که تقوا را زیر سؤال برده و انسان را از متقی بودن خارج می کند؛ در روایات تأکید شده از تقوا صیانت کنید و نسبت به آن حساسیت داشته باشید؛ در احادیث نیز آمده است تقوا رأس هر حکمتی است که برای انسان مسیر حکمت را باز می کند.

خبرنگار: علی نژاد

ارسال نظرات