۲۵ آذر ۱۳۸۸ - ۲۲:۳۱
کد خبر: ۷۰۹۷۲
آیت الله علم الهدی ؛

وحدت حوزه و دانشگاه به معنای هضم شدن یکی در دیگری نیست

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه مشهد گفت: اصل وحدت حوزه و دانشگاه یعنی اینکه کسانی که در عرصه آموزش دین هستند به طور دقیق در جریان رشد و پیشرفت فن آوریها قرار گرفته و مبانی نظری اسلامی را در سایر علوم به خصوص علوم انسانی تدوین و تنظیم کنند و در دانشگاه هم با اخذ مبانی نظری از حوزه در جهت الگو سازی و فرمول سازی که رسالت دانشگاه در علوم انسانی است بر مبنای آنچه حوزه تدوین می نماید این فرمول سازی و برنامه سازی را انجام دهند.
آيت الله علم الهدي امام جمعه مشهد
 
به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا، آیت الله سید احمد علم الهدی به مناسبت 27 آذر روز وحدت حوزه و دانشگاه افزود: از اواسط قاجاریه تفکر جدایی علوم تجربی و مادی از علوم دینی در کشور به وجود آمد و اولین موسسه سکولار آموزشی، دارالفنون توسط امیرکبیر تاسیس شد که شرط آن عدم آموزش علوم دینی بود که از روی نا آگاهی یا فریب مسئولیت آن به میرزا ملکم خان و آخوندزاده اشخاصی که به عنوان دو عنصر قبیح ضد دین و مخالف دین شناخته شده بودند، داده شد.

امام جمعه مشهد تصریح کرد: ما در تمدن اسلامی سابقه ای داشتیم که دو قرن قبل توسط غربیها بکلی از بین رفت و آن اینکه هر آموزش را آمیخته با دین می دیدیم و مرکز آموزش در همه تخصصها مراکز آموزش دینی بودو اغلب اطبا به فقه و قرآن نیز آشنا بوده و آنها را نیز می آموختند.

آیت الله علم الهدی گفت: اما در غرب رنسانس علمی در بستر مدرنیته به وجود آمده و شرایطی را به وجود آورد که علوم و دانشها را سکولار کرده و دین را کنار زد و در آن هنگام روشنفکران کشور گمان می کردند، پیشرفت غرب به دلیل کنار زدن دین از علوم تجربی و مادی است و ما نیز باید برای پیشرفت به آن سمت حرکت کنیم و این امر دلیلی جدایی علوم تجربی از علوم دین شد.

وی اظهار داشت: جدایی فضای آموزش علوم تجربی با علوم دینی موجب شد حوزه ها در جریان رشد و تعالی فکری در عرصه فن آوری عقب مانده و چه بسا بی خبر بمانند و در جریان رشد علوم مادی و اقتصادی نباشند و نتوانند در عرصه های اجرای رسالت انسان سازی خود موفق باشند و همچنین دانشگاهها نیز به انحرافها و کجرویهایی دچار شدند و از این نظر هر دو نهاد با آسیب مواجه شدند.

آیت الله علم الهدی از استاد شهید مطهری به عنوان آغاز گران وحدت حوزه ودانشگاه یاد کرد و افزود: استاد شهید مطهری در شرایطی که جریانهای برضد طاغوت در دانشگاه را جریانهای الحادی و چپی شکل داده و دانشجویان و اساتید که عقاید ضد حکومتی و طاغوت ستیزی داشتند ناخواسته در دام جریانهای الحادی و مارکسیستی قرار می گرفتند با افرادی چون دکتر مفتح که در کنارشان بودند در دانشگاه دو کار انجام داد.

وی افزود: یکی آنکه جریانهای الحادی را منزوی و بایکوت کرده، و در محیط دانشگاه جریان ضد طاغوت از نیروهای متدین دانشگاه شکل داد که در آن شرایط عناصر فکری دانشگاه اعم از دانشجو و استاد وقتی دارای آرمان طاغوت ستیزی می شدند دیگر به سراغ جریانهای الحادی نرفته و رو به جریانهای دینی آورده و انگیزه طاغوت ستیزی آنها باعث کشانده شدن آنها به بستر دین می شد.

آیت الله علم الهدی خاطر نشان کرد: اما تبلور این وحدت در زمان اوج انقلاب و مبارزه با نظام ستم شاهی بود که در نهایت به یک اتحاد و هماهنگی در قلمرو نخبگان حوزوی و دانشگاهی کشور سرانجام یافت.

وی ادامه داد: اصل وحدت حوزه و دانشگاه امروز به عنوان یک ضرورت مطرح است اما این وحدت به معنای اینکه دانشجو طلبه شود یا طلبه حوزه را رها کرده و به محیط دانشگاه برود و درسهای دانشگاهی بخواند، نیست.

وی تصریح کرد: اصل وحدت حوزه و دانشگاه یعنی اینکه کسانی که در عرصه آموزش دین هستند به طور دقیق در جریان رشد و پیشرفت فن آوریها قرار گرفته و مبانی نظری اسلامی را در سایر علوم به خصوص علوم انسانی تدوین و تنظیم کنند و در دانشگاه هم با اخذ مبانی نظری از حوزه در جهت الگو سازی و فرمول سازی که رسالت دانشگاه در علوم انسانی است بر مبنای آنچه حوزه تدوین می نماید این فرمول سازی و برنامه سازی را انجام دهند.

به گزارش مهر، آیت الله علم الهدی با بیان اینکه در 30 سال گذشته آمیختگی خوبی در میان این دو نهاد داشتیم گفت: در حوزه کارهای خوبی انجام گرفته که باید سرعت گرفته و توسعه آن بیشتر شود و در دانشگاه هم اساتید متدینی هستند که به سراغ مبانی نظری اسلامی آمدند اما فراگیر نشده است چون برخی اساتید بر اساس آموخته های غربی هنوز باورمندی نسبت مبانی اسلامی ندارند./911/د103/ع
ارسال نظرات