۳۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۶
کد خبر: ۷۱۷۶۲۴

۲۰هزار متر مربع سایبان در مرز مهران ایجاد شده و به مرور در حال نصب است

۲۰هزار متر مربع سایبان در مرز مهران ایجاد شده و به مرور در حال نصب است
بعد از دو سال محدودیت‌های کرونایی حالا عاشقان سیدالشهدا آماده می‌شوند تا یک‌بار دیگر راهپیمایی عظیم اربعین را با شور و شعور حسینی آغاز کنند.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از جام جم هرچند بیشتر زائران، پیاده‌روی را از روز 16صفر شروع و یک روز پیش از اربعین خود را به کربلا می‌رسانند اما بر اساس آمارها هم اکنون روزانه 6000 زائر فقط از مرز مهران وارد کشور عراق می‌شود که به‌علت ازدحام و حضور زیاد مردم در مرزها، تمام استان‌ها بسیج شده‌اند تا امکانات و تجهیزات لازم را به این نقاط برسانند.

۱۲۰دستگاه آمبولانس و سه‌ هواپیما که در حالت آماده باش در تهران و شیراز استقرار یافته و اتوبوس‌هایی که از الان ماموریت خود برای بازگرداندن زائران را می‌دانند، بخشی از آنهاست.

همچنین 10 اتوبوس آمبولانس در مهران مستقر و ۵۰۰ هزار سرم دپو می‌شود و موکب‌هایی که اعلام آمادگی کرده‌اند، در روزهای آینده کارخود را برای خدمات رسانی به زائران آغاز می‌کنند.

اربعین عشق است و از همان آغاز محرم، عاشقان اباعبدا...(ع) خود را برای یک حرکت بزرگ و تجدید بیعت با سیدالشهدا آماده می‌کنند. بر همین اساس و در جهت خدمات رسانی به زائران حالا تمام ایران بسیج شده و استان‌های مرزی به‌عنوان مجری شرایط رفاهی را مهیا می‌کنند.

ایلامی‌ها که هر سال میزبان تعداد زیادی از زائران برای خروج و ورود به کشور هستند، بیش از هر استان دیگری می‌دانند حساسیت‌ها در ایام اربعین به‌شدت بالاست و باید در تمام ساعات شبانه‌روز آمادگی خدمات‌رسانی به هزاران زائر در تمام حوزه‌ها را داشته باشند. هنوز تا اربعین روزهای زیادی باقی مانده ولی در حال حاضر روزانه 6000 زائر از مرز مهران وارد کشور عراق می‌شوند.

استاندار ایلام در خصوص آمادگی استان برای کنگره اربعین و دغدغه‌های موجود می‌گوید: تاکید رئیس جمهور و همچنین وزیر کشور فراهم کردن سفری ایمن، راحت و ارزان برای زائران عتبات عالیات است. تا قبل از اربعین مسیر ایلام به مهران به‌صورت چهار خطه زیر بار ترافیکی می‌رود، همچنین در این مسیر موارد ایمنی از قبیل تابلوهای راهنمایی و رانندگی نصب می‌شود تا یک راه ایمن در اختیار زائران حسینی قرار داده باشیم.

حسن بهرام نیا در رابطه با وضعیت سه‌راهی ماربره و پل کنجانچم تاکید می‌کند: این نقاط هم تا قبل از اربعین زیر بار ترافیک خواهد رفت و کار آسفالت آن انجام می‌شود.

به گفته این مسئول، حدود ۲۰هزار متر مربع سایبان در مرز مهران ایجاد شده و به مرور در حال نصب است و در طول مسیر نیز ۴۰ سکوی سایبان و آبخوری و آبسردکن تدارک دیده شده است.

استاندار ایلام با اشاره به بحث تأمین آب پایانه برکت، گوید: یک مخزن ۲۷۰۰ متر مکعبی در پایانه برکت به منظور تأمین آب پایدار ایجاد شده تا در این خصوص دغدغه‌ای وجود نداشته باشد. همچنین با تعبیه یک مخزن ۱۰۰۰مترمکعبی مشکل آب مورد نیاز پارکینگ مهران مرتفع شده است.

بهرام نیا در ادامه اقدامات انجام شده در مرز مهران به بحث تولید برق و انرژی گریزی زده و می‌گوید: هرساله در این ایام با افت ولتاژ روبه‌رو بودیم که امسال با استقرار یک ایستگاه به ولتاژ ۳۰ مگاوات سعی کردیم مشکل برق نیز مرتفع شود.

استاندار ایلام با بیان این‌که هر سال در زمان برگشت زائران با مشکل تردد و حمل و نقل مواجه می‌شویم، تاکید می‌کند: از طریق ستاد اربعین اعلام کردیم تا زائران از وسایل نقلیه شخصی برای سفر به استان ایلام و شهر مرزی مهران استفاده کنند و به همین منظور نیز پارکینگی با ظرفیت ۵۰هزار خودرو نیز جانمایی شده تا در این حوزه هم مشکل خاصی وجود نداشته باشد.

تامین بهداشت و سلامت زائران از اهمیت بالایی برخوردار است که هر سال مورد توجه قرار می‌گیرد. امسال هم رئیس اورژانس ایلام با بیان این‌که ۱۲۰دستگاه آمبولانس از استان‌های مختلف برای خدمات رسانی در ایام اربعین در اختیار استان قرار خواهد گرفت که این آمبولانس‌ها در ۸۰ پایگاه ثابت و سیار استان مستقر می‌شوند، به جام‌جم می‌گوید: پنج فروند بالگرد اورژانس هم در فرودگاه شهدای ایلام مستقر می‌شود و در عملیات و حوادث این بالگردها خدمات رسانی می‌کنند.

صیدنورعلیمرادی با تاکید بر این‌که سه هواپیما که دو هواپیما در تهران و یک هواپیما در شیراز به‌صورت استندبای استان ایلام در اربعین آماده خدمات رسانی هستند، ادامه می‌دهد: همچنین با تلاش‌های انجام شده ۱۰ اتوبوس آمبولانس در مهران مستقر و ۵۰۰ هزار سرم دپو خواهد شد.

موکب‌های مرکزی آماده استقرار

در استان مرکزی تاکنون ۷۰ موکب برای خدمت رسانی به زائران اربعین حسینی اعلام آمادگی کرده‌اند.
رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان مرکزی با بیان این‌که تمهیدات مناسبی برای اعزام هم میهنان به عتبات عالیات و زیارت اربعین اتخاذ شده و بر این اساس نیز چند نشست با موکب داران، ستاد اربعین و ستاد بازسازی عتبات عالیات استان برگزار شده، به جام‌جم گفت: «موکب‌ داران باید پروانه‌های خود را تمدید و در سایت موکب‌داری، کالاهایی که قصد انتقال آن را دارند ثبت کنند. تعامل و هم‌افزایی لازم در راستای اعزام افراد و تامین تجهیزات مورد نیاز انجام شده و تعدادی از موکب‌ها در کشور عراق، تعدادی در سطح استان برای زائران که از استان عبور می‌کنند و دو موکب در شهر مهران استان ایلام برای پذیرایی از زائران هم‌استانی‌ها تدارک دیده شده.»

به گفته مهدی زندیه‌وکیلی، تمهیدات لازم برای اعزام هم‌استانی‌ها به استان ایلام و شهر مهران اتخاذ و یک هماهنگی نیز بین دستگاه‌های اجرایی انجام شده که از موکب‌ها و موکب‌داران برای تامین وسایل سرمایشی و دستگاهای آب‌سردکن متناسب با ظرفیت‌های موجود حمایت کنند.

مرزهای شرقی، پذیرای زائران خارجی

با نزدیک‌شدن به اربعین حسینی، نگاه‌ها از مرزهای غربی به سمت مرزهای شرقی می‌چرخد. جایی که زائران خارجی، مسیر ایران را برای رسیدن به کربلا انتخاب و سفر طول‌ودرازشان را از حالا آغاز کرده‌اند.

به گفته معاون امنیتی و انتظامی استاندار سیستان‌وبلوچستان پیش‌بینی می‌شود امسال بیش از ۲۰۰هزار زائر افغانستانی و پاکستانی وارد این استان شده و راه عراق را درپیش‌بگیرند.

علیرضا مرحمتی با اشاره به این‌که دو مرز رسمی ریمدان و میرجاوه در بحث ورود زائران اربعین در نظر گرفته شده است، ادامه می‌دهد: «با زیرساخت‌های ایجادشده در این مرزها امیدواریم به‌خوبی بتوانیم از زائران اربعین مهمان‌نوازی کنیم. هرچند طی دو سال گذشته به‌واسطه شیوع کرونا زائران کمی داشتیم اما امسال زائران زیادی خود را برای ورود به ایران آماده کرده‌اند.»

براساس آمارهای رسمی تاکنون ۵۰هزار نفر در مرزهای سیستان‌وبلوچستان تردد داشته‌اند که از روزهای آینده این حجم افزایش پیدا خواهد کرد. بااین‌حال در مرز میرجاوه با توجه به زیرساخت‌های موجود آمادگی کامل برای استقبال از زائران اربعین وجود دارد.

معاون امنیتی و انتظامی استاندار سیستان‌وبلوچستان با بیان این‌که عمده مشکل ما در مرز ریمدان بود که با تعمیر مسیر و عریض‌کردن جاده، استقرار کانکس‌ها، نصب ۱۴ گیت ورودی، ساخت صد سرویس‌بهداشتی، اتصال کامل به اینترنت، تأمین آب‌وبرق آماده استقبال از زائران اربعین هستیم، می‌گوید: «دستگاه‌های اجرایی در ایام اربعین نیروهای خود را در مرز ریمدان و میرجاوه مستقر می‌کنند تا در کمترین زمان درصورت بروز مشکلات احتمالی برطرف شود.»

یکی از اتفاقات خوب در مرزهای شرقی به‌خصوص در سیستان‌وبلوچستان این است که اهالی روستاهای مجاور مرز اعلام آمادگی کرده‌اند تا منازل خود را در اختیار زائران قرار دهند.

ضمن این‌که با توافق‌های صورت‌گرفته با آستان قدس رضوی قرار شده مشابه آنچه در میرجاوه ساخته شده در مرز ریمدان نیز احداث شود.

مرز خسروی باز استاما کرمانشاهی‌ها داستانی دارند شنیدنی. آنها که چندین سال است در تلاشند تا بتوانند در خدمت زائران سیدالشهدا باشند امسال شرایط مرز خسروی را آماده کرده و امیدوارند با همراهی طرف عراقی بتوانند به‌صورت ثابت شاهد ترددها باشند.

در همین رابطه نماینده تام‌الاختیار وزیر کشور در کمیته حمل‌ونقل ستاد اربعین با بیان این‌که ۲۳۰ اتوبوس با استقرار در مرز خسروی زوار را از قصرشیرین به مرز خسروی و از آنجا به بغداد منتقل خواهند کرد، می‌گوید: «از این تعداد اتوبوس ۱۵۰ دستگاه از میدان امام‌حسین(ع) قصرشیرین و ۸۰ دستگاه در منظریه کار جابه‌جایی و انتقال زوار را در این مرز انجام خواهند داد.»

رسول محمدی‌راستین با بیان این‌که اتوبوس‌های مستقر در مرز خسروی در مسیر قصرشیرین به پایانه مرزی خسروی و منذریه به حسینیه بغداد زائران را جابه‌جا خواهند کرد، ادامه می‌دهد: «اتوبوس‌های مستقر در مرز خسروی از سه استان کرمانشاه زنجان و همدان تأمین خواهد شد که زیر نظر مجموعه حمل‌ونقل ستاد اربعین کرمانشاه فعالیت خواهند کرد.»

وی با اشاره به پیش‌بینی تردد ۲۰هزار نفری زوار، خاطرنشان می‌کند: «در سال ۹۸ اوج تردد زوار از یک مرز روزانه ۲۰هزار نفر بوده است که امسال با امکانات فراهم‌شده و تعداد اتوبوس‌های مستقر می‌توان جوابگوی این تعداد تردد بود.»

نماینده تام‌الاختیار وزیر کشور در کمیته حمل‌ونقل ستاد اربعین با بیان این‌که آمادگی افزایش ظرفیت تردد در مرز خسروی را داریم، تاکید می‌کند: «درصورت تغییر شرایط و افزایش تردد تدابیر لازم برای خدمات‌رسانی و جابه‌جایی زوار اتخاذ خواهد شد.»

ناگفته نماند معاون اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای لرستان نیز از آمادگی صددرصدی ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای این استان برای جابه‌جایی و خدمت‌رسانی به زائران اربعین حسینی خبر داده است.

رضا عبدی گفته: «با توجه به پیش‌بینی افزایش تعداد زائران اربعین حسینی و از طرفی نقش استان لرستان به‌عنوان پشتیبان پایانه‌های مرزی جنوب و غرب کشور به‌ویژه مرز مهران، ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای استان به صورت صددرصدی آماده خدمت‌رسانی در طول طرح اربعین حسینی است.»

وی تصریح کرد: «درمجموع 1405 دستگاه ناوگان اتوبوس، مینی‌بوس و سواری کرایه در قالب ۸۳ شرکت حمل‌ونقل مسافر در استان فعالیت دارند که با هماهنگی‌های انجام‌شده، درصورت اعلام نیاز استان‌های مرزی برای جابه‌جایی زائران و همچنین جایگزینی خودروهای کاروان‌های در راه مانده، مهیا هستند.»

معاون حمل‌ونقل اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای لرستان درخصوص برنامه‌ریزی و هماهنگی‌های صورت‌گرفته در کمیته حمل‌ونقل ستاد اربعین استان اظهار داشت: «در این راستا براساس شیوه‌نامه ابلاغی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و با تاکید مدیرکل راهداری لرستان که ریاست کمیته حمل‌ونقل را نیز در استان برعهده دارند، جلسات هماهنگی و برنامه‌ریزی با صنوف حمل‌ونقل و دستگاه‌های ذی‌ربط انجام شده است.»

ارسال نظرات