۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۳
کد خبر: ۶۱۰۳۵۵

مهمترین اخبار اقتصادی چهارشنبه ۲۹ خرداد | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار

مهمترین اخبار اقتصادی چهارشنبه ۲۹ خرداد | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار
سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان اعلام کرد که فرآورده‌های لبنی در میادین میوه و تره‌بار و فروشگاه‌های زنجیره‌ای ۱۵ درصد زیر قیمت مصرف‌کننده عرضه می‌شود.
به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی چهارشنبه ۲۹ خرداد ماه ۹۸ به شرح ذیل است:

کاهش ۲۲۶۹ واحدی شاخص بورس تهران
 
براساس اطلاعات مندرج در سامانه شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، شاخص کل بورس اوراق بهادار در پایان معاملات امروز چهارشنبه ۲۹ خرداد ۹۸ با کاهش ۲۲۶۹ واحد روبرو شد و به رقم ۲۳۴ هزار و ۸۷۹ واحد رسید.

شاخص کل با معیار هم‌وزن ۸۹۹ واحد افت پیدا کرد و به رقم ۵۶ هزار و ۲۶۱ واحد رسید. ارزش روز بازار در بورس اوراق بهادار تهران امروز به بیش از ۸۹۲ هزار میلیارد تومان رسید.

امروز معامله‌گران بورس اوراق بهادار تهران ۳.۴ میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق مالی در قالب ۲۷۱ هزار نوبت معامله و به ارزش ۱۱۴۷ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز شاخص قیمت با معیار وزنی ارزشی ۶۴۱ واحد کاهش یافته و به رقم ۶۶ هزار و ۴۵۷ واحد رسید.

شاخص قیمت با معیار هم‌وزن ۶۱۵ واحد افت کرده و به رقم ۳۸ هزار و ۵۱۲ واحد رسید.

شاخص آزاد شناور ۲۳۵۴ واحد کاهش یافته و به رقم ۲۶۴ هزار و ۷۹۷ واحد رسید.

شاخص بازار اول بورس ۱۱۱۹ واحد یافته و به رقم ۱۷۴ هزار و ۵۱۸ واحد رسید.

شاخص بازار دوم بورس ۷۰۲۸ واحد افت کرده و به رقم ۴۶۰ هزار و ۶۶۲ واحد رسید.

امروز نماد‌های فملی مربوط به صنایع مس ایران، شخارک پتروشیمی خارک بیشترین اثر افزایشی در شاخص بورس را داشته و نماد‌های فارس، صنایع پتروشیمی خلیج فارس، همراه، شرکت ارتباطات سیار ایران، تاپیکو، نفت و گاز و پتروشیمی تامین، فولاد مربوط به فولاد مبارکه اصفهان و نماد رمپنا مربوط به گروه مپنا بیشترین اثر کاهش در شاخص بورس را داشتند.

امروز نماد‌های پربیننده بورسی در گروه بانکی، خودرویی، شرکت‌های تامین اجتماعی و داروسازی بوده‌اند. امروز نماد وتجارت مربوط به بانک تجارت با قیمت نهایی ۴۲۱ ریال، نماد خساپا مربوط به سایپا ۱۶۷۱ ریال، نماد خودرو مربوط به ایران خودرو با ۵۲۶۳ ریال، نماد رمپنا مربوط به گروه مپنا با قیمت ۶ هزار و ۹۷۷ ریال، تاصیکو سرمایه‌گذاری صدر تامین و پاسار بانک پاسارگاد، دزهروای، داروسازی زهراوی، فولاد، فولاد مبارکه اصفهان از نماد‌های پربیننده بورسی بوده‌اند.

بنا به این گزارش، امروز در فرابورس ایران نیز شاخص کل ۵۵ واحد افت کرده و به رقم ۲۹۷۸ واحد رسید. ا مروز ارزش روز بازار اول و دوم فرابورس به بیش از ۱۶۷ هزار میلیارد تومان رسید. امروز معامله‌گران فرابورس بیش از ۱.۲ میلیارد اوراق بهادار، سهام و حق تقدم در قالب ۱۵۱ هزار نوبت معامله و به ارزش ۶۹۶ میلیارد تومان جابه جا کردند.

امروز نماد کرمان مربوط به توسعه و عمران استان کرمان در تقویت شاخص فرابورس اثرگذار بوده و نماد‌های مارون، پتروشیمی مارون، ذوب، سهامی ذوب آهن اصفهان، زاگرس، پتروشیمی زاگرس، میدکو، هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه، سمگا، سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی، مادیرا، صنایع ماشین‌های اداری ایران در کاهش شاخص فرابورس اثرگذار بودند.

امروز نماد‌های پربیننده فرابورس مربوط به شرکت‌های ذوب آهن اصفهان، سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی، ریل‌پرداز سیر، پتروشیمی زاگرس، بانک دی، توسعه و عمران استان کرمان و صنایع کاغذ پارس بوده‌اند.

امروز با پیام ناظر بازار حراج مجدد نماد معاملاتی جم مربوط به شرکت پتروشیمی جم انجام شد همچنین با پیام ناظر نماد‌های معاملاتی جم پیلین مربوط به پلی‌پروپیلن جم، فسپا مربوط به گروه صنعتی سپاهان، ختور مربوط به رادیاتورسازی ایران، دلقماح مربوط به حق تقدم استفاده نشده شرکت دارویی و بهداشتی لقمان متوقف شدند. همچنین نماد همراهح مربوط به شرکت ارتباطات سیار ایران بازگشایی شد. نماد رکیش مربوط به کارت اعتباری ایران کیش نیز با پیام ناظر بازگشایی شد.

در عوض نماد وصنا۱ گروه صنایع بهشهر ایران متوقف شد. نماد حفاریح مربوط به حق تقدم شرکت حفاری شمال جهت عرضه بیش از ۱۲۱ میلیون حق تقدم استفاده نشده با محدودیت هر دستور خرید حداکثر ۱۰۰ هزار عدد بازگشایی شد.

همچنین نماد‌های کف پارس فراورده‌های نسوز پارس، غگرجی مربوط به بیسکوئیت گرجی، سشمال مربوط به سیمان شمال نیز بازگشایی شدند. نماد جم مربوط به پتروشیمی جم بازگشایی شد.
___________________________

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز
 
امروز در بازار آزاد سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید با کاهش نسبت به آخرین قیمت‌های روز قبل در قیمت ۴ میلیون و ۶۱۵ هزار تومان و سکه بهار آزادی طرح قدیم ۴ میلیون و ۴۶۰ هزار تومان معامله می‌شود.

در بازار آزاد هر قطعه نیم‌سکه بهار آزادی ۲ میلیون و ۴۱۴ هزار تومان، ربع‌سکه یک‌میلیون و ۶۱۶ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی یک میلیون و ۸ هزار تومان فروخته می‌شود.

قیمت طلای ۱۸ عیار هم ۴۲۶ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است. ضمن آنکه هر اونس طلا در بازار‌های جهانی با قیمت ۱۳۴۲.۸ دلار معامله می‌شود.

صرافی‌های بانک‌ها هم‌اکنون قیمت دلار را برای فروش به مردم، ۱۳ هزار و ۱۰۰ تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۳ هزار تومان خریداری می‌کنند.

برهمین‌اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها، ۱۵ هزار تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۱۴ هزار و ۹۰۰ تومان است.
___________________________

قیمت نفت ۴ درصد جهش کرد
 
در پایان معاملات روز سه‌شنبه (بامداد چهارشنبه به وقت تهران)، پس از این‌که ترامپ گفت در اجلاس جی ۲۰، دیداری مبسوط با رئیس‌جمهور چین خواهد داشت، قیمت نفت آمریکا بیش از ۲ دلار جهش کرد.

قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام تگزاس غرب آمریکا ۲.۱۴ دلار یا ۴.۱۲ درصد جهش کرد و به ۵۴.۰۷ دلار رسید.

قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام برنت هم ۱.۳۴ دلار یا ۲.۲۰ درصد جهش کرد و در ۶۲.۲۸ دلار به فروش رسید.

ترامپ در توئیتر خود نوشت: من یک تماس تلفنی بسیار خوب با رئیس‌جمهور شی (جین‌پینگ) از چین داشتم. ما در هفته آینده در اجلاس جی ۲۰، یک اجلاس مفصل خواهیم داشت. تیم‌های تجاری مربوطه، قبل از دیدار ما، مذاکرات را آغاز خواهند کرد.

طرف چینی هنوز برگزاری این دیدار را تأیید نکرده است.

به نوشته رویترز، تنش‌های آمریکا و ایران همچنان در حال افزایش است و این قیمت‌ها را تقویت می‌کند.
___________________________

ارز ۴۲۰۰ تومانی برای کالا‌های اساسی حذف نمی‌شود
 
عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی روز چهارشنبه در حاشیه نشست هیأت دولت در جمع خبرنگاران، درباره ادعای برگزاری جلسه‌ای در روز پنجشنبه برای تصمیم گیری درباره حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی گفت: چنین بحثی را نداشته‌ایم و نمی‌دانیم که چه کسی چنین بحثی را مطرح کرده است.

رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد: ارز واردات برخی کالا‌ها همچنان ۴،۲۰۰ تومان است که همچنان برای آن‌ها گشایش اعتبار انجام می‌شود و اتفاق خاصی هنوز رخ نداده و بحثی هم نشده است، اما کارشناسان نظر خود را مطرح می‌کنند. دولت هر زمان که تصمیم بگیرد اعلام می‌کنیم.

همتی درباره پیش بینی نرخ دلار افزود: برای مدیریت نرخ ارز برنامه ریزی می‌کنیم، اما پیش بینی نداریم.

سامانه نیما حذف نمی‌شود

رئیس کل بانک مرکزی درباره ادعای اعضای اتاق بازرگانی درباره حذف سامانه نیما، گفت: سامانه نیما حذف نمی‌شود، اما نرخ آن به قیمت بازار آزاد نزدیک شده است.

همتی با بیان اینکه نمی‌دانم که چرا مرتب این موضوع را مطرح می‌کنند، اضافه کرد: اکنون نرخ حواله نیما با نرخ حواله بازار آزاد تفاوتی ندارد.

وی خاطر نشان کرد: دلیل اینکه در روز‌های اخیر ارز زیادی در سامانه نیما عرضه می‌شود این است که عرضه حواله‌های ارزی در سامانه نیما برای صادرکنندگان مطلوب‌تر است.

اروپا باید از ایران نفت بخرد یا خط اعتباری برقرار کند

رئیس کل بانک مرکزی درباره آغاز بکار اینستکس و این ادعا که برای راه اندازی آن در ایران، آمادگی لازم وجود ندارد، گفت: واقعیت کاملاً خلاف این ادعاست، نهاد منتناظر اینستکس در ایران تحت عنوان ساتما تشکیل شده که دارای ساختار و مدیرعامل است. ایران آمادگی کافی برای فعالیت آن را دارد.

همتی تصریح کرد: بار‌ها اعلام کرده‌ایم که اگر اتحادیه اروپا تمایل دارد این سامانه کار کند یا باید نفت ایران را خریداری کند یا اینکه باید خط اعتباری برقراری شود، اینستکس که «خشک خالی» نمی‌تواند کار کند.

وی اظهار داشت: اگر ما بخواهیم کالا وارد کنیم یا باید خط اعتباری برقرار کنند یا اینکه از ما نفت بخرند تا با پول آن بتوانیم مبادله کنیم.

رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد: ما آمادگی کافی داریم و منتظر اقدام اروپا هستیم.

همتی در پاسخ به این سوال که پس از ضرب الاجل ایران، آیا پیشرفتی رخ داده است؟ گفت: فعلاً خیر.

منابع قرض الحسنه بانک‌ها کاهش نیافته است

رئیس کل بانک مرکزی درباره کاهش منابع قرض الحسنه بانک‌ها نیز گفت: این منابع کم نشده بلکه مصرف آن زیاد شده است.

همتی افزود: اکنون مبلغ وام ازدواج بالا رفته است، پنج هزار میلیارد تومان نیز به سیل زدگان تسهیلات پرداخت می‌شود و برای مشاغل مربوط به کمیته امداد تسهیلات پرداخت خواهد شد.

وی با بیان اینکه حجم و میزان پرداخت تسهیلات افزایش یافته است، اظهار داشت: حتی به بانک‌ها ابلاغ شده است که از برخی منابع جاری خود برای پرداخت تسهیلات قرض الحسنه استفاده شود.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: امیدواریم مردم سپرده‌های قرض الحسنه بیشتری داشته باشند و بانک‌ها نیز بتوانند تسهیلات بیشتری در اختیار مردم قرار دهند.

وی درباره راه اندازی بازار متشکل ارزی نیز گفت: بازار متشکل ارزی جزو بازار‌های مهم و حساس است که حداقل‌هایی را برای شروع کار آن تعیین کرده‌ام که در حال آماده سازی است.

همتی با بیان اینکه این بازار حتماً در واقعی کردن نرخ ارز تأثیر مثبتی خواهد داشت، افزود: برای راه اندازی این بازار، برخی اقدامات باید انجام شود، در حال ثبت نام از صرافی‌ها هستیم و مسائل مربوط به برقراری ارتباط سیستم‌های ارتباطی و فناوری اطلاعات بانک‌ها با این شبکه در حال انجام است که در آینده نزدیک نهایی می‌شود.
___________________________

عرضه محصولات لبنی ۱۵ درصد زیر قیمت در میادین و فروشگاه‌های زنجیره‌ای

سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که فرآورده‌های لبنی پرمصرف به صورت مستقیم و بی‌واسطه در سازمان میادین میوه و تره‌بار و اتحادیه فروشگاه‌های زنجیره‌ای با حداقل ۱۵ درصد زیر قیمت مصرف‌کننده درج شده روی کالا، عرضه می‌شود.

متن این اطلاعیه به شرح زیر است:

براساس هماهنگی صورت گرفته توسط سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، انجمن صنایع لبنی ایران، سازمان میادین میوه و تره‌بار و اتحادیه فروشگاه‌های زنجیره‌ای و در جهت رفاه حال مصرف‌کنندگان عزیز موضوع عرضه مستقیم سه محصول پرمصرف لبنی (شیر، ماست و پنیر) مطرح و مقرر شد توزیع مستقیم این اقلام در مراکز عرضه مذکور عملیاتی شود.

در حال حاضر ۲۵ درصد از قیمت مصرف‌کننده مندرج بر روی بسته‌بندی محصولات لبنی را ضرایب سود پخش و خرده‌فروشی این اقلام تشکیل می‌دهد.

بر این اساس و با هدف حمایت از مصرف‌کنندگان و با هماهنگی‌های به عمل آمده با واحد‌های تولیدی، سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران و اتحادیه فروشگاه‌های زنجیره‌ای مقرر شد تا فرآورده‌های لبنی پرمصرف (شیر، ماست و پنیر) به صورت مستقیم و بی‌واسطه در این مراکز با حداقل ۱۵ درصد زیر قیمت مصرف‌کننده درج شده روی کالا عرضه شود.

انتظار می‌رود در این روش، افزایش هزینه‌های تولید که اخیراً در بهای محصولات لبنی لحاظ شده است در حداقل ممکن به مصرف‌کننده منتقل شده و خانوار‌ها بتوانند اقلام پرمصرف لبنی را با حداقل افزایش قیمت به نسبت قیمت‌های قبلی، در این مراکز تهیه کنند.

خاطرنشان می‌کند که شهروندان می‌توانند در صورت مشاهده هرگونه موارد تخلف در این زمینه و یا گران‌فروشی، احتکار، کم‌فروشی و عرضه خارج از شبکه، مراتب را از طریق تلفن ۱۲۴ به این سازمان و یا مراجعه به سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان اطلاع دهند". /۲۰۳/۹۶۹/م
محمدرضا محمودخانی
ارسال نظرات