۱۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۷
کد خبر: ۶۴۶۲۶۸
تولیت مدرسه علمیه مروی:

تفکر و تذکر از لوازم مجاهدت با نفس است

تفکر و تذکر از لوازم مجاهدت با نفس است
آیت الله تحریری با بیان اینکه تفکر و تذکر از لوازم مجاهدت با نفس است، گفت: انسان همیشه به موعظه نیاز دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمدباقر تحریری تولیت مدرسه علمیه مروی، شب گذشته در سلسله جلسات شرح چهل حدیث امام خمینی(ره) که به صورت مجازی برگزار شد، گفت: انسان در عالم دنیا دارای شؤون گوناگونی است.

وی افزود: زمانی که انسان متوجه حقیقت انسانی خود می شود که واقعیت والایی دارد و باید به سوی آن مقصد والا که برایش در نظر گرفته شده حرکت کند قهرا به فکر می‌افتد تا این حقیقت را دریابد.

آیت الله تحریری بیان داشت: از آنجا که انسان شؤون ظاهری گوناگونی مادی هم دارد قهرا یک نوع اصطکاک و تزاحم ظاهری بین این تمایلات ظاهری او در رسیدن به آن حقیقت و شکوفا شدن آن حقیقت انسانی نمایان می شود.

تولیت مدرسه علمیه مروی ابراز کرد: آدمی باید در میان مزاحمت هایی که در بین کشش‌های ظاهری و کشش‌های واقعی وجود انسان ظاهر می شود، تعادلی ایجاد کند. برای اینکه این تعادل برقرار شود انسان همواره نیاز به یک قصد و اراده جدی دارد تا از حقایق دوری نکند.

وی با بیان اینکه تفکر به این حقایق و از دست ندادن آن از مقدمات جهاد نفس است، عنوان کرد: جهاد با نفس مراتب و مراحلی دارد زیرا کشش‌های ظاهری انسان گوناگون است و همت آدمی نیز در حرکت به سوی کمال مختلف است؛ برای همین در شرع مقدس یک اصلی را مشخص کردند تا این اصل حفظ شود.

آیت الله تحریری ادامه داد: حفظ این اصل در مرحله اول مبارزه با نفس است زیرا تمایلات انسانی می خواهد به صورت عادات و غیر قابل کنترل ظهور پیدا کند و کسی به آن حد ندهد گرچه انسان ناچار می شود برای تشکیل زندگانی اجتماعی و حفظ آن ناخودآگاه به این تمایلات تن دهد.

تولیت مدرسه علمیه مروی افزود: مزایای زندگانی اجتماعی نوعی انسان ها را حد می زند و قانونمند می کند اما این مقدار قانونمندی و حد زدن برای سعادت حقیقی انسان کافی نیست زیرا انسان یک گستره وسیعی در سعادت عالم آخرت دارد لذا برای تامین این سعادت وسیع نیاز است تمایلات بیش از اینها محدود شود. خالق انسان خواسته است این محدودیت ابتدا از خود انسان شروع شود.

وی اضافه کرد: انسان باید از درون خود را کنترل کند و این کنترل شدن با تفکر به معاد و بازگشت وجودی و همچنین انجام دستورات دین امکان پذیر است.

آیت‌الله تحریری با اشاره به اینکه تذکر از لوازم مجاهدت با نفس به شمار می رود، گفت: به نوعی مساله تذکر با مساله تفکر همراه است زیرا تذکر تنبه قلبی و توجه به عنایات الهی است. انسان در مسیر طاعت باید بداند طاعت چه کسی را باید انجام دهد و این مساله «باید انجام دهد» برای نفس آدمی باید به یک باور قلبی تبدیل شود و این تذکر با توجه به نعمات الهی امکان پذیر است.

تولیت مدرسه علمیه مروی بیان داشت: تفکر در حقیقت جنبه عقلانیت انسان را سیراب می کند که لازم است اما این مقدار کافی نیست و انسان به تذکر و موعظه نیز نیاز دارد. شنیدن مواعظ از کسانی که موعظه آنان تاثیر گذار است ضرورت دارد. تذکر توجه دادن و بیدار کردن نسبت به آن چیزهایی است که انسان باید بداند و به کار ببندد بنابراین تفکر و تذکر هر دو باید باهم باشند تا انسان بتواند مجاهده نفس داشته باشد./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۹
عبدالسلام بن صالح هروی از امام رضا علیه السلام نقل می کند، حضرت می فرمود:
رحمت خدا بر کسی باد که دین و ولایت ما را زنده می کند. به حضرت گفته شد: چگونه امر شما را احیا و زنده می کند؟ حضرت فرمودند: علوم ما را یاد گیرد و به مردم بیاموزد؛ زیرا مردم اگر حُسن و حقایق کلام ما را بدانند قطعا از ما پیروی خواهند کرد.

عيون أخبارالرضا عليه‌السّلام، ج‏1، ص: 307.
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۱
یه ویروس کوچیک شد معلم مون، خیلی چیزا رو بهمون یادآوری کرد،
یادمون اومد که ...
نظافت چقدر مهمه
تدبیر چقدر لازمه
سلامتی چقدر با ارزشه
اطرافیانمون چقدر برامون عزیزن
در کنار عزیزانمون بودن، چقدر لذت بخشه
تک تک ثانیه های عمرمون چقدر ارزش دارن
انسان چقدر ناتوانه
مرگ چقدر میتونه نزدیک باشه
این ویروس یادمون انداخت که سلامتی، امنیت و آرامش چه نعمت های بزرگی بودن و حواسمون بهشون نبود
و مهمترین چیزی که یادمون انداخت، آره مهمترینش
این که خدا چقدر بزرگه، چه قدرت بزرگیه...
ویروسی که حتی با چشم دیده نمیشه، خیلی چیزا رو به یک دنیا یاد آوری کرد ...
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۴
اگر یک شخص ثروتمند که به او اطمینان و اعتماد داری
به تو بگوید نگران نباش وغصّه ی بدهی هایت را نخور، خیالت راحت باشد، من هستم؛ ببین این حرف او چقدر به تو آرامش می بخشد و راحت می شوی

خدای مهربان که غنی و تواناست به تو گفته است:
ألَیسَ اللهُ بِِکافٍ عَبدَهُ
آیا خداوند برای کفایت امور بنده اش بس نیست؟
یعنی ای بنده ی من ، بـرای همه ی کسری و کمبودهای دنیوی و اخروی ات من هستم.
این سخن خدا چقدر تو را راحت می کند و به تو آرامش می بخشد؟!

«ألا بِذِکرِ اللهِ تَطمَئِنُّ القُلوبُ،»
دلها با یاد خدا آرامش می یابد.

خدا مهربانتر از آن چیزیست که تو فکر میکنی.
0
0