۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۹
کد خبر: ۶۵۰۳۳۸
کرونا از تهدید تا فرصت؛

تشریح اقدامات قرارگاه جهادی حوزه علمیه اصفهان

تشریح اقدامات قرارگاه جهادی حوزه علمیه اصفهان
قرارگاه جهادی حوزه علمیه اصفهان با حضور نهادهای مختلف حوزوی از جمله قرارگاه های جهادی کشور بوده است که اقدامات مؤثری در زمینه مقابله با کرونا داشته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، شیوع ویروس کرونا در ایران و جهان را باید رخدادی فراتر از اپیدمی یک بیماری در نظر گرفت، چرا که رویکرد ملت‌ها و دولت‌ها در مقابله با این ویروس ماهیت و هویت فرهنگی و تمدنی آنها را فاش کرد، از غارت فروشگاه‌ها در غرب تا دزدی دولت های غربی از یکدیگر نشان دهنده اوج بحران تمدنی در این کشورهای مدعی تمدن و عقلانیت و قانونمداری بود و این در حالی بود که جمهوری اسلامی ایران از همان ابتدا مشغول یاری رسانی به دیگر کشورها بوده است.

مردم ایران نیز همانطور که پیش بینی می‌شد منتظر اقدامات دولت و دستگاه‌های دولتی نماندند و از همان ابتدای شیوع این ویروس در کشور شاهد شکل گیری خودجوش قرارگاه‌های جهادی از سوی اقشار مختلف مردم بودیم، که طلاب حوزه علمیه قم را می‌توان پیشتاز این موضوع عنوان کرد که با حضور در بیمارستان ها و رسیدگی به بیماران مبتلا به کرونا و یاری رسانی به کادر درمانی خدمات شایان ذکری را ارائه دادند.

نگاه تمدنی حوزه های علمیه به مسائل و رخدادهای مختلف نظیر شیوع ویروس کرونا و ضرورت حضور حوزه علمیه در عرصه‌های اجتماعی و استفاده از ظرفیت‌های گسترده حوزه‌های علمیه موضوعی است که باید به آن توجه ویژه داشت و همانطور که شاهد بودیم فعالیت‌های جهادی طلاب و روحانیون در این خصوص بسیار مؤثر و کاربردی بوده است.

استان اصفهان یکی از استان‌هایی است که با شیوع ویروس کرونا در کشور به سرعت در صدر لیست تعداد مبتلایان به این ویروس قرار گرفت و زنگ‌های خطر در استان اصفهان و کلانشهر اصفهان به صدا درآمد.

افزایش چشمگیر مبتلایان به کرونا ضرورت فعالیت جدی گروه‌های جهادی برای یاری کادر درمان و پیشگیری از گسترش این بیماری را گوشزد می‌کرد، از این رو گروه‌های مختلف جهادی به ویژه قرارگاه جهادی حوزه علمیه اصفهان وارد میدان عمل شدند تا با اقدامات خود در راستای مقابله با ویروس کرونا و برطرف کردن نیازهای مادی و معنوی جامعه گام بردارند.

شرایط پیچیده اصفهان در صورت عدم ورود نیروهای جهادی می‌توانست تبدیل به یک بحران جدی شود اما با حضور نیروهای جهادی و مردمی شاهد اتفاقات خوبی در زمینه مبارزه با ویروس کرونا در اصفهان بودیم که بخشی از این نیروهای جهادی را طلاب و روحانیون حوزه علمیه اصفهان تشکیل داده بودند.

در این خصوص گفتگویی با مسؤولان نهادهای حوزوی و قرارگاه جهادی حوزه علمیه اصفهان داشته‌ایم تا بیشتر با اقدامات آنها آشنا شده و دستاوردهای جهادی طلاب و روحانیون حوزه علمیه اصفهان را بیشتر بشناسیم.

 

تشریح اقدامات قرارگاه جهادی حوزه علمیه اصفهان

تهیه و توزیع 500 هزار لیتر مواد ضدعفونی کننده در قرارگاه جهادی حوزه علمیه اصفهان

حجت الاسلام مؤمنی معاون تبلیغ و تهذیب حوزه علمیه اصفهان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، با بیان اینکه قرارگاه جهادی طلاب و روحانیون حوزه علمیه اصفهان از نیمه اسفند سال گذشته در عرصه مقابله با کرونا آغاز به کار کرده است، گفت: این قرارگاه به صورت فرا دستگاهی در استان اصفهان تشکیل شده است، به این معنا که دفتر تبلیغات اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی، مرکز خدمات حوزه‌های علمیه، بسیج طلاب، حوزه علمیه خواهران، سازمان اوقاف وامور خیریه و مرکز مدیریت حوزه علمیه برادران این پایگاه را با مسؤولیت مرکز مدیریت حوزه علمیه اصفهان راه اندازی کردند و این مدل قرارگاه در کشور بی‌نظیر است.

وی از تشکیل سه کمیته اصلی در این قرارگاه خبرداد و افزود: کمیته تبلیغی فرهنگی که به پاسخگویی به شبهات، مشاوره‌های دینی و سلامتی و برنامه‌های متنوع سرگرمی و مذهبی را در دستور کار داشت، کمیته اطلاع رسانی که پوشش فعالیت‌های جهادی را در دستور کار داشت و کمیته پشتیبانی که مسائل مالی و پشتیبانی قرارگاه را برعهده داشت.

مسؤول قرارگاه جهادی حوزه علمیه اصفهان با بیان اینکه قرارگاه جهادی حوزه علمیه اصفهان در تعامل کامل با ستاد مقابله با کرونا استان اصفهان بوده است، اظهار کرد: تمام اقدامات قرارگاه با هماهنگی کامل با ستاد مقابله با کرونا استان و رعایت دستورات و پروتکل‌های بهداشتی و ایمنی و سلامت انجام شده است.

حجت الاسلام مؤمنی در ادامه خاطرنشان کرد: یکصد نفر از طلاب خواهر و برادر در بیمارستان‌های استان حضور داشته‌اند، حضور در مراکز نقاهتگاهی، فعالیت 30 طلبه در تغسیل، تکفین و تدفین اموات مبتلا به کرونا در سطح استان، ضدعفونی معابر، بیمارستان‌ها، آسایشگاه‌های سالمندان و مساجد با استفاده 500 هزار لیتر مواد ضدعفونی کننده، جمع آوری،ساماندهی و توزیع کمک‌های نقدی و غیر نقدی، تهیه بسته‌های معیشتی و ارزاق برای خانوارهای نیازمند که تا کنون 6هزار بسته توزیع شده است از جمله اقداماتی است که قرارگاه جهادی حوزه علمیه اصفهان در سطح استان اصفهان انجام داده است.

وی با اشاره به ضرورت توجه به نیازهای معنوی جامعه و پرداختن به مباحث تبلیغی و نشر معارف اهل بیت(ع) در فضای مجازی، تصریح کرد: ایجاد صفحات مختلف در شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان‌ها و ارائه فعالیت‌های آموزشی و فرهنگی از دیگر اقداماتی است که از سوی قرارگاه جهادی حوزه علمیه اصفهان انجام شده است.

معاون تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه اصفهان خاطرنشان کرد: همچنین با حضور 30 نفر از اساتید کلام، مشاوره و قرآن کریم خط مستقلی با شماره 09640 خط ارتباطی برای پاسخگویی به نیازهای فکری و معنوی جامعه راه اندازی شده است، طرح از منبر تا ممبر نیز به مناسبت ماه مبارک رمضان برای مبلغان در فضای مجازی پیش بینی شده است و هر مبلغ حداقل با 200 عضو در این زمینه فعالیت خواهد کرد.

حجت الاسلام مؤمنی با بیان اینکه به مناسبت میلاد باسعادت امام زمان(عج) طرح همگانی استغاثه در محضر امام زمان(عج) در اصفهان از سوی قرارگاه جهادی حوزه علمیه اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: در این طرح در کنار نورافشانی‌هایی که به مناسبت نیمه شعبان انجام می‌شد مردم با حضور بر روی بام خانه‌ها فریاد یا صاحب الزمان(عج) ادرکنی سردادند.

مسؤول قرارگاه جهادی حوزه علمیه اصفهان به نیازهای مردم و مراکز درمانی به دستکش، ماسک، گان، شیلد، کلاه و دیگر ادوات ایمنی و مراقبتی اشاره کرد و گفت: به همین دلیل کارگاه‌های تولیدی توسط طلاب خواهر و برادر تشکیل و مشغول به فعالیت شدند که هرکارگاه حداقل روزانه 200 محصول تولید کرده است که در سطح استان توزیع گردیده است.

 

 

تشریح اقدامات قرارگاه جهادی حوزه علمیه اصفهان

فعالیت بیش از 500 بانوی طلبه اصفهانی درعرصه مقابله با ویروس کرونا

حجت الاسلام بهرامی با بیان اینکه بیش از 500 بانوی طلبه اصفهانی به صورت جهادی مشغول همکاری درعرصه پیشگیری از ویروس کرونا هستند گفت: بانوان طلبه جهادگر در زمینه تولید اقلام بهداشتی شامل: دوخت ماسک و پاپوش، لباس بیمارستانی و در زمینه مشاوره، رسانه و فضای مجازی مشغول به فعالیت هستند.

حجت الاسلام غلامرضا بهرامی مدیر حوزه علمیه خواهران استان اصفهان، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، گفت: از ابتدای شیوع ویروس کرونا خواهران طلبه وارد میدان مبارزه با کرونا شدند و در حال حاضر تعداد ۷۰ نفر از خواهران طلبه با قرارگاه جهادی حوزه علمیه اصفهان در سه سطح همیار بیماران در نقاهتگاه باغ ابریشم، دوخت ماسک، تقسیم مواد ضدعفونی کننده برای کمک به مردم همکاری می کنند.

وی در ادامه افزود: تعدادی از بانوان طلبه جهادی در سطح استان اصفهان با نظارت بهداشت محیط و تجهیزات کامل اقدام به تغسیل، تکفین و تدفین جان باختگان کرونا کردند همچنین در کنار سایر نهادها و گروه‌های جهادی اقدام به گندزدایی مکان‌های مختلف از جمله مدارس کرده‌اند.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان اصفهان با بیان اینکه بیش از 500 بانوی طلبه در شهر اصفهان و شهرستان ها در تهیه و دوخت ماسک درکارگاه های ایجاد شده در سطح مدارس علمیه و کارگاه های جهادی سطح شهر شرکت همکاری می‌کنند و حتی در برخی از کارگاه ها روزانه بیش از 6 هزار ماسک تولید می شود.

حجت الاسلام بهرامی با اشاره به فعالیت‌های تبلیغی خواهران حوزه علمیه اصفهان، اظهار کرد: طلاب خواهر در آگاهی بخشی به طلاب و خانواده های طلاب در زمینه های پزشکی و آگاهی درمورد شیوه های پیشگیری و مقابله با کرونا نقش بسزایی ایفا می کنند و همچنین تهیه و توزیع مواد ضد عفونی کننده و اقلام بهداشتی جهت استفاده  طلاب و مردم درسطح شهر را به عهده گرفته اند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: به نیت سلامتی و تعجیل در فرج امام زمان(عج) و در امان ماندن مردم از بلاها مدارس علمیه خواهران، اقدام به سنت حسنه قربانی کردن نمودند و 14 راس گوسفند قربانی در میان نیازمندان توزیع شده است.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان اصفهان با بیان اینکه خواهران حوزه علمیه اصفهان فعالیت‌های فرهنگی و معنوی در فضای مجازی را هم در دستور کار داشته‌اند، تصریح کرد: برنامه های معنوی نظیر ختم ادعیه، حدیث کسا و زیارت عاشورا و ختم قرآن در فضای مجازی، تهیه بسته های تغذیه سلامت ویژه طلاب و افراد نیازمند، اطلاع رسانی و برطرف نمودن شبهات در زمینه ویروس کرونا در فضای مجازی، قرائت دعای هفتم صحیفه سجادیه، عیادت از بیماران و دلجویی از کادر درمانی از جمله اقدامات است که خواهران حوزه علمیه اصفهان انجام داده‌اند.

وی ادامه داد: همچنین تهیه تجهیزات و لباس بیمارستانی برای مراکز درمانی، تشویق طلاب و خانواده طلاب و نیز مردم به در خانه ماندن از طرق مختلف از برنامه های انجام شده توسط طلاب، مشاوره تلفنی وامید بخشی به طلاب وخانواده جان باختگان و همچنین کمک های نقدی را از جمله فعالیت‌های ایثارگرانه طلاب خواهر استان اصفهان عنوان کرد.

 

 

تشریح اقدامات قرارگاه جهادی حوزه علمیه اصفهان

حضور بیش از 700 طلبه در طرح تبلیغ دین در فضای مجازی

حجت الاسلام حامد اهتمام مدیرکل فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با اشاره به اینکه هر طلبه باید یک رسانه باشد، گفت: با توجه به فضای ارتباطات و دنیای مجازی که انسان ها در آن بیشتر از دنیای حقیقی تنفس می‌کنند، حضور روحانیون و مبلغین در محیط های مجازی از ضروریات است.

حجت الاسلام اهتمام در ادامه افزود: یکی از وظایف مهم دفتر تبلیغات اسلامی، اعزام مبلغین به محیط های تبلیغی پس از فراگیری آموزش‌های لازم در زمینه های تبلیغ و ترویج معارف اهل بیت(ع) است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط کنونی که  تبلیغ دین به صورت حضوری در فضاهای عمومی و محافل دینی و مذهبی وجود ندارد و از طرفی تبلیغ دین تعطیل بردار نیست از اینرو طرحی با عنوان "تبلیغ دین در فضای مجازی"در معاونت فرهنگ و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان رقم خورد.

مدیرکل فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان اظهار کرد: هدف اصلی این طرح این بود که هر مبلغ  از طریق راه اندازی یک کانال با نام خود و بارگذاری مطالب دینی، مذهبی، فرهنگی و اجتماعی بتواند ارتباط خود را با بدنه جامعه حفظ کند، طبق برآورد انجام شده امسال بیش از ۷۰۰ مبلغ خواهر و برادر در این طرح شرکت خواهندکرد.

وی با اشاره به اهمیت تبلیغ معارف دین در فضای مجازی تصریح کرد: در حال حاضر با توجه به فضای ارتباطات ودنیای مجازی که انسان ها در آن بیشتر از دنیای حقیقی تنفس می کنند، حضور روحانیون و مبلغین در محیط های مجازی از ضروریات است و هر طلبه می بایست خود یک رسانه باشد.

حجت الاسلام اهتمام ادامه داد : جهت جلوگیری از آسیبهای احتمالی در این نوع تبلیغ، لازم است هر مبلغی که تمایل دارد در این طرح شرکت کند یک فایل صوتی، تصویری از محتوای منبر و سخنرانی خود ارائه کند که بعد از نظارت فنی و محتوایی حکم اعزام تبلیغی شخص صادر خواهد شد.

وی با بیان اینکه در این طرح، روزانه یک مسابقه قرآنی طراحی می شودکه مبلغان با بارگذاری آن در کانال خود می‌توانند پویایی و زنده بودن کانال خود را افزایش بدهند، اظهار کرد: از امتیازات دیگر این طرح این است که با همکاری گروه های تبلیغی فعال  و توانمند توانستیم ۲۰۰۰ محتوای تبلیغی با موضوع ماه مبارک رمضان و کرونا تولید کنیم که طلاب و مبلغان در این طرح می توانند در کانال خود از این محتوا استفاده کنند.

مدیرکل فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با اشاره به اینکه یکی دیگر از اهداف این طرح هویت بخشی به طلاب در فضای مجازی است، گفت: در حال حاضر مجموعه ها و نهادها و مراکز فرهنگی در شبکه های اجتماعی حضور فعالی دارند ولی ما در این طرح به دنبال این هستیم که هر طلبه با نام خود و با تصویری که در پروفایل خود قرار می‌دهد یک هویت واقعی و مشخص در فضای مجازی داشته باشد.

حجت الاسلام اهتمام به ظرفیت‌های بالای دفت تبلیغات اسلامی اصفهان در عرصه فعالیت‌های جهادی اشاره کرد و گفت: دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان در قرارگاه جهادی طلاب و روحانیون حوزه علمیه اصفهان تحت عنوان کمیته فرهنگی تبلیغی، افتخار مسؤولیت هماهنگی بین نهادهای حوزوی و دینی استان را به عهده دارد و امیدواریم با همه توان و با همکاری همه نهادها بتوانیم در ماه مبارک رمضان امسال با توجه به شرایط فعلی مثل سالهای گذشته ترویج معارف اهل بیت(ع) را با حضور طلاب و مبلعان دینی در فضای مجازی داشته باشیم.

 

 

تشریح اقدامات قرارگاه جهادی حوزه علمیه اصفهان

تولید روزانه 12 هزار محصول محافظتی در قرارگاه جهادی حوزه علمیه اصفهان

حجت الاسلام علیرضا ناجی مسؤول کمیته اطلاع رسانی و روابط عمومی قرارگاه جهادی حوزه علمیه اصفهان، با اشاره به آغاز به کار قرارگاه جهادی حوزه علمیه اصفهان از اواسط اسفندماه 1398 می باشد گفت: گستره فعالیت این قرارگاه شامل اکثر شهرستان های استان اصفهان از جمله شهر اصفهان، نجف آباد، خمینی شهر، بویین میاندشت، چادگان، اردستان، فلاورجان، فریدن، خوانسار و شهرستان‌های دیگر می باشد.

وی در ادامه افزود: قرارگاه جهادی حوزه علمیه اصفهان متشکل از مرکز مدیریت حوزه علمیه برادران، مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران، سازمان تبلیغات اسلامی، دفتر تبلیغات اسلامی، اداره کل اوقاف و امور خیریه، سازمان بسیج طلاب و مرکز خدمات حوزه علمیه است و تا کنون چندین جلسه با حضور مسؤولین یا نمایندگان اعضاء، تحت عنوان جلسه شورای مرکزی قرارگاه تشکیل شده است.

مسؤول کمیته اطلاع رسانی و روابط عمومی قرارگاه جهادی حوزه علمیه اصفهان خاطرنشان کرد: این قرارگاه عضو جبهه مردمی سلامت استان می باشد و دارای 3 کمیته تبلیغی با محوریت دفتر تبلیغات اسلامی)، خدمات و پشتیبانی با محوریت مرکز خدمات حوزه علمیه و اطلاع رسانی با محوریت دفتر روابط عمومی مرکز مدیریت حوزه علمیه اصفهان می باشد.

حجت الاسلام ناجی با اشاره به برگزاری جلسات قرارگاه جهادی حوزه علمیه اصفهان با مسؤولان و نهادهای مختلف از جمله دانشگاه علوم پزشکی، جبهه مردمی سلامت، استاندار اصفهان و آیت الله مهدوی، تصریح کرد: اقدامات جهادی گسترده‌ای توسط طلاب و روحانیون حوزه علمیه اصفهان انجام شده و در حال انجام است، از جمله ضد عفونی معابر و بیمارستان ها با خرید 550 کیلو کلر خشک که 500 هزار لیتر مایع ضد عفونی تولید کرده و تهیه حدود 2000 لیتر ای پی مکس که برای بیمارستانها استفاده شده و هر لیتر آن با 50 لیتر آب محلول شده است.

وی ادامه داد: حضور در مراکزی مانند خانه سالمندان آسمان و اهدای کمکهای نقدی و غیر نقدی و ضد عفونی این مراکز، غسل و تجهیز اموات مبتلا به کرونا در اصفهان و شهرستان ها با ارسال تجهیزات برای تجهیز میت که حدود 20 طلبه به این فعالیت مشغولند، حضور در بیمارستان ها و کمک به بیماران کرونایی از طلاب خواهر و برادر که حدود 60 نفر به صورت مستقیم در این خصوص فعالیت دارند از دیگر اقدامات قرارگاه جهادی حوزه علمیه اصفهان است.

مسؤول کمیته اطلاع رسانی و روابط عمومی قرارگاه جهادی حوزه علمیه اصفهان با اشاره به تهیه و توزیع ارزاق میان نیازمندان از سوی قرارگاه جهادی حوزه علمیه اصفهان، اظهار کرد: تهیه دستگاه ساخت و تولید روزانه حدود 12000 عدد، دستکش کلاه، ماسک و لباس و توزیع در مراکز به قیمت فقط مواد اولیه از اقدامات مؤثری است که این قرارگاه به آن توجه جدی داشته است.

وی از پخش حدود 9 هزار وسیله آتش بازی در سطح شهر اصفهان به مناسبت نیمه شعبان خبرداد و عنوان کرد: اجرای طرح از منبر تا ممبر برای مبلغین به صورت صوتی و تصویری برای برادران و صوتی برای خواهران در پیام رسان ها با حداقل 200 عضو با نام حقیقی مبلغین ز جمله اقداماتی است که در حوزه فضای مجازی به آن پرداخته شده است.

حجت الاسلام ناجی به ضرورت تأمین نیازهای فکری و فرهنگی و معنوی جامعه در شرایط کنونی از طریق فضای مجازی اشاره کرد و گفت: اجرای این طرح با هدف هویت بخشی در فضای مجازی در نظر گرفته شده و 300 نفر تا کنون برای طرح آمادگی خود را اعلام کرده اند  و امیدوار هستیم بتوانیم پاسخگوی نیازهای جامعه از طریق استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی باشیم./1304/ز503/ب1

گزارش از متین فیروزآبادی

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
هومن
Iran, Islamic Republic of
۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۹
معرفت‌افزایی باید مقدمه عمل جهادی و انقلابی شودهمانطور که اقدام طلاب اصفهان به صورت جهادی در برابر کرونا و تبلیغ مجازی قابل تحسین است.
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۱
تلاش ها و مجاهدت های کادر درمانی کشور با هیچ قلم و زبانی قابل توصیف نیست
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۵
گروه های جهادی روحانیان از روز اول در کنار دیگر برادران بسیجی و جهای خود به موضوع پیشگیری از کرونا و ارائه خدمات در این عرصه ورود کردند.
1
0