۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۱
کد خبر: ۷۲۹۰۴۴
در نشست الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت مطرح شد؛

حکمت‌های ابتلا و امتحان مومنین در کلام امام خمینی

حکمت‌های ابتلا و امتحان مومنین در کلام امام خمینی
اصفهان ـ کارشناس مسائل دینی با اشاره به نقش بلا در رشد انسان گفت: اگر کسی برخی بلاها را نچشد به بعضی مقامات نمی‌رسد، یکی از این مقام‌ها شهادت است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، سامان معصومی کارشناس مسائل دینی، ظهر امروز در سلسله نشست‌های برخط الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با موضوع «نگاه به کتاب چهل حدیث امام خمینی (ره)؛ سنت ابتلاء و آزمایش مومنین» گفت: کتاب چهل حدیث از کتاب‌های منضبط امام خمینی (ره) است که در چهل فصل، چهل حدیث را شرح داده است.

وی ادامه داد: حدیث پانزدهم، درباره بلا و ابتلای مومنان است. یکی از حکمت‌های بالفعل شدن انسان‌ها این است که خالص شوند تا اتمام حجتی شود با آن‌هایی که اهل جهنم هستند.

کارشناس مسائل دینی خاطرنشان کرد: در شرح حدیث پانزدهم، امام خمینی (ره) روایتی را ذکر می‌کند با این مضمون که ظهور محقق نمی‌شود مگر بعد از یأس و پس از اینکه انسان‌ها از هم متمایز شوند، ظهور نمی‌آید مگر بعد از اینکه خالص شویم، شقی، شقی شود و سعید شود آنکه سعید است.

وی در ادامه اظهار کرد: آیات معاد دو دسته متمایز را برای ما به تصویر می‌کشند، بهشتی‌هایی که غرق در نعمت و جهنمی‌هایی که در عذاب‌ هستند. اما اکنون با مجموعه انسان‌هایی خاکستری روبرو هستیم.

معصومی بیان کرد: بلاها و آزمون‌ها برای این نیستند که درباره شقی و سعید بودن انسان‌ها آگاهی رخ دهد بلکه برای این است که شقی، شقی و سعید، سعید شود. یعنی مشخص گردد که چه کسی کجا قرار دارد و این با ابتلاء حاصل می‌شود.

وی با بیان اینکه بلا در رشد و تربیت ما ضروری است، گفت: بلا یک نکته اضافی خارج از اصل زندگی نیست. این طور نیست که بگوییم اصل زندگی، خوبی و خوشی است و بدی‌ها را باید تحمل کرد. امام خمینی (ره) می‌گوید اینها اصل زندگی است و اصل حرکت ما از بالقوه به بالفعل بودن است.

کارشناس مسائل دینی با بیان اینکه گاهی تصور می‌کنیم خداوند بلا را به انسان‌های گناه‌کار می‌دهد، افزود: براساس شرح امام خمینی (ره)، بلا برای انسان‌های خوب است و اگر بلا نبینند خوب نمی‌شوند.

وی ادامه داد: آن کسانی که بیش از همه مردم به آن‌ها بلا می‌رسد، انبیاء هستند، پس از آن‌ها، وصی و جانشین انبیاء، اولیا و مومنین در رده‌های بعد قرار دارند.

معصومی تصریح کرد: مومن به میزانی که اعمال حسنه‌اش زیاد می‌شود بلا می‌بیند و کسی که دینش صحیح و عملش نیکو شود بلایش بیشتر می‌شود. ابتلا نه تنها انسان مومن را مومن‌تر می‌کند که هرچه ایمان او بیشتر شود، بلایش هم بیشتر می‌شود. بلایی که بر سر کافر می‌آید به خاطر عقوبت آن نیست و دلیل دیگری دارد. کسی که دینش ضعیف و عقلش کم شود، بلای او کمتر خواهد شد.

وی با بیان اینکه باید از ابتلاء انسان درک صحیحی داشته باشیم، گفت: به سنت‌های الهی که در پس این عالم است باید بیشتر توجه کنیم. امام خمینی (ره) دراین باره تذکر جالبی می‌دهد. درباره بیماری‌ها و بلاهای سخت اینگونه می‌پرسند که آیا بر انبیاء و مومنین وارد می‌شود؟ امام (ره) پاسخ می‌دهد هر بلایی، به مومنین و حتی انبیاء وارد می‌شود.

کارشناس مسائل دینی اظهار کرد: ممکن است خداوند برای انبیایی که به نیت تبلیغ آن‌ها را به سوی مردم فرستاده است بلاهای مشمئز کننده ندهد، دلیل این است که مردم از گرد این رسولان، دور نشوند، علت آن نیز ضعف ایمان مردم و حکمتی از سوی خداوند است.

وی افزود: امام خمینی (ره) در بیان اینکه چرا مومن مبتلا می‌شود، حرکت از دنیا به سوی آخرت را مطرح می‌کند. اگر حب و گرایشش به دنیا بود با جریان حرکت الهی در تضاد قرار می‌گیرد، اما اگر کسی حب به آخرت داشت با این مسیر به راحتی همراه می‌شود اما نکته این است که ما در اینجا همچنان خالص نیستیم.

معصومی خاطرنشان کرد: یکی از حکمت‌های بلا این است که دنیا مقداری برای مومن تیره و نامطلوب شود تا حب به آخرت او بیشتر و حرکتش شدت بگیرد.

وی با اشاره به حکمت دیگر بلا و مصیبت در زندگی انسان عنوان کرد: گاهی نسبت خود را با خدا فراموش می‌کنیم. ما در نسبت به خدا، فقیر و بنده‌ای مملوک هستیم اما این وضعیت را احساس نمی‌کنیم. اگر این حس را داشتیم با غم و گرفتگی به در خانه خدا می‌رفتیم، خداوند برای اینکه ما را بینا کند بلا نازل می‌کند تا از جایگاه خود درک پیدا کنیم.

کارشناس مسائل دینی اظهار کرد: امام (ره) می‌فرماید انبیاء و صالحان حب دنیا ندارند اما چون می‌دانند دنیا چیز با ارزشی نیست و خداوند تمایلی به آن ندارد، می‌گویند خدایا ما را در بی‌دنیایی قرار بده.

وی افزود: امام خمینی (ره) در حکمت دیگر، تذکر می‌دهد که یک سری از مقامات و کمالات به جز در بعضی بلاها داده نمی‌شود، یعنی اگر کسی برخی بلاها را نچشد به برخی مقامات نمی‌رسد، یکی از این مقام‌ها شهادت است.

معصومی در پایان تصریح کرد: البته صورت ملکوتی شهادت در راه خدا حاصل نمی‌شود مگر به وقوع آن در مُلک، چنانکه مبرهن است در علوم عقلیه. این بیان امام (ره) یعنی فرد باید واقعا شهید شود تا مقام شهادت را به دست آورد. بی‌دلیل نیست که تمام ائمه شهید شدند، سنت بلا و خالص شدن مومنین جدی است. براساس روایات، ظهور بعد از خالص شدن محقق می شود./1304/

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات