۰۷ آذر ۱۳۹۱ - ۱۲:۱۳
کد خبر: ۱۴۷۹۵۵
با انتشار کتابی؛

الگوی رهبری امام خمینی‌ تبیین شد

خبرگزاری رسا ـ کتاب الگوی رهبری امام خمینی «رحمةالله علیه» به قلم عباس شفیعی از سوی انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه منتشر شد.
الگوي رهبري امام خميني‌

 

حجت‌الاسلام عباس شفیعی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا از انتشار کتاب الگوی رهبری امام خمینی «رحمةالله علیه» خبر داد و گفت: این کتاب در چهار فصل و یک خاتمه به سفارش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و به عنوان کتاب درسی تدوین شده است.

 

وی افزود: فصل نخست اثر به مفاهیم رهبری از جمله مدیریت، سبک، روش، سیره و ولایت فقیه می‌پردازد و فصل دوم براساس روش علمی، ادبیات نظری تحقیق بررسی می‌شود که رهبری را در آیینه سه نگرش سنتی به رهبری، نگرش رفتاری به رهبری و نگرش اقتضایی به رهبری مورد بررسی قرار می‌دهد.

 

نویسنده کتاب ادامه داد: پس از پرداختن به الگوهای جدید رهبری مانند رهبری بصیر، خدمتگزار، معنوی و اخلاقی و ارائه تحلیل کلی از تئوری‌های علمی رهبری، در فصل سوم و چهارم به تبیین الگوی مورد نظر حضرت امام‌ خمینی «رحمةالله علیه» از رهبری پرداخته شده است که این الگویی است که ایشان در برخی از فرمایشات خود به سران کشورهای اسلامی پیشنهاد داده‌اند.

 

وی با اشاره به وقوع بیداری اسلامی در کشورهای منطقه، بر ضرورت ارائه طرحی جدید از الگوی امام راحل، متناسب با اوضاع کنونی تأکید کرد و افزود: الگوی امام«رحمةالله علیه» از رهبری، حکومت و یا مدیریت بر قلوب است و در این اثر طوری طراحی شده که در بین کشورهای اسلامی منطقه نیز کاربرد دارد.

 

حجت‌الاسلام شفیعی با بیان این‌که الگوی امام راحل از رهبری همان الگوی عصر پیامبر اکرم‌ «صلی الله و علیه و آله» و دارای سه مؤلفه و عنصر مهم است، گفت: براساس فرمایش امام راحل، رهبری بدون داشتن انگیزه الهی و حرکت در مسیر رضای الهی امکان‌پذیر نیست، بنابراین یکی از این عناصر مهم اخلاص است.

 

وی هدف‌محوری را از شاخصه‌های مهم اخلاص برشمرد و افزود: امام راحل در این زمینه این‌گونه مثال می‌زنند که اگر همه انبیای الهی را در یک روستا یا شهر جمع کنند، بر سر قدرت دعوایشان نمی‌شود و اگر یکی از انبیا حکومت را به دست گیرد بقیه تابع او هستند و از آنجا که او برای خدا عمل می‌کند، هیچ یک از انبیا اعتراضی نمی‌کنند.

 

عضو هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه همچنین رضایت خدا، اخلاص در عمل و حرکت بر مدار تکلیف را از شاخص‌های مهم رهبری عنوان و اظهار کرد: امام راحل براساس تکلیف الهی عمل می‌کردند و همواره در فرمایشات خود می‌فرمودند که باید به آنچه خداوند امر کرده و یا از آن نهی کرده عمل کنیم و حرکت ما براساس اوامر و نواهی الهی باشد.

 

وی گفت: حضرت امام «رحمةالله علیه» حتی در جنگ، مدار را بر انجام تکلیف الهی قرار داده‌اند و فرموده‌اند چه شکست ظاهری بخورید یا پیروز ظاهری شوید اگر به تکلیف عمل کنید پیروز هستید، و زمانی هم که در تبعید به سر می‌بردند، فرمودند اگر روی کشتی‌ها هم سوار شوم تکلیف خود را انجام می‌دهم.

 

حجت‌الاسلام شفیعی با بیان این‌که سومین عنصر در الگوی رهبری امام راحل، مردم داری است به این معنا که باید به مردم در صحنه عمل محبت کرد، ابراز داشت: امام راحل وقتی بیمار می‌شوند و به بیمارستان می‌روند، آنجا بحث مردم را پیش می‌کشند و تأکید می‌کنند که در بیمارستان امکانات مورد نیاز مردم فراهم شود که این امر نشانه مردمداری ایشان است.

 

این استاد حوزه و دانشگاه به پیشنهاد طرح هرم معکوس سازمانی برای کشورهای اسلامی اشاره کرد و با بیان این‌که الگوی نامبرده در این کتاب براساس روایاتی از حضرت عیسی «علیه‌السلام» طراحی شده است، گفت: مدیر در سازمان‌های مختلف در طبقه دوم و سوم هر سازمانی قرار دارد، اما اگر هرم معکوس شود، مدیر زیر پای مردم و در سطح اول و نه در سطح بالا قرار می‌گیرد.

 

وی اضافه کرد: حضرت عیسی‌ «علیه‌السلام» به حواریون می‌گویند درخواستی از شما دارم، اجازه دهید پای شما را بشویم، حواریون می‌گویند ما از نظر رتبه پایین‌تر هستیم و باید خدمت کنیم، حضرت می‌فرمایند کسی که دانشمندتر و بالاتر است باید خدمت کند و بعد از شستن پای حواریون می‌گویند همان‌طور که من به شما خدمت کردم شما هم به مردم خدمت کنید.

 

حجت‌الاسلام شفیعی، اقدام حضرت عیسی «علیه‌السلام» در برابر حواریون را نشان دهنده خاضع و متواضع بودن رهبر و نوعی مدیریت بر قلوب دانست و با بیان این‌که هرم معکوس برای مدیران ما یک الگو است و حتی می‌تواند برای مدیران و رهبران اسلامی نیز مطرح شود، گفت: الگوی مدیریت بر قلوب تصریح می‌کند که مدیر باید خاضع‌تر و متواضع‌تر از نیروهای دیگر باشد.

 

وی ادامه داد: اگر مدیریت و حکومت بر قلوب در کشورهای اسلامی اتفاق افتد، مردم تابع آن مدیر و رهبر خواهند شد مانند ملت ایران که پس از رحلت امام خمینی «رحمةالله علیه» در مراسمی که به مناسبت سالگرد ارتحال برگزار می‌شود با شور و شوق وصف‌ناپذیری حاضر می‌شوند و یاد ایشان را گرامی می‌دارند.

 

عضو هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه افزود: در خاتمه کتاب مسائل مهمی که در زمان امام راحل اتفاق افتاده مانند نخست وزیری بازرگان، رییس جمهوری بنی صدر، قضیه سلمان رشدی، تسخیر لانه جاسوسی و نامه به گورباچف مورد تحلیل قرار گرفته و مبانی مدیریتی و مبانی دینی الگوی رهبری حضرت امام در آن قضایا تحلیل علمی شده است.

 

گفتنی است، کتاب الگوی رهبری امام خمینی «رحمةالله علیه» اثر حجت‌الاسلام عباس شفیعی در قطع وزیری، 234 صفحه، شمارگان 1500 نسخه و به قیمت چهار هزار و چهارصد تومان به تازگی از سوی انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه منتشر شده است. /920/ت301/ق

ارسال نظرات