۱۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۳
کد خبر: ۳۰۰۱۰۷
رییس سازمان اروپایی ـ سعودی حقوق بشر:

اعتراض ایران به اعدام شیخ نمر به معنای دخالت در امور داخلی عربستان نیست

خبرگزاری رسا ـ رییس سازمان اروپایی ـ سعودی حقوق بشر تاکید کرد: مساله شیخ نمر که دفاع از مظلوم است، تنها مربوط به عربستان نیست تا اعتراض دیگر کشورها مانند ایران به این حکم دخالت در امور عربستان شمرده شود.
شيخ نمر

 

به گزارش مرکز رصد خبرگزاری رسا، علی الدبیسی، رییس سازمان اروپایی ـ سعودی حقوق بشر در گفت وگو با شبکه ماهواره ای المیادین درباره آخرین وضع شیخ نمر گفت: عربستان برای اجرای حکم اعدام کسی مانعی نمی بیند و می تواند به راحتی گزینه اعدام را بدون توجه به مسایل پیروامون آن و یا عواقب آن به مرحله اجرا برساند. اولین اعدام سیاسی در عربستان در حق شهید صادق عبدالکریم مال الله در سال 1992 میلادی اجرا شد. وی هیچ گونه اقدامی که موجب به صدور حکم اعدام درحقش شود انجام نداده بود، اما دستگاه قضایی عربستان این حکم را در حق این شهید صادر و اجرا کرد. این مساله نشان می دهد که برای دستگاه قضایی عربستان مانعی نیست که حکم اعدامی بدون مبنای حقوقی صادر کند.


وی افزود: در طول سال‌های اخیر این مطلب به اثبات رسیده است که دستگاه حکومتی عربستان تحمل هیچگونه انتقادی را ندارد و با منتقدان سیاسی با سیاست‌های سرکوب گرانه به شدت برخورد می کند. ضرورت اجرای اصلاحات در ساختار موروثی و فاسد سیاسی عربستان بر کسی پوشیده نیست و تمام اعتراض شیخ نمر نیز در همین راستا بود ولی دستگاه سیاسی سعودی حاضر به پذیرش انتقادات نیست.


رییس سازمان اروپایی ـ سعودی حقوق بشر تصریح کرد: علاوه بر شیخ نمر، زندانیان سیاسی زیادی هستند که امکان دارد هر لحظه حکم اعدام در حق آنان اجرا شود. آنچه در دستگاه قضا و حکومت عربستان بعید نیست، استفاده از گزینه نهایی یعنی اعدام در حق زندانیان سیاسی است.


وی از شورای همکاری خلیج فارس و دیگر سازمان‌های حقوق بشری خواست که برای یاری مظلوم واکنش نشان دهند و برای آزادی و یا تخفیف احکام ظالمانه زندانیان بی شمار سیاسی در بند عربستان اقدام مثبتی انجام دهند.


این فعال حقوق بشری در پاسخ به این سوال که آیا ایران با جلوه دادن پیامدهای منفی اعدام شیخ نمر در امور عربستان دخالت می کند یا خیر؟ گفت: مساله شیخ نمر که دفاع از مظلوم است، تنها مربوط به عربستان نیست تا اعتراض دیگر کشورها مانند ایران به این حکم دخالت در امور عربستان شمرده شود. ایران هم مانند سازمان ملل متحد و اتحادیه کشورهای اروپایی این حکم را ظالمانه خوانده است و این واکنش‌ها به عنوان دخالت شناخته نمی شود.

 

وی ادامه داد: اقدام ایران موجب برافروخته شدن آتش فتنه مذهبی در عربستان نمی شود بلکه اجرای حکم اعدام شیخ نمر است که اوضاع داخلی عربستان را در زمینه‌های مختلف با تهدید و چالش‌های جدی روبرو می کند.


الدبیسی تاکید کرد: سازمان‌های حقوق بشری زیادی تلاش کردند که در این زمنیه با مقامات سعودی گفت‌وگو کنند اما این افراد هرگونه مذاکره‌ای را در مورد زندانیان سیاسی نپذیرفتند. اگر عربستان این حکم را اجرا کند به جامعه جهانی نشان می دهد که در زمینه حقوق بشر هیچ تعهدی ندارد.


رییس سازمان اروپایی ـ سعودی حقوق بشر در پایان خاطر نشان کرد: تایید اجرای حکم شیخ نمر تنها یک مفهوم سیاسی دارد و از سوی دیگر در راستای سیاست ساکت کردن صداهای مخالف در این کشور است./1321/ب933/د

ارسال نظرات