۱۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۱
کد خبر: ۳۰۹۷۵۲

آرشیو کامل بیست و شش ساله نشریه «آینه پژوهش» در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفت

خبرگزاری رسا ـ نشریه «آینه پژوهش» تمام شماره‌های خود از ابتدا تا شماره پایانی را روی سامانه اینترنتی خود قرار داده است.
آينه پژوهش

 

به گزارش خبرگزاری رسا، پس از بیست و شش سال نشریه «آینه پژوهش» نشریه نقد کتاب و کتابشناسی تمام شماره‌های خود از ابتدا تا شماره پایانی (154) را بر سامانه اینترنتی خود قرار داده است تا پژوهشگران از آن استفاده کنند. از مهم‌ترین مزیت این پایگاه به‌روز و کامل بودن آن و نیز نداشتن هیچ‌گونه محدودیت برای استفاده از مقالات نشریه است.

 

مجله آینه پژوهش در سال 1369 به انگیزه بهسازی پژوهش و نشر از طریق «اطلاع رسانی» و «نقد میراث مکتوب» با بخش‌هایی به قرار ذیل نشر یافت:

 

1-مقاله که مشتمل است بر پژوهش‌­های کلی درباره کتاب، فرهنگ، پژوهش و نشر. به دیگر سخن در این بخش تحلیل و گزارش روش­های پژوهش، ارزیابی و گزارش میراث فکری و اندیشگی جهان اسلام، کتابخانه­‌ها، مراکز آموزشی و پژوهشی ارائه می‌شود.

 

2- بخش دوم که محتوای اصلی مجله را رقم می‌زند مشتمل است بر نقد کتاب به معنای واقعی و گسترده آن؛ ارزیابی میراث مکتوب جهان اسلام و حوزه فرهنگ و ادبیات و بررسی، تحلیل و نقد انتساب­ها و چگونگی پیوند مؤلفان با آثارشان

 

3- تازه­های نگارش نشر با دو بخش معرفی­های اجمالی که مشتمل است بر وصف گویا و گزارش روشن و دقیق آثار تازه نشر یافته و معرفی­‌های گزارشی که صرفاً نگاهی است به محتوای کتاب‌ها که می‌کوشد تازه‌ترین آثار و کتاب­های نشر یافته را بشناساند.

 

4-بخش بعدی نشریه با عنوان دیگر نگاشته‌ها سامان یافته که با دو زیر عنوان پاره‌های اسلام‌شناسی و از نگاه دیگران به معرفی مقالات و کتاب‌هایی در حوزه مطالعات اسلامی می‌پردازد که توسط غربیان نگاشته شده و به فارسی ترجمه نشده است. از رهگذر این بخش اطلاعات این‌گونه پژوهش‌ها در اختیار پژوهشگران کشورمان قرار داده می‌شود.

 

5-آخرین بخش نشریه کتابشناسی موضوعی است که در هر شماره به معرفی منابع کتابشناختی موضوعی مشخص می‌پردازد تا دستمایه یافتن منابع برای پژوهشگران باشد.

 

6-آخرین بخش مجله گزارش اخبار عالمانی است که زندگی را بدرود گفته‌اند.

 

علاقه‌مندان برای مطالعه آرشیو این نشریه می‌توانند به نشانی الکترونیکیjap.isca.ac.ir مراجعه کنند./998/د102/ق 

منبع: آینه پژوهش

ارسال نظرات