۱۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۹
کد خبر: ۴۶۴۴۹۹
از سوي نمايندگي‌هاي فرهنگي ايران برگزار شد؛

مراسم سالروز رحلت پيامبر اكرم، شهادت امام حسن و شهادت امام رضا در خارج از كشور

از سوي نمايندگي‌هاي فرهنگي ايران در خارج از كشور مراسم سالروز رحلت پيامبر اكرم(ص)، شهادت امام حسن(ع) و شهادت امام رضا(ع) برگزار شد.
رحلت پيامبر اكرم(ص)، شهادت امام حسن(ع) و شهادت امام رضا(ع)


به گزارش خبرگزاری رسا، مناسبت سالروز رحلت حضرت محمد مصطفي (ص)، شهادت امام حسن مجتبي(ع) و شهادت امام رضا(ع) مراسم عزاداري و سوگواري از سوي نمايندگي‌هاي فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در خارج از كشور برگزار شد.

اين مراسم در كشورهاي ذيل برگزار شد:

مالزی

مراسم سالروز رحلت جانگداز نبی مکرم اسلام، رحمه للعالمین، حضرت ختمی مرتبت خاتم الانبیاء و المرسلین محمد ابن عبدالله (ص) و شهادت امام المکرمین حضرت حسن بن علی المجتبی علیه السلام و امام هشتم ثامن الحج علی بن موسی الرضا علیه السلام به همت هیات مذهبی ایرانیان مقیم کوالالامپور مالزی، شامگاه یکشنبه هفتم آذرماه مصادف با ۲۸ صفر در محل رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در مالزی برگزار شد.

این مراسم با حضور خانم افخم سفیر جمهوری اسلامی ایران در مالزی، علی محمد سابقی رایزن فرهنگی کشورمان در مالزی و جمعی از کارگزاران نظام , دانشجویان و دیگر ایرانیان مقیم این کشور در محل رایزنی سفارت جمهوری اسلامی ایران در مالزی برگزار شد.

دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در مالزی که از مناطق مختلف کوالالامپور در این مراسم حضور یافته بودند، پس از اقامه نماز جماعت مغرب و عشا، و قرائت  قرآن کریم از سخنان فاخر از اساتید مقیم مالزی، بهره مند شدند. سخنران مراسم ضمن عرض تسلیت به ساحت مقدس امام زمان (عج) ایام رحلت جانسوز پیامبر گرامی اسلام و شهادت حضرت امام حسن مجتبی (ع)و امام رضا (ع) را گرامی داشته و طی سخنانی  با موضوع « اسلام ما، اسلام پیامبر ما»پرداخت.

 سخنران با اشاره به این که می توان دین را به سه بخش عقاید؛ حقوق و اخلاق تقسیم کرد، به تبیین فاصلۀ پیش آمده بین تعلیمات پیامبراسلام و وضعیت موجود دین داری کنونی در دو بخش حقوق و اخلاق پرداخت.

به گفتۀ سخنران دربخش حقوق تفاوت اصلی بین این دو در انسان مدار بودن آیین پیامبر، و ایمان مدار بودن دین در جامعه اشاره کرد که موجب می‌شود حقوق وکرامت انسانی را مختص مومنان بدانیم برخلاف پیامبر که موضوع این امتیازات را انسان بدون هیچ قید می‌شمرد.

وی دربخش پایانی سخنان خود، زاویۀ موجود در بخش اخلاق در سنت رسول مکرم و جوامع مسلمان امروزی را مورد بحث قرارداد و گفت: درساحت اخلاق نیز رفتار پیامبر رحمت مدار بود و درهمین ساحت ما با خلط حوزه های مختلف، قانون مدار شده ایم.

وی با ذکرشواهدی از دوران حیات رسول اکرم (ص) در تبیین این تفاوتها سخن خود را به پایان رساند.

پایان بخش مراسم آکنده از غم و اندوه علاقمندان به رسول گرامی و اهل بیت طاهرینش، و پس از سخنرانی، ذکر مصیبت و مرثیه سرایی از سوی جناب اقای حسین بختیاری شرکت کنندگان در مجلس به عزاداری و سینه زنی پرداختند.

 قابل ذکر است که همزمان با ایام رحلت پیامبر اکرم و امام حسن مجتبی (ع) و شهادت امام رضا(ع) برنامه عزاداری ایرانیان مقیم مالزی به مدت سه شب، در هیات محبان الرسول سردانگ و هیات آل یاسین شهر جوهور نیز ادامه خواهد داشت.

بلغارستان

همزمان با فرا رسیدن 28 صفر، سالروز رحلت جانسوز پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و شهادت مظلومانه کریم اهل بیت امام حسن مجتبی علیه السلام و حضرت ثامن الحجج حضرت امام رضا علیه السلام، مجلس عزاداری و سوگواری از سوی رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران برگزار شد..

اين مراسم با حضور محمد علی کیانی رایزن فرهنگی کشورمان، مسلمانان، شیعیان، دوستداران خاندان عصمت و طهارت و ایرانیان مقیم مراسم سوگواری و عزاداری در محل رایزنی فرهنگی ایران روز یکشنبه 8 آذر 1395 ساعت 19:30 به وقت محلی در صوفیا بلغارستان برگزار شد.

در این مراسم معنوی که با قرائت زیارت مخصوص پیامبر گرامی اسلام  شروع شد، با قرائت دعای توسل از سوی محمدرضا فشکی ادامه یافت. همچنین حسن دوطاقی رایزن سفارت در این جلسه به ایراد سخنرانی در خصوص خصائل حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله، کریم اهل بیت امام حسن مجتبی علیه السلام و حضرت ثامن الحجج حضرت امام رضا علیه السلام پرداخت.

تركيه (استانبول)

مراسم عزاداری رحلت جانسوز حضرت رسول اکرم(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) و شهادت امام علی ابن موسی الرضا (ع) در مسجد والده خان استانبول با حضور چند تن از علمای شیعه استانبول، اسدزاده سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در استانبول، حجت اسلام والمسلمین یوسفی نماینده جامعه المصطفی در استانبول، تعدادی چند از معلمین مدرسه ایرانیان در استانبول، ایرانیان مقیم و شیعیان و محبین اهل بیت (ع) بعد از نماز مغرب و عشاء و قرآئت قرآن کریم برگزار شد.

در این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین فرید عصر امام جماعت مسجد والده خان در وصف احوال پیامبر اکرم (ص) و ائمه اطهار (ع) سخنرانی و بعد از ایشان موسی آیدین یکی از علمای شیعی استانبول  به زبان ترکی استانبولی در وصف احوال مسلمین بعد از رحلت پیامبر (ص) و آنچه بر ایشان در ادوار مختلف تاریخ گذشته است، سخنرانی کرد.

وي در ادامه به موضوع هوای نفس و منیت پرداختند و اختلافاتی که بعد از رحلت پیامبر به دلیل پیروی از این منیت میان مسلمانان ایجاد شد، اشاره کردند. ایشان ادامه دادند که در تمام دوران پر فراز و نشیب تاریخ اسلام منیت، قوم مداری و قبیله گرایی موجب اختلاف میان مسلمانان شده است. در همین راستا، به شهادت مظلومانه امام حسن مجتبی (ع) پرداختند.

سپس مداحان به روضه خوانی پرداختند و مراسم عزاداری برگزار شد.

چين(پکن)

مراسم عزاداري سالگرد رحلت پیامبر اسلام(ص)و شهادت کریم اهل البیت امام حسن مجتبی  علیه السلام  و در آستانه سالگرد شهادت امام رضا (ع)، با حضور ایرانیان مقیم پکن شامل کارکنان سفارت و نمایندگان دفاتر، تجار و دانشجویان در محل سفارت ایران در پکن برگزار شد.

 این مراسم با اقامه نماز جماعت شروع و پس از قرائت زیارتنامه پیامبر گرامی  و تلاوت ایاتی چند از کلام الله مجید، محمد رسول الماسیه رایزن فرهنگی  كشورمان در باره حوادث حجه الوداع تا رحلت پیامبر (ص)،مخصوصا روزهای پایانی حیات آن حضرت و دل نگرانی های ایشان، همچنین در مورد مظلومیت امام حسن مجتبی(ع)سخنرانی کرد.

رایزن فرهنگی كشورما بخشی از سخنان خود را به بیان شرایط پیچیده سیاسی عصر امام رضا (ع)و توطئه مامون برای انتقال ان حضرت از مدینه به خراسان که منجر به شهادت آن حضرت در غربت شد اختصاص داد.

 در ادامه برنامه، عاشقان خاندان عصمت و طهارت، با مرثیه خوانی یکی از دانشجویان، به  سینه زنی و  عزاداری  پرداختند.

چين (شانگهاي)

آئین‌های سوگ بزرگ رحلت حضرت رسول اکرم (ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع) در حسینیه پاکستانی ها در شانگهای با حضور شماری ازایرانیان و مسلمانان کشورهای دیگر برگزار شد.

در مراسم عصر یکشنبه که با حضور وابسته فرهنگی ایران در شانگهای و شماری از مسلمانان ایرانی و پاکستانی برگزار شد، پس از ادای نماز جماعت به امامت حجت اسلام والمسلمین عبدالمجید محمد زاده، آیاتی از کلام الله مجید از سوی یکی از دانشجویان قرائت شد. سپس یکی از دانشجویان ایرانی  و پاکستانی در مدح حضرت رسول اکرم (ص)  و امام حسن (ع) اشعاری را خواندند

در این مراسم، حجت‌اسلام والمسلمین عبدالمجید محمد زاده با تاکید بر الگو و اسوه بودن پیامبر برای ابناء بشر، گفت: یکی از مهم‌ترین دستاوردهای زندگی پیامبر اکرم (ص)، تشویق به انجام اعمال نیک و دوری مسلمانان از رذایل  و نزدیکی به فضایل است.

وي اظهار کرد: مسلمانان زندگی شخصی و اجتماعی خود را باید براساس تعالیم الهی و روش زندگی پیامبر گرامی اسلام (ص) و ائمه (ع) مدیریت کنند.

محمد زاده با بیان اینکه پیامبر گرامی اسلام در تمامی لحظات زندگی گهربار خود تلاش کردند تا جامعه اسلامی را به علم آموزی، دوری از خرافه و نظم برنامه ریزی در امور  هدایت کنند و این دو ویژگی در کنار اخلاق نیکوی آن بزرگوار موجب شد اسلام گسترش یابد. وی تاکید کرد: اکنون نیز مسلمانان وظیفه دارند با سرلوحه قرار دادن این ویژگی ها، رویکردهای الهی ایشان و ائمه (ع) را ادامه دهند.

همچنین در این آئین یکی از مداحان اهل بیت برنامه سوگ خوانی ماه صفر را به زبان اردو بیان کرد.

هند (بمبئی)

همزمان با سالروز رحلت جانسوز خاتم الانبیاء حضرت محمد مصطفی صلّی الله علیه و آله و سلم و شهادت حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام با حضور پرشور و گسترده  ایرانیان و عاشقان ائمه معصومین (ع) مراسم شب سوگواری درانجمن ایرانیان برگزار شد.

این مراسم با تلاوت آیات قرآن کریم و با قرائت زیارت نامه از سوی ذاکر اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام ادامه یافت.

سپس حجج الاسلام نجفی در سخناني ضمن تاکید بررفتار قرآنی پیامبر(ص) گفت: درروایت است که خلق و خوي پيامبر(ص) قرآنی بود. شخصيت جامع و چند بعدي پيامبر اسلام و كمال و عظمت معرفتي، اخلاقي و وجودي آن بزرگوار، قرآن ناطق را برای انسان مجسم می‌کرد.   

وی ادامه داد: پيامبر اكرم (ص) كمال یک انسان است. او خليفه الله الاعظم و واسطه ابدي نزول فيض الهي است كه: و ما ارسلناك الا رحمه للعالمين.

نجفی گفت: قرآن كريم  حقيقت نور محمدي (ص) و پيامبر اكرم (ص) آينه تمام نماي صفات حسناي حق است.

حجت الاسلام سالاری نیز با تاکید بر سیره پیامبر(ص) گفت: ایشان در اوج قدرت و توانایی بعنوان رهبر در برابر مردم متواضع بود و با همه وجود برای مردم دل می‌سوزاند و سراپا در خدمت آنها بود.

وی ادامه داد: در زمان ازدواج با حضرت خدیجه هم باتوجه به اینکه از مال دنیا تهی بود اما اموال همسرش را برای رشد و ارتقای اسلام و خدمت به مسلمین قرار داد.

این مبلغ دین اضافه کرد: پیامبر(ص) با توجه به فشارهای متفاوت از سوی دشمنان؛ خود و همراهان را به تحمل و ایستادگی در برابر سختی ها و فشارهای مخالفان و شیاطین عادت داده بود. هیچ کس به اندازه او، در برابر فشارهای سیاسی و اجتماعی و هجمه های تبلیغاتی و نیز در سختی‌های جنگ، ایستادگی نکرد.

  در این مراسم با نوای دلنشین مداح اهل بیت (ع) محمدخانی برنامه رونق خاصی گرفت و حضارهم عاشقانه به عزاداری ومرثیه سرایی پرداختند.

 تايلند

به مناسبت ایام رحلت جانگداز پیامبر عظیم الشان اسلام (ص) و شهادت امامان معصوم، حضرت امام حسن مجتبی و امام رضا، علیهماالسلام، مجلس سوگ و عزاداری در محل حسینیه ولایت رایزنی فرهنگی ايران در بانکوک برقرار و اقامه شد.

در این برنامه که با حضور محمدی سفیر كشورمان و کارکنان نهادها و ماموران اعزامی دستگاههای جمهوري اسلامي و و جمعی از ایرانیان مقیم تایلند، حضور داشتند، ابتدا دعای توسل و زیارت حضرت رسول اکرم (ص) قرائت شد.

در ادامه، محمد رضا زينلي طی سخنانی، به تفصیل، ابعاد گوناگون و برجسته شخصیت و فرازهای مهم زندگی حضرت رسول اکرم و فرزندان پاکش، امام مجتبی و امام رضا علیهم صلوات الله  را تشریح كرد و بر ضرورت اهتمام و گرامیداشت میراث گرانبهای برجای مانده از ایشان که همانا کتاب الله و عترت پیامبر رحمت بوده است، تاکید و وجوه مختلف آنرا تبیین کرد.

در ادامه وضعیت نابسامان و پریشان امت اسلامی در سرتاسر جهان را، ناشی از بی توجهی به میراث پیامبر گرامی اسلام و عدم کاربست وصایا و آموزه های آسمانی آن حضرت، دانسته و کوتاهی نسبت به جایگاه و شان و عدم تمسک به دو ثقل اکبر (کتاب خدا) و ثقل اصغر (عترت و اهل بیت پیامبر)، از سوی هر دو گروه شیعیان و اهل سنت را،  عامل اصلی این پریشانی و نابسامانی و گرفتاری های عدیده جهان اسلام و کشورهای اسلامی دانستم و عدم وحدت و انسجام درونی امت اسلامی و بویژه دولت های اسلامی را، محصول کنار گذاشتن کتاب خدا از سوی بخشی از جامعه اسلامی و فراموش کردن و ظلم به عترت پیامبر و اهل بیت گرامی آن حضرت از سوی بخش دیگری از امت اسلامی ع برشمرد، غافل از آنکه خود پیامبر گرامی اسلام در ذیل حدیث شریف ثقلین، تمسک همزمان و تواْمان به این دو ثقل را ضامن سعادت و عدم گمراهی امت دانسته‌اند.

 در ادامه ذکر مصیبت به مناسبت ایام سوگ و عزای پیامبر اکرم و امامان شهید از سوی ذاکر اهل بیت، انجام گرفت و حاضران در مجلس به عزاداری و سینه زنی پرداختند.

زيمبابوه

مراسم بزرگداشت سالروز رحلت پيامبر اكرم(ص) و شهادت امام حسن مجتبي (ع)با حضور محسن شجاع خاني رايزن فرهنگي كشورمان،حجت‌الاسلام جهانگيري، استاد اسلام‌شناسي دانشگاه زيمبابوه و مسلمانان سني محب اهل بيت (ع) در مسجد واناماين واقع در 150 كيلومتري شمال غربي حراره برگزار شد.

در ابتداي اين مراسم، ابتدا شيخ آدم يوسف، ضمن خير مقدم، از وضعيت مسلمانان و از سختي ها پيش روي آنها گزارشي داد. پس از ايشان شيخ مكوينجا مدير مركز اسلامي فاطمه زهرا (س) به سخنراني پرداخت. وي به اهميت علم در اسلامي و تشويق جوانان به دانش اندوزي پرداخت.

شيخ دعا از شيوخ شيعه، ضمن اجراي برنامه مدح رسول (ص) در سخنان كوتاهي، به لزوم وحدت و نيز هشياري در قبال افرادي كه با كمك هاي مالي سعي در تخريب باورهاي آنها را دارند، اشاره داشت.

حجت‌الاسلام جهانگيري استاد اسلام‌شناسي دانشگاه زيمبابوه در سخناني، برگزاري مراسم شهادت يا مولود النبي را نشانه ابراز عشق و نيز فرصتي براي احياي نام و راه پيامبر (ص) دانست كه عده اي امروز با نام اسلام، سعي دارند، با اين مراسم‌ها مخالف كنند كه هدف اصلي شان، محو كردن نام پيامبر است. ايشان در ادامه تمسك به قرآن را راه نجات مسلمانان دانست.

در پايان شجاع‌خاني، رايزن فرهنگي  ايران در زيمبابوه به لزوم برنامه ريزي و جديت در تصميم گيري‌‌ها اشاره داشت و تاكيد كرد كه فقط با برنامه ريزي و همت بلند مي توان به موفقيت‌ها دست يافت.

مراسم شب رحلت پيامبر مهرباني و فرزند عزيزشان امام حسن مجتبي (ع) با حضور ايرانيان مقيم، كاركنان سفارت ايران، لبناني ها، هندي ها و بوميان، همزمان با اقامه نماز مغرب و عشاء در مسجد آل محمد (ص) شهر حراره شد. اين مراسم بعد از  تلاوت قرآن كريم، با قرائت زيارت رسول اكرم (ص) از راه دور ادامه يافت.

در اين مراسم حاج ابوخليل لبناني در مقاله كوتاهي به نقش پيامبر (ص) و امام حسن (ع) پرداخت.

حجت الاسلام يحيي جهانگيري در سخنان خود به تحليل اوضاع زمانه و نيز علل صلح امام حسن (ع) پرداخت.

وي تاكيد كرد كه صلح امام حسن كمتر از كربلاي امام حسين (ع) نيست. ايشان در سخنان خود به زبان انگليسي، به بررسي خصائل اخلاقي پيامبر اكرم (ص) اشاره داشتند. مهرباني را شاخص برجسته پامبر ص دانستد كه قرآن به آن پيامبر را ستوده است.

در ادامه باقري، به مرثيه سرائي و مداحي در شان خاتم الانبياء و امام مجتبي (ع) پرداختند.

بلاروس

مراسم بزرگداشت 28 صفر ومقام پیامبر گرامی (ص) و سالروز شهادت امام حسن مجتبی (ع) روز یکشنبه 7 آذر 95 در محل بیت الزهرا(س) - بلاروس با حضور جوانان دانشجوی ایرانی و کارکنان نهادهای ایرانی و اعضای سفارت کشورمان برگزار شد.

در این محفل نورانی که مطابق معمول با نماز جماعت آغاز شد، با قرائت زیارت حضرت رسول (ص) ومرثیه خوانی ادامه یافت.

در ادامه اين مراسم شفايي رایزن فرهنگی كشورمان با ایراد سخنانی از فضایل پیامبر(ص) و ائمه (ع) از همگان خواست کرد تا در امور زندگی با رهکردهای آن بزرگواران گام بردارند و مسیر زندگی را با آنان هموار نمایند.

پس از آن جمع حاضر با مداحی یکی از ایرانیان اقدام به سینه زنی و روضه خوانی کردند و در ماتم نبی گرامی اسلام (ص) اشک ماتم ریختند./982/ب103/د

ارسال نظرات