حسن محسن رمضان، نویسنده کویتی تبار این اثر، برای یافتن عوامل و دلایل افراطگری این جریان، ضرورت کالبدشکافی آن را به خوبی دریافته و در این اثر، منظومه فکری جریان سلفی را واکاوی کرده تا بر کانونیترین نقاط تولیدکننده اندیشه رادیکالیسم دست بگذارد به طوری که در پایان کتاب بر لزوم درمان این نقاط به عنوان کارآمدترین راهکار مبارزه با جریان سلفی افراطی تأکید میکند.
وی برای این منظور اولین فصل از کتابش را به معرفی کوتاه شخصیتهای برجسته اندیشه سلفی افراطی اختصاص داده تا خواننده را با رهبران فکری و سیاسی سلفیگرایی افراطی بیشتر آشنا کند. البته خطوط کلی سیره آنها کم و بیش شناخته شده است. اما جزئیاتش به گونهای است که هرگز نمیتوان دربارهاش به طور قاطع و اطمینانبخش سخن گفت. آنچه مهم است اندیشه این افراد است که منادی آن هستند و برایش اقدام میکنند.
پس از آن در مهمترین بخش کتاب یعنی فصل دوم ابتدا بخش درآمد این فصل را به تبیین روش کلی اندیشه سلفی افراطی اختصاص میدهد. سپس در این بخش با تکیه بر میراث اندیشه سلفی، شش عامل شامل «مقدم دانستن بر عقل»، «تأویل نکردن نقل»، «انحصار خاستگاه اعتقادات به قرآن و سنت»، «فرق نگذاشتن میان روایات متواتر و و خبر واحد نقل شده از پیامبر (ص)»، «فهم نصوص بر اساس فهم «سلف»» و «نکوهش تقلید در دین» را کانونیترین و بنیادیترین علل پیدایش و حیات هر جریان سلفی معرفی میکند. در ادامه همین فصل گفتار نوشتهها و اقدامات هریک از شخصیتهای معرفی شده در فصل اول را بررسی و شش عامل بنیادین پیش گفته را از دل آثار و اقدامات آنان استخراج میکند تا به خواننده نشان دهد که آنچه در نگرش و رفتار نمایندگان اصلی اندیشه سلفی افراطی در دوران معاصر تجلی یافته بر پایه بینشی افراطی است که در میراث مکتوب اندیشه سلفی نهفته است.
راه سلفی که خود دربردارنده رویکردهای مختلف و متباینی است و از مراکش در سمت غرب تا فیلیپین در شرق، گسترده شده است، یکی از رویکردهای فکری است که منتسبان به آن بیشترین القاب و عناوین را برای خود ذکر میکنند. به طوری که اگر در نوشتههای سلفیها به ویژه سلفیهای جدید القابی را مانند «اهل حدیث، اهل سنت و جماعت، طایفه منصوره و فرقه نجات یافته» ببینیم، اصلاً مایه شگفتی نیست. یا این عبارات که «بندگان خدا نباید به جز این راه را بروند، چرا که اهل این فرقه، همان فرقه ناجیه هستند»، یا اینکه آنان «اهل اثر، اهل حق و اهل حدیث «یا اینکه این راه، «راه سلف صالح است» و آنان «پیروان راه مستقیم و راه درست هستند» و فهم اینها از اسلام همان «فهم سلف هدایت شده و هدایتگر امت» است.
در فصل سوم کتاب نیز «طاغوت»، «ولایت و برائت» و «عملیات مسلحانه» به عنوان سه مؤلفه در اندیشه و عمل شخصیتهای معرفی شده بررسی شده است. اهمیت این فصل در این است که دو مسأله «ولایت و برائت» و «طاغوت»، یعنی حکم کردن بر اساس چیزی جز احکام الهی مورد بررسی و کاوش قرار گرفته است. این دو مسأله اصل محور و محور همه آثار افراط گرایان و تفسیری برای خشونت ورزیهای نشأت گرفته از آن آثار است. مؤلفه سوم یعنی «عملیات مسلحانه» نیز که عینیترین نمود اندیشه سلفیگری افراطی در دنیای کنونی است پیوندی مستقیم با دو مؤلفه نخست دارد، چنانکه عبدالله عزام، از مهمترین شخصیتهای جریان سلفی جهادی، درباره این مؤلفه معتقد است «اگر برای رسیدن به طاغوتهایی که در زمین خدایی میکنند راهی جز کشتار مردم، قطع درختان و ویران کردن ساختمانها نداشته باشیم، این کارها را میکنیم.»
پژوهش گسترده نگارنده در میراث فقهی و روایی اهل سنت و به طور مشخص سلفیها و همچنین مستندسازی مطالب کتاب با نقل قول از آثار فقهی و روایی علمای سلفی پیشین و معاصر به صورتی است که خواننده را به تحسین وامی دارد.
کتاب «کالبدشکافی اندیشه سلفیت افراطی»، تألیف حسن محسن رمضان، به ترجمه سیدمرتضی حسینی فاضل و علیرضا فرازی در ۶۷۱ صفحه، شمارگان ۲۰۰ نسخه، به بهای ۵۸ هزارتومان از سوی انتشارات آفتاب خرد راهی بازار نشر شده است.
وی برای این منظور اولین فصل از کتابش را به معرفی کوتاه شخصیتهای برجسته اندیشه سلفی افراطی اختصاص داده تا خواننده را با رهبران فکری و سیاسی سلفیگرایی افراطی بیشتر آشنا کند. البته خطوط کلی سیره آنها کم و بیش شناخته شده است. اما جزئیاتش به گونهای است که هرگز نمیتوان دربارهاش به طور قاطع و اطمینانبخش سخن گفت. آنچه مهم است اندیشه این افراد است که منادی آن هستند و برایش اقدام میکنند.
پس از آن در مهمترین بخش کتاب یعنی فصل دوم ابتدا بخش درآمد این فصل را به تبیین روش کلی اندیشه سلفی افراطی اختصاص میدهد. سپس در این بخش با تکیه بر میراث اندیشه سلفی، شش عامل شامل «مقدم دانستن بر عقل»، «تأویل نکردن نقل»، «انحصار خاستگاه اعتقادات به قرآن و سنت»، «فرق نگذاشتن میان روایات متواتر و و خبر واحد نقل شده از پیامبر (ص)»، «فهم نصوص بر اساس فهم «سلف»» و «نکوهش تقلید در دین» را کانونیترین و بنیادیترین علل پیدایش و حیات هر جریان سلفی معرفی میکند. در ادامه همین فصل گفتار نوشتهها و اقدامات هریک از شخصیتهای معرفی شده در فصل اول را بررسی و شش عامل بنیادین پیش گفته را از دل آثار و اقدامات آنان استخراج میکند تا به خواننده نشان دهد که آنچه در نگرش و رفتار نمایندگان اصلی اندیشه سلفی افراطی در دوران معاصر تجلی یافته بر پایه بینشی افراطی است که در میراث مکتوب اندیشه سلفی نهفته است.
راه سلفی که خود دربردارنده رویکردهای مختلف و متباینی است و از مراکش در سمت غرب تا فیلیپین در شرق، گسترده شده است، یکی از رویکردهای فکری است که منتسبان به آن بیشترین القاب و عناوین را برای خود ذکر میکنند. به طوری که اگر در نوشتههای سلفیها به ویژه سلفیهای جدید القابی را مانند «اهل حدیث، اهل سنت و جماعت، طایفه منصوره و فرقه نجات یافته» ببینیم، اصلاً مایه شگفتی نیست. یا این عبارات که «بندگان خدا نباید به جز این راه را بروند، چرا که اهل این فرقه، همان فرقه ناجیه هستند»، یا اینکه آنان «اهل اثر، اهل حق و اهل حدیث «یا اینکه این راه، «راه سلف صالح است» و آنان «پیروان راه مستقیم و راه درست هستند» و فهم اینها از اسلام همان «فهم سلف هدایت شده و هدایتگر امت» است.
در فصل سوم کتاب نیز «طاغوت»، «ولایت و برائت» و «عملیات مسلحانه» به عنوان سه مؤلفه در اندیشه و عمل شخصیتهای معرفی شده بررسی شده است. اهمیت این فصل در این است که دو مسأله «ولایت و برائت» و «طاغوت»، یعنی حکم کردن بر اساس چیزی جز احکام الهی مورد بررسی و کاوش قرار گرفته است. این دو مسأله اصل محور و محور همه آثار افراط گرایان و تفسیری برای خشونت ورزیهای نشأت گرفته از آن آثار است. مؤلفه سوم یعنی «عملیات مسلحانه» نیز که عینیترین نمود اندیشه سلفیگری افراطی در دنیای کنونی است پیوندی مستقیم با دو مؤلفه نخست دارد، چنانکه عبدالله عزام، از مهمترین شخصیتهای جریان سلفی جهادی، درباره این مؤلفه معتقد است «اگر برای رسیدن به طاغوتهایی که در زمین خدایی میکنند راهی جز کشتار مردم، قطع درختان و ویران کردن ساختمانها نداشته باشیم، این کارها را میکنیم.»
پژوهش گسترده نگارنده در میراث فقهی و روایی اهل سنت و به طور مشخص سلفیها و همچنین مستندسازی مطالب کتاب با نقل قول از آثار فقهی و روایی علمای سلفی پیشین و معاصر به صورتی است که خواننده را به تحسین وامی دارد.
کتاب «کالبدشکافی اندیشه سلفیت افراطی»، تألیف حسن محسن رمضان، به ترجمه سیدمرتضی حسینی فاضل و علیرضا فرازی در ۶۷۱ صفحه، شمارگان ۲۰۰ نسخه، به بهای ۵۸ هزارتومان از سوی انتشارات آفتاب خرد راهی بازار نشر شده است.