۰۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۵
کد خبر: ۶۵۵۸۰۳
دبیر جامعه روحانیت کاشان:

انسان از راه عبادات به تزکیه می رسد

انسان از راه عبادات به تزکیه می رسد
حجت الاسلام شاه فضل با بیان اینکه آنچه را که خدا واجب و یا مستحب و آنچه را مکروه و یا حرام کرده است، همه در خدمت تزکیه نفس است، گفت: انسان از راه عبادات به تزکیه می رسد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام علیرضا شاه فضل یکشنبه شب در ادامه تفسیر آیه ۲۱ سوره نور که در مسجد امام خمینی (ره) خیابان ملامحسن فیض کاشانی برگزار شد، گفت: یکی از کلیدی‌ترین نکات در این آیه تزکیه نفس است.

وی افزود: خداوند دراین آیه می‌فرماید، «وَلَوْلَا فَضْلُ اللَّهِ عَلَیْکُمْ وَرَحْمَتُهُ مَا زَکَىٰ مِنْکُمْ مِنْ أَحَدٍ أَبَدًا وَلَٰکِنَّ اللَّهَ یُزَکِّی مَنْ یَشَاءُ» در تزکیه نفس خداوند برای انسان هم خصلت‌های بد و هم تقوا قرار داده است.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: در روایت حدیث جنود عقل و جهل، خداوند ۷۵ صفت بد و ۷۵ صفت خوب قرار داده است، از این رو درون انسان هم تواضع و تکبر و هم صفت و بخشش و بخل دارد.

وی ادامه داد: انسان در تزکیه نفس از یک طرف صفت‌های زشت حسادت، کینه ورزی و بدبینی نسبت به دیگران را کنار گذاشته و از طرف دیگر صفات خوب را در خودش تقویت می‌کند.

دبیر جامعه روحانیت کاشان افزود: کسی که تسلیم نفس باشد حتی اگر ثروتمند‌ترین انسان هم باشد عمر خود را تباه کرده است، اما کسی که امیر و حاکم بر نفس خود باشد، اگر فقیرترین انسان هم باشد دنیا و آخرت خود را آباد کرده است.

حجت الاسلام شاه فضل با اشاره به اینکه آنچه را که خدا واجب، مستحب، مکروه و یا حرام کرده است، همه در خدمت تزکیه نفس است، گفت: قرار است انسان از راه عبادات به تزکیه برسد، چرا که اگر تزکیه نباشد عبادت اثرگذار نخواهد بود و از عبادت خود حداقل استفاده را خواهد داشت.

وی همچنین با بیان اینکه انسان عبادات خود را باید هزینه تزکیه نفس خود کند، بیان کرد: اگر پیامبراکرم (ص) می‌فرماید، من مبعوث شدم تا مکارم اخلاق را کامل کنم، منظور از مکارم اخلاق همان تزکیه نفس است.

دبیر جامعه روحانیت کاشان تزکیه نفس را مهمترین کار انسان در دنیا دانست و افزود: انسانی که تزکیه نفس داشته باشد بیشتر از کسی که تزکیه نفس نداشته باشد برای مردم و جامعه مفید است.

حجت الاسلام شاه فضل ادامه داد: خداوند در این آیه می‌فرماید، کسی که به دنبال تزکیه نفس است، بدون اینکه فضل و رحمت خدا شامل حال او شود نمی‌تواند تزکیه نفس داشته باشد.

دبیر جامعه روحانیت کاشان افزود: برخی از اهل تزکیه، رسیدن به تزکیه را منتسب به خود می‌دانند و موفقیت‌هایی را که در مسیرخودسازی، تزکیه و جهاد با نفس کسب کرده را به خودش منصوب می‌کند، در حالیکه انسان هرگامی که در جهت رسیدن به نفس بردارد با کمک خدا است.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: کسی که در مسیر تزکیه نفس قرار می‌گیرد هرلحظه‌ای که احساس کند عمل صالحی را انجام داده است از اینکه فضل و رحمت خدا شامل حال شده باید سجده شکر بجا آورده و از خدا تشکر کند.

وی افزود: انسان‌هایی که در مسیر خودسازی قرار دارند اگر موفقیتی کسب کنند، موفقیت خود را باید از فضل و رحمت خدا بدانند و فضل و رحمت خدا از راه علمی عملی و راهنمایی خداوند شامل انسان می‌شود./۱۳۰۷/پ310/ب1
محمد ملک آبادی
ارسال نظرات