۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۱
کد خبر: ۶۷۹۷۷۸
شاخصه های دولت اسلامی در نگاه قرآن؛

سلامت جامعه اسلامی در گرو سلامت دستگاه قضا

سلامت جامعه اسلامی در گرو سلامت دستگاه قضا
حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم گفت: به فرموده رهبری دستگاه قضا در یک کشور معیار سلامت آن کشور است اگر دستگاه قضایی سالم بود نشان از سلامت کشور و وضع عمومی جامعه است.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم عضو مجلس خبرگان رهبری در بیست و سومین جلسه بیان تفسیر خود در حرم مطهر حضرت معصومه(س) با اشاره به شاخص های دولت اسلامی گفت: کلمه دولت اسلامی اعم از قوه مجریه و سایر قوا است.

عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: اگرچه به فرموده رهبر معظم انقلاب گستره بخش های قضایی و دیگر بخش ها در مقایسه با دستگاه اجرایی ناچیز است، اما در هر صورت بخشی از شاخص های دولت اسلامی مربوط به دستگاه قضاست که امروز به عنوان اولین نکته شاخصه‌های قضاوت اسلامی را برمبنای مفاهیم جزء 23 بیان می‌کنیم.

مدیر مدرسه علمیه مشکات بیان داشت: خداوند در آیه ۲۶ سوره «ص» می فرماید «ما تو را در زمین قرار دادیم تا بین مردم به حکم و قضاوت کنی و از هوای نفس پیروی نکنی که تو را گمراه می کند»، بنابراین مسأله قضاوت و جایگاه خطیر قضا جایگاه بسیار مهمی است.

استاد حوزه علمیه اضافه کرد: در نامه امیرالمومنین(ع) به مالک اشتر برخی از خطبه های نهج البلاغه مجموعاً ویژگی ها و شاخصه هایی برای قضاوت تراز در نظام اسلامی آمده است و نکته اول آن است که نباید مراجعه فراوان اهل دعوا قاضی را به ستوه دربیاورد.

وی گفت: نباید برخورد طرفین دعوا با یکدیگر قاضی را خشمناک کند و اگر اشتباهی کرد باید اشتباه خود رو بپذیرد و نباید بر اشتباه خود پافشاری کند و بعد از آنکه مطلع شد برای او دشوار نباشد.

حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم ابراز داشت: از دیگر توصیه های دیگر امیرالمؤمنین(ع) در نهج الابلاغه به قضات این است که قاضی باید عالم و عادل باشد و در قضاوت خود عجله نکند و نباید فریب یک طرف دعوی را بخورد و باید حرف طرفین را بشنود چرا که در قضاوت عدالت جایگاه ارزشمندی دارد.

مدیر مدرسه علمیه مشکات با اشاره به سخنان رهبر معظم گفت: به فرموده ایشان دستگاه قضا در یک کشور معیار سلامت آن کشور است اگر دستگاه قضایی سالم بود نشان از سلامت کشور و وضع عمومی جامعه از جهت برخورداری از عدالت و دوری از تبعیض و ستم و اجحاف و تجاوز و دیگر موارد است.

استاد حوزه علمیه با اشاره به آیه سوره مبارکه ۲۸ ص ابراز داشت: بنابر بیان آیه اهل تقوا و اهل جور یکسان نیستند بنابراین آیات نورانی دستگاه قضا باید هم نسبت به پاداش محسنین اقدام کند و هم نسبت به مجازات بدکاران برنامه داشت.

وی با اشاره به آیه 86 سوره «ص» یکی از ویژگی های کارگزار دولت اسلامی و از جمله دستگاه قضا عدم تکلف و تشریفات است بنابراین پیامبر(ص) نیز اهل تشریفات و اشرافی‌گری نبود، امام صادق(ع) فرمود: پیامبر(ص) از غذای بردگان می‌خورد و روی زمین مانند بردگان می‌نشست بنابراین کارگزار دولت اسلامی از اشرافی‌گری پرهیز کند./1399/

ارسال نظرات