۰۴ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۴
کد خبر: ۶۹۰۶۵۲
یادداشت؛

علامه حسن‌زاده آملی؛ فیلسوف و عارفی ولایی

علامه حسن‌زاده آملی؛ فیلسوف و عارفی ولایی
علامه حسن‌زاده آملی عالمی کم‌نظیر و بدون شک یکی از ستون‌های علمی و اسوه‌های عملی حوزه‌های علمیه بود.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، علامه حسن‌زاده آملی عالمی کم‌نظیر و بدون شک یکی از ستون‌های علمی و اسوه‌های عملی حوزه‌های علمیه بود. محضر او محضر علم و دانایی و صفا و نورانیت بود. در محضر او، گذر زمان احساس نمی‌شد. او از مصادیق اتمّ کسانی بود که دیدن‌شان، سکوت‌شان، سخن‌شان، نگاه‌شان، راه‌ رفتن‌شان و نشست و برخاست‌شان یاد خدا را در دل‌ها زنده می‌کرد.

در درون‌شان صد قیامت نقد هست
کمترین آنکه شود هم‌سایه مست  

او به حق وارث علوم عقلی و فلسفی و عرفانی مسلمین بود؛ او عمر گرانمایه خویش را صرف احیای تراث فلسفی و عرفانی مسلمین و پرورش شاگردانی برای تداوم این راه کرد.

علامه حسن‌زاده آملی انسانی فوق‌العاده بزرگ بود؛ اما چیزی که او را در چشم ما بزرگ‌تر می‌کرد و بصیرت و خلوص این عارف ربانی را آشکارتر می‌ساخت، دفاع بی‌چون و چرا و بی‌چشم‌داشت از ولایت‌ و ولی بود. او به گواهی گفتارها و نوشتارهایش حقیقتاً ذوب در ولایت بود. او حضرت‌ آیت‌الله خامنه‌ای را نائب المهدی و واجب الطاعة می‌دانست. و خود را به منزله سربازی برای ولایت تلقی می‌کرد.  

علامه حسن‌زاده در مقدمه کتاب «انسان در عرف عرفان» درباره رهبر فرزانه انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای چنین نگاشته است:  

«رهبر عظیم الشان کشور بزرگ جمهوری اسلامی ایران جناب آیت‌الله المعظم خامنه‌ای کبیر (متع الله الاسلام و المسلمین بطول بقائه الشریف) قائد ولیّ وفیّ، و رائد سائس حفیّ، مصداق بارز «نرفع درجات من نشاء» می‌باشد. عزّت و شوکت روزافزون آن قائد اُسوه‌ی زمان را همواره از حقیقة الحقائق مسئلت دارم و امیدوارم دادار عالم و آدم همواره سالار و سرورم را سالم و مسرور دارد.»

او در جمله مشهور دیگری درباره لزوم ولایت‌پذیری همگان چنین می‌فرماید:  

«گوش‌تان به دهان رهبر باشد، چون ایشان گوش‌شان به دهان حجةبن‌الحسن (عجل‌الله فرجه) است.»
روحش شاد و راهش پر رهرو باد.

احمد شریفی

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ح. براتی
Iran, Islamic Republic of
۰۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۸
ایشان شاگردان مهذب و انقلابی و استکبارستیزی مانند آیت الله رمضانی را تربیت کرده اند.
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۹
خاکسپاری این بزرگان را در قم و مشهد شاید کار مناسبی نباشد.وجود و مزار این بزرگان در جای،جای کشور بسیار بهتر از خاکسپاری همه آنها در قم است.مزار ایت الله بهجت در گیلان می توانست محل رجوع اهالی گیلان و بسیاری از مسافران باشد.
0
0