۰۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۸
کد خبر: ۷۱۰۴۴۴
آیت الله اعرافی در کنگره شهدای روحانیت:

لباس مقدس روحانیت، نماد آمادگی برای شهادت است

لباس مقدس روحانیت، نماد آمادگی برای شهادت است
آیت الله اعرافی در نخستین کنگره ۴ هزار شهید روحانی کشور لباس مقدس روحانیت را نماد آمادگی برای شهادت دانست.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه کشور گفت: از همه کسانی که فعالیت های ترویجی و تحقیقی برای بازشناسی شهدای عالی قدر انجام داده اند تشکر می کنم و از همه دوستان بسیج و سپاه که در برگزار کنگره شهدای روحانی شریک بوده اند کمال تشکر را دارم.

وی با خواندن چند فراز از منشور روحانیت افزود: روحانیت تکیه گاه محرومان و مستضعفان بوده و در کنار زندان ها و زخم زبان ها، شهدایی را به پیشگاه حضرت حق تقدیم کرده است؛ در هر نهضت و انقلاب الهی علمای اسلامی اولین کسانی بودند که بر تارک جبین شان خون و شهادت نقش بسته است؛ کدام انقلاب مردمی را سراغ دارید که حوزه و روحانیت در آن پیشتاز نبودند و به بالای دار نرفته اند.

مدیر حوزه های علمیه کشور ادامه داد: ملت بزرگ و شریف ایران بهای سنگینی پرداخته اند و بیش از 200 هزار شهید و 500 هزار جانباز در راه انقلاب فدا کرده و ترورهای بی رحمانه و تحریم های چندساله تحمل کردند و باید پرسید این بهای سنگین برای چه بود؟ این سؤال بزرگی است که ملت ما به آن جواب داده است زیرا پیش از این نیز امام حسین و یاران او که پاک ترین انسان ها بودند قربانی شدند و برای هدفی بزرگ بهای سنگینی پرداختند.

وی با بیان اینکه بهای خون شهدا برای اهداف کوچک و تک ساحتی نبوده است، تصریح کرد: گفتمان متعالی به یک ساحت از ساحت های محدود زندگی بشر اختصاص ندارد بلکه گفتمان تغییر دهنده معادلات عالم، بهای مجاهدت طلاب، فضلا، بسیجیان و مردان مجاهد ما است؛ این جوانان آمده اند معادلات تمدن نوین غربی را به یک نگاه آسمانی مبدل کنند.

عضو شورای نگهبان با اشاره به دستاوردهای علمی انقلاب اظهار داشت: روح انقلاب تغییر معادلات است که پایه ریزی یک گفتمان جامع و نوین در عالم داشته است و ملت ما امروز در معرض سنگین ترین تهاجم های تاریخ قرار گرفته است؛ سپاه کفر با همه توان به مبارزه پرداخته زیرا آن ها می دانند در رهبری انقلاب چه رازهایی قرار گرفته است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: موتور محرکه انقلاب اسلامی، امام و مراجع عالی قدر ما هستند و ما سختی های فراوانی داریم زیرا تغییر معادلات قدرت، علم، دانش و فرهنگ دنیا نیاز به جانفشانی و استواری دارد و شهدای ما ضامن پایداری و استقامت ما هستند؛ طلاب، اساتید و بزرگان ما آمده اند با اسلام، رسول خدا و با شهدای گرانقدر پیمان ایستادگی و پایداری در راه خدا ببنند.

وی افزود: برخی از شهدای روحانیت مربوط به عصر غیبت صغری هستند و دیگرانی نیز در طول تاریخ دین شهید شده اند اما عصر انقلاب عصری نو و تجربه ای تازه را برای ما آفرید که حداقل 4 هزار شهید در آن نورافشانی می کنند؛ روحانیت باید تلاش کند مرجعیت اجتماعی را برای خدمت به مردم حفظ کند زیرا روحانیت در عصر دفاع مقدس هم رزمنده بود هم در پشت جبهه دعوت کننده و حامی انقلاب قرار داشت.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه از طلبه سال اول تا فیلسوف و مجتهد عالی مقام در میان شهدای ما هستند، گفت: افرادی با نام و بی نام از همه مذاهب امت اسلام در میان روحانیت شهید شدند و نقش الگو را داشتند و داوطلبانه و فعال حضور داشتند؛ گنجینه فاخر علم و دانش شهدای ما راهنمای امروز ایران و جهان و محور مقاومت است.

وی با اشاره به پیام شهدا به حاضران این کنگره عنوان کرد: خواست شهدا تشکیل حوزه انقلابی در تراز تمدن اسلامی، پاسخگوی به نیاز نسل نو و پاسخگوی به نظام بین المللی است؛ شهدا ما را به حضور در صحنه های انقلاب و دفاع از ولایت رهبری فرا می خوانند و حوزه عصر انقلاب باید پیرو شهدای عالیقدر باشد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه تأکید کرد: ما طلبه ها آمده ایم تا دست در دست شهدا قرار دهیم و با رهبری و مراجع پیمان تحصیل و جهاد اجتماعی ببندیم؛ بصیرت عالی در شرایط گوناگون وظیفه ما است و مسؤولان حوزه بر سر این پیمان استوار مانده اند؛ روحانیت بر همان اوصاف زهد و مردمی بودن استوار است اما منطق روحانیت تواضع در برابر ملت و غم خواری ملت در سختی ها و تنگناها است.

وی با شمارش ویژگی های روحانیت اصیل و انقلابی و تأکید بر حفظ این ویژگی ها گفت: عمامه روحانیون نشانه مقاومت و کفن آن ها است و باید گفت هرکس که در حوزه حضور دارد و اندیشه ایثار و شهادت در او نیست جایی در حوزه ندارد؛ لباس روحانیت یعنی علم و تقوا که باید این سنت ها را استوار کنیم؛ امروز نیز روحانیت، حوزه و دانشگاه در کنار همه اقشار مانند عصر دفاع مقدس در صحنه حاضر هستند.

آیت الله اعرافی در پایان خاطرنشان کرد: خیالتان راحت باشد این ملت در کنار رهبر معظم و فرماندهی کل قوا خواهند ایستاد و مسؤولان ما این مسیر را خواهند پیمود.

تعداد بازدید : 3
ارسال نظرات