۰۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۸
کد خبر: ۷۲۴۷۴۴
رئیس جامعه الصطفی العالمیه:

تفاوت چشمگیر تمدن اسلامی با تمدن غربی درباره مسئله زنان

تفاوت چشمگیر تمدن اسلامی با تمدن غربی درباره مسئله زنان
حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی گفت: یکی از عرصه‌ها که انقلاب اسلامی با تمدن غرب حرف دارد، مسئله حقوق زن است و ما در اینجا بدهکار نیستیم؛ بلکه پرچم طلبکاری را به عهده داریم.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین علی عباسی رئیس جامعه الصطفی العالمیه در آیین اختتامیه سومین همایش کتاب سال بانوان که قبل از ظهر امروز در تالار بیداری اسلامی جامعه الزهرا(س) برگزار شد، با اشاره به تفاوت چشمگیر تمدن اسلامی با تمدن غربی درباره زنان اظهار داشت: تمدنی که امروز ادعای تسلط بر جهان را دارد و خود را تمدن حاکم بر عالم می‌داند، هرچند دستاوردها و پیشرفت‌های علمی و توسعه‌ای در برخی خدمات رفاهی در جامعه بشری داشته است؛ اما این تمدن در کنار مزایایی که برای بشر داشته، آسیب‌های اساسی به بشر و زندگی آن وارد کرده است.

وی در ادامه با بیان اینکه بانوان پژوهشگر نقش اصلی را در ارسال آثار در این همایش داشتند، به ارزیابی اجمالی از جایگاه زن و خانواده پس از پیروزی انقلاب اسلامی پرداخت و افزود: یکی از کلیدواژه‌های مهم تمدن جدید، مسئله حقوق زنان بوده و یکی از نکات آشکار منفی و تاریک این تمدن، صدها سال استعمار آشکار کشورهای غربی بوده است که به بهانه عمران و آبادانی ثروت‌های کشورهای مختلف را به غارت می بردند.

رئیس جامعه الصطفی العالمیه بیان داشت: بدهکارهای به بشریت، امروز طلبکارند و این رویکرد تهاجمی، طلبکارانه و مدعیانه خصوصیت مدعیان این تمدن جدید است و امروز حقوق بشر را به عنوان کلید واژه جهانی و ارزشی که همه باید در برابر آن خضوع کنند، می‌شناسند.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی با بیان اینکه انقلاب اسلامی داعیه یک تمدن جدید داشته و نگاه و گفتمان جدیدی برای بشریت دارد، ابراز کرد: امروز انقلاب اسلامی تنها داعیه دار یک نگاه جدید نسبت به روابط انسانی و بین المللی است و انقلاب اسلامی کانون نوری است که در کشور ما روشن شده است.

رئیس جامعه الصطفی العالمیه خاطرنشان کرد: یکی از عرصه‌ها که انقلاب اسلامی در این عرصه با تمدن جدید حرف دارد، مسئله حقوق زن است و ما در اینجا بدهکار نیستیم و پرچم طلبکاری را در باب حقوق زن به عهده داریم.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی با اشاره به میزان ناامنی که امروزه برای بانوان در کشورهای مدعی دفاع از حقوق زنان وجود دارد اظهار داشت: در این کشورها بسیاری از بانوان در برخی از ساعات شبانه روز به تنهایی جرئت عبور و مرور در شهرها را ندارند و کشوری مثل آمریکا یکی از ۱۰ کشور اول جهان در بحث ناامنی برای زنان است.

وی در ادامه بیان داشت: اسلام مانعی برای حضور زنان در عرصه‌های مختلف قائل نشده است و هرچند که در قبل از پیروزی انقلاب اسلامی تلاش کردند تا در کشور ما الگوی غربی را اجرا کنند -چون این تمدن رویکرد تهاجمی دارد و به هیچ وجه خود را پاسخگو نمی داند- اما انقلاب اسلامی این عرصه را به هم زده و الگوی اسلامی را در پیش گرفت.

رئیس جامعه الصطفی العالمیه با بیان اینکه انقلاب اسلامی قرائت صحیح از اسلام است بیان داشت: علی رغم همه مشکلاتی که فراروی انقلاب اسلامی وجود داشته و دارد، دشمنی‌هایی نیز بدون وقفه، روز به روز تلاش خود را بیشتر می کنند تا در مقابل این تمدن بایستند؛ اما ما باید با سربلندی از همه این خطرات و دشمنی‌ها عبور کنیم و البته تا رسیدن به نقطه‌های مطلوب راه درازی در پیش داریم.

وی در ادامه افزود: امید زندگی بانوان از ۵۷ سال در پیش از انقلاب اسلامی به 77 سال رسیده است و امروز کاهش مرگ و میر زایمان تا ۹۰ درصد رسیده و تحصیلات دانشگاهی خانم‌ها از ۶ درصد به ۵۶ درصد رسیده است که نشان از نگاه تمدنی انقلاب اسلامی به بانوان دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی در پایان با اشاره به اینکه فرهنگ سازی و ارائه دستاوردهای علمی بانوان به ویژه در عرصه گفتمان اسلامی که ضرورت تمدن جدید ما است اظهار داشت: حضور و نقش آفرینی شما بانوان در عرصه‌های علمی بیش از پیش احساس می‌شود و دفاع عالمانه و بیان حقایق در برابر ادعای دروغین تمدن غرب، رسالت تمدنی شما بانوان است.

ارسال نظرات