۱۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۷
کد خبر: ۷۵۱۱۷۶
در دومین مناظره انتخاباتی خبرگزاری رسا مطرح شد؛

نقش احزاب در کشور پر رنگ نیست/ لزوم توجه به شاخصه های امام و رهبری در انتخاب افراد

نقش احزاب در کشور پر رنگ نیست/ لزوم توجه به شاخصه های امام و رهبری در انتخاب افراد
دومین مناظره انتخاباتی خبرگزاری رسا با موضوع «بررسی چالش‌های لیست‌های انتخاباتی» با حضور عضو مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم و دبیر کمیته انتخابات مجمع هم افزایی جوانان انقلابی برگزار و دیدگاه های طرفین بیان شد.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، دومین مناظره انتخاباتی خبرگزاری رسا با موضوع «بررسی چالش‌های لیست‌های انتخاباتی» در راستای نقش آفرینی فعال این رسانه حوزوی در امر شور آفرینی و ترغیب مردم به حضور حداکثری در انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری و دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

این مناظره انتخاباتی با حضور مهندس محمدرضا باقرپناهی عضو مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم و محمدرضا تراب دبیر کمیته انتخابات مجمع هم افزایی جوانان انقلابی استان قم با موضوع «الزامات و بایسته های مشارکت رقابت؛ پشتوانه ایران قوی» و نیز «بررسی چالش های لیست های انتخاباتی» در سالن شهید دهقانی خبرگزاری رسا برگزار شد.

محمد پورخان دبیر این نشست با اشاره به این که این نشست اگر چه با عنوان مناظره برگزار می شود اما برآنیم تا گفت‌وگوی عالمانه و تضارب علمی هوشمندانه با تکیه بر اخلاق گفت‌وگو و زمینه های مشارکت پرشور در جامعه را فراهم سازیم.

نقش احزاب در کشور ما پر رنگ نیست / نماینده شهر قم باید شاخصه فقیه بودن را داشته باشد

وی افزود: اولین سوالی که باید در این نشست مطرح شود این است که شما مشارکت در انتخابات را در چه حدی پیش بینی می کنید و درباره چالش های لیست های انتخاباتی مباحثی را بفرمایید؛ ضمن این که انتظار داریم در این نشست به چند سوال ذیل پاسخ داده شود که عبارتند از: الزامات مشارکت و رقابت در انتخابات، نقش احزاب و گروه ها در دعوت مردم و مشارکت حداکثری، فایده و ثمرات لیست های انتخاباتی در ایام انتخابات در ایجاد رقابت و انتخابات سالم و انتخاب فرد اصلح و اینکه گروه ها و احزاب و تشکل های سیاسی چه کمکی می توانند برای ایجاد مشارکت بالا در انتخابات و رقابت صحیح نمایندگان انقلابی داشته باشد؟

لزوم ایجاد انگیزه برای شرکت مردم در انتخابات

باقرپناهی عضو مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم در این نشست با اشاره به الزامات مشارکت مردم در انتخابات اظهار داشت: آنچه که مسلم است این است که مردم باید انگیزه کافی برای شرکت مردم در انتخابات را داشته باشند که این انگیزه ها باید در حوزه های مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی بتواند این انگیزه را برای مردم جهت مشارکت فراهم کند.

محمدرضا تراب دبیر کمیته انتخابات مجمع هم افزایی جوانان انقلابی در این نشست با بیان این که ما بعد از 45 سال از پیروزی انقلاب اسلامی در چه مرحله ای باید باشیم و چه مراحلی را طی کرده ایم اظهار داشت: بهترین دلیلی که می توان برای آن استناد کرد، بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در سال 1397 توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی است.

وجود لیست های انتخاباتی دارای چه فواید و مضراتی است

وی در ادامه با اشاره به مباحث مربوط به نقش احزاب و لیست ها در مشارکت مردم در انتخابات بیان داشت: در گذشته مراحلی را طی کردیم و احزاب ها و گروه ها با روش های مختلفی وارد لیست و گروه ها می شدند.

تراب افزود: وجود لیست های انتخاباتی دارای فواید و مضراتی است و خوب بودن لیست به این معنا نیست که آن افرادی که دارای معیارها و خصوصیات خوبی هستند؛ اما چون در لیست نیستند، نمی توانند وارد صحنه شده و در انتخابات شرکت کنند؛ بلکه اگر افراد اصلحی وجود داشته باشند، وظیفه همه ما این است که از آنان حمایت کنیم.

تعداد بازدید : 3

دبیر کمیته انتخابات مجمع هم افزایی جوانان انقلابی با اشاره به توصیه های رهبر معظم انقلاب اسلامی برای جوانان مبنی بر داشتن تشکیلات و پرهیز از حزب و حزب بازی، بیان داشت: مجمع هم افزایی جوانان انقلابی بعد از دیدار جوانان با رهبر انقلاب، جلسه خود را شکل داد و با مرام نامه موقتی، این مجمع راه اندازی شد.

وی افزود: ما تغییر اولیه ای را در سطح پایین انجام دهیم که انتخاب افراد از سطح رأی گیری خارج شده و به سمت شاخص ها و کسب نمره کشیده شود تا شخص محوری کنار رفته و شاخص محوری جایگزین آن شود.

تراب بیان داشت: تجربه ما در انتخابات گذشته تجربه خوبی بود و سبب شکل گیری کانون تخصصی ارزیابی افراد شده و فرایند خوبی برای رأی آوری افراد در نظر گرفته شد و ما در این مسیر به مراتب از گذشته پیشرفت های خوبی را شاهد هستیم.

دبیر کمیته انتخابات مجمع هم افزایی جوانان انقلابی افزود: خوشبختانه امروز نمره دادن و شایسته سالاری جایگزین روش و فرایندهای قبلی شده است و در این دوره نیز همانند دوره قبل، جوانانی در فرایند نهایی قرار گرفته و در وقت قانونی به مردم معرفی خواهند شد.

دبیر نشست مناظره انتخاباتی بررسی چالش‌های لیست‌های انتخاباتی: فواید و ثمرات لیست انتخاباتی چیست و چه فاکتورهایی برای وارد شدن افراد در لیست های انتخاباتی دارید؟

اگر کسی بگوید که نقش احزاب در کشور ما پر رنگ نیست، حرف کاملا درستی است

باقرپناهی در پاسخ به این پرسش بر نقش آفرینی مؤثر رسانه ها تاکید کرد و بیان داشت: باید خبرگزاری ها و خبرگزاری رسا فعالیت های گسترده ای را در راستای ترغیب مردم برای شرکت در انتخابات داشته باشند.

وی افزود: در زمان امام خمینی(ره) شخصیت کاریزماتیک امام راحل به گونه ای بود که احزاب محلی از اعراب در بسیج مردم در پیروزی انقلاب نداشتند و اصلا نمی توانستند نقشی ایفا کنند؛ چون سخنان امام حرف دل مردم بود و تسوط روحانیت اصیل و انقلابی انتشار و تبیین می شد و مردم هم برای انقلاب از جان مایه می گذاشتند لذا همه احزاب، حتی احزاب مورد اعتماد همچون موتلفه در محاق قرار گرفتند، به طوری که اصلا دیده نمی شدند. بنابراین اگر بگوییم که نقش احزاب در پیروزی انقلاب اسلامی پر رنگ نیست حرف بی ربطی نخواهد بود.

نقش احزاب در کشور ما پر رنگ نیست / نماینده شهر قم باید شاخصه فقیه بودن را داشته باشد

عضو مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم در ادامه اضافه کرد: امروز نیز شخصیت کاریزماتیک امام راحل در شخصیت رهبر معظم انقلاب استمرار دارد و ایشان به صورت مستمر بیانات روشنگرانه ای را انجام می دهند که آگاهی بخشی های لازم برای مردم انجام می شود  که باز احزاب، رنگ خود را می بازند و اگر کسی بگوید که نقش احزاب در کشور ما پر رنگ نیست، حرف کاملا درستی است.

باقرپناهی در ادامه با اشاره به شاخصه لازم برای مردم در زمینه معیارهای انتخاب کاندیدها از سوی رهبر انقلاب، گفت: مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری نیز در فعالیت های تشکیلاتی خود مستمرا در حال تبیین گفتاری و نوشتاری شاخصه ها و مواضع رهبری است و ما غیر از راه امام و رهبری، راه دیگری را طی نمی کنیم.

عضو مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم با اشاره به لزوم رقابتی کردن انتخابات در کشور و نقش حوزه های علمیه در این زمینه اظهار داشت: باید روحانیت اصیل و انقلابی حوزه های علمیه برای حضور مردم در انتخابات ورود پیدا کرده و بیش از پیش تبیین گری کنند و مواضع و بیانات امامین انقلاب اسلامی را با تبیین گسترده، برای عموم مردم تشریح و تبیین کنند و باید این نقص از سوی حوزه های علمیه برطرف شود.

باقرپناهی در ادامه با اشاره به شاخصه های کاندیداهای مجمع پیروان احزاب اظهار داشت: این مجمع به تبعیت از از رهنمودهای امام راحل نسبت به جامعه مدرسین در دوره هایی که جامعه ورود داشت، تبعیت از جامعه مدرسین ملاک انتخاب کاندیداهای مجمع بود.

وی افزود: حساسیت این دوره از انتخابات مجلس و خبرگان قم ایجاب می کند جامعه مدرسین ورود پیدا کند و ما این ورود به عرصه انتخابات را راهگشا می دانیم.

سوال: در صورتی که در بسیاری از احزاب، تنها اسم آنان بوده و وجود خارجی ندارد؛ چه لزومی دارد که افراد داخل لیست ملتزم به تعهدات خود شوند؟ آیا در نبود حزب، تعیین لیست کار درستی است یا خیر؟

باقرپناهی در پاسخ به این سوال اظهار داشت: سوال شما واقعیتی عینی در جامعه است و ما شاخصه هایی در لیست دهی انتخابات داریم که باید این شاخصه ها رعایت شوند که این شاخصه ها نیز مبتنی بر راهبردهای اصلی انقلاب و فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی است.

نقش احزاب در کشور ما پر رنگ نیست / نماینده شهر قم باید شاخصه فقیه بودن را داشته باشد

نماینده شهر قم باید شاخصه فقیه بودن را داشته باشد

عضو مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم افزود: در حدیثی از امیرالمومنین علیه السلام نقل است که می فرمایند «سلام الله علی اهل قم... هم الفقهاء العلماء الفهماء هم اهل الدرایه و الروایه و حسن العباده» که طبق این حدیث باید نمایندگان قم این شاخصه ها را داشته باشند و این حد از نمایندگی در مجلس از شهر قم مطلوب است و به همین دلیل است که ما انتظار داریم جامعه مدرسین در انتخابات ورود پیدا کند.

تراب خطاب به آقای پناهی عضو مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم: آیا ورود جامعه مدرسین به انتخابات سبب پرشور شدن رقابت ها در انتخابات خواهد شد و آیا این امر با فرمایش رهبر انقلاب که فرمودند جوانان و باتجربه ها هم به صحنه آمده و رقابت کنند، تناقض ندارد؟

دبیر کمیته انتخابات مجمع هم افزایی جوانان انقلابی افزود: برخی از افراد درصدد هزینه کردن از آمدن علما و اعضای جامعه مدرسین به انتخابات به نفع خود هستند و باید پرسید که آیا اگر جامعه مدرسین در انتخابات شرکت کنند سبب پرشور شدن انتخابات و رقابت در انتخابات خواهد شد.

باقرپناهی: به نظر من نتیجه چند دوره انتخابات بهترین جواب آقای تراب است.

سوال: طبق برخی از آمارها مردم قم نسبت به لیست ها اقبال کمتری دارند، اگر بخواهیم مردم در انتخابات شرکت پرشوری داشته باشند چه باید کرد؟

باقرپناهی بیان داشت: باید اندیشه ها و بیانات امامین انقلاب را برای مردم تبیین کرد تا زمینه های شرکت مردم در انتخابات فراهم شود.

تراب در ادامه این نشست در پاسخ به این سوال بیان داشت: مردم حتما به لیست ها و نمایندگانی که دارای ابهام هستند رأی نخواهند داد؛ اما اگر نحوه انتخاب افراد در لیست ها برای مردم تبیین شود که با چه شاخص ها و معیارهای قابل توجهی، افراد در لیست مورد نظر قرار گرفته اند، حتما به لیست ها اعتماد خواهند کرد و با علم و آگاهی مردم به سطح توانایی افراد و به افرادی که بالاترین نمره ها را کسب کرده اند، می تواند در اعتماد مردم به لیست انتخاباتی موثر و مفید باشد.

نقش احزاب در کشور ما پر رنگ نیست / نماینده شهر قم باید شاخصه فقیه بودن را داشته باشد

دبیر کمیته انتخابات مجمع هم افزایی جوانان استان قم اظهار داشت: این مجمع لیست خود را، با شاخص های جوان بودن، تخصص در کنار تعهد، باکفایت و منطبق با معیارها و بیانات امامین انقلاب اسلامی انتخاب و معرفی می کند و اگر مردم به این گونه مسائل و به روش گزینش افراد در لیست ها اطلاعات کافی داشته باشند، قطعاً شرکت پرشور در انتخابات داشته و رغبت بیشتری برای رأی لیستی خواهند داشت.

سوال یکی از افراد حاضر در نشست: باید در این نشست روی چالش های لیست های انتخاباتی بیش از پیش در این جلسه صحبت شود و اینکه احزاب در پرشور شدن و کم شدن مردم در انتخابات چه نقشی داشتند و امروز چه مقدار نسبت به عملکرد خود پاسخگو هستند؟

تراب بیان داشت: میزان مشارکت در استان قم آنچنان که برخی از نظرسنجی ها اعلام کرده اند، از دوره قبل کمتر نیست و احزاب تاثیر چندانی در شرکت یا عدم شرکت در انتخابات ندارند؛ بلکه بیشترین علت، وجود برخی از مشکلات اقتصادی و معیشتی است که باید در این حوزه اقدامات موثری انجام شود.

وی افزود: نباید این گونه به مردم القا کرد که نمایندگان این مجلس یا مجلس دیگر باید همه مشکلات مردم را حل و فصل کنند و باید احزاب و گروه ها با کاربست شاخص هایی، افراد را انتخاب و به مردم معرفی کنند.

عضو مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم در این نشست در جواب سوال مطرح شده بیان داشت: ما جوابگوی اقدامات خود تا جایی که مردم انتخاب کردند هستیم که یکی از این افراد آقای لاریجانی هستند.

باقرپناهی با اشاره به این که نبض جامعه روی لیست های انتخاباتی نمی تپد اظهار داشت: باید نبض جامعه و ارزیابی شرکت مردم در انتخابات را در مسائل اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی جستجو کرد.

نقش احزاب در کشور ما پر رنگ نیست / نماینده شهر قم باید شاخصه فقیه بودن را داشته باشد

تراب در پایان در جمع بندی نظرات خود در این نشست بیان داشت: اگر روند انتخاب افراد در لیست های انتخاباتی برای مردم اطلاع رسانی شود، بسیاری از مشکلات حل و فصل خواهد شد و مردم به خوبی می توانند در این زمینه انتخاب خوبی داشته باشند.

وی افزود: اگر مردم متوجه شوند که گروه هایی پای کار آمده اند که منافع خودشان را در نظر نداشته و ندارند، قطعاً در انتخابات شرکت پرشوری خواهند داشت و افراد متناسب با خواست خود را انتخاب خواهند کرد و رسانه ها می توانند در اطلاع رسانی در این زمینه ها، نقش آفرینی بسیاری داشته باشند.

ارسال نظرات